Didactiