Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten

Peter de Vries

Principal consultant bij CPS

  

p.devries@cps.nl

  Geplaatst op 28 januari 2019

de Vries, P. (2019). Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten.
Geraadpleegd op 26-03-2019,
van https://wij-leren.nl/oudertevredenheidsonderzoek.php

Sommige ouders lijken vooral oog te hebben voor hun eigen kind, en geluiden van rechtsbijstandsverzekeringen geven aan dat ouders steeds vaker met de advocaat naar de school gaan om hun gelijk te krijgen. Zijn ouders echt zo veranderd dat ze té kritisch zijn geworden, té mondig en dat ouders hun kinderen laten lijden aan het ‘verwende kindsyndroom’? Anderzijds lijken ouders steeds vaker te klagen over scholen die hun werk niet goed doen, hun kind zelfs benadelen. Ze zoeken niet voor niets juridische hulp.

Veeleisende ouders

Toch wil ik nog wat verder ingaan op een ogenschijnlijke tendens: veeleisende ouders, dwingend en zonder enige vertrouwen in de school. Ik maak me er grote zorgen over. Want uiteindelijk worden kinderen hiervan de dupe. Leerlingen zijn gebaat bij een goede samenwerking tussen hun ouders en de school. De vraag is waar het ongewenste gedrag van ouders vandaan komt. Natuurlijk, we zijn een stuk mondiger geworden. Als consument, als burger en dus ook als ouder. De onbetwiste status van bepaalde beroepen, zoals die van leraar, bestaat niet meer.

‘Onze’ mening als ‘klant’ wordt steeds belangrijker gevonden.

En dus neemt vrijwel elke school in Nederland een oudertevredenheidsonderzoek af. Daarmee geven we voortdurend het signaal af dat ouders tevreden moeten zijn.

Tevredenheid=kwaliteit?

Zo kreeg ik zelf als vader een rapport onder ogen. ‘Ouders geven gemiddeld een 7,7’ stond met grote letters op de cover. Maar als vader is mijn hoogste doel niet tevreden zijn, ik wil kwaliteit, ook al gaat het soms even niet zo lekker. Naar mijn idee wordt kwaliteit in onze maatschappij te vaak en ten onrechte gemeten langs de lat van tevredenheid. De vraag is of dit wel klopt. Betekent een lage tevredenheid automatisch een slechte kwaliteit? En moet een school er alles aan doen om ouders tevreden te stellen en te houden? Moeten we hen ‘pleasen’ uit angst dat zij hun kinderen van school halen? Het zou getuigen van een populistisch beleid.

Zonder te generaliseren kunnen we gerust stellen dat iedere ouder emotioneel betrokken is bij zijn kind. Deze emotionele betrokkenheid speelt een rol als gevraagd wordt naar tevredenheid. Als ouder wil je dat je kind gelukkig is, goed gaat en mooie cijfers haalt. Dan ben je tevreden. Maar leren gaat met vallen en opstaan. En dus gaan tevredenheid en kwaliteit nou eenmaal niet altijd hand in hand.

Daar komt bij dat als ouders anoniem tevredenheidsscores en feedback geven, er geen enkele dialoog over kwaliteit tot stand komt. Laat staan over de vraag hoe ouders daaraan kunnen bijdragen.

In plaats van de betrokkenheid te vergroten, drijven dergelijke onderzoeken juist een wig tussen de ouders en de school.

En vergroten die het gevoel bij sommige ouders dat zij de klant en dus koning zijn.

Van kwantiteit naar kwaliteit

In plaats van een (kwantitatief) oudertevredenheidsonderzoek pleit ik daarom voor een (kwalitatief) onderzoek waarbij aan de hand van evaluatiegesprekken met wat random gekozen ouders een beeld gevormd wordt over de kwaliteit van de school. En te stoppen met de huidige oudertevredenheidsonderzoeken. Nieuwsgierig geworden? Download hier het gratis e-book Oudertevredenheidsonderzoeken. Van ‘tellen’ naar ‘vertellen’.

de Vries, P. (2019). Waarom oudertevredenheidsonderzoeken ons in de weg kunnen zitten.
Geraadpleegd op 26-03-2019,
van https://wij-leren.nl/oudertevredenheidsonderzoek.php

Gerelateerd

Ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid - communicatie - educatief partnerschap
Arja Kerpel
Ouderbetrokkenheid een hype?
Ouderbetrokkenheid: een hype?
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid in VVE
Ouderbetrokkenheid in VVE
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid in VO
Ouderbetrokkenheid in het Voortgezet Onderwijs
Peter de Vries
Tevredenheidsonderzoek
Klantgerichtheid en oudertevredenheid
Ronald Dulmers
Marktgerichte school
Marktgerichte school heeft de toekomst
Ronald Dulmers
Veeleisende ouders
Veeleisende ouders
Peter de Vries
Passende ouderbetrokkenheid
Bang voor ouders
Peter de Vries
Ouderbetrokkenheid 3.0
Ouderbetrokkenheid 3.0
Peter de Vries
Klagende ouders
Klagende ouders willen (n)iets
Ivo Mijland
Ouders als pleitbezorgers
Ouders als pleitbezorgers
Peter de Vries
Samenwerken met veeleisende ouders door dialoog
Veeleisende ouders
Ivo Mijland
Samen sterk
Samen sterk - Ouderbetrokkenheid en schoolsucces
Arja Kerpel
Klagende ouders
Klagende ouders en de kunst van samenwerking
Ivo Mijland


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Hoe kunnen scholen ouderbetrokkenheid vergroten?
Hoe kunnen scholen ouderbetrokkenheid versterken?
Terugdringen schoolverlating (v)mbo door mentoren
Hoe voorkom je voortijdig schoolverlaten op het (v)mbo?
Kenmerken thuissituatie die leerbevorderend zijn
Welke kenmerken van kinderen en hun thuissituatie zijn leerbevorderend?
Kenmerken van de mbo-populatie
Wat zijn kenmerken van mbo-studenten?
Meerscholendirectie en de effecten hiervan
Effect van een meerscholendirectie: is iedereen tevreden?
Goede oudergesprekken voeren
Hoe voer je goede oudergesprekken?
Ouderbetrokkenheid en leerresultaten
Wat is de relatie tussen ouderbetrokkenheid en leerresultaten?
Ouderportalen
Welke voor- en nadelen zien scholen, ouders en besturen in ouderportalen?
Communicatie thuis
Differentiatie in ouderbetrokkenheid: het belang van thuis communiceren
Ouderbetrokkenheid VVE
Differentiatie in ouderbetrokkenheid in de voor- en vroegschoolse educatie
Studiekeuze vmbo
De rol van ouders bij studiekeuze en beroepskeuze in (v)mbo
Nurture of nature
Invloed van gezin, school en docent op ontwikkeling natuurlijke talenten in het basisonderwijs
Welwillend tegenover zorgleerlingen
Ouders welwillend tegenover ‘zorgleerlingen’ in de klas
Digitaal oefenen taal rekenen vo
Digitaal oefenen en ouderbetrokkenheid bij taal- en rekenprestaties in het voortgezet onderwijs
Leraren en ouderbetrokkenheid
De rol van leraren in de effectiviteit van ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid schoolbeleid po
Ouderbetrokkenheid bij schoolbeleid van het primair onderwijs
Ouderparticipatie nieuwe leren
Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie op scholen met vormen van ‘nieuw leren’
Onderwijs-ouderbetrokkenheid
Onderwijs op maat en ouderbetrokkenheid
[extra-breed-algemeen-kolom2]




oudertevredenheidsonderzoek



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.