IQ-test | intelligentietest
Een IQ-test is een meting waarbij de intelligentie van een mens wordt vastgesteld. IQ staat voor Intelligentie Quotiënt. Omdat het IQ uit veel verschillende facetten bestaat, is het moeilijk om een exact IQ te bepalen. Ook bestaat er nog altijd geen concensus over wat precies intelligentie is. Bovendien is het zo dat sommige onderdelen van de intelligentie – zoals het geheugen – veranderen bij het ouder worden. Bij het opgroeien neemt het IQ toe, terwijl dit op latere leeftijd weer afneemt.
Scores op de iq-test worden als volgt ingedeeld: Een gemiddeld IQ is 100. Bijna 70% procent van de bevolking heeft een IQ tussen de 85 en de 115. Iemand met een IQ boven de 115 is meerbegaafd. Als het IQ boven de 130 ligt, spreekt men van hoogbegaafdheid. Bij een IQ van 70 tot en met 85 spreekt men van zwakbegaafd. Daaronder wordt gesproken van een verstandelijke beperking. Dit varieert van een lichte tot diepe verstandelijke beperking.
Een IQ-test score moet met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Dit heeft onder andere te maken met de volgende factoren:
- Een IQ-test is een momentopname: wanneer je bijvoorbeeld ziek bent of slecht geslapen hebt, kan de score lager uitvallen.
- De test is te manipuleren: iemand kan veel geoefend hebben, waardoor de score hoger uit kan vallen.
- De onderwijsachtergrond: uit onderzoek blijkt dat niet alleen de aangeboren intelligentie, maar ook de kwaliteit van het genoten onderwijs de score bepaalden.
- De opbouw van de IQ-test: een fout op een korte IQ-test heeft meer effect dan een fout op een langere IQ-test; de score zal bij een kortere test lager uitvallen dan bij een langere test. Daarnaast meet een iq-test vaak niet alle aspecten van intelligentie. Beter zou dus zijn om resultaten te interpreteren op grond van verschillende testen of toetsresultaten.
- Culturele verschillen: sommige vaardigheden zijn erg verweven met cultuur, waardoor mensen uit andere culturen op dezelfde test lager kunnen scoren, terwijl ze met een andere test die gericht is op hun eigen cultuur hoger zouden scoren.
Intelligentietesten die voor kinderen veel gebruikt worden, zijn de WISC en de RAKIT.
Populaire boeken over IQ-t​ests en assessments
en
en
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 april 2024
Gerelateerd
![Gedragsexpert in het havo en vwo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is begaafdheid?](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Serie webinars over actuele onderwijskundige thema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Plusklas of inclusie onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/plusklas-of-inclusie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Lapbook maken met kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-met-kleuters-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/artikel-onderpresteren-100.jpg)
![Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-dubbel-bijzondere-leerlingen-100.jpg)
![Klas overslaan](https://wij-leren.nl/images/iconen/klas-overslaan-versnellen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Schoolkeuze havo/vwo](https://wij-leren.nl/images/iconen/talent-leerlingen-havo-vwo-100.jpg)
![RAKIT-2 intelligentietest](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-100.jpg)
![Chronisch onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/chronisch-onderpresteren-100.jpg)
![IQ onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-intelligentie-100.jpg)
![Onderpresteerders](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-onderpresteren-100.jpg)
![Slimme kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafde-kleuters-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-leerkrachtcompetenties-100.jpg)
![OPP als groeimodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsperspectief-groeimodel-100.jpg)
![OPP en IQ](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-passend-onderwijs-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![IQ-test beelddenkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-beelddenken-101.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Het verschil tussen wijsheid en intelligentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-1.-100.jpg)
![Wijsheid en hoogbegaafdheid deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-2-100.jpg)
![Cognitieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-definitie-cognitie-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Executieve functies definitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitleg-executief-functioneren-100.jpg)
![Executieve functies discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-indeling-discussie-100.jpg)
![Componenten executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-componenten-ontwikkeling-100.jpg)
![belang executief functioneren](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-belang-executief-functioneren-100.jpg)
![cognitieve en executieve functies informatieverwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-model-informatieverwerking-100.jpg)
![Executieve en cognitieve functies praktisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-praktisch-handelen-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
![10 veelgestelde vragen executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-jong-kind-100.jpg)
![Leerpotentieel verdieping](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-leerling-vo-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Begaafde onderpresteerders](https://wij-leren.nl/images/iconen/begaafde-onderpresteerders-100.jpg)
![Gevoelig hoogbegaafd](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelig-hoogbegaafd-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Leven met intensiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/leven-met-intensiteit-100.jpg)
![Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-of-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Intelligentie Structuur Test](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-intelligentie-test-100.jpg)
![WISC-III of RAKIT-2?](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-wisc-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
110 hoogbegaafdheid
24 leerpotentieel
35 ontwikkelingsvoorsprong
29 performaal
33 plusklas
![Werkboek Lef](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-lef-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Werkboek Mindset](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-mindset-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Prikkelpraatjes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/intenso-nieuw-100.jpg)
![](img/linkwl.png)