Onderwijskundige verdieping
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4
Noëlle Pameijer
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 5 - 7
Noëlle Pameijer
Zo maak je richtinggevend beleid voor je school
Machiel Karels
Overdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs
Luc Stevens
Hoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen?
Gerard Bel
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Een denkpauze en de moeite met verandering
Luc Stevens
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Hoe lang blijft de plusklas nog bestaan?
Martine Blonk - Meulenkamp
De betekenis van leraren en leerlingen voor elkaar
Luc Stevens
De schoolleider doet ertoe
Myriam Lieskamp
Ouderbetrokkenheid 3.0
Peter de Vries
Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer
Korte schets van een onderwijszorgroute
Arjan Clijsen
Over ontwikkeling van kinderen
Luc Stevens
Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs
Arjan Clijsen
Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels
10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken
Machiel Karels
Nakijken: nut en noodzaak
Marcel Schmeier
Over leren en onderwijzen
Luc Stevens
Handelingsgericht werken: dat doe ik al lang! Leren we stralend of balend?
noëlle-pameijer
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Arjan Clijsen
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan
Arjan Clijsen
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument
Gert Biesta
De resultaten vallen tegen. Wat nu?
Jos Cöp
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Reflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam
Machiel Karels
Rekenen met een efficiënte strategie
Ceciel Borghouts
Geen omgekeerd oudergesprek maar een adaptief startgesprek
Peter de Vries
15 tips voor de gouden weken
Machiel Karels
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben
Arjan Clijsen
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Hoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt?
Machiel Karels
Het intern werkmodel of het denken van de leraar
Luc Stevens
Jean Piaget (1896-1980) - biografie en werk
Ewald Vervaet
Klein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote
Ruben du Burck
Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4
Corine Treffers
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
7 redenen waarom scholen altijd open moeten zijn
Machiel Karels
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Schooladvies zonder Cito toets - hoe gaat dat?
Marjolein Zwik
Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman
Taaltips voor thuis
Paul Filipiak
10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs
Machiel Karels
Tips om thuis spelend te leren met je jonge kind
Bertine van den Oever
Van methodeslaaf naar didactisch expert
Machiel Karels
Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen
Karin van de Mortel
Vrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren
Gerdien Bertram-Troost
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Machiel Karels
Opstellen van het groepsplan
Arjan Clijsen
Curlingouders - tips voor leerkrachten en begeleiders!
Peter de Vries
Artikel 23: balanceren tussen vrijheid en deugdelijkheid
Symen van der Zee
Leesrijpheid moet je toetsen! Maar op welke manier?
Ewald Vervaet
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman
Jean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie
Ewald Vervaet
Hoe stimuleer ik het spel van mijn kind?
Bertine van den Oever
Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling
Luc Stevens
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1)
Jeanne Buijks
Leesrijpheidstoets versus Citotoets Deel 1
Ewald Vervaet
Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
Jean Piaget: de genetische epistemologie na 1968
Ewald Vervaet
Tips voor thuis rekenen
Dolf Janson
Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie
Anna Bosman
Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen
En wat als het thuis niet veilig is?
Anton Horeweg
Beste opstelling in het klaslokaal
Niels de Jong
Orde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde.
Henk Galenkamp
Pedagogisch (basis) klimaat
Luc Stevens
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
Jean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme
Ewald Vervaet
Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?
Machiel Karels
Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden
Anna Bosman
Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2
Ewald Vervaet
Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
Gert Biesta
Tips voor omgaan met het tourette-syndroom
Anton Horeweg
Groepsbesprekingen: concrete suggesties voor de komende periode.
Arjan Clijsen
Ook hersenen hebben een bankrekening
Ivo Mijland
Klokkijken met een verhaal
Marie-Louise Vroemen
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
Jean Piaget: leertheorie en psychoanalyse
Ewald Vervaet
Leraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs
Luc Stevens
Bepalen van leesrijpheid: vergelijking van twee toetsen - deel 3
Ewald Vervaet
Overgangen in de schoolloopbaan van leerlingen, cruciaal voor onderwijszorg
Arjan Clijsen
10 veelgestelde vragen over executieve functies
Machiel Karels
10 vragen aan de Onderwijsinspectie 2022
Machiel Karels
10 vragen aan de Onderwijsinspectie - 2024
Machiel Karels
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
Wat staat centraal, het individu of de doelstellingen?
Wilfred Rubens
De 40-urige werkweek: lust of last?
Marjolein Zwik
7 tips voor de ideale inrichting van een lokaal voor het Jonge Kind
Bertine van den Oever
7 Wegwijzers naar innerlijk leiderschap
Hélène van Oudheusden
Aan de slag met onderwijsvernieuwing
Jaap Versfelt
Het achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs
Paul Filipiak
Aanbevelingen van APA voor gebruik van sociale media door jongeren
Dick van der Wateren
Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees
Verschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning
Anneke Wijtvliet
Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (2)
Dolf Janson
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (1)
Dolf Janson
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
(Academische) nascholing
Marjolein Zwik
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
Adaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal
Jos Cöp
Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd
Karen Heij
ADD - Hoe ga je er mee om in de klas
Anton Horeweg
Diagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest
Willem de Jong
Hoera, vakantie! Ouders kunnen er soms tegenop zien
Miriam de Heer
Wat verdieping in de zorgleerling voor u én de zorgleerling kan betekenen
Joop Stroes
ADHD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Wat werkt bij ADHD? Over lifestyle, voeding en vitamines.
Miriam de Heer
De bliksemafleiders in de discussie over werkdruk
Marjolein Zwik
Acht vragen aan Wilfred Rubens over leren op afstand
Wilfred Rubens
Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer
Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg
Een ambitie op goed onderwijs
Minke Knol
Andere tijden
Marjolein Zwik
Anders organiseren met flexibele schooltijden: Ander onderwijs of onderwijs anders organiseren?
Lidwien Kok
Angst en agressie in de school
Kees van Overveld
Technisch lezen oefenen met een adaptieve leesapp
redactie
Armoede op school
redactie
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer
Audio-ondersteuning bij het lezen van je schoolboek
Anneke Wijtvliet
ASS: Autisme Spectrum Stoornis - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
ASS / Autisme en communicatie
Inge Verstraete
Autisme / ASS - Een persoonlijke handleiding
Inge Verstraete
A'girl, meisjes met autisme in het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete
ASS / Autisme: sterk naar het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete
Altijd de beste in rekenen. Tot nu.
