Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Kind

10 veelgestelde vragen executieve functies
10 veelgestelde vragen over executieve functies
Machiel Karels
Dabrowski
Dabrowski: theorie van positieve desintegratie en de overprikkelbaarheden
Machiel Karels
Executieve functies in de klas
Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen.
Anton Horeweg
Executieve functies ontwikkelen in de klas
Executieve functies ontwikkelen in de klas - wat jij als leerkracht kunt doen
Machiel Karels
Kindgericht onderwijs onderbouw
Kindgericht onderwijs in de onderbouw
Bertine van den Oever
Kindgericht onderwijs
Op weg naar kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs
redactie
Corona niet het enige gevaar
En wat als het thuis niet veilig is?
Anton Horeweg
Ontwikkelend bewegen
Al springend leer je beter rekenen
Annemieke Top
Contextuele leerlingbegeleiding
De parabel van Bert en Erik
Ivo Mijland
Contextuele benadering
Gekke kinderen in de klas - Alle kinderen zijn anders normaal
Ivo Mijland
Ervaringsreconstructie
De ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans
Marcel van Herpen
Groep 3 Daltonproof
Groep 3 Daltonproof
Marleen Legemaat
Hyperfocus
Hyperfocus en Executieve Functies: Exploratie en Impact in de Context van ADHD
redactie
Genderstereotypering
Gender in het Onderwijs: Analyse van Stereotypering en Impact op Prestaties
redactie
Luisteren naar jongeren
Communiceren met jongeren
Ingrid van Essen
Pubers begrijpen
De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen
Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Leerlingen leren kennen
Leerlingen leren kennen: leefwereld - ontwikkelingspsychologie
Arja Kerpel
Lef om te luisteren
Lef om te luisteren - Hoe luister je nu echt naar leerlingen?
Arja Kerpel
Seksuele diversiteit
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Luister je wel naar mij?
Luister je wel naar mij? - Tips voor gespreksvoering met kinderen
Arja Kerpel
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Mindfulness uitleg
Mindfulness op school
Hélène van Oudheusden
Mindfulness ineffectief
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof
Ontwikkeling jonge kind
Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel
Tweelingen
Wat is beter voor de ontwikkeling van tweelingen: in verschillende klassen plaatsen of bij elkaar in één klas?
redactie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie - psychologische ontwikkeling kinderen
Arja Kerpel
Puberbrein binnenstebuiten
Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong
Sociale pubers
Geliefde pubers meer geneigd tot delen
Annemieke Top
Talent binnenstebuiten
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Temperamentvolle kinderen
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Van brokkelbrein naar focus
Van brokkelbrein naar focus
Marleen Legemaat
Meisjes risicomijdend?
Gendergerelateerde Verschillen in Risicomijding en Faalangst bij Jongens en Meisjes
redactie
Meer ruimte vrij spel
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout
Wiebelen en friemelen in de klas
Wiebelen en friemelen in de klas
Arja Kerpel
Zorg voor het kind
Zorg voor het kind: passend onderwijs - onderwijsbehoeften
Arja Kerpel
Kindgesprekken
Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer
Kindgesprek in een leercultuur
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
Tips in de klas - Tourette
Tips voor omgaan met het tourette-syndroom
Anton Horeweg
Explosief agressief gedrag (1)
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (1)
Anton Horeweg
Explosief agressief gedrag (2)
Explosief/agressief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in je klas? (2)
Anton Horeweg
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Parentificatie ontrafelen
Parentificatie en hoe dit te ontrafelen
Ivo Mijland
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Effectief Onderwijs voor Gestreste Leerlingen in Residentiële Instellingen: Het Balanceren tussen Veiligheid en Leren
redactie
Tips in de klas - hechtingsproblemen
Hechtingsproblemen - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Tips in de klas - nld
NLD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Tips in de klas - dcd
DCD - Tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Driehoeksgesprek tussen leerkracht, leerling en ouders
Actieve deelname van ouders bevorderen in driehoeksgesprekken op school
redactie
Kenmerken thuissituatie die leerbevorderend zijn
Invloed van Thuis op Schoolsucces: Wat Belangrijk is en Hoe Je Helpt
redactie
Ouderkamer bijdrage positieve ontwikkeling kind?
