Kennisplatform
Alles over een passend schooladvies!

Referentieniveau

Dossier: alle informatie over Referentieniveau

Wat zijn referentieniveaus?

Referentieniveaus beschrijven de taal- en rekenvaardigheden die leerlingen op verschillende overgangsmomenten in het onderwijs zouden moeten beheersen. Ze zijn in 2009 opgesteld door de Commissie Meijerink en sinds 1 augustus 2010 vastgelegd in de Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen. Deze niveaus zijn bedoeld om concrete doelen te stellen en een uniforme standaard te creëren in het Nederlandse onderwijs.

Referentieniveaus in het basisonderwijs

Voor het basisonderwijs gelden de volgende referentieniveaus:

  • 1F: Het fundamentele niveau dat vrijwel alle leerlingen aan het einde van de basisschool moeten behalen. Dit niveau bereidt leerlingen voor op uitstroom naar vmbo-basis/kader.
  • 1S: Het streefniveau voor rekenen dat passend is voor een groot deel van de basisschoolleerlingen, tenzij 1F als realistischer wordt beoordeeld. Dit niveau bereidt leerlingen voor op vmbo-tl, havo en vwo.
  • 2F: Het streefniveau voor taal, met de ambitie dat een groot deel van de leerlingen dit niveau behaalt.

Referentieniveaus in het voortgezet onderwijs en mbo

De referentieniveaus zijn ook vereist voor vervolgopleidingen. Ze bepalen wat leerlingen moeten beheersen om een diploma te behalen en door te stromen naar vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt:

  • 2F: Het basisniveau voor taal en rekenen dat leerlingen moeten behalen na vmbo-bb/kb of mbo-niveau 1/2/3. Dit niveau wordt gezien als noodzakelijk om maatschappelijk te kunnen functioneren.
  • 3F: Het niveau voor taal en rekenen dat vereist is voor havisten en mbo-niveau 4-studenten.
  • 4F: Het hoogste taalniveau, dat vwo-leerlingen moeten behalen voor hun eindexamen.

Specifieke niveaus voor gevorderden

  • 2S: Streefniveau voor vmbo-gl/tl-leerlingen.
  • 3S: Voor vwo-leerlingen die bij rekenen meer aankunnen dan 3F.
  • 4S: Voor vwo-leerlingen die bij taal meer aankunnen dan 4F.

Betekenis en gebruik van referentieniveaus

De referentieniveaus zorgen ervoor dat leerlingen een consistente standaard behalen op weg naar vervolgonderwijs of maatschappelijke participatie. Ze kennen, in tegenstelling tot kerndoelen, een opbrengstverplichting. Dit betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn dat leerlingen de gestelde niveaus behalen.

Samenvattend ondersteunen referentieniveaus een doelgerichte en uniforme aanpak binnen het onderwijs en zijn ze bepalend voor zowel het aanbod in het basisonderwijs als de vereisten voor diploma’s in het voortgezet onderwijs en mbo.

Overzicht van de referentieniveaus

In onderstaande afbeelding staan deze referentieniveaus weergegeven. Klik op de afbeelding voor een vergroting in een nieuw venster.

Referentieniveaus

1Meijerink, H. P. (2009). Referentiekader taal en rekenen.

Leestip: Van kerndoel tot referentieniveau

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 december 2024

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe geef je een passend schooladvies?Hoe geef je een passend schooladvies?
 Wij-leren.nl Academie
Wat is formatieve evaluatie?Wat is formatieve evaluatie?
 Wij-leren.nl Academie

Opinie

Echte vrijheid in en door het onderwijs
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
Havo is geen optie
Havo is geen optie
Peter de Vries

Verdieping

Referentieniveaus basisonderwijs
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Toetsing inzetten voor kansengelijkheid
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Adaptief toetsen: een droombeeld?
Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd
Karen Heij
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Matthew Beyranevand
De impact van de concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde
Concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde, wat betekent dit voor ons onderwijs?
Maarten van der Steeg
leren is hoofdzaak, diploma bijzaak
Leren is hoofdzaak, diploma's een bijzaak
Joost van der Horst
ERK curriculum
Over zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK
René Leverink
Uitleg DLE
Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis
Passend onderwijs VO
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.