Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

ICT

Digitale toetsen
Digitale toetsen: waar moet je op letten?
redactie
Blended learning
Grenzen verleggen met blended learning
Sylvia Peters
E-learning trends en ontwikkelingen
E-learning. Trends en ontwikkelingen
Wilfred Rubens
Factoren die de inzet van ICT effectiever maken in bo
De invloed van leerkrachtinzet van ict op leeropbrengsten in het primair onderwijs
redactie
Digitale leermiddelen in het onderwijs
Digitaal of analoog, het maakt wat uit!
Wendy Brasz en Myra den Haan
Adaptieve software
De kracht van adaptieve leeromgevingen: rol van de leraar in de modernisering van onderwijs
redactie
Blended learning
Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen
redactie
Cognitieve balans
Cognitieve balans: wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen?
redactie
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren met computersimulaties
redactie
Effectiever onderwijs
Hoe gerichte inzet van ICT leidt tot effectiever onderwijs
Jos Cöp
Edutainment
Educatieve software voor jonge kinderen
redactie
Blended learning effect
De impact van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten
redactie
E-portfolio's
De impact van e-portfolios op het basisonderwijs
redactie
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie
Verbeteren leerprestaties
Optimaal feiten leren met ict
redactie
ICT differentiatie
Ict inzetten met aandacht voor verschillen tussen leerlingen
redactie
Programmeren 2
Leren denken als een programmeur - De vijf denkprocessen in één leerlijn
Marléone Goudswaard
Leren in communities en netwerken
Leren in communities en netwerken
Wilfred Rubens
Programmeren 1
Leren denken als een programmeur - Digitale bouwvakkers
Marléone Goudswaard
Mythe van leerstijlen
Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens
Online informatievaardigheden methoden
Hoe gebruik je methoden om leerlingen vaardig met online informatie om te laten gaan?
Marléone Goudswaard
Lezen met lees-app
Technisch lezen oefenen met een adaptieve leesapp
redactie
Ontluikende geletterdheid
Ontluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters
redactie
Computerapplicaties
Effectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein
redactie
Digitaal schoolbord
De kracht van het digitaal schoolbord
Jos Cöp
ICT-beleidsplan
Wat maakt een ict-beleidsplan zo effectief?
redactie
Leren in 2020 - 1
Leren in 2020
Jos Cöp
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen
Leren in 2020 - 2
Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap
Jos Cöp
Cyberpesten
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet
Problematisch internetgedrag
Problematisch gebruik van sociale media en games
redactie
Kleuters en iPads
Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis
Digitale geletterdheid in het praktijkonderwijs
Digitale geletterdheid in het praktijkonderwijs: essentiële vaardigheden voor de toekomst
redactie
ICT-innovatie
De pionier als bruggenbouwer
redactie
Online-oefenprogramma's
Beloningen en online oefenprogramma's: hoe leerlingen motiveren en betrekken
redactie
Tablet in het onderwijs
De invloed van tabletgebruik op leeropbrengsten in het onderwijs
redactie
Jonge kinderen en tabletgebruik
Tabletgebruik bij jonge kinderen: afstemmen op ontwikkelingsbehoeften en leerbehoeften
redactie
Meer leren van beeld en geluid
redactie
Open education- open leeromgeving
Open education: wat is dat en wat zijn de voordelen?
Wilfred Rubens
Schrijven of typen?
Schrijven versus typen: wat zegt de neurowetenschap?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.