Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Pedagogiek - uitleg begrippen onderwijs

Tips gouden weken
15 tips voor de gouden weken
Machiel Karels
10 vragen over autonomie
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
beleving bij taak
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels
Mijn school kiest voor mijn talent
Mijn school kiest voor mijn talent
Machiel Karels
De Onderwijsavonden van het NIVOZ in Driebergen zijn immens populair. Theater Maitland is vrijwel altijd uitverkocht.
NIVOZ Onderwijsavonden over spelen
Dick van der Wateren
ReguLEER
ReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
Machiel Karels
Vormingsdoelen en de leeromgeving
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Welk leerkrachtgedrag bevordert zelfgestuurd leren leerlingen
Welk leerkrachtgedrag bevordert zelfgestuurd leren bij leerlingen?
redactie
Zelfstandig leergedrag VO
Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels
Feedback geven
Feedback - betekenis en voorbeelden
Machiel Karels
Pedagogische opdracht
Pedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld
Arja Kerpel
Mindsets op school
Mindsets op school - Samenvattende recensie
Arja Kerpel
Creativiteit bevorderen
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Spel van kinderen stimuleren
Hoe stimuleer ik het spel van mijn kind?
Bertine van den Oever
Effectieve feedback in het onderwijs
Effectieve feedback in het onderwijs
Machiel Karels
21st century skills
21st century skills - wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?
Machiel Karels
3000 jaar denkers over onderwijs
3000 jaar denkers over onderwijs
Machiel Karels
Pedagogiek en didactiek
Didactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig
Machiel Karels
Het prachtige risico van onderwijs
Het prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta
Machiel Karels
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta
Harm Klifman
Wereldgericht onderwijs -1-
Wereld-gericht onderwijs: vorming tot volwassenheid
Gert Biesta
Wereldgericht onderwijs -2-
Kind, school, wereld: een pleidooi van Gert Biesta voor wereldgericht onderwijs
Machiel Karels
Gevormd of vervormd?
Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs
Machiel Karels
Van hoofd naar hart
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
Hartger Wassink
Interactiewijzer
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong
Doel van onderwijs
Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels
Ondernemende pedagogen
Ondernemende pedagogen gezocht!
Bert Kalkman
Pedagogisch kader
Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong
Subjectificatie
Persoonsvorming of subjectificatie? Een poging tot verdere verheldering
Gert Biesta
Biesta reflectie
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Complimenten en belonen
Werkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen?
Marjoke Hinnen
Groepssamenstelling
Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
redactie
Verwachtingen
Verwachtingen van het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Wij, de leraar
Wij, de leraar - Elk kind heeft een pedagogisch netwerk nodig
Arja Kerpel
Aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken
Het belang van leerlingbetrokkenheid bij voortgangsgesprekken op de basisschool
redactie
Contact op afstand
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
Hoe help je leerlingen hun emoties te reguleren
Hoe help je leerlingen hun emoties te beheersen?
Tesha Robinson
Klassenfeestjes, manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra
Over innovatie en verbinding - pcm
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Effect complimenten op zelfvertrouwen
Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?
redactie
Een domme mentor
Gezocht: domme mentoren (m/v)
Ivo Mijland
Ik ben niet jij, jij bent niet ik
Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk
Marleen Legemaat
Het misbruik van de term precedent
Het misbruik van de term 'precedent'
Ivo Mijland
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Stille kinderen oorzaken
Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg
Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Marleen Legemaat
Effect onwaarheden op de soc.em.ontwikkeling
Het effect van onwaarheden op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 Jaar
redactie
Emotieregulatie bij escalerend leerlinggedrag
Wat kan onderwijspersoneel helpen hun emoties te reguleren bij (dreigend) escalerend leerlinggedrag in het sbo?
redactie
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat
Hechting hechtingsproblemen
Hechting: de basis van menselijke relaties
Marleen Legemaat
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Kinderen met messen
Kinderen met messen
Kees van Overveld
Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Zijn kleine klassen met extra sociaal-pedagogische ondersteuning effectief om problematisch gedrag van leerlingen te verminderen?
redactie
Talentontwikkeling van executieve functies
Talentontwikkeling: de waarde van executieve functies
Nadine van der Hart
Hoe help je een leerling met ADHD?
ADHD en school
Marieke Stomphorst
Klassenmanagement
Klassenmanagement: breekpunt of vliegwiel
Niels de Jong
Duurzaam plan leerlingen ontmoeten waar ze zijn
Een duurzaam plan om leerlingen te ontmoeten waar ze zijn
Paul Emerich France
Effecten van buiten leren op ontwikkeling
Wat zijn de effecten van buiten leren bij natuuronderwijs op de ontwikkeling van leerlingen op de basisschool?
redactie
Voelen leerlingen zich veiliger op vo in een kleine klas?
Effecten van klassengrootte op veiligheid en ontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs: een nuance in klasgrootte
redactie
Welbevinden van leerlingen na herindeling groepen
Effecten van het Opnieuw Indelen van Groepen na Groep 4 (en 5) op het Emotioneel Welbevinden van Leerlingen
redactie
De zilveren weken
De Zilveren Weken
Bertine van den Oever
Beter leren door groepsdynamiek
Beter leren door groepsdynamiek. Van multi-intensief naar groepsdynamisch onderwijs
Myriam Lieskamp
Ieder kind kansrijk!
Ieder kind kansrijk!
Marleen Legemaat
Tools voor het versterken van pedagogische relatie
Versterking van de pedagogische relatie tussen docenten en leerlingen: methodieken en instrumenten
redactie
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
Zo kun je mij bereiken
Zo kun je mij bereiken - PCM in de klas
Marleen Legemaat
Effect van gepersonaliseerd onderwijs op achterstandsleerlingen
Gepersonaliseerd onderwijs en de impact op leerprestaties van achterstandsleerlingen
redactie
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Leerachterstand: waar lopen ze op achter?
Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter?
Ivo Mijland
Onderwijs is geen interventie
Onderwijs is geen interventie
Jan Bransen
Afstemmen op ontwikkelingsfase kind
Doorbreek de testcultuur
Ewald Vervaet
Wat van waarde is in onderwijs op afstand
Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren
Werk voor de reünie
Werk voor de reünie
Marieke Stomphorst
Overdenken en doen
Overdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs
Luc Stevens
Een denkpauze
Een denkpauze en de moeite met verandering
Luc Stevens
Leraren en leerlingen
De betekenis van leraren en leerlingen voor elkaar
Luc Stevens
Ontwikkeling van kinderen
Over ontwikkeling van kinderen
Luc Stevens
Leren en onderwijzen
Over leren en onderwijzen
Luc Stevens
Paradoxen
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Intern werkmodel
Het intern werkmodel of het denken van de leraar
Luc Stevens
Werkmodel leerling
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling
Luc Stevens
Zelfvertrouwen
Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Tijd voor pedagogiek
Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
Gert Biesta
Professionalisering
Leraar die zichzelf ontwikkelt: professionalisering onderwijs
Luc Stevens
Hoe bevorder je studievaardigheden en zelfsturing van laagopgeleide nt2 leerlingen?
Zelfsturing in online leeromgevingen voor laagopgeleide NT2-studenten
redactie
Een doorgaande lijn in zelfsturing
Een doorgaande lijn in zelfsturing
Lilian van der Bolt
droedelen en het effect op de luistervaardigheid
Luisterbegrip verbeteren door Droedelen
redactie
Effect mindsettheorie leermotivatie
Motivatie in het Voortgezet Onderwijs
redactie
Eigenaarschap van leren - vijf tips
Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn
Faalangst begeleiden
We moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is!
Ivo Mijland
Kritiek op groeimindset weerlegt
Groeimindset, toch maar wel - deel 1
Dick van der Wateren
Groeimindset: praktijk, ervaringen en tips
Groeimindset, toch maar wel - deel 2
Dick van der Wateren
Het overschatte hoofd
Het overschatte hoofd
Jellie de Jong
Hoe kunnen leerkrachten eigenaarschap versterken bo?