redactie
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
Intelligentie Structuur Test
Intelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test
Lisanne van Nijnatten
IQ-test beelddenkers
Beelddenkers en IQ test
Lisanne van Nijnatten
IQ onderzoek
IQ onderzoek: een introductie
Lisanne van Nijnatten
RAKIT-2 intelligentietest
De RAKIT-2 intelligentietest - IQ test
Lisanne van Nijnatten
WISC-III of RAKIT-2?
Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Lisanne van Nijnatten
Intelligentiekloof
IQ test uitslag: Intelligentiekloof
Lisanne van Nijnatten
Ken je brein
Ken je brein - en haal eruit wat erin zit
Arja Kerpel
Gebruik en nut van theorie over Meervoudige Intelligentie (MI)
Meervoudige Intelligentie: Theorie en Invloed op Leerprestaties
redactie
Voedingssuplementen invloed op leerprestaties?
De Rol van Voedingssupplementen in Cognitieve Prestaties bij Jongeren met Gezondheidsklachten
redactie
Vind je eigen weg met jouw autisme
Vind je eigen weg met jouw autisme
Marleen Legemaat
Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen
Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever
Onderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingen
Onderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen
Ton Mooij
Aandeel lln met disharmonisch IQ profiel
Wat zegt een disharmonisch intelligentieprofiel over de vervolgopleiding?
redactie
Actief executief - Toolbox
Actief Executief
Marleen Legemaat
Executieve functies bij peuters en kleuters
Zelfsturing bij peuters en kleuters en de rol van de ib'er
Lilian van der Bolt
Leerling als kritische denker
De leerling als kritische denker
Dolf Janson
Effect mindfulness training op gedrag en leeropbrengsten
Het Effect van Mindfulness Training op Gedrag en Leerprestaties bij Basisschoolleerlingen
redactie
Psychologisch constructivisme met rijpheid
Constructivisme en onderwijs - deel 3.3
Ewald Vervaet
Sociale ontwikkeling
Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?
Machiel Karels
Aanraken van kinderen
Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries
Counseling vervolggesprek
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Luisteren naar leerlingen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Weerbaarheid in gymles
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
Schoolsucces in de brugklas
De rol van sociaal-emotionele competenties bij schoolsucces in de brugklas
redactie
SEL en gedrag in de groep
SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat
SEL
SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Arja Kerpel
Inzicht in gevoelens
Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels
Inzicht in anderen
Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels
Sociaal emotionele vaardigheden
Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels
Sociaal? Vaardig!
Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel
Sociogram
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Groepsdynamiek
Hoe kunnen we SOVA-trainingen verbeteren?
Ernst van Grol
Spelontwikkeling
De betekenis van spel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling
Hans van Rijn
Weerbaar maken
Rol spelontwikkeling bij weerbaar maken zwakke leerlingen
Hans van Rijn
Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Taalontwikkelingsstoornissen in de klas
Marleen Legemaat
Praktisch werkboek voor tieners
Stres minder, ontspan meer - Praktische werkboeken voor tieners
Marleen Legemaat
Flexibel puberbrein
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
21st century skills
21st century skills
Casper Hulshof
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel
Denken in beelden
Denken in beelden
Arja Kerpel
Digitale feedback
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 1
Pepijn Dousi
Digitale feedback 2
Directe feedback in digitale leermiddelen; succes gegarandeerd? - deel 2
Pepijn Dousi
Effect huiswerk
Het effect van huiswerk op leerrendement en schoolprestaties: een depgaand onderzoek
redactie
Positieve feedback
Een ander perspectief op - hardnekkige - opvattingen over feedback
Lia Voerman
Feedback op emotie
Wanneer draagt feedback bij aan leren?