Martine Blonk - Meulenkamp
Stimuleren studentaanwezigheid en participatie
Joost van der Horst
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
Autonomie van leraren stimuleren verhoogt prestaties van scholen
Annemieke Top
Autopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs
Guus Geisen
Bang voor ouders
Peter de Vries
Back to basics: Als ouders en opvoeders de pedagogische pedalen verliezen
Hilde van Rossen
Basisschoolleerling minder goed in de exacte vakken
Annemieke Top
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
Omgaan met verschillen? Passend Onderwijs? Hoe dan?
Sonja de Lange
Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Dolf Janson
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
Begrijpend lezen, de scheve toren van Pisa
Bert Kalkman
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak
Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek
Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak
Begrijpend lezen als vak afschaffen?
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (3): Lezen van teksten in zaakvakken
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping, de vier V's
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (1): Reflectie op begrijpend lezen
Paul Filipiak
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Leraar, een rijk beroep
redactie
Belemmeringen voor effectief en plezierig leerklimaat in het hoger onderwijs
Joost van der Horst
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk en conditionering op cijfers
Joost van der Horst
Wat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie?
Terry van de Beek
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich
De ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
De betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs
Dolf Janson
Beter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen
Eleonoor van Gerven
Beter begeleiden van uitdagend onderwijs
Eleonoor van Gerven
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Schrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen!
Helèn de Jong
Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik
Al springend leer je beter rekenen
Annemieke Top
Effectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein
redactie
NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters
Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen
redactie
Grenzen verleggen met blended learning
Sylvia Peters
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens
Klassenmanagement: breekpunt of vliegwiel
Niels de Jong
Bouwstenen voor wijsheid beter integreren in het onderwijs
Carl D'hondt
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Cognitieve balans: wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen?
redactie
Een kleuter is geen schoolkind - bericht aan PABO studenten
redactie
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Van brij naar betekenis. Schoolopbrengsten terug tot de essentie.
menno-van-hasselt
Bronnen en contexten in toetsvragen niet functioneel
Gerdineke van Silfhout
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Burgerschap als fuik
Piet van der Ploeg
Burgerschap in de school
René Leverink
Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde.
Piet van der Ploeg
Burgerschapsonderwijs doet MBO-studenten geen recht
Piet van der Ploeg
Aan de slag met burgerschapsvorming
Jaap Versfelt
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Bussemaker en de status van het leraarsvak
Dick van der Wateren
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3
Marjolijn van Noord
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2
Marjolijn van Noord
Waar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende
Karen Heij
Chronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen
Lisanne van Nijnatten
Citoscore hanteren
Sieneke Goorhuis
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman
Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling
Martie de Pater
Examenprogramma CKV: SLO-handreiking helpt docenten op weg
René Leverink
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
De coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten.
Dolf Janson
De leerkracht als coach
Adri van den Brand
Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens
Brief over de herziening van het curriculum
Gert Biesta
Communicatief woordenschatonderwijs
Paul Filipiak
Communicatief zaakvakonderwijs
Paul Filipiak
Community bouwen met ouders
Peter de Vries
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Componeren in de klas
Vera Meewis
Onderzoekend leren met computersimulaties
redactie
Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels
Constructivisme en onderwijs - deel 1
Ewald Vervaet
Constructivisme en onderwijs - deel 2
Ewald Vervaet
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
De parabel van Bert en Erik
Ivo Mijland
Gekke kinderen in de klas - Alle kinderen zijn anders normaal
Ivo Mijland
Gebruik het ook in je leesonderwijs!
Paul Filipiak
Criteria keuzeproces methode rekenen
Korstiaan Karels
Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers
Vera Meewis
Kiezen voor een cultuurprofiel
Sanne van den Hoek
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson
De communicatieve klas - deel 1
Paul Filipiak
De communicatieve klas - deel 2
Paul Filipiak
De oplossingen van de Nationale Denktank
Casper Hulshof
De staat van de Nederlandse Onderwijsleider
Margareth de Wit
De Staat van Duurzaam Onderwijs
Nelleke Jacobs
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Deep Democracy in het onderwijs
Machiel Karels
Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1-
Paul Filipiak
Systeemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten
Jan Jutten
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
De vergeten gave van creativiteit
Martine Blonk - Meulenkamp
Zelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
redactie
De diagnose houdt kinderen op achterstand
Marcel van Herpen
Hoe leer je effectief de werkwoordspelling aan?
redactie
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Meerwaarde van Didactisch Coachen - deel 3
Lia Voerman en Frans Faber
Formatief toetsen in relatie tot didactisch handelen
Dominique Sluijsmans
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn
Differentiatie vraagt voorbereiding
Dolf Janson
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Behoedzaam innoveren van een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
De kracht van het digitaal schoolbord
Jos Cöp
Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie
Didactiek bij sociale media
Wilfred Rubens
Wil Kim in de groepsapp?
René Leverink
Hoe gerichte inzet van ICT leidt tot effectiever onderwijs
Jos Cöp
Digitaal of analoog, het maakt wat uit!
Wendy Brasz en Myra den Haan
Ontluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters
redactie
Digitale toetsen: waar moet je op letten?
redactie
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 1
Pepijn Dousi
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 2
Pepijn Dousi
Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet
Effectieve instructie met het Directe instructiemodel
Arja Kerpel
Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet
Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis
Leren van docenten: een methodiek voor professionele ontwikkeling
Robert-jan Simons
Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4
Paul Filipiak
Een doorgaande lijn in zelfsturing
Lilian van der Bolt
Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij
Niet alleen voor kleuters
Aafke Bouwman
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Downsyndroom: ervaringen van reguliere scholen
Gert de Graaf
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Systeemdenken in de school van de 21e eeuw
Jan Jutten
Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman
Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek
Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Dyssynchrone ontwikkeling
Carl D'hondt
Papa wil een Harley
Ivo Mijland
Kinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt
Miriam de Heer
Expliciete directe instructie bij onderwijs op afstand
Marcel Schmeier
Educatieve software voor jonge kinderen
redactie
Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken
Minke Knol
Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen
Minke Knol
Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout
Een klas van denkers
Dick van der Wateren
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
redactie
Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?
redactie
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman
Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding
Sietske van der Wegen
Hoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces?
redactie
Je tijd en energie steken in dat wat ertoe doet
Jaap Versfelt
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn
Maak van de school een woordpaleis
Jos Cöp
Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek
Eindexamen Anders. Verbetering van de huidige vo-eindexamenpraktijk
Dick van der Wateren
Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout
Emo-mails verboden!
