Kind
10 veelgestelde vragen over executieve functies
Machiel Karels
Dabrowski: theorie van positieve desintegratie en de overprikkelbaarheden
Machiel Karels
Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen.
Anton Horeweg
Executieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen
Machiel Karels
Kindgericht onderwijs in de onderbouw
Bertine van den Oever
Op weg naar kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs
redactie
En wat als het thuis niet veilig is?
Anton Horeweg
Al springend leer je beter rekenen
Annemieke Top
De parabel van Bert en Erik
Ivo Mijland
Gekke kinderen in de klas - Alle kinderen zijn anders normaal
Ivo Mijland
De ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans
Marcel van Herpen
Groep 3 Daltonproof
Marleen Legemaat
Hyperfocus en Executieve Functies: Exploratie en Impact in de Context van ADHD
redactie
Gender in het Onderwijs: Analyse van Stereotypering en Impact op Prestaties
redactie
Communiceren met jongeren
Ingrid van Essen
De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Leerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie
Arja Kerpel
Lef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen?
Arja Kerpel
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen
Arja Kerpel
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Mindfulness op school
Hélène van Oudheusden
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof
Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel
Wat is beter voor de ontwikkeling van tweelingen: in verschillende klassen plaatsen of bij elkaar in één klas?
redactie
Ontwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen
Arja Kerpel
Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong
Geliefde pubers meer geneigd tot delen
Annemieke Top
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Van brokkelbrein naar focus
Marleen Legemaat
Gendergerelateerde Verschillen in Risicomijding en Faalangst bij Jongens en Meisjes
redactie
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout
Wiebelen en friemelen in de klas
Arja Kerpel
Zorg voor het kind: passend onderwijs - onderwijsbehoeften
Arja Kerpel
Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
Tips voor omgaan met het tourette-syndroom
Anton Horeweg
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1)
Anton Horeweg
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2)
Anton Horeweg
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Parentificatie en hoe dit te ontrafelen
Ivo Mijland
Effectief Onderwijs voor Gestreste Leerlingen in Residentiële Instellingen: Het Balanceren tussen Veiligheid en Leren
redactie
Hechtingsproblemen - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
NLD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
DCD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Actieve deelname van ouders bevorderen in driehoeksgesprekken op school
redactie
Invloed van Thuis op Schoolsucces: Wat Belangrijk is en Hoe Je Helpt
redactie
redactie
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
Intelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test
Lisanne van Nijnatten
Beelddenkers en IQ test
Lisanne van Nijnatten
IQ onderzoek: een introductie
Lisanne van Nijnatten
De RAKIT-2 intelligentietest - IQ test
Lisanne van Nijnatten
Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Lisanne van Nijnatten
IQ test uitslag: Intelligentiekloof
Lisanne van Nijnatten
Ken je brein - en haal eruit wat erin zit
Arja Kerpel
Meervoudige Intelligentie: Theorie en Invloed op Leerprestaties
redactie
De Rol van Voedingssupplementen in Cognitieve Prestaties bij Jongeren met Gezondheidsklachten
redactie
Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat
Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever
Onderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen
Ton Mooij
Wat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding?
redactie
Actief Executief
Marleen Legemaat
Zelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er
Lilian van der Bolt
De leerling als kritische denker
Dolf Janson
Het Effect van Mindfulness Training op Gedrag en Leerprestaties bij Basisschoolleerlingen
redactie
Constructivisme en onderwijs - deel 3.3
Ewald Vervaet
Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?
Machiel Karels
Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
De rol van sociaal-emotionele competenties bij schoolsucces in de brugklas
redactie
SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat
SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Arja Kerpel
Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels
Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels
Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels
Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol
De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn
Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat
Stres minder, ontspan meer - Praktische werkboeken voor tieners
Marleen Legemaat
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
21st century skills
Casper Hulshof
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
De lerende mens
Arja Kerpel
Denken in beelden
Arja Kerpel
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 1
Pepijn Dousi
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 2
Pepijn Dousi
Het effect van huiswerk op leerrendement en schoolprestaties: een depgaand onderzoek
redactie
Een ander perspectief op - hardnekkige - opvattingen over feedback
Lia Voerman
Wanneer draagt feedback bij aan leren?
Lia Voerman
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Lisanne van Nijnatten
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Is een later keuzemoment voor VO beter voor leerlingen uit achterstandsituaties?
redactie
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
Onderwijsachterstanden en leervertraging door coronamaatregelen: een diepgaande analyse
redactie
Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis
Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?
redactie
Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland
Weektaak bij kleuters: wat brengt het op?
redactie
Wat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie?
Terry van de Beek
Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis
Al pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Paul Filipiak
Een kleuter is geen schoolkind - bericht aan PABO studenten
redactie
De impact van een doorgaande lijn van voor- naar vroegschool op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
redactie
Effecten van educatieve televisieprogramma's op de cognitieve ontwikkeling van kinderen van vier tot zes Jaar
redactie
Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson
Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Marleen Legemaat
Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis
Voorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een Diepgaande analyseoorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een diepgaande analyse
redactie
Beter goed gedaan dan beter geprobeerd
Ivo Mijland
Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn
Armoede op school
redactie
Opgroeien terwijl de wereld in brand staat - Hoe jongeren de weg naar een duurzame toekomst versnellen
Yvonne van Sark
Is twee jaar Internationale Schakelklas voldoende voor nieuwkomers om goed te kunnen instromen in het reguliere onderwijs?
redactie
Mogen struikelen als loyaliteit
Pascal Cuijpers
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Hoe lang blijft de plusklas nog bestaan?
