Passend onderwijs
Passend onderwijs is een beleidstrategie, die uitgaat van het Ministerie van OCW. Dit beleid heeft als doel dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen op school. Dus niet alleen de gewone leerlingen, maar ook de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
Het doel van Passend onderwijs is het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de ondersteuning aan kinderen. Een nevendoel is het oplossen van de beperkingen van de bestaande wetgeving.
Scholen hebben een ondersteuningsplicht. De school is verantwoordelijk om te kijken waar een kind - dat bij hen aangemeld wordt - geplaatst kan worden. Dit betekent niet dat alle leerlingen naar een reguliere basisschool moeten. Per kind wordt gekeken waar het onderwijsaanbod het best passend is.
Een regionaal netwerk van scholen moet een dekkend onderwijsaanbod hebben. Zo’n netwerk bestaat uit reguliere basisscholen, speciaal onderwijs en flexibele tussenvormen. Een voorbeeld van zo’n tussenvorm is een speciale klas in een reguliere school.
Zie verder:
Rijksoverheid - Passend onderwijs
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-hgw-100.jpg)
![Cyclus HGW](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-1-100.jpg)
![Signaleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-2-100.jpg)
![Onderwijsbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgroute-vo-4-3-100.jpg)
![Passend mbo onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-mbo-100.jpg)
![Passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-artikel.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/inclusief-onderwijs-diversiteit-100.jpg)
![Samenwerkingsverbanden passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/samenwerkingsverbanden-passend-onderwijs-tlv-organisatiestructuur-100.jpg)
![ERK curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/europees-referentiekader-talen-curriculum-erk-100.jpg)
![Aangepaste leesvormen van ondersteuning](https://wij-leren.nl/images/iconen/aangepaste-leesvormen-ondersteuning-100.jpg)
![Handelingsgericht werken draagt bij aan schoolsucces](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsgericht-werken-schoolsucces-100.jpg)
![Audio-ondersteuning bij lezen van schoolboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/audio-ondersteuning-lezen-schoolboek-100.jpg)
![Toegankelijk lesmateriaal voor kinderen met leesbeperking](https://wij-leren.nl/images/iconen/toegankelijk-lesmateriaal-leesbeperking-slechtziend-dyslexie-100.jpg)
![Leesonderwijs ZML](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologisch-werkgeheugen-zml-spellen-100.jpg)
![Relatie inzetten](https://wij-leren.nl/images/iconen/regie-versterken-relaties-contact-regieversterkend-handelen-100.jpg)
![samenwerken met ouders in passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/met-ouders-onderwijs-passend-maken100.jpg)
![Leesonderwijs ZML 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-zml-lezen-spellen-100.jpg)
![Klas overslaan](https://wij-leren.nl/images/iconen/klas-overslaan-versnellen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Vakspecifiek verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakspecifiek-verrijken-uitdagend-differentieren-100.jpg)
![Toelaatbaarheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgstructuur-toelaatbaarheid-ontwikkelingsperspectief-100.jpg)
![Ruimte voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ruimte-maatwerk-leraren-100.jpg)
![Uitdagend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-uitdagend-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijstijdschrift JSW](https://wij-leren.nl/images/iconen/jsw-100-jaar-100.png)
![Co-teaching](https://wij-leren.nl/images/iconen/co-teaching-artikel-100.jpg)
![Attitude in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Integratieklas ZML](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-integratieklas-zml-100.jpg)
![HGW passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-passend-onderwijs-100.jpg)
![Passend onderwijs VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-vo-100.jpg)
![OPP en IQ](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-passend-onderwijs-100.jpg)
![Werken met Groepsplan gedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedrag-100.jpg)
![Brede school en integratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-school-passend-onderwijs-100.jpg)
![Leerkracht en Passend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-leerkracht-100.jpg)
![Ontwikkelingsperspectief](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsperspectief-bao-100.jpg)
![Probleemgedrag in gradaties](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-gedragsproblemen-100.jpg)
![Taalles als taallab](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalles-als-taallab-100.jpg)
![ontbrekende schakel - conatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontbrekende-schakel-conatie-kolbe-101.jpg)
![Persona als ijkpersoon bij flexibiliseren van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/persona-ijkpersoon-flexibiliseren-onderwijs-100.jpg)
![Leerling betrekken in vormgeven passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoorrecht-in-passend-onderwijs-100.jpg)
![leeruitkomsten formuleren curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeruitkomsten-formuleren-flexibel-curriculum-100.jpg)
![Inclusief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-inclusief-deel-1-100.jpg)
![Leeruitkomsten ontwikkelen voor mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeruitkomsten-ontwikkelen-mbo-100..jpg)
![Passend inclusief?](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-inclusief-deel-2-100.jpg)
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
![inclusie en attitude](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-1000.jpg)
![De lerende mens](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-lerende-mens-100.jpg)
![Van individueel naar inclusief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-individueel-naar-inclusief-onderwijs-100.jpg)
![Lof der zotheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/lof-der-zotheid-ivo-mijland-verschillen-100.jpg)
![Inzet klassenassistent](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-klassenassistent-100.jpg)
![Luc Stevens over passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
![Hoe zorgen we er in Nederland voor dat iedereen kan meedoen?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Leerlingenzorg in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
19 inclusief onderwijs
49 leerlingenzorg
15 ministerie van ocw
28 ondersteuningsplan
29 ondersteuningsplicht
25 ondersteuningsprofiel
19 regionaal expertisecentrum (REC)
25 samenwerkingsverband
29 speciaal basisonderwijs
29 speciaal onderwijs
19 WEC
20 wsns
15 zorgklas
24 zorgplicht
35 zorgstructuur