Peter de Vries
Een aardig mondje Engels
René Leverink
Klantgerichtheid en oudertevredenheid
Ronald Dulmers
De ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans
Marcel van Herpen
Over zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK
René Leverink
Evidence informed werken in het onderwijs
Jaap Versfelt
Examenschandaal als kans voor een nieuwe examenopzet
Dick van der Wateren
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Iedereen kan ergens heel goed in worden
Yvonne van Sark
Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen.
Anton Horeweg
Executief functioneren kun je leren
Wendy Brasz en Myra den Haan
Zelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er
Lilian van der Bolt
Executieve functies, wat zijn dat?
Anton Horeweg
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1)
Anton Horeweg
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2)
Anton Horeweg
Omgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie!
redactie
We moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is!
Ivo Mijland
Gymnasium of niet? Hoe komen leerlingen tot een keuze?
redactie
Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp
De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Feedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief!
Jaap Versfelt
Feedback je wijzer!
Karen Heij
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
Een ander perspectief op - hardnekkige - opvattingen over feedback
Lia Voerman
Wanneer draagt feedback bij aan leren?
Lia Voerman
Aan de slag met feedback van leerlingen
Jaap Versfelt
Filosoferen met hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Filosoferen met kinderen; hoe doe je dat?
Karen Faber
Flexibel onderwijs - Speelruimte in regels voor mbo
Carine Elferink
Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1)
Dick van der Wateren
Vier instrumenten om van flippen een succes te maken
Jaap Versfelt
Flipping The Classroom: populair, maar wat gebeurt er in de les?
Sylvia Peters
Fonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML
Anna Bosman
Hulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht
Jeanne Buijks
Orthodidactische uitgangspunten van de speciale hulp bij fonologische problemen -3
Jeanne Buijks
Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks
Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs
Anna Bosman
Hoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2-
Jeanne Buijks
Formatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Tien voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Formatief evalueren
Dolf Janson
Formatief evalueren: Aan de slag met je collega`s
Gerdineke van Silfhout
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Formatief evalueren en stimuleren van het denkend lezen (11)
Paul Filipiak
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Differentiatie-ideeën en de 1-zorgroute (12)
Paul Filipiak
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4)
Dominique Sluijsmans
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7)
Dominique Sluijsmans
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10)
Dominique Sluijsmans
De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Wat is formatief evalueren en waarom is het belangrijk voor leren? (1)
Dominique Sluijsmans
Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2)
Dominique Sluijsmans
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen
Annemieke Top
Effectief formatief toetsen - vijf strategiën met voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
‘Waarom doe je dat!?’ - Functie en aanpak van probleemgedrag
Kees van Overveld
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Games en burgerschap
redactie
Problematisch gebruik van sociale media en games
redactie
(Gebrek aan) continuïteit
Marjolein Zwik
Leraren benutten specifieke mogelijkheden ICT nauwelijks
Annemieke Top
Voorziet gecombineerde leerweg mbo in behoefte?
Annemieke Top
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken rondom gedrag: het kan!
Sandra Koot
Van maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek
Peter Mol
Gedragsproblemen in de klas: preventie
Anton Horeweg
Gedragsproblemen: een verkeerde afslag in het brein
Kees van Overveld
Gedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht
Peter de Vries
Geen woorden, maar kinderen
Paul Filipiak
Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink
Gelijke onderwijskansen realiseren
Ton Mooij
Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood
Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood
Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Pedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Gepersonaliseerd onderwijs zet ouders aan het roer
Tijl Rood
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Op onderzoek in de klas
Dolf Janson
Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid
Gert Biesta
Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs
Machiel Karels
Oplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling
Ivo Mijland
Gesprekken met leerlingen
Karen van Kooten
Getting things done, dat wil toch iedereen? (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done, dat wil toch iedereen? (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done, dat wil toch iedereen? (3)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2)
Hilde van Rossen
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Gezocht: domme mentoren (m/v)
Ivo Mijland
Gilles de la Tourette - symptomen - behandeling - test
Machiel Karels
Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -1-
Harm Klifman
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman
Hoe nuttig zijn grammaticalessen?
Dolf Janson
Grammatica is leuk! (deel 3)
Dolf Janson
Grammatica is leuk! (deel 1)
Dolf Janson
Grammatica is leuk (deel 2)
Dolf Janson
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Groeimindset, toch maar wel - deel 1
Dick van der Wateren
Groeimindset, toch maar wel - deel 2
Dick van der Wateren
Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Een groepsplan maken: zet eens een andere bril op
Nico van der Meer
Werken met een groepsplan in de onderbouw - HGW met kleuters
Sonja de Lange
Groepsplannen, niet meer dan een corveetaak!
Kees van Overveld
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Groepsprocessen: samen sterk voor een positief leerklimaat
Marleen Legemaat
Het werken met een grote en een kleine groep
Jos Cöp
8 vragen over bureau Halt
Miriam de Heer
Passend onderwijs: recht op verschillend zijn
Peter de Vries
Handelingsgericht werken: twee voorbeelden van door-ontwikkeling
Noëlle Pameijer
Enkele tips om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas
Omgaan met probleemgedrag in de groep
Kees van Overveld
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Hattie geeft richting, maar geen recepten
Bas ter Avest
Wat klopt er niet bij John Hattie?
Dolf Janson
Hechting: de basis van menselijke relaties
Marleen Legemaat
Het belang van een goed beoordelingsmodel
Karen Heij
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Het mag (moet) wat kosten!