Lia Voerman
Handboek leren leren
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel
Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Huiswerkbegeleiding
Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Lisanne van Nijnatten
Informeel leren
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Later keuzemoment lln. vo
Is een later keuzemoment voor VO beter voor leerlingen uit achterstandsituaties?
redactie
Leerhouding als basis
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Acht dimensies
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Leren denken
Leren denken als basis voor succes op school
Dolf Janson
Manier van leren moet kloppen
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Huiswerk maken
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
Onderwijsachterstanden en leervertraging door corona
Onderwijsachterstanden en leervertraging door coronamaatregelen: een diepgaande analyse
redactie
Ontwikkeling hersenen
Ontwikkeling hersenen
Sieneke Goorhuis
Verbonden schrift en blokschrift
Voegt schrijven - blokschrift of verbonden - iets toe?
redactie
Vijf mythes over leerbereidheid
Vijf hardnekkige mythes over leerbereidheid
Ivo Mijland
Leeropbrengsten van werken met een weektaak
Weektaak bij kleuters: wat brengt het op?
redactie
Beschermende factoren bij dyslexie
Wat zijn beschermende factoren voor leerlingen met dyslexie?
Terry van de Beek
Verrijkend themaonderwijs kleuters
Verrijking bij thema's in de kleuterklas
Martine Blonk - Meulenkamp
Ontwikkeling peuter
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis
Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid
Al pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Paul Filipiak
Kleuter is geen schoolkind
Een kleuter is geen schoolkind - bericht aan PABO studenten
redactie
Doorgaande lijn van voorschool naar vroegschool
De impact van een doorgaande lijn van voor- naar vroegschool op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
redactie
Effect educatieve tv-programma's op jonge kind
Effecten van educatieve televisieprogramma's op de cognitieve ontwikkeling van kinderen van vier tot zes Jaar
redactie
Ontwikkeling kleuter
Je zal maar kleuter mogen zijn!
Dolf Janson
Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Marleen Legemaat
De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind
Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Kleuters en spel
Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis
Ontwikkelingsaspecten voorspellen leerprestaties kleuters
Voorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een Diepgaande analyseoorspellende factoren van leerprestaties vanaf groep 3: een diepgaande analyse
redactie
De mentor als spil in de begeleiding
Beter goed gedaan dan beter geprobeerd
Ivo Mijland
Digitaal portfolio met badges
Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie
Klassen en kansen
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn
Armoede op school
Armoede op school
redactie
Opgroeien terwijl de wereld in brand staat - duurzame toekomst
Opgroeien terwijl de wereld in brand staat - Hoe jongeren de weg naar een duurzame toekomst versnellen
Yvonne van Sark
Twee jaar internationale schakelklas voor nieuwkomers
Is twee jaar Internationale Schakelklas voldoende voor nieuwkomers om goed te kunnen instromen in het reguliere onderwijs?
redactie
leerlingen met faalangst
Mogen struikelen als loyaliteit
Pascal Cuijpers
Misverstanden hoogbegaafdheid
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Plusklas of inclusie onderwijs
Hoe lang blijft de plusklas nog bestaan?
