Pedagogiek - uitleg begrippen onderwijs
15 tips voor de gouden weken
Machiel Karels
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels
Mijn school kiest voor mijn talent
Machiel Karels
NIVOZ Onderwijsavonden over spelen
Dick van der Wateren
ReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
Machiel Karels
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Welk leerkrachtgedrag bevordert zelfgestuurd leren bij leerlingen?
redactie
Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels
Feedback - betekenis en voorbeelden
Machiel Karels
Pedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld
Arja Kerpel
Mindsets op school - Samenvattende recensie
Arja Kerpel
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Hoe stimuleer ik het spel van mijn kind?
Bertine van den Oever
Effectieve feedback in het onderwijs
Machiel Karels
21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?
Machiel Karels
3000 jaar denkers over onderwijs
Machiel Karels
Didactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig
Machiel Karels
Het prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta
Machiel Karels
Lezend in Biesta
Harm Klifman
Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid
Gert Biesta
Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs
Machiel Karels
Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs
Machiel Karels
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
Hartger Wassink
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong
Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels
Ondernemende pedagogen gezocht!
Bert Kalkman
Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Werkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen?
Marjoke Hinnen
Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
redactie
Verwachtingen van het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Wij, de leraar - Elk kind heeft een pedagogisch netwerk nodig
Arja Kerpel
Het belang van leerlingbetrokkenheid bij voortgangsgesprekken op de basisschool
redactie
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
Hoe help je leerlingen hun emoties te beheersen?
Tesha Robinson
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?
redactie
Gezocht: domme mentoren (m/v)
Ivo Mijland
Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk
Marleen Legemaat
Het misbruik van de term 'precedent'
Ivo Mijland
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg
Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Marleen Legemaat
Het effect van onwaarheden op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 Jaar
redactie
Wat kan onderwijspersoneel helpen hun emoties te reguleren bij (dreigend) escalerend leerlinggedrag in het sbo?
redactie
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat
Hechting: de basis van menselijke relaties
Marleen Legemaat
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Kinderen met messen
Kees van Overveld
Zijn kleine klassen met extra sociaal-pedagogische ondersteuning effectief om problematisch gedrag van leerlingen te verminderen?
redactie
Talentontwikkeling: de waarde van executieve functies
Nadine van der Hart
ADHD en school
Marieke Stomphorst
Klassenmanagement: breekpunt of vliegwiel
Niels de Jong
Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France
Wat zijn de effecten van buiten leren bij natuuronderwijs op de ontwikkeling van leerlingen op de basisschool?
redactie
Effecten van klassengrootte op veiligheid en ontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs: een nuance in klasgrootte
redactie
Effecten van het Opnieuw Indelen van Groepen na Groep 4 (en 5) op het Emotioneel Welbevinden van Leerlingen
redactie
De Zilveren Weken
Bertine van den Oever
Beter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs
Myriam Lieskamp
Ieder kind kansrijk!
Marleen Legemaat
Versterking van de pedagogische relatie tussen docenten en leerlingen: methodieken en instrumenten
redactie
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
Zo kun je mij bereiken - PCM in de klas
Marleen Legemaat
Gepersonaliseerd onderwijs en de impact op leerprestaties van achterstandsleerlingen
redactie
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter?
Ivo Mijland
Onderwijs is geen interventie
Jan Bransen
Doorbreek de testcultuur
Ewald Vervaet
Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren
Werk voor de reünie
Marieke Stomphorst
Overdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs
Luc Stevens
Een denkpauze en de moeite met verandering
Luc Stevens
De betekenis van leraren en leerlingen voor elkaar
Luc Stevens
Over ontwikkeling van kinderen
Luc Stevens
Over leren en onderwijzen
Luc Stevens
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Het intern werkmodel of het denken van de leraar
Luc Stevens
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling
Luc Stevens
Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
Gert Biesta
Leraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs
Luc Stevens
Zelfsturing in online leeromgevingen voor laagopgeleide NT2-studenten
redactie
Een doorgaande lijn in zelfsturing
Lilian van der Bolt
Luisterbegrip verbeteren door Droedelen
redactie
Motivatie in het Voortgezet Onderwijs
redactie
Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn
We moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is!