Marjolein Zwik
Het ontwerpen van Wetenschappelijk Onderzoek: Claim + Bewijs + Redenering = Verklaring
Eric Brunsell
Het overschatte hoofd
Jellie de Jong
Het perfecte lokaal
Niels de Jong
HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer
Doorontwikkeling HGW: van papieren tijgers en administratieve rompslomp naar kleine handzame groepsplannen
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer
HGW cyclus op leerling niveau
Tanja van Beukering
Drie misverstanden over Handelingsgericht Werken
Nico van der Meer
Handelingsgerichte diagnostiek en remedial teaching (1)
Noëlle Pameijer
Een nieuw schooljaar en de overdracht volgens HGW
Noëlle Pameijer
HGW denken & doen
Peter de Vries
HGW op school: de bijdrage van de RT-er
Noëlle Pameijer
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
High impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen
Filip Dochy
Leren en ontwikkeling anno 2022: High impact learning (2)
Filip Dochy
High impact learning (4) - Zeven bouwstenen
Filip Dochy
High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat
redactie
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (1)
Carl D'hondt
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (2)
Carl D'hondt
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Machiel Karels
Gesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek?
Adri van den Brand
Word jij ook een kindertalentenfluisteraar?
Luk Dewulf
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Theo de Keulenaar
Hoe help je leerlingen hun emoties te beheersen?
Tesha Robinson
Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Nina Parrish
Hoe organiseer ik mijn unitonderwijs?
Hanneke Oosting
Uitdagende opdrachten voor het betere denkwerk
René Leverink
Daag hoogbegaafden uit met Hogere Orde Denkopdrachten
Lisanne van Nijnatten
Hogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg
Hoogbegaafd zonder didactische voorsprong?
Lisanne van Nijnatten
Slimme kleuters
Eleonoor van Gerven
Hoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging
Martine Blonk - Meulenkamp
Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1)
Hilde van Rossen
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 1
Carl D'hondt
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2
Carl D'hondt
Zeven domeinen van leerkrachtcompetenties
Eleonoor van Gerven
Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten
Onderpresteerders
Eleonoor van Gerven
(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp
Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
Hartger Wassink
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst
Jeanne Buijks
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school
Rens Gresnigt
Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie
Rens Gresnigt
Hybride leeromgeving (3): het ontwerp
Rens Gresnigt
Wat maakt een ict-beleidsplan zo effectief?
redactie
Leren in 2020
Jos Cöp
De pionier als bruggenbouwer
redactie
Optimaal feiten leren met ict
redactie
Tien pijlers van digitale didactiek
Wilfred Rubens
Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap
Jos Cöp
Ict inzetten met aandacht voor verschillen tussen leerlingen
redactie
Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
Iedere ouder telt - de vitale plek van ouders in de schoolloopbaan
Anne van Hees
Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
De Impact van Rekenwedstrijden op Kinderen: meer dan alleen getallen
Elise Nab
In gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs
Machiel Karels
In gesprek raken en blijven. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Met je team de werkdruk verminderen. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
In het voorgezet onderwijs moet elke toets herkansbaar zijn
Dick van der Wateren
In langdurig contact met woorden - deel 1
Paul Filipiak
In langdurig contact met woorden - deel 2
Paul Filipiak
Inclusie een kwestie van attitudes
Anke de Boer
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
Herregistratie Schoolleidersregister? Juist nu!
Joep van de Ven
Vernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse
Annemieke Top
Innovatieve scholen
redactie
De inspectie hinkt op twee benen
Ewald Vervaet
Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman
Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman
Instructiestrategieën die werken — maar voor wat?
Dick van der Wateren
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1)
Dick van der Wateren
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2)
Dick van der Wateren
Integraal toetsen maakt hoger onderwijs waardevoller
Joost van der Horst
Een lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs
Gerdineke van Silfhout
Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol
Intelligentie, creativiteit en wijsheid: algemeen of specifiek; allround of op beperkte gebieden?
Carl D'hondt
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
Interactief voorlezen voor jonge kinderen
Judith Stoep
Wetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW
René Leverink
De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer
Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?
redactie
Omgaan met gedragsproblemen
Anton Horeweg
Interventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap
Monique Baard
Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst
redactie
Wat is een excellente school? Over de invloed van schoolleiderschap op leerresultaten van leerlingen
Minke Knol
Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
redactie
Beelddenkers en IQ test
Lisanne van Nijnatten
IQ onderzoek: een introductie
Lisanne van Nijnatten
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer
De RAKIT-2 intelligentietest - IQ test
Lisanne van Nijnatten
IQ test uitslag: Intelligentiekloof
Lisanne van Nijnatten
Is de leraar het doel of een middel?
Dick van der Wateren
Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels
Is evidence-based het antwoord?
Ivo Mijland
It takes a schoolclass to raise a child
Peter de Vries
Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Communiceren met jongeren
Ingrid van Essen
Jongeren en messencriminaliteit -2- Tien aanbevelingen voor een oplossing
Kees van Overveld
Jongeren en messencriminaliteit -1- Wat is er aan de hand?
Kees van Overveld
De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
Kansen creëren voor kinderen met ADHD
Anne van Hees
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde, wat betekent dit voor ons onderwijs?
Maarten van der Steeg
Bewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten bij leerlingen
Peter Ruit
Keurmerk ouderbetrokkenheid
Peter de Vries
Met kunst het hele kind centraal
Vera Meewis
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Kinderen met messen
Kees van Overveld
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels
Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Taalonderwijs integreren in zaakvakken, hoe doe je dat?
Paul Filipiak
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
Een kindplan: Wat is dat en hoe maak je het?
Karen van Kooten
Klagende ouders willen (n)iets
Ivo Mijland
Klagende ouders hebben gelijk (en de school ook)
Ivo Mijland
Klas overslaan / versnellen? Let op!
Teije de Vos
De vergeten variabele: het klaslokaal
Ruben du Burck
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra
Hoe een kleine school kan overleven
Martie de Pater
De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet
Kleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek
Aafke Bouwman
Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (2)
Jeanne Buijks
Klokkijken is complexer dan je zou denken
Dolf Janson
Het nut van kolomsgewijs rekenen
Ceciel Borghouts
De leerling als kritische denker
Dolf Janson
Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen
Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis
Kunst integreren in het curriculum
Vera Meewis
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis
Hoe kunst helpt leren
Vera Meewis
Kunstintegratie: opbrengst en veranderproces
Vera Meewis
Kunstintegratie als betekenisgeving
Vera Meewis
Kunstintegratie: het belang van nascholing
Vera Meewis
Flip the System aan het werk: Pilot Scholenzelfevaluatie (2)
Dick van der Wateren
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
Kindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Machiel Karels
Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij
Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol!
redactie
Lastige ouders, lastige leraren - Vijf tips voor een goede samenwerking
Peter de Vries
Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt
Leerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse
Leerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school?