Martine Blonk - Meulenkamp
Onderpresteren
Onderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak
Arja Kerpel
Begaafde onderpresteerders
Het begeleiden van begaafde onderpresteerders
Arja Kerpel
Begeleiding hoogbegaafden
De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Arja Kerpel
Het belang van vroegsignalering bij ontwikkelingsvoorsprong
Het belang van vroege signalering van ontwikkelingsvoorsprong bij basisschoolleerlingen
redactie
Beleid hoogbegaafdheid
Slim beleid - Beleid rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornis
Beter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen
Eleonoor van Gerven
Uitdagend onderwijs
Beter begeleiden van uitdagend onderwijs
Eleonoor van Gerven
Chronisch onderpresteren
Chronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen
Lisanne van Nijnatten
criteria voor het versnellen of verrijken van hoogbegaafde leerlingen
Optimale onderwijsuitdaging: criteria voor versnellen en verrijken bij (hoog)begaafde leerlingen
redactie
Differentiatie
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Effect vooraf toetsen rekenprestaties en zelfvertrouwen
Effect van vooraf toetsen op rekenprestaties en vertrouwen in eigen kunnen van basisschoolleerlingen
redactie
Werken met hoogbegaafde leerlingen
Effectief werken met hoog- en meerbegaafde leerlingen: Praktische richtlijnen voor leraren
redactie
Excellentie bevorderen
Iedereen kan ergens heel goed in worden
Yvonne van Sark
Filosoferen met hoogbegaafde kinderen
Filosoferen met hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Hindernissen persoonlijkheid hoogbegaafde kinderen deel 1
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (1)
Carl D'hondt
Hindernissen persoonlijkheid hoogbegaafde kinderen deel 2
Interne hindernissen in de persoonlijkheidsontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren (2)
Carl D'hondt
Hoogbegaafden uitgedaagd door denkopdrachten van hogere orde
Daag hoogbegaafden uit met Hogere Orde Denkopdrachten
Lisanne van Nijnatten
Hoogbegaafd met stoornis
Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
Arja Kerpel
Hoogbegaafd zonder voorsprong
Hoogbegaafd zonder didactische voorsprong?
Lisanne van Nijnatten
Hoogbegaafde kinderen homogene of heterogene klas
Welbevinden van hoogbegaafde kinderen: heterogene versus homogene klassen
redactie
Slimme kleuters
Slimme kleuters
Eleonoor van Gerven
De Gids
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid en plannen
Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp
Hoogbegaafdheid in evolutie deel 2
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 2
Carl D'hondt
Hoogbegaafdheid normaliseren
Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten
Onderpresteerders
Onderpresteerders
Eleonoor van Gerven
Gevoelig hoogbegaafd
Gevoelig hoogbegaafd - hoogsensitiviteit bij hoogbegaafden
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
Klas overslaan
Klas overslaan / versnellen? Let op!
Teije de Vos
Top down denken
Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten
Leerhonger bij hoogbegaafden
Honger...! naar leren
Martine Blonk - Meulenkamp
Misdiagnose van hoogbegaafden
Misdiagnose van hoogbegaafden
Arja Kerpel
Onderpresteren
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Marleen Legemaat
Passend onderwijs voor begaafden
Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Arja Kerpel
Relatie hoogbegaafheid en onderpresteren
Relatie tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren: een diepgaande analyse
redactie
Extra zorgvraag
Onderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag
Lisanne van Nijnatten
Succesvol begeleiden van hoogbegaafden
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
Creatief begaafd
Uitdagend onderwijs voor creatief begaafde leerlingen
Annemieke Top
Vakspecifiek verrijken
Uitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken
René Leverink
Compacten en verrijken
Compacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Visies op begaafdheid
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven
Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
Het verschil tussen wijsheid en intelligentie
Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen
Wijsheid en hoogbegaafdheid deel 2
Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2-
Hilde van Rossen
Executieve functies kleuters
Zet je EF-bril op
Bertine van den Oever
Invloed kiesbord op natuurlijk leerproces kleuters
De invloed van het kiesbord op het natuurlijk leerproces van kleuters
redactie
Onderzoekend leren bij kleuters
Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat
Werken in een kleuterwereld
Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Autonomie counseling
Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp
Motivatie MBO
Didactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden
redactie
benchmark motivatie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
Drijfveren voor leren
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Cijfers geven
Nieuwe inzichten in de rol van cijfers en feedback op de motivatie van studenten: Een diepgaande analyse in het beroepsonderwijs
redactie
Transformeren
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Autonomie en motivatie
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
Autonome motivatie
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Motivatie door feedback
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Hakken in het zand
Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland
Strategieën voor zelfregulering
Hoe leerlingen zelf de regie kunnen voeren over hun leerproces voor betere leerprestaties
redactie
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Zelfvertrouwen en zelfstandigheid
Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?
