Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Motivatie

Dossier: alle informatie over Motivatie

Motivatie is de innerlijke drijfveer die bepaalt waarom mensen iets doen of juist laten. In het onderwijs speelt motivatie een cruciale rol, omdat het de bereidheid van leerlingen beïnvloedt om te leren en zich in te zetten. Gemotiveerde leerlingen zijn actiever, volhardender en ervaren meer plezier in het leerproces.

Er zijn verschillende soorten motivatie. Een belangrijke tweedeling is die tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt van binnenuit: een leerling leert omdat hij nieuwsgierig is of omdat hij het onderwerp interessant vindt. Extrinsieke motivatie ontstaat door prikkels van buitenaf, zoals cijfers, beloningen of complimenten. Beide vormen kunnen leerlingen in beweging zetten, maar intrinsieke motivatie heeft vaak een duurzamer effect.

Motivatie hangt nauw samen met psychologische basisbehoeften. Volgens de zelfdeterminatietheorie hebben leerlingen behoefte aan autonomie, competentie en relatie. Wanneer leraren een leeromgeving creëren waarin deze behoeften vervuld worden, groeit de motivatie. Bijvoorbeeld door leerlingen keuzes te bieden, duidelijke instructie te geven en een veilige band op te bouwen.

Een gebrek aan motivatie kan verschillende oorzaken hebben, zoals faalangst, negatieve ervaringen of het gevoel geen invloed te hebben. Leraren kunnen dan inzetten op positieve feedback, haalbare doelen en succeservaringen om de motivatie weer te versterken.

Motivatie is niet statisch, maar kan wisselen afhankelijk van de situatie en de context. Het stimuleren van motivatie vraagt daarom voortdurende aandacht van de leraar. Uiteindelijk draagt motivatie bij aan betere leerresultaten, meer zelfvertrouwen en een plezierige schooltijd waarin leerlingen zich optimaal ontwikkelen.

Gemotiveerd leren en lesgeven

De kracht van intrinsieke motivatie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 september 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie
Angstige leerlingen in de klasAngstige leerlingen in de klas
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Close Reading
Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat
Differentiatie basisonderwijs
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
Differentiëren voortgezet onderwijs
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
Zelfregulerend leren
Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel
Toetsrevolutie
Toetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Helèn de Jong
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel
Puberbrein binnenstebuiten
Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong
Talent binnenstebuiten
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Onderpresteren
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven
De Denkende Klas
Dick van der Wateren
ReguLEER
ReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
Machiel Karels
Het ABC van motivatie in onderwijs
Het ABC van Motivatie in het onderwijs
Ewald Vervaet

Verdieping

Groeimindset: praktijk, ervaringen en tips
Groeimindset, toch maar wel - deel 2
Dick van der Wateren
Talentenscan motiveert
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Het misbruik van de term precedent
Het misbruik van de term 'precedent'
Ivo Mijland
Kritiek op groeimindset weerlegt
Groeimindset, toch maar wel - deel 1
Dick van der Wateren
Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Hoogbegaafdheid en plannen
Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp
Vier sleutels effectieve les (2)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
Motivatie vergroten leerlingen
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Werken met verbeterborden
Meer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden
Jaap Versfelt
Kindgesprekken
Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer
Hoogbegaafdheid normaliseren
Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Schrijfonderwijs verbeteren
Schrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen!
Helèn de Jong
Close Reading
Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak
Leesmotivatie bevorderen
Investeren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid
Annemieke Top
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Mindset bij rekenen
Groeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen
Dolf Janson
Faalangst begeleiden
We moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is!
Ivo Mijland
Extra zorgvraag
Onderwijs voor hoogbegaafden met extra zorgvraag
Lisanne van Nijnatten
Spiritualiteit
Spiritualiteit in bestuur en management
Harm Klifman
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Complimenten en belonen
Werkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen?
Marjoke Hinnen
Drijfveren voor leren
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Pubers begrijpen
De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen
Excelleren
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Examenvrees
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
Hakken in het zand
Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland
Leesdorst lessen - 2
Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak
Leesdorst lessen - 1
Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak
Autonomie counseling
Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Counseling vervolggesprek
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
Creativiteit bevorderen
Creativiteit in je klas
Dick van der Wateren
Effectief leesonderwijs
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
Flexibel puberbrein
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
Excellentie bevorderen
Iedereen kan ergens heel goed in worden
Yvonne van Sark
Top down denken
Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten
Tips woordenschat
Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak
Muziekeducatie
Iedereen kan muzikant zijn
Vera Meewis
Componeren
Componeren in de klas
Vera Meewis
Acht dimensies
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Lerend werken
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Chronisch onderpresteren
Chronisch onderpresteren - de urgentie om vroeg in te grijpen
Lisanne van Nijnatten
Tips motivatie lezen
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Machiel Karels
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
Werkmodel leerling
Ontwikkeling van het intern werkmodel van de leerling
Luc Stevens
Leerhouding als basis
De leerhouding als basis voor succes op school
Jos Cöp
Adaptief onderwijs
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
Gemotiveerde leerhouding
Adaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal
Jos Cöp
Autonome motivatie
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Huiswerk maken
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Motivatie door feedback
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Talenten herkennen en ontwikkelen
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
Leerrijk onderwijs, zin en onzin
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
Opbrengst toetsen en doel van onderwijs
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Kindgesprek in een leercultuur
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
benchmark motivatie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
Over innovatie en verbinding - pcm
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Ouderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijs
Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters
pijlers leescultuur
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
leesonderwijs, hoe anders
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
Autonome leesmotivatie stimuleren
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
toetsing kans om te leren
Toetsing als kans om te leren - interview
Dominique Sluijsmans
leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerweg
Leren leerlingen van het vmbo anders?
redactie
Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Het leesbrein
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
Denkend lezen en het belang van leesmotivatie
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Tips en trucs hardopdenkend lezen
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Keuze en definitie leesstrategieën
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt
Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
Hoe ga jij aan de slag met talent op school?
Word jij ook een kindertalentenfluisteraar?
Luk Dewulf
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1)
Paul Filipiak
10 vragen over autonomie
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Effect complimenten op zelfvertrouwen
Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?
redactie
Meetinstrument gepersonaliseerd leren
Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
redactie
Factoren die van invloed zijn op studiesucces
Studiesucces deel 1: studentsucces
Rens Gresnigt
Autonomie in relaties en maatschappij
Autonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek
Machiel Karels
Zelfregulatie-autonomie-overzichtsartikel
Vrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid
Marleen Legemaat
Spontane spelling deel 3
Spontaal spellen (3): Zelfvertrouwen, zelfstandigheid en motivatie door spontaan spellen
Henriët Odink
Pygmalion effect in het onderwijs
Pygmalion effect in het onderwijs
Lia Voerman
Hoorrecht in het onderwijs
Hoorrecht in het onderwijs
Machiel Karels

Samenvatting

Onderzoekende houding leraren
De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie
Faalangst uitleg
Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
Onderpresteren
Onderpresteren: kenmerken - oorzaken - gevolgen - aanpak
Arja Kerpel
Motivatie
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Lage toetsresultaten in vo en motivatiegebrek
Duurzaamheidsinitiatieven in de retailsector: Strategieën, uitdagingen en toekomstperspectieven
redactie
Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo
Het effect van tekstuele beoordelingen op basisschoolrapporten
redactie
Belemmeringen bij doorstroom van havo naar vwo
Doorstromen van Havo naar Vwo: hoe gaat dat?
redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Transformeren
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest
Participerende ouders
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Verwachtingen
Verwachtingen van het jonge kind
Sieneke Goorhuis

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.