Anne-Wil Abrahamse
Leerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn
Anne-Wil Abrahamse
Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten
Honger...! naar leren
Martine Blonk - Meulenkamp
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Leerkracht én leerling centraal
Marcel van Herpen
Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer
Hoe leer je kinderen klokkijken?
redactie
Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn
Marléone Goudswaard
Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater
De leerlijnen de baas
Martie de Pater
ADHD en school
Marieke Stomphorst
Hoe help je leerlingen zich te richten op leren in plaats van op cijfers?
Sarah Schroeder
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Dolf Janson
Leerlingvolgsysteem: dat wordt een stuk makkelijker!
Teije de Vos
High impact learning: model voor de toekomst (1)
Filip Dochy
Leerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren
René Leverink
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
Leerstof hoogbegaafden: moeilijk moet!
Eleonoor van Gerven
Leeruitkomsten formuleren voor je opleiding
Carine Elferink
Leeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu?
Ingrid Roescher
Leerwensen formuleren en reflectie
Peter Ruit
Juf, ik was Monica - deel 1
Paul Filipiak
Juf, ik was Monica - deel 2
Paul Filipiak
De vele kanten van leesbegrip -2; instructie
Paul Filipiak
De vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod
Paul Filipiak
Leesbevordering en myopie preventie
Iris Breetvelt
Investeren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid
Annemieke Top
Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink
Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp
Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak
Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak
Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen?
Henk Galenkamp
Leidt IQ als richtinggever bij het opstellen van een OPP tot lagere didactische verwachtingen?
Gerard Melis
Waarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn
Dolf Janson
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Leraren pesten leraren
Kees van Overveld
Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels
Leren in communities en netwerken
Wilfred Rubens
Competenties verwerven met en zonder instructie
Robert-jan Simons
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson
Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard
Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma
Leren leerlingen van het vmbo anders?
redactie
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Van je eigen fouten leer je het meest?
Casper Hulshof
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Lerende leeshulp
Karin van de Mortel
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Lesgeven aan leerlingen met ADHD
Marieke Stomphorst
Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie
Zonder stress van les naar les
Jelte van der Kooi
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson
Leesstrategieën en leesdoelen - Lezen met denkstrategieën (9)
Paul Filipiak
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Loslaten: waarom is dat zo moeilijk?
Martie de Pater
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Luisterboeken voor kinderen, waar vind je die?
Marleen Legemaat
Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)
Wilfred Rubens
Maak je kwaliteitszorg levend!
Minke Knol
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak
Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman
Bestuur en management in raad van toezichtmodel
Harm Klifman
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Marktgerichte school heeft de toekomst
Ronald Dulmers
Hoe je met schaarse capaciteit maximaal effect bereikt met het Nationaal Programma Onderwijs
Jaap Versfelt
Meelopers en dwarsliggers - Lea Dasberg
redactie
Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
redactie
Hoe leer je kinderen splitsen?
Ceciel Borghouts
Beter goed gedaan dan beter geprobeerd
Ivo Mijland
De morele plicht van elke mentor
Ivo Mijland
Samen met ouders onderwijs passend maken
Peter de Vries
Methode als vertrekpunt voor gepersonaliseerd leren (het kan!)
Wendy Brasz en Myra den Haan
Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert
Nederlands als tweede taal aanleren in het basisonderwijs
redactie
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Mindfulness op school
Hélène van Oudheusden
Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten
Mindmappen, een instrument voor het denken
Ed van Uden
Minimale Toetsing LVS
Teije de Vos
Missers met ouders - zes vormen die niet werken
Peter de Vries
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Morele groei vanuit het kind zelf -2-
Hilde van Rossen
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Machiel Karels
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
Iedereen kan muzikant zijn
Vera Meewis
Mythbusters - Lezen met dyslexiesoftware
Anneke Wijtvliet
Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens
Mythen en zombies - een poging tot een antwoord
Dick van der Wateren
Mythes rond de spellingdidactiek
Dolf Janson
Nadenken over goed woordgebruik
Paul Filipiak
Hoe breng je als schoolleider alle recente ontwikkelingen bij elkaar in een samenhangend plan?
Machiel Karels
ADHD behandeling: placebo-effect of bewezen werking?
Miriam de Heer
Hoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’?
Miriam de Heer
Een nieuw geluid in vernieuwend onderwijs?
Dolf Janson
Bestuur én inspectie sturen samen op kwaliteit
Theo Wildeboer
Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson
NIVOZ Onderwijsavonden over spelen
Dick van der Wateren
Normjaartaak in het primair onderwijs
Marjolein Zwik
Objectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave
Gerdineke van Silfhout
Observeren - de onderzoekende leraar
Dolf Janson
ODD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?
redactie
Ontwikkelingsgericht werken / OGO in de bovenbouw
Bea Pompert
Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson
21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data
Wendy Brasz en Myra den Haan
Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld
Ondernemende pedagogen gezocht!
Bert Kalkman
Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
redactie
Ondersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit
Annemieke Top
Successen realiseren - onderweg naar kindgericht onderwijs
Dolf Janson
Onderwijs anders organiseren? 7 aanbevelingen voor een zorgvuldige implementatie
Machiel Karels
Onderwijs moet niets, behalve boeien
Jan Jutten
Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (1). Intro, overzicht, bronnen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (2). Ontstaanswijze en prevalentie van middenoorontsteking en wisselend gehoorverlies.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (3). Basiskenmerken, medische aspecten en auditieve problematiek bij wisselend gehoorverlies vanwege middenoorontsteking.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (4). Hulp bij wisselend gehoorverlies en auditieve verwerkingsproblemen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (5). Problemen en hulp bij communicatie, spraak, taal.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (6). Problemen en hulp bij interactie, emotie, concentratie, werkhouding.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (7). Problemen en hulp bij lezen en spelling.