Versterken van eigenaarschap bij leerlingen in het primair onderwijs
redactie
Lof der zotheid
De lof der zotheid - echt gelijk door verschillende behandeling
Ivo Mijland
Ontketen het brein van je kind
Ontketen het brein van je kind
Marleen Legemaat
Pedagogiek handelingswetenschap
Pedagogiek, een betrokken handelingswetenschap
Gert Biesta
Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek
Pedagogiek, innerlijkheid en humaniteit
Gert Biesta
Pedagogisch contact
Theoretische achtergronden van pedagogisch contact
Simone Mark
Subjectificatie - ander curriculum
Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop
Gert Biesta
Talentenscan motiveert
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Volwassen in de wereld
Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn
Gert Biesta
Zelfsturing stimuleren door spel
Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt
Belonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkeling
Heeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling?
redactie
Stoeien goed voor ontwikkeling?
Effecten van stoeien op de ontwikkeling van leerlingen in het speciaal basisonderwijs
redactie
Omgaan met introverte leerlingen
Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst
Inzet en inzicht door sociogrammen
Sociogrammen in het primair onderwijs: inzicht in sociale relaties tussen leerlingen
redactie
Leren van een praktijkvoorbeeld Kracht in Controle
Sociaal-emotioneel leren op het VO - Een praktijkvoorbeeld
Anne-Wil Abrahamse
Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Tips om ontspannen om te gaan met je gezin
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
Denkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kind
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -1-
Paul Filipiak
Taalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begrip
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -2-
Paul Filipiak
tips voorlezen thuis
Voorleestips voor thuis
Lilian van der Bolt
Verwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)
De mondelinge taalontwikkeling van jonge kinderen -3-
Paul Filipiak
Wat zijn executieve functies?
Executieve functies, wat zijn dat?
Anton Horeweg
Invloed gebruik digitale media op taakgerichtheid en luisterhouding
Invloed van digitaal mediagebruik door kinderen op taakgerichtheid, luisterhouding, concentratie en verantwoording voor het eigen leerproces
redactie
Monitoring brede ontwikkeling po-leerling
Welke instrumenten kunnen basisscholen gebruiken om de emotieregulering van leerlingen te monitoren?
redactie
Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
Zelfsturing bij jonge kinderen stimuleren
Zelfsturing van jonge kinderen stimuleren
Lilian van der Bolt
Hoge verwachtingen
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Pedagogisch basisklimaat
Pedagogisch (basis) klimaat
Luc Stevens
Attitude in de klas
Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer
Belemmeringen prettig leerklimaat hoger onderwijs
Belemmeringen voor effectief en plezierig leerklimaat in het hoger onderwijs
Joost van der Horst
Grip op de groep
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Groepsprocessen
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Het waarnemen van pestgedrag door leerkrachten
Hoe leerkrachten pestgedrag kunnen waarnemen en tegengaan: verschillen in waarneming en aanpak
redactie
Negatieve effecten smartphone
Negatieve effecten van smartphonegebruik: Hoe basisscholen deze kunnen tegengaan
redactie
Ontwikkelen is normaal
Ontwikkelen is normaal
Dolf Janson
Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Aanraken van kinderen
Pedagogisch contact- verbondenheid door aanraking
Simone Mark
Pedagogisch leiderschap
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Pedagogische tact
Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Anne van Hees
Medogenloze groep
De meedogenloze groep
Wendy Brasz en Myra den Haan
Groepsvorming
De groep in je greep!
Ivo Mijland
De Ringaanpak
De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels
Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Mindfulness in de klas
Spelen in stilte- mindfulness in de klas
Marleen Legemaat
Fysiek straffen
Straffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf
Kees van Overveld
Leren in een buitenles
Het effect van Theorielessen buiten het lokaal op leerprestaties en motivatie in het VMBO
redactie
Verbaal uiten gevoelens bevordert welbevinden?
De invloed van verbale uitingen op het welbevinden van Leerlingen
redactie
Verband tussen wereldbeeld en gebrek motivatie
Het verband tussen wereldbeeld en motivatie bij de huidige generatie
redactie
Verlaging studiedruk door verlaging te halen studiepunten
Verlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen!
Lisette Bastiaansen
Hoe kunnen scholen discriminatie voorkomen?
Discriminatie voorkomen in de schoolsituatie
redactie
Werkklimaat tips
Het werkklimaat verbeteren via de kring
Jos Cöp
Constructivisme en kennisverwerving deel 2
Constructivisme en onderwijs - deel 2
Ewald Vervaet
Paradigma in het onderwijs: wat komt eerst?
Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar?
Ewald Vervaet
Psychologisch constructivisme zonder rijpheid
Constructivisme en onderwijs - deel 3.2
Ewald Vervaet
Wat is sociaal constructivisme -3.1
Constructivisme en onderwijs - deel 3.1
Ewald Vervaet
ontbrekende schakel - conatie
De ontbrekende schakel in onderwijs - inzicht in het conatieve deel
Joop Stroes
De kleutervriendelijke school
De kleutervriendelijke school
Bertine van den Oever
Kleuterleerkracht
Kleuterleerkracht, het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs
Lianne Jongsma
Kleuters activiteiten vaardigheden leerkrachten
De rol van activiteiten en leerkrachten in de ontwikkeling van lleuters
redactie
Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters
Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat
Peuters en kleuters in een groep
Werk met peuters en kleuters in één groep
Lianne Jongsma
De kracht van spel
De kracht van spel, waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten
Bertine van den Oever
Wat gaat er verloren als we kinderen door de kindertijd jagen?
Wat gaat er verloren als we kinderen door de kindertijd jagen?
Emily Kaplan
Werken in een kleuterwereld deel 2
Werken in een kleuterwereld-deel 2
Lianne Jongsma
Coachen van leerlingen
De coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten.
Dolf Janson
Eigenaarschap leerlingen vo
Eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs versterken
redactie
Ik heb ook wat te vertellen
Ik heb ook wat te vertellen! - Communiceren met pubers en adolescenten
Helèn de Jong
Kernkwaliteiten
Bewustwording en ontwikkeling van kernkwaliteiten bij leerlingen
Peter Ruit
Leanprincipes in het basisonderwijs
Leanprincipes: versterking van eigenaarschap in het basisonderwijs
redactie
Het versterken van eigenaarschap door leerlijnen
Versterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs
redactie
Vragen stellen
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Dolf Janson
Positieve psychologie
De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs
Peter Ruit
Toetsrevolutie
Toetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Helèn de Jong
Sociale veiligheid in school
Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp
Effect van cijfers op leerlingen
Effecten van hoge en lage cijfers op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen
redactie
Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo
Het effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten
redactie
Effecten van aanpakken voor een soepele overgang naar po
Effecten van aanpakken voor een soepele overgang van kinderen naar de basisschool
redactie
Schaf leerstofjaarklas af
Schaf leerstofjaarklas af!
Ton Mooij
Staat van onderwijs en hoe verder
Over de staat van het onderwijs en perspectieven voor een goed vervolg
Marcel van Herpen
Het terugbrengen van contacttijd
Effecten van inkorting van contacttijd tussen docenten en leerlingen in havo/vwo op leerprestaties
redactie
Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 3
Hartger Wassink
Vrijheid van onderwijs
Vrijheid van onderwijs: essentieel voor vorming van kinderen en jongeren
Gerdien Bertram-Troost
onderwijs en zelfkennis
Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen
Onderwijs is geen competitie
Over ladders en wadlopers
Jan Bransen
Bevorderen van duurzaam afvalgedrag leerlingen
Effectieve strategieën voor duurzaam afvalgedrag op scholen
redactie
Brede vaardigheden leerlingen
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Drie instrumenten voor burgerschapsvorming
Aan de slag met burgerschapsvorming
Jaap Versfelt
burgerschapsvorming eigenheid
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Morele groei Levinas (1)
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2
Morele groei vanuit het kind zelf -2-
Hilde van Rossen
Sociale cohesie en individualiteit
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
Sociale cohesie in klaslokaal
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
Talentontwikkeling bij multidiversiteit
Wat kunnen leerkrachten doen om het welbevinden van cognitief zwakkere leerlingen te bevorderen?
redactie
Bevorderen van fitheid van leerlingen in bo
Verhoging van fitheid van leerlingen: samenwerking tussen basisscholen en ouders
redactie
Sportbeleving na shuttlerun
Verbetering van de lichamelijke conditie van leerlingen: de rol van de shuttle run test en motivatie
redactie
Dyssynchrone ontwikkeling
Dyssynchrone ontwikkeling
Carl D'hondt
Gevoelige periodes - integratie leerwinsten
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2)
Hilde van Rossen
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Marleen Legemaat
Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1)
Hilde van Rossen
Intelligentie, creativiteit en wijsheid
Intelligentie, creativiteit en wijsheid: algemeen of specifiek; allround of op beperkte gebieden?
