Motivatie
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak.
Er is onderscheid tussen intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie betekent dat de leerling gemotiveerd is van binnenuit. Extrinsieke motivatie wil zeggen dat de leerling gestimuleerd wordt door factoren van buitenaf. Dat kan al iets heel simpels zijn, bijvoorbeeld kinderen die extra netjes schrijven omdat ze dan een sticker krijgen. Je kunt de inzet bij een taak zichtbaar maken door een inzet meter, zoals hieronder:
Met toestemming overgenomen van Platform Mindset
Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren. In het onderwijs kan het gebrek aan uitdaging leiden tot gedemotiveerde leerlingen. Maar ook te hoge eisen kunnen een oorzaak van een gebrek aan motivatie zijn.
Gemotiveerd leren en lesgeven
De kracht van intrinsieke motivatie
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 20 november 2023
Gerelateerd
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/indicaties-gedragsproblemen-100.jpg)
![Kindgesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprekken-eigenaarschap-opbrengsten-100.jpg)
![Creativiteit bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-klas-21st-century-skill-100.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
![Werkmodel leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkmodel-leerling-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Faalangst uitleg](https://wij-leren.nl/images/iconen/faalangst-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/artikel-onderpresteren-100.jpg)
![Motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-onderwijs-zelfdeterminatietheorie-100.jpg)
![Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Groeimindset: praktijk, ervaringen en tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeimindset-praktijk-ervaringen-tips-100.jpg)
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
![Het misbruik van de term precedent](https://wij-leren.nl/images/iconen/precedent-misbruik-term-uniciteit-100-.jpg)
![Kritiek op groeimindset weerlegt](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeimindset-kritiek-effect-100-.jpg)
![Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatiewaaier-ongemotiveerde-leerlingen-zijn-ook-gemotiveerd-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en plannen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-en-plannen-100.jpg)
![Vier sleutels effectieve les (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-betrokkenheid-afstemming-100.jpg)
![Motivatie vergroten leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-vergroten-leerlingarena-verbeterbord-100.jpg)
![Werken met verbeterborden](https://wij-leren.nl/images/iconen/scrum-agile-lean-verbeterbord-werkplezier-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid normaliseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-normaliseren-extra-werk-complimenten-100.jpg)
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
![Schrijfonderwijs verbeteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijfonderwijs-door-formatieve-feedback-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-begrijpend-studerend-lezen-100.jpg)
![Leesmotivatie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesmotivatie-bevordert-leesvaardigheid-100.jpg)
![Motivatie meten](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-meten-verbeteren-motivatiespiegel-app-100.jpg)
![Mindset bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-fixed-growth-mindset-dweck-100.jpg)
![Faalangst begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/faalangst-examen-begeleiding-100.jpg)
![Extra zorgvraag](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-hoogbegaafd-kind-depressie-100.jpg)
![Spiritualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/spiritualiteit-bestuur-management-100.jpg)
![Intrinsieke motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/intrinsieke-motivatie-tips-jongeren-100.jpg)
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
![Complimenten en belonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/swpbs-complimenten-belonen-adolescenten-100.jpg)
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
![Pubers begrijpen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jongeren-pubers-begrijpen-imago-identiteit-100.jpg)
![Excelleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellent-activeren-hoogbegaafd-100.jpg)
![Examenvrees](https://wij-leren.nl/images/iconen/examenvrees-faalangst-100.jpg)
![Hakken in het zand](https://wij-leren.nl/images/iconen/pubers-mentorgesprek-weerstand-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesmethode-denkstrategie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-hardopdenkend-strategieen-100.jpg)
![Autonomie counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-counseling-100.jpg)
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
![Counseling vervolggesprek](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-eigen-oplossing-100.jpg)
![Effectief leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aantrekkelijk-effectief-leesonderwijs - kopie-100.jpg)
![Excellentie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellentie-bevorderden-talentontwikkeling-100.jpg)
![Top down denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-onderwijs-opvoeding-100.jpg)
![Tips woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschataanpak-woorden-aanleren-100.jpg)
![Muziekeducatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/muziekeducatie-vaardigheden-ervaringen-100.jpg)
![Componeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/componeren-leesvaardigheid-betrokkenheid-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Chronisch onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/chronisch-onderpresteren-100.jpg)
![Tips motivatie lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingenzorg.jpg)
![Leerhouding als basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhouding-succes-100.jpg)
![Adaptief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/adaptief-onderwijs-integratie-100.jpg)
![Gemotiveerde leerhouding](https://wij-leren.nl/images/iconen/adaptief-onderwijs-leerhouding-100.jpg)
![Autonome motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonoom-100.jpg)
![Huiswerk maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/motiveren-huiswerk-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Motivatie door feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-oplossingsgerichte-feedback-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Leerrijk onderwijs, zin en onzin](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerrijk-onderwijs-variatie-didactiek-100.jpg)
![Kindgesprek in een leercultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprek-leertaal-leercultuur-100.jpg)
![benchmark motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/benchmark-motivatie-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Ouderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouderbetrokkenheid-en-kindbetrokkenheid-100.jpg)
![pijlers leescultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-pijlers-leescultuur-100.jpg)
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
![Autonome leesmotivatie stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonome-leemotivatie-stimuleren-100.jpg)
![toetsing kans om te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-motivatie-leerlingen-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-1-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-2-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-1-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
![Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-leuker-100.png)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-dieper-tekstbegrip-100.jpg)
![Differentiatie basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-BAO-100.jpg)
![Differentiëren voortgezet onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-100.jpg)
![Zelfregulerend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Toetsrevolutie](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsrevolutie-100.jpg)
![De lerende mens](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-lerende-mens-100.jpg)
![Puberbrein binnenstebuiten](https://wij-leren.nl/images/iconen/puberbrein-binnenstebuiten-100.jpg)
![Talent binnenstebuiten](https://wij-leren.nl/images/iconen/talent-binnenstebuiten-100.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderpresteren-op-de-basisschool-100.jpg)
![De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-denkende-klas-100.jpg)
![ReguLEER](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Een plasje buiten de pot](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-plasje-buiten-de-pot-100.jpg)
![Transformeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
![Onderzoekend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-intuitief-wetenschap-100.jpg)
![Participerende ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/reactie-op-luc-stevens-leren-met-ouders-3-0-100.jpg)
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
![Verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwachtingen-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Controlerend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Activerend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
33 attributie
30 autonome motivatie
111 autonomie
38 autonomie-ondersteunend lesgeven
67 basisbehoeften
98 betrokkenheid
68 concentratie
16 controlerend lesgeven
44 doorzettingsvermogen
51 extrinsieke motivatie
39 faalangst
14 gecontroleerde motivatie
100 intrinsieke motivatie
57 onderpresteren
54 ontdekkend leren
26 PCM
34 psychologische basisbehoeften
16 pygmalio effect
49 taakgericht werken
146 welbevinden
42 zelfdeterminatie theorie
![5 minuten Focus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-spelletjes-focus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Als de geit leert zwemmen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/als-de-geit-leert-zwemmen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Werkboek Lef](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-lef-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Mindset Gesprekskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/mindset-gesprekskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Werkboek Mindset](https://wij-spelen.nl/images/iconen/werkboek-mindset-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Prikkelpraatjes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/intenso-nieuw-100.jpg)
![](img/linkwl.png)