Jeanne Buijks
Onderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt
Minke Knol
Onderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen
Ton Mooij
Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top
Het organiseren van onderwijskwaliteit met de NSCCT
Herman Kolthof
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman
Hoe is de Nederlandse onderwijsleider veranderd sinds 2015?
Margareth de Wit
Verschillen in leiderschap en: doen vrouwen het beter dan mannen?
Margareth de Wit
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
Onderzoek ontsluiten voor het Onderwijs
Dick van der Wateren
Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen
Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp
Een onderzoekscultuur op school?
Jaap Versfelt
Onderzoeksgeld voor scholen
Dick van der Wateren
Online begeleiding als lopende bandwerk
Wilfred Rubens
Hoe gebruik je methoden om leerlingen vaardig met online informatie om te laten gaan?
Marléone Goudswaard
De ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel
Joop Stroes
Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet
Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet
Ontwikkelen is normaal
Dolf Janson
Ontwikkelen van wijsheid
Jan Jutten
Ontwikkeling en wetenschap achter Bewegend Leren
Hessel Haan
Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Het regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen?
Piet van der Ploeg
Onjuist oordeel van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs?
Joost Karels
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
redactie
Samenwerking bevordert opbrengstgericht werken
Annemieke Top
Zal de tijd het leren? Tijd besparen in de klas.
Dolf Janson
Een succesvolle open dag
Ronald Dulmers
Open education: wat is dat en wat zijn de voordelen?
Wilfred Rubens
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
De oplossing voor de crisis in het taalonderwijs: Vakmanschap Centraal
Jacquelien Bulterman
Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs?
redactie
Het optimaliseren van begrijpend leesresultaten
Karin van de Mortel
Kenmerken van Optimaliserend Onderwijs
Ton Mooij
Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam
Lastige ouders? - Vier tips voor ouders
Peter de Vries
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Samen leren begint bij communiceren
redactie
Thuis in school: samen leren begint bij communiceren
Annemieke Top
Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters
Ouderbetrokkenheid en constructieve communicatie - 1
Noëlle Pameijer
Ouderbetrokkenheid en constructieve communicatie 2
Noëlle Pameijer
Ouderbetrokkenheid: een hype?
Peter de Vries
De rol van ouders bij keuze- en loopbaanbegeleiding
Annemieke Top
Ouderbetrokkenheid op het mbo noodzakelijk voor schoolsucces!
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid; zeven dingen die elke ouder moet weten
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid in het Voortgezet Onderwijs
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid in voor- en vroegschoolse educatie
Annemieke Top
Ouderbetrokkenheid in VVE
Peter de Vries
Samen zijn wij school
Peter de Vries
Hoe voer je goede oudergesprekken?
redactie
Ouders als pleitbezorgers
Peter de Vries
School en ouders: samen sterker dan alleen!
Noëlle Pameijer
Leraren onder druk door ouders vanwege schooladvies groep 7/8
Peter de Vries
Veeleisende ouders
Peter de Vries
Ouders voor ouders
Peter de Vries
Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten
Peter de Vries
Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman
Overladenheid, de erfzonde van het onderwijs
Henk Sissing
Parentificatie en hoe dit te ontrafelen
Ivo Mijland
Passend inclusief?
Mathilde Tempelman-Lam
Normaliteit en andere afwijkingen
Mathilde Tempelman-Lam
De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer
Passend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag
Kees van Overveld
Het ene gedragsprobleem is het andere niet
Kees van Overveld
Passend Onderwijs: beweging van onderop
Peter de Vries
Zorgen voor of zorgen over passend onderwijs?
Kees van Overveld
Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen
Kiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven
Nina Boswinkel
Pedagogiek, een betrokken handelingswetenschap
Gert Biesta
Pedagogiek, innerlijkheid en humaniteit
Gert Biesta
Theoretische achtergronden van pedagogisch contact
Simone Mark
Pedagogisch en didactisch handelen
redactie
Pedagogisch contact- verbondenheid door aanraking
Simone Mark
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Persona's - Het beschrijven van een ijkpersoon bij het flexibiliseren van onderwijs
Carine Elferink
De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Persoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie?
Gert Biesta
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Persoonswording versus persoonsvorming 1: verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Pesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…”
Ivo Mijland
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Pictoverhalen: op weg naar leessucces
Marcel Schmeier
Gedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek
Paul Filipiak
PISA: Wat je niet zaait, kun je niet oogsten
Karen Heij
Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
Wie oordeelt over ouders, stopt met luisteren
Peter de Vries
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
De meedogenloze groep
Wendy Brasz en Myra den Haan
De groep in je greep!
Ivo Mijland
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs
Peter Ruit
Zoek in deze Coronacrisis vooral ook de positieve dingen met kinderen
Peter de Vries
Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis
Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak
Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak
Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak
Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak
Pratend woorden leren -7-
Paul Filipiak
Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak
Woorden in de klas -1-
Paul Filipiak
Toetsing -10-
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs -6-
Paul Filipiak
Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak
Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak
Woordselectie (3) -4-
Paul Filipiak
Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak
Het misbruik van de term 'precedent'
Ivo Mijland
Rijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger
Bertine van den Oever
Onderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie
Kees van Overveld
Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (4) - Leestips en referenties
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
Alles voor je kind
Willem de Jong
Het denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6)
Paul Filipiak
Professional in de spiegel - achtergronden
Hanne Touw
Professional in de spiegel - werkwijze
Hanne Touw
Training, teams en netwerken versterken professioneel vermogen leraar
Annemieke Top
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt
Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers
Margareth de Wit
Programma LeerKracht doorbreekt eilandjescultuur
Annemieke Top
Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
Constructivisme en onderwijs - deel 3.3
Ewald Vervaet
Constructivisme en onderwijs - deel 3.2
Ewald Vervaet
Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
Hybride leeromgeving (4): Een Raamwerk voor ontwikkeling
Rens Gresnigt
Reactie op Rob Martens, De mythe van directe instructie
Casper Hulshof
Red de ADHD diagnose
Laura Batstra
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
redactie
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Reflecteren met het team - schrijf een brief!
Dolf Janson
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Hoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden
Harm Klifman
Regeldruk en administratie: 5 vragen
Machiel Karels
15 tips voor het oplossen van werkdruk in het onderwijs
Paul Filipiak
Regie versterken in het onderwijs; een basishouding!