Ivo Mijland
Groeimindset, toch maar wel - deel 1
Dick van der Wateren
Groeimindset, toch maar wel - deel 2
Dick van der Wateren
Het overschatte hoofd
Jellie de Jong
Versterken van eigenaarschap bij leerlingen in het primair onderwijs
redactie
De lof der zotheid - echt gelijk door verschillende behandeling
Ivo Mijland
Ontketen het brein van je kind
Marleen Legemaat
Pedagogiek, een betrokken handelingswetenschap
Gert Biesta
Pedagogiek, innerlijkheid en humaniteit
Gert Biesta
Theoretische achtergronden van pedagogisch contact
Simone Mark
Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop
Gert Biesta
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn
Gert Biesta
Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt
Heeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling?
redactie
Effecten van stoeien op de ontwikkeling van leerlingen in het speciaal basisonderwijs
redactie
Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst
Sociogrammen in het primair onderwijs: inzicht in sociale relaties tussen leerlingen
redactie
Sociaal-emotioneel leren op het VO - Een praktijkvoorbeeld
Anne-Wil Abrahamse
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1-
Paul Filipiak
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2-
Paul Filipiak
Voorleestips voor thuis
Lilian van der Bolt
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3-
Paul Filipiak
Executieve functies, wat zijn dat?
Anton Horeweg
Invloed van digitaal mediagebruik door kinderen op taakgerichtheid, luisterhouding, concentratie en verantwoording voor het eigen leerproces
redactie
Welke instrumenten kunnen basisscholen gebruiken om de emotieregulering van leerlingen te monitoren?
redactie
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
Zelfsturing van jonge kinderen stimuleren
Lilian van der Bolt
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Pedagogisch (basis) klimaat
Luc Stevens
Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer
Belemmeringen voor effectief en plezierig leerklimaat in het hoger onderwijs
Joost van der Horst
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Hoe leerkrachten pestgedrag kunnen waarnemen en tegengaan: verschillen in waarneming en aanpak
redactie
Negatieve effecten van smartphonegebruik: Hoe basisscholen deze kunnen tegengaan
redactie
Ontwikkelen is normaal
Dolf Janson
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Pedagogisch contact- verbondenheid door aanraking
Simone Mark
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Anne van Hees
De meedogenloze groep
Wendy Brasz en Myra den Haan
De groep in je greep!
Ivo Mijland
De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Spelen in stilte- mindfulness in de klas
Marleen Legemaat
Straffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf
Kees van Overveld
Het effect van Theorielessen buiten het lokaal op leerprestaties en motivatie in het VMBO
redactie
De invloed van verbale uitingen op het welbevinden van Leerlingen
redactie
Het verband tussen wereldbeeld en motivatie bij de huidige generatie
redactie
Verlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen!
Lisette Bastiaansen
Discriminatie voorkomen in de schoolsituatie
redactie
Het werkklimaat verbeteren via de kring
Jos Cöp
Constructivisme en onderwijs - deel 2
Ewald Vervaet
Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar?
Ewald Vervaet
Constructivisme en onderwijs - deel 3.2
Ewald Vervaet
Constructivisme en onderwijs - deel 3.1
Ewald Vervaet
De ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel
Joop Stroes
De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever
Kleuterleerkracht, het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs
Lianne Jongsma
De rol van activiteiten en leerkrachten in de ontwikkeling van lleuters
redactie
Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat
Werk met peuters en kleuters in één groep
Lianne Jongsma
De kracht van spel, waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten
Bertine van den Oever
Wat gaat er verloren als we kinderen door de kindertijd jagen?
Emily Kaplan
Werken in een kleuterwereld-deel 2
Lianne Jongsma
De coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten.
