Kind

10 veelgestelde vragen over executieve functies
Machiel Karels

Dabrowski: theorie van positieve desintegratie en de overprikkelbaarheden
Machiel Karels

Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen.
Anton Horeweg

Executieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen
Machiel Karels

Kindgericht onderwijs in de onderbouw
Bertine van den Oever

Op weg naar kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs
redactie

En wat als het thuis niet veilig is?
Anton Horeweg

Al springend leer je beter rekenen
Annemieke Top

De parabel van Bert en Erik
Ivo Mijland

Gekke kinderen in de klas - Alle kinderen zijn anders normaal
Ivo Mijland

De ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans
Marcel van Herpen

Groep 3 Daltonproof
Marleen Legemaat

Hyperfocus en Executieve Functies: Exploratie en Impact in de Context van ADHD
redactie

Gender in het Onderwijs: Analyse van Stereotypering en Impact op Prestaties
redactie

Communiceren met jongeren
Ingrid van Essen

De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Leerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie
Arja Kerpel

Lef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen?
Arja Kerpel

Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen

Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen
Arja Kerpel

Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden

Mindfulness op school
Hélène van Oudheusden

Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof

Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel

Wat is beter voor de ontwikkeling van tweelingen: in verschillende klassen plaatsen of bij elkaar in één klas?
redactie

Ontwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen
Arja Kerpel

Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong

Geliefde pubers meer geneigd tot delen
Annemieke Top

Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong

Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel

Van brokkelbrein naar focus
Marleen Legemaat

Gendergerelateerde Verschillen in Risicomijding en Faalangst bij Jongens en Meisjes
redactie

Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout

Wiebelen en friemelen in de klas
Arja Kerpel

Zorg voor het kind: passend onderwijs - onderwijsbehoeften
Arja Kerpel

Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer

Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp

Tips voor omgaan met het tourette-syndroom
Anton Horeweg

Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1)
Anton Horeweg

Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2)
Anton Horeweg

De traumasensitieve school
Marleen Legemaat

Parentificatie en hoe dit te ontrafelen
Ivo Mijland

Effectief Onderwijs voor Gestreste Leerlingen in Residentiële Instellingen: Het Balanceren tussen Veiligheid en Leren
redactie

Hechtingsproblemen - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

NLD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

DCD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

Actieve deelname van ouders bevorderen in driehoeksgesprekken op school
redactie

Invloed van Thuis op Schoolsucces: Wat Belangrijk is en Hoe Je Helpt
redactie

redactie

Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries

Intelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test
Lisanne van Nijnatten

Beelddenkers en IQ test
Lisanne van Nijnatten

IQ onderzoek: een introductie
Lisanne van Nijnatten

De RAKIT-2 intelligentietest - IQ test
Lisanne van Nijnatten

Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Lisanne van Nijnatten

IQ test uitslag: Intelligentiekloof
Lisanne van Nijnatten

Ken je brein - en haal eruit wat erin zit
Arja Kerpel

Meervoudige Intelligentie: Theorie en Invloed op Leerprestaties
redactie

De Rol van Voedingssupplementen in Cognitieve Prestaties bij Jongeren met Gezondheidsklachten
redactie

Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat

Onderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen
Ton Mooij

Wat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding?
redactie

Actief Executief
Marleen Legemaat

Zelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er
Lilian van der Bolt

De leerling als kritische denker
Dolf Janson

Het Effect van Mindfulness Training op Gedrag en Leerprestaties bij Basisschoolleerlingen
redactie

Constructivisme en onderwijs - deel 3.3
Ewald Vervaet

Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?
Machiel Karels

Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries

Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp

Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon

Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen

De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol

Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp

Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol

De rol van sociaal-emotionele competenties bij schoolsucces in de brugklas
redactie

SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat

SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Arja Kerpel

Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels

Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels

Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels

Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel

Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel

Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol

De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn

Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn

Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen

Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat

Stres minder, ontspan meer - Praktische werkboeken voor tieners
Marleen Legemaat

Studiesucces deel 1: studentsucces
Rens Gresnigt

Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark

21st century skills
Casper Hulshof

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

De lerende mens
Arja Kerpel

Denken in beelden
Arja Kerpel

Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 1
Pepijn Dousi

Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 2
Pepijn Dousi

Het effect van huiswerk op leerrendement en schoolprestaties: een depgaand onderzoek
redactie

Een ander perspectief op - hardnekkige - opvattingen over feedback
Lia Voerman

Wanneer draagt feedback bij aan leren?
Lia Voerman

Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Lisanne van Nijnatten

Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Is een later keuzemoment voor VO beter voor leerlingen uit achterstandsituaties?
redactie

De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp

Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons

Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson

De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson

Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp

Onderwijsachterstanden en leervertraging door coronamaatregelen: een diepgaande analyse
redactie

Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis

Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?
redactie

Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland

Wat er mis is met 'het leerpotentieel van alle leerlingen benutten'
Piet van der Ploeg

Weektaak bij kleuters: wat brengt het op?
redactie

Wat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie?
Terry van de Beek

Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp

Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis

Al pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Paul Filipiak

Een kleuter is geen schoolkind - bericht aan PABO studenten
redactie

De impact van een doorgaande lijn van voor- naar vroegschool op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
redactie

Effecten van educatieve televisieprogramma's op de cognitieve ontwikkeling van kinderen van vier tot zes Jaar
redactie

Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson

Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Marleen Legemaat

Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever

Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis

Voorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een Diepgaande analyseoorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een diepgaande analyse
redactie

Beter goed gedaan dan beter geprobeerd
Ivo Mijland

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries

Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn

Armoede op school
redactie

Opgroeien terwijl de wereld in brand staat - Hoe jongeren de weg naar een duurzame toekomst versnellen
Yvonne van Sark