Elena Carmona van Loon
Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Marjolein Zwik
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase
Jeanne Buijks
Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman
Groeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen
Dolf Janson
Koppeling tussen verhaal en som
Ceciel Borghouts
Zie je het voor je? Rekenen is per definitie talig!
Dolf Janson
Zo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan
Korstiaan Karels
Rekenonderwijs in groep 1-2
Ceciel Borghouts
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
Rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman
Belang van executieve functies -8-
Emiel van Doorn
Cognitieve kennis -2-
Emiel van Doorn
Componenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7-
Emiel van Doorn
Wat zijn cognitieve functies? -1-
Emiel van Doorn
Discussie over executieve functies -6-
Emiel van Doorn
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0-
Emiel van Doorn
Executieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9-
Emiel van Doorn
Praktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10-
Emiel van Doorn
Inleiding op executieve functies -5-
Emiel van Doorn
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3-
Emiel van Doorn
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4-
Emiel van Doorn
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
De rol van externe hulpverleners
Peter de Vries
Rol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
Ruimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren
Joyce van den Boogaard
Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Leerlingsucces vraagt om samenwerking met ouders
Peter de Vries
Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink
Hoe creëer je met leerKRACHT échte inhoudelijke samenwerking binnen een IKC?
Jaap Versfelt
Samenwerkingsverbanden: de belangrijkste punten op een rij
Joost Karels
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie
Schaf leerstofjaarklas af!
Ton Mooij
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Meer of minder schermen op school?
Ruben du Burck
Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer
Goede communicatie in een school
Jan Jutten
Opbrengstgericht werken in een professionele cultuur
Herman Kolthof
Onderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag
Lisanne van Nijnatten
De school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld
Ronald Dulmers
Hoe zet je een basisschool in de markt?
Ronald Dulmers
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Preventie van gedragsproblemen: daar moet je wat mee?!
Kees van Overveld
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
De schoolleider als piloot
Theo Wildeboer
Van ambitie naar uitvoer in de lespraktijk
Jaap Versfelt
Hoe maak je een schoolplan dat werkt?
Jaap Versfelt
Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos
Spijbelen? Communicatie is het sleutelwoord
Miriam de Heer
Meer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden
Jaap Versfelt
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
Storend leerlinggedrag maakt leraren onzeker
Annemieke Top
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Ronald Dulmers
Interieur en identiteit
René Leverink
Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels
De sjwa, onze meest frequente klinker
Dolf Janson
Wat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider?
Margareth de Wit
De sleutelrol van schoolleiders bij hoge verwachtingen van leerlingen
Machiel Karels
Sociaal-emotioneel leren op het VO - Een praktijkvoorbeeld
Anne-Wil Abrahamse
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels
Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels
Inzicht in groei: sociaal-emotionele ontwikkeling
Marleen Legemaat
Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels
Geliefde pubers meer geneigd tot delen
Annemieke Top
Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan
Annemieke Top
Profileren met social media
Ronald Dulmers
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
Sociale ongelijkheid binnen het onderwijs
Ilse Erich
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de aanpak van de auditieve voorwaarden -7-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de klankinslijping -4-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de luistervaardigheid -5-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp in de voorschoolse periode -8-
Jeanne Buijks
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp
Jeanne Buijks
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie
Jeanne Buijks
De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn
Spel beter begrijpen en faciliteren…
Bertine van den Oever
Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman
Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson
Oefenen van spelling
Dolf Janson
Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman
Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman
Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman
En toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling
René Leverink
Springen en rennen, jezelf leren kennen
Maarten Massink
Over de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg
Marcel van Herpen
Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid is niet moeilijk - Better together!
Peter de Vries
Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman
Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont
Taalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen
redactie
7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer
Straffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf
Kees van Overveld
Een strategie voor het opbouwen van productieve relaties met ouders
Crystal Frommert
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Processen zijn cool: werken met stroomschema's
Theo Wildeboer
Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen?
Wilfred Rubens
Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs
Machiel Karels
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Wat is subiteren en hoe kun je het stimuleren?
Aafke Bouwman
Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop
Gert Biesta
Succesvol beginnend lezen
Paul Filipiak
Vijf tips & tools voor efficiënt & effectief werken
Angela Kouwenhoven-de Waardt
De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid
Dominique Sluijsmans
Werkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen?
Marjoke Hinnen
Dansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school
Jan Jutten
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Meebeslissen over taakbeleid; aan de slag met het werkverdelingsplan
Marjolijn van Noord
Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Bewust bezig zijn met taal
Dolf Janson
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
Leraren leren omgaan met taal in de rekenles
Annemieke Top
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taalachterstand
Sieneke Goorhuis
Taalkansen voor het jonge kind
Bertine van den Oever
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Hoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren.
Dolf Janson
Taal, daar draait het om!
Bea Pompert
Taalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving
Dolf Janson
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2-
Paul Filipiak
Taal is niet los te verkrijgen
Sieneke Goorhuis
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen
Jeanne Buijks
De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater
Selectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten
Annemieke Top
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Talentontwikkeling: de waarde van executieve functies
Nadine van der Hart
Wat doen we met talenten in kunst en cultuur?
René Leverink
Te betrokken ouders bestaan niet
Peter de Vries
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
Teamcommunicatie in een lerende school
Jan Jutten
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip
Paul Filipiak
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
Automatiseren met telraam en getallenlijn
Leonard Verhoef
Terug naar de basis
Jonathan Eckert
Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos
Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
Tiener College - school voor onderwijs aan 10 - 14 jarigen
Pieter Snel
Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
redactie
100 jaar onderwijstijdschrift JSW
Machiel Karels
Timemanagement vaardigheden aanleren
Andrew Ayers
Faalangst - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Hechtingsproblemen - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
NLD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
DCD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
Voorleestips voor thuis
Lilian van der Bolt
Hoe kun je werkdruk echt verlagen?