redactie
Zorgleerlingen vergeleken in bo en sbo
Vergelijking van zorgleerlingen in regulier en speciaal basisonderwijs
redactie
Beelddenkers, als kwartjes vallen…
Beelddenkers, als kwartjes vallen…
Machiel Karels
Het hoogstimulatieve kind
Het hoogstimulatieve kind - Gevoelig en druk tegelijk
Arja Kerpel
Overprikkeld
Overprikkeld - Praktische strategieën om de wereld structuur te geven
Arja Kerpel
Wegwijs in hooggevoeligheid
Wegwijs in hooggevoeligheid - kenmerken en tips
Arja Kerpel
Psychiatrische diagnose
Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Laura Batstra
Hoogsensitiviteit
Hoogsensitiviteit - Hooggevoeligheid herkennen en tips
Marleen Legemaat
Aanpak probleemjongeren
Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
marion-van-olst
Kind en delict
Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer
Bodemloos bestaan
Bodemloos bestaan
Arja Kerpel
Concentratieproblemen
Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels
Depressie en zelfmoord
Zelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Scheiding ouders
Kinderen en echtscheiding - papa wil niet dat zijn dochter getest wordt
Miriam de Heer
Examenvrees
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
Bureau Halt
8 vragen over bureau Halt
Miriam de Heer
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Het lukt toch niet...
Het lukt toch niet... Effectieve strategieën tegen negatief denken
Arja Kerpel
Ik snap het wel, maar niet zo snel…
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Integratie vluchtelingen
Initiatieven voor onderwijs aan hoger opgeleide vluchtelingen: een internationale vergelijking
redactie
Gezonde leefstijl
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Omgaan met agressie
Korte lontjes en coole gasten. Gericht omgaan met agressie in school
Kees van Overveld
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Opvoedwijzer Asperger
Opvoedwijzer Asperger
Marleen Legemaat
Verwende kinderen
Alles voor je kind
Willem de Jong
Spijbelen
Spijbelen? Communicatie is het sleutelwoord
Miriam de Heer
Kinderrechter
7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Invloed van kindermishandeling en jeugdervaringen
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingkinderen
Effecten van trauma-sensitief lesgeven op vluchtelingkinderen: een diepgaande analyse
redactie
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Welke studie past bij profielkeuze
Profielkeuzebegeleiding voor leerlingen in 3-havo/vwo
redactie
Goede voorspellers succesvol opstromen havo/vwo
Voorspellers van succesvolle opstroom naar VWO voor Leerlingen met een HAVO-advies
redactie
Intrinsieke motivatie en praktijkleren
Wat doen ervaringen van vmbo-bb-leerlingen techniek in de echte techniekpraktijk met de intrinsieke motivatie voor hun loopbaan?
redactie
Hoe kunnen tieners zelfgestuurd leergedrag laten zien?
In hoeverre kunnen tieners in gepersonaliseerde leersituaties zelfgestuurd leergedrag laten zien?
redactie
Diagnose label stigma
Gekke kinderen in de klassen? Een label hoort aan een koffer!
Ivo Mijland
Leerling betrekken in vormgeven passend onderwijs
Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (1). Intro, overzicht, bronnen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 2
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (2). Ontstaanswijze en prevalentie van middenoorontsteking en wisselend gehoorverlies.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 3
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (3). Basiskenmerken, medische aspecten en auditieve problematiek bij wisselend gehoorverlies vanwege middenoorontsteking.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 4
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (4). Hulp bij wisselend gehoorverlies en auditieve verwerkingsproblemen.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 5
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (5). Problemen en hulp bij communicatie, spraak, taal.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 6
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (6). Problemen en hulp bij interactie, emotie, concentratie, werkhouding.
Jeanne Buijks
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 7
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (7). Problemen en hulp bij lezen en spelling.
Jeanne Buijks
Invloed van digitaal lesmateriaal
Heeft digitaal lesmateriaal invloed op sociale competenties?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.