Is twee jaar Internationale Schakelklas voldoende voor nieuwkomers om goed te kunnen instromen in het reguliere onderwijs?
redactie

Mogen struikelen als loyaliteit
Pascal Cuijpers

Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel

Hoe lang blijft de plusklas nog bestaan?
Martine Blonk - Meulenkamp

Onderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak
Arja Kerpel

Het begeleiden van begaafde onderpresteerders
Arja Kerpel

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Arja Kerpel

Het belang van vroege signalering van ontwikkelingsvoorsprong bij basisschoolleerlingen
redactie

Slim beleid - Beleid rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel

Beter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen
Eleonoor van Gerven

Beter begeleiden van uitdagend onderwijs
Eleonoor van Gerven

Chronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen
Lisanne van Nijnatten

Optimale onderwijsuitdaging: criteria voor versnellen en verrijken bij (hoog)begaafde leerlingen
redactie

Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson

Effect van vooraf toetsen op rekenprestaties en vertrouwen in eigen kunnen van basisschoolleerlingen
redactie

Effectief werken met hoog- en meerbegaafde leerlingen: Praktische richtlijnen voor leraren
redactie

Iedereen kan ergens heel goed in worden
Yvonne van Sark

Filosoferen met hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten

Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (1)
Carl D'hondt

Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (2)
Carl D'hondt

Daag hoogbegaafden uit met Hogere Orde Denkopdrachten
Lisanne van Nijnatten

Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
Arja Kerpel

Hoogbegaafd zonder didactische voorsprong?
Lisanne van Nijnatten

Welbevinden van hoogbegaafde kinderen: heterogene versus homogene klassen
redactie

Slimme kleuters
Eleonoor van Gerven

De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel

Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp

Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2
Carl D'hondt

Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten

Onderpresteerders
Eleonoor van Gerven

Gevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden
Arja Kerpel

Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel

Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel

Klas overslaan / versnellen? Let op!
Teije de Vos

Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten

Honger...! naar leren
Martine Blonk - Meulenkamp

Misdiagnose van hoogbegaafden
Arja Kerpel

Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel

Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Marleen Legemaat

Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Arja Kerpel

Relatie tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren: een diepgaande analyse
redactie

Onderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag
Lisanne van Nijnatten

Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel

Uitdagend onderwijs voor creatief begaafde leerlingen
Annemieke Top

Uitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken
René Leverink

Compacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten

Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven

De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer

Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen

Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2-
Hilde van Rossen

Zet je EF-bril op
Bertine van den Oever

De invloed van het kiesbord op het natuurlijk leerproces van kleuters
redactie

Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp

Didactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden
redactie

Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk

Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens

Nieuwe inzichten in de rol van cijfers en feedback op de motivatie van studenten: Een diepgaande analyse in het beroepsonderwijs
redactie

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland

Hoe leerlingen zelf de regie kunnen voeren over hun leerproces voor betere leerprestaties
redactie

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Zelfvertrouwen en zelfstandigheid in het onderwijs: didactische strategieën voor groei
Machiel Karels

Vergelijking van zorgleerlingen in regulier en speciaal basisonderwijs
redactie

Beelddenkers, als kwartjes vallen…
Machiel Karels

Het hoogstimulatieve kind - Gevoelig en druk tegelijk
Arja Kerpel

Overprikkeld - Praktische strategieën om de wereld structuur te geven
Arja Kerpel

Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Laura Batstra

Hoogsensitiviteit - Hooggevoeligheid herkennen en tips
Marleen Legemaat

Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld

Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
marion-van-olst

Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer

Bodemloos bestaan
Arja Kerpel

Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels

Zelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten

Kinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt
Miriam de Heer

Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland

8 vragen over bureau Halt
Miriam de Heer

Het lukt toch niet... Effectieve strategieën tegen negatief denken
Arja Kerpel

Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel

Initiatieven voor onderwijs aan hoger opgeleide vluchtelingen: een internationale vergelijking
redactie

Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink

Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld

Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong

Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp

Opvoedwijzer Asperger
Marleen Legemaat

Alles voor je kind
Willem de Jong

Spijbelen? Communicatie is het sleutelwoord
Miriam de Heer

7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer

Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie

Effecten van trauma-sensitief lesgeven op vluchtelingkinderen: een diepgaande analyse
redactie

Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden

Profielkeuzebegeleiding voor leerlingen in 3-havo/vwo
redactie

Voorspellers van succesvolle opstroom naar VWO voor Leerlingen met een HAVO-advies
redactie

Wat doen ervaringen van vmbo-bb-leerlingen techniek in de echte techniekpraktijk met de intrinsieke motivatie voor hun loopbaan?
redactie

In hoeverre kunnen tieners in gepersonaliseerde leersituaties zelfgestuurd leergedrag laten zien?
redactie

Gekke kinderen in de klassen? Een label hoort aan een koffer!
Ivo Mijland

Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (1). Intro, overzicht, bronnen.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (2). Ontstaanswijze en prevalentie van middenoorontsteking en wisselend gehoorverlies.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (3). Basiskenmerken, medische aspecten en auditieve problematiek bij wisselend gehoorverlies vanwege middenoorontsteking.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (4). Hulp bij wisselend gehoorverlies en auditieve verwerkingsproblemen.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (5). Problemen en hulp bij communicatie, spraak, taal.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (6). Problemen en hulp bij interactie, emotie, concentratie, werkhouding.
Jeanne Buijks

Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (7). Problemen en hulp bij lezen en spelling.
Jeanne Buijks

Heeft digitaal lesmateriaal invloed op sociale competenties?
redactie