Michel Verdoorn
Toegankelijk lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking
Anneke Wijtvliet
Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy
Toetsing als kans om te leren - interview
Dominique Sluijsmans
Niveau Engels meten in groep 8: gemotiveerd en effectief aan de slag
Eveline van Baalen
Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip
Karin van de Mortel
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Toetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets
Eveline van Baalen
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Toetsing als kans voor leren - Intro
Dominique Sluijsmans
Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen
Dominique Sluijsmans
Tien tips voor de Raad van Toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief
Herman Kolthof
Teacher Needs: een top 10
Laura Batstra
Trainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor?
redactie
Training helpt leraren vmbo-leerlingen te motiveren
Annemieke Top
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
redactie
Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis
Twijfels over les aan hoogbegaafden. Twijfels over onderzoek
Dick van der Wateren
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Uitdagend onderwijs voor creatief begaafde leerlingen
Annemieke Top
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
Tien redenen waarom unitonderwijs de moeite waard is
Hanneke Oosting
Unitonderwijs, van plan naar inrichting
Hanneke Oosting
Oorzaken verschuiving normen LVS-toetsen nader bekeken
Jacqueline Visser
Onderwijs en jeugdzorg hebben elkaar nodig!
Elena Carmona van Loon
Vaders in het voortgezet onderwijs
Peter de Vries
Complete make-over voor Management & Organisatie als schoolvak
René Leverink
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Uitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken
René Leverink
Van Brokkelbrein naar focus
Theo Compernolle
0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
1 Paradoxen van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
2 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs
Piet van der Ploeg
3 Geen eigen leerproces
Piet van der Ploeg
4 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus
Piet van der Ploeg
5 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
6 De tijdgeest: het neoliberalisme
Piet van der Ploeg
7 Zelfzeggenschap
Piet van der Ploeg
8 Verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
9 Verantwoordelijk worden
Piet van der Ploeg
Van koersplan naar schoolplan
Gerard Bel
Van rangschikken groei je niet
Karen Heij
Veeleisende ouders
Ivo Mijland
De vertaalcirkel
Ceciel Borghouts
Ongewenst contact tussen leraar en leerling
Joost Karels
MBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om
Annemieke Top
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp
Verbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen
Karin van de Mortel
Verbindend communiceren
Hélène van Oudheusden
Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?
redactie
Onderwijskundige verdieping
redactie
Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?
redactie
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
redactie
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1)
Paul Filipiak
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2)
Paul Filipiak
Verlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen!
Lisette Bastiaansen
Compacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Welk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs?
redactie
It takes a village to raise a child.
Elena Carmona van Loon
De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3-
Paul Filipiak
Verwondering in de les
Dick van der Wateren
Instructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat?
Hanneke Oosting
Vier manieren waarop de inrichting van het klaslokaal het executief functioneren beïnvloedt
Andrew Ayers
Vier manieren om het werkgeheugen van basisschoolleerlingen te verbeteren
Amelia Glauber
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1
Theo Wildeboer
Werken met de vijf didactische impulsen in een groep 5-6
Bea Pompert
Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland
Vijf invalshoeken van leesbevordering bij vrij lezen
Anneke Bemer
Vijf manieren om leerlingen te helpen zich te concentreren op leren in plaats van op cijfers
Crystal Frommert
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven
Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam
Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman
Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman
Leerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties!
Noëlle Pameijer
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
Hoe je visualisaties inzet in de leerlingenzorg (niveau 2 en 3)
Noëlle Pameijer
The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
redactie
Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn
Gert Biesta
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
Beroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor?
redactie
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
redactie
Beurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel
Sietske van der Wegen
Het vrije spel
Sieneke Goorhuis
Wat maakt jouw werk waardevol?
Tamara Wally
Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp
Oud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs
Elena Carmona van Loon
Waarderen van kunst door connectie met het curriculum
Vera Meewis
Intelligentieontwikkeling is 'al denkende' leren
Theo de Keulenaar
Wat de wet voorschrijft
Dolf Janson
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Theo de Keulenaar
Wat gaat er verloren als we kinderen door de kindertijd jagen?
Emily Kaplan
Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur?
Jaap Versfelt
Constructivisme en onderwijs - deel 3.1
Ewald Vervaet
Wat leerlingen nu leren
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
redactie
Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn
Weerstand in begeleidingsgesprekken? Meeveren!
Ivo Mijland
Weg met oudertevredenheids-onderzoeken!
Peter de Vries
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2
Hartger Wassink
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3
Hartger Wassink
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
De dooddoener die werkdrukbeleving heet...
Marjolein Zwik
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1
Marjolijn van Noord
Werkplezier draagt bij aan fundamentele verandering
Dolf Janson
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Over werkdruk en het stellen van grenzen
Henk Galenkamp
Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt
Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Meer werkplezier door minder werkdruk
Alex de Bruijn
Werken in het onderwijs? Ja, graag!
Paul Filipiak
8 vragen over werken met een digitale methode
Nina Boswinkel
Werken met Teacher Leadership
Jaap Versfelt
Het werkklimaat verbeteren via de kring
Jos Cöp
Werkwoordspelling zonder ballast
Dolf Janson
Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen
Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2-
Hilde van Rossen
Het kiezen van woorden
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 4
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 2
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 3
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 1
Paul Filipiak
Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Hoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren
Jos Cöp
Wat maakt woordenschatlessen effectiever?
Jos Cöp
Woordenschat uitbreiden met prentenboeken
Paul Filipiak
Woorden en betekenissen
Dolf Janson
Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs in de 21e eeuw: effectief en uitdagend (1)
Jos Cöp
Woordenschatonderwijs - deel 2
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs - deel 1
Paul Filipiak
Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen
Paul Filipiak
Gesprekken met collega's (2) - Zeggen wat je op je lever hebt
Adri van den Brand
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels
Vijf punten bij het zelfstandig werken
Jos Cöp
Zelfsturing van jonge kinderen stimuleren
Lilian van der Bolt
Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt
Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?
redactie
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Matthew Beyranevand
Zes misverstanden over ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs
Peter de Vries
Zes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen
Bertine van den Oever
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
Hoe houd ik zicht op de kwaliteit van het thuiswerk?
Gerdineke van Silfhout
Zijn 10-minutengesprekken nog van deze tijd?
Peter de Vries
Zonder lesdoelen geen houvast
Theo Wildeboer
Zonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst
Marcel van Herpen
Passend onderwijs en weloverwogen beslissen. Praten over leerlingen.
Elena Carmona van Loon
Durf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars
Nina Boswinkel
ZZP-ers in het onderwijs - gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad
Joost Karels
Handelingsgericht Integraal Indiceren
Noëlle Pameijer