Martine Blonk - Meulenkamp
Onderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak
Arja Kerpel
Het begeleiden van begaafde onderpresteerders
Arja Kerpel
De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Arja Kerpel
Het belang van vroege signalering van ontwikkelingsvoorsprong bij basisschoolleerlingen
redactie
Slim beleid - Beleid rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Beter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen
Eleonoor van Gerven
Beter begeleiden van uitdagend onderwijs
Eleonoor van Gerven
Chronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen
Lisanne van Nijnatten
Optimale onderwijsuitdaging: criteria voor versnellen en verrijken bij (hoog)begaafde leerlingen
redactie
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Effect van vooraf toetsen op rekenprestaties en vertrouwen in eigen kunnen van basisschoolleerlingen
redactie
Effectief werken met hoog- en meerbegaafde leerlingen: Praktische richtlijnen voor leraren
redactie
Iedereen kan ergens heel goed in worden
Yvonne van Sark
Filosoferen met hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (1)
Carl D'hondt
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (2)
Carl D'hondt
Daag hoogbegaafden uit met Hogere Orde Denkopdrachten
Lisanne van Nijnatten
Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
Arja Kerpel
Hoogbegaafd zonder didactische voorsprong?
Lisanne van Nijnatten
Welbevinden van hoogbegaafde kinderen: heterogene versus homogene klassen
redactie
Slimme kleuters
Eleonoor van Gerven
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2
Carl D'hondt
Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten
Onderpresteerders
Eleonoor van Gerven
Gevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
Klas overslaan / versnellen? Let op!
Teije de Vos
Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten
Honger...! naar leren
Martine Blonk - Meulenkamp
Misdiagnose van hoogbegaafden
Arja Kerpel
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Marleen Legemaat
Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Arja Kerpel
Relatie tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren: een diepgaande analyse
redactie
Onderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag
Lisanne van Nijnatten
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
Uitdagend onderwijs voor creatief begaafde leerlingen
Annemieke Top
Uitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken
René Leverink
Compacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen
Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2-
Hilde van Rossen
Zet je EF-bril op
Bertine van den Oever
De invloed van het kiesbord op het natuurlijk leerproces van kleuters
redactie
Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp
Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat
Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp
Didactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden
redactie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Nieuwe inzichten in de rol van cijfers en feedback op de motivatie van studenten: Een diepgaande analyse in het beroepsonderwijs
redactie
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland
Hoe leerlingen zelf de regie kunnen voeren over hun leerproces voor betere leerprestaties
redactie
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?
redactie
Vergelijking van zorgleerlingen in regulier en speciaal basisonderwijs
redactie
Beelddenkers, als kwartjes vallen…
Machiel Karels
Het hoogstimulatieve kind - Gevoelig en druk tegelijk
Arja Kerpel
Overprikkeld - Praktische strategieën om de wereld structuur te geven
Arja Kerpel
Wegwijs in hooggevoeligheid - kenmerken en tips
Arja Kerpel
Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Laura Batstra
Hoogsensitiviteit - Hooggevoeligheid herkennen en tips
Marleen Legemaat
Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
marion-van-olst
Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer
Bodemloos bestaan
Arja Kerpel
Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels
Zelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Kinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt
Miriam de Heer
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
8 vragen over bureau Halt
Miriam de Heer
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Het lukt toch niet... Effectieve strategieën tegen negatief denken
Arja Kerpel
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Initiatieven voor onderwijs aan hoger opgeleide vluchtelingen: een internationale vergelijking
redactie
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Opvoedwijzer Asperger
Marleen Legemaat
Alles voor je kind
Willem de Jong
Spijbelen? Communicatie is het sleutelwoord
Miriam de Heer
7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Effecten van trauma-sensitief lesgeven op vluchtelingkinderen: een diepgaande analyse
redactie
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Profielkeuzebegeleiding voor leerlingen in 3-havo/vwo
redactie
Voorspellers van succesvolle opstroom naar VWO voor Leerlingen met een HAVO-advies
redactie
Wat doen ervaringen van vmbo-bb-leerlingen techniek in de echte techniekpraktijk met de intrinsieke motivatie voor hun loopbaan?
redactie
In hoeverre kunnen tieners in gepersonaliseerde leersituaties zelfgestuurd leergedrag laten zien?
redactie
Gekke kinderen in de klassen? Een label hoort aan een koffer!
Ivo Mijland
Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (1). Intro, overzicht, bronnen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (2). Ontstaanswijze en prevalentie van middenoorontsteking en wisselend gehoorverlies.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (3). Basiskenmerken, medische aspecten en auditieve problematiek bij wisselend gehoorverlies vanwege middenoorontsteking.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (4). Hulp bij wisselend gehoorverlies en auditieve verwerkingsproblemen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (5). Problemen en hulp bij communicatie, spraak, taal.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (6). Problemen en hulp bij interactie, emotie, concentratie, werkhouding.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (7). Problemen en hulp bij lezen en spelling.
Jeanne Buijks
Heeft digitaal lesmateriaal invloed op sociale competenties?
redactie