Dolf Janson
Eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs versterken
redactie
Ik heb ook wat te vertellen! - Communiceren met pubers en adolescenten
Helèn de Jong
Bewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten bij leerlingen
Peter Ruit
Leanprincipes: versterking van eigenaarschap in het basisonderwijs
redactie
Versterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs
redactie
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Dolf Janson
De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs
Peter Ruit
Toetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Helèn de Jong
Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp
Effecten van hoge en lage cijfers op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen
redactie
Het effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten
redactie
Effecten van aanpakken voor een soepele overgang van kinderen naar de basisschool
redactie
Schaf leerstofjaarklas af!
Ton Mooij
Over de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg
Marcel van Herpen
Effecten van inkorting van contacttijd tussen docenten en leerlingen in havo/vwo op leerprestaties
redactie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3
Hartger Wassink
Vrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren
Gerdien Bertram-Troost
Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen
Over ladders en wadlopers
Jan Bransen
Effectieve strategieën voor duurzaam afvalgedrag op scholen
redactie
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Aan de slag met burgerschapsvorming
Jaap Versfelt
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Morele groei vanuit het kind zelf -2-
Hilde van Rossen
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
Wat kunnen leerkrachten doen om het welbevinden van cognitief zwakkere leerlingen te bevorderen?
redactie
Verhoging van fitheid van leerlingen: samenwerking tussen basisscholen en ouders
redactie
Verbetering van de lichamelijke conditie van leerlingen: de rol van de shuttle run test en motivatie
redactie
Dyssynchrone ontwikkeling
Carl D'hondt
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2)
Hilde van Rossen
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Marleen Legemaat
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1)
Hilde van Rossen
Intelligentie, creativiteit en wijsheid: algemeen of specifiek; allround of op beperkte gebieden?
Carl D'hondt
Peuters en kleuters die nét iets meer kunnen
Annemarie Brouwer
Twijfels over les aan hoogbegaafden. Twijfels over onderzoek
Dick van der Wateren
Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kleuters
Marleen Legemaat
Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma
De leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren
Bertine van den Oever
Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma
Uitdagende peuters en kleuters uitdagen
Lianne Jongsma
Wat leert mijn kind bij jullie?
Marleen Legemaat
Kan het geven van feedback de motivatie en leerresultaten van studenten positief beïnvloeden en wat is effectieve feedback?
redactie
Word jij ook een kindertalentenfluisteraar?
Luk Dewulf
Duurzaamheidsinitiatieven in de retailsector: Strategieën, uitdagingen en toekomstperspectieven
redactie
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
1 Paradoxen van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
2 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs
Piet van der Ploeg
3 Geen eigen leerproces
Piet van der Ploeg
4 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus
Piet van der Ploeg
5 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
6 De tijdgeest: het neoliberalisme
Piet van der Ploeg
7 Zelfzeggenschap
Piet van der Ploeg
8 Verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
9 Verantwoordelijk worden
Piet van der Ploeg
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument
Gert Biesta
Ook hersenen hebben een bankrekening
Ivo Mijland
Het recht er iets van te maken Jouw rol en positie in een systeem
Elena Carmona van Loon
Jagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen.
Marleen Legemaat
Leerkracht én leerling centraal
Marcel van Herpen
Nieuwe autoriteit
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit voor ouders
Marleen Legemaat
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels
Persoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie?
Gert Biesta
Alles over pesten
Helèn de Jong
Effectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan
redactie
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Pesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…”
Ivo Mijland
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Nieuwe onderwijsboeken april 2024
Marieke Stomphorst
Is evidence-based het antwoord?
Ivo Mijland
Effecten van leerlinggestuurd onderwijs op de motivatie van VWO-leerlingen
redactie
Effectiviteit van pedagogische strategieën op de leerprestaties van MBO-studenten niveau 1 en 2
redactie
Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?
redactie
Ontwikkeling van persoonlijke competenties voor een succesvolle instroom in MBO-Niveau 2
redactie