Carl D'hondt
Peuters en kleuters die net iets meer kunnen
Peuters en kleuters die nét iets meer kunnen
Annemarie Brouwer
De resultaten van dit onderzoek, in opdracht van NWO, leiden tot twijfel over het nut van al die extra inspanningen, die ook nog eens veel geld kosten
Twijfels over les aan hoogbegaafden. Twijfels over onderzoek
Dick van der Wateren
Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kleuters
Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met kleuters
Marleen Legemaat
Kiezen voor het jonge kind
Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma
Leeruitdaging voor jonge kinderen
De leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren
Bertine van den Oever
Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal
Stapsgewijs onderwijs: Het kind centraal!
Lianne Jongsma
Uitdagende peuters en kleuters uitdagen
Uitdagende peuters en kleuters uitdagen
Lianne Jongsma
Wat leert mijn kind bij jullie?
Wat leert mijn kind bij jullie?
Marleen Legemaat
Feedback en motivatie
Kan het geven van feedback de motivatie en leerresultaten van studenten positief beïnvloeden en wat is effectieve feedback?
redactie
Hoe ga jij aan de slag met talent op school?
Word jij ook een kindertalentenfluisteraar?
Luk Dewulf
Lage toetsresultaten in vo en motivatiegebrek
Duurzaamheidsinitiatieven in de retailsector: Strategieën, uitdagingen en toekomstperspectieven
redactie
Talenten herkennen en ontwikkelen
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie
0 - Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid -1
1 Paradoxen van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 2
2 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 3
3 Geen eigen leerproces
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 4
4 Paradox van eigenaarschap: geen eigen keus
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 5
5 De vier aspecten van de contradictie van eigenaarschap
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 6
6 De tijdgeest: het neoliberalisme
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 7
7 Zelfzeggenschap
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 8
8 Verantwoordelijkheid
Piet van der Ploeg
Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 9
9 Verantwoordelijk worden
Piet van der Ploeg
Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument
Gert Biesta
Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodig
Ook hersenen hebben een bankrekening
Ivo Mijland
Het recht er iets van te maken
Het recht er iets van te maken Jouw rol en positie in een systeem
Elena Carmona van Loon
Jagen, verzamelen, opvoeden
Jagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen.
Marleen Legemaat
Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?
Leerkracht én leerling centraal
Marcel van Herpen
Nieuwe autoriteit - Haim Omer
Nieuwe autoriteit
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit voor ouders
Nieuwe autoriteit voor ouders
Marleen Legemaat
pedagogiek en opvoedkunde
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels
Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie
Persoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie?
Gert Biesta
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Cyberpesten en andere digitaal ongewenst gedrag
Effectieve interventies om digitaal ongewenst gedrag in het onderwijs tegen te gaan
redactie
Gevolgen van pesten
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Meidenvenijn
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Pesten aanpakken
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel
Vijfsporenaanpak pesten
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Steungroepaanpak
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
No blame-methode
Pesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…”
Ivo Mijland
Pesterijen op school
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Nieuwe onderwijsboeken
Nieuwe onderwijsboeken april 2024
Marieke Stomphorst
evidence-based
Is evidence-based het antwoord?
Ivo Mijland
Effecten leerlinggestuurd onderwijs motivatie
Effecten van leerlinggestuurd onderwijs op de motivatie van VWO-leerlingen
redactie
effect pedagogische strategie leerprestaties mbo
Effectiviteit van pedagogische strategieën op de leerprestaties van MBO-studenten niveau 1 en 2
redactie
Internaliserende en externaliserende problemen
Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?
redactie
Persoonlijke competenties entreestudent opleiding mbo2
Ontwikkeling van persoonlijke competenties voor een succesvolle instroom in MBO-Niveau 2
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.