ADD
ADD staat voor Attention Deficit Disorder. Het is een aangeboren aandoening. ADD wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.
Volgens DSM-IV, het algemeen gebruikte handboek voor de indeling van psychische aandoeningen, is ADD een subtype van ADHD.
ADD kenmerkt zich door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen.
ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen zijn over het algemeen minder aan de orde.
Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwassene nog last van ondervindt. Dit is een nogal ruime uitslag van het onderzoek en er is dus ook veel discussie over de diagnose ADD en ADHD.
ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus.
Gerelateerd
E-learning cursus

Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
De online cursussen van E-WISE helpen je op weg. Vraag gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise
E-Wise

E- learning module

Zelfbeschadiging bij leerlingen
Feiten, gespreksvoering, bespreekbaar maken en doorverwijzen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs



Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels

ADHD - symptomen - kenmerken - diagnose - behandeling
Arja Kerpel

ADHD behandeling: placebo-effect of bewezen werking?
Miriam de Heer

Hoe worden we eigenlijk ‘bestuurd’?
Miriam de Heer

Wat werkt bij ADHD? Over lifestyle, voeding en vitamines.
Miriam de Heer

Hoera, vakantie! Ouders kunnen er soms tegenop zien
Miriam de Heer

Kansen creëren voor kinderen met ADHD
Anne van Hees

Interventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap
Monique Baard

ADHD - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg

Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden

ADD - Hoe ga je er mee om in de klas
Anton Horeweg

Red de ADHD diagnose
Laura Batstra

Concentratieproblemen - analyse en suggesties
Machiel Karels

Diagnose ADHD Schoenmaker blijf bij je leest
Willem de Jong

Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak

ADHD en school
Marieke Stomphorst

Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren
Helèn de Jong

Wiebelen en friemelen in de klas
Arja Kerpel

Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel

Coachen van kinderen met zwakke executieve functies
Arja Kerpel

Slim maar.. Hoe je de executieve functies kunt versterken
Arja Kerpel

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel

Omgaan met ADHD op school
Anton Horeweg

ADHD in de klas; praktische gids voor leraren
Niels de Jong

ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Executieve functies in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?

Is bewegend leren effectief bij spelling?

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?

Hoe versterk je cognitieve flexibiliteit bij autisme?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Beter grote klas met of kleine klas zonder klassenassistent?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Wat kun je extra aanbieden aan begaafde leerlingen?

Verbetering van de prestaties van vwo-leerlingen op academische synthesistaken met ‘Level up Instructions & Feedback Toolâ€...

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Bevorderen van de ontwikkeling van intelligentie in de bovenbouw van de basisschool

Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen

Rol van het werkgeheugen en getalbegrip in het rekenonderwijs op de basisschool
[extra-breed-algemeen-kolom2]
62 concentratie
43 concentratieproblemen
26 concentratiestoornissen
83 executieve functies
115 gedragsproblemen
22 hyperfocus
56 ontwikkelingsstoornissen
43 concentratieproblemen
26 concentratiestoornissen
83 executieve functies
115 gedragsproblemen
22 hyperfocus
56 ontwikkelingsstoornissen

Timmie Timecoach - De kleurrijke Timetimer 

Otto Zwolsman

5 minuten Bewegen - Optimale concentratie in je les? 5 minuten bewegen! 

Otto Zwolsman

5 minuten Focus - Korte activiteiten om de aandacht gericht te focussen 

Arja Kerpel

Wiebelen en friemelen hulpkaarten - Voor onder- of overprikkelde leerlingen 

Arja Kerpel

Het vollehoofdenboek - Een werkboek voor kinderen en volwassenen 

Arja Kerpel

Het vollehoofdenboek - Een werkboek voor kinderen en volwassenen 

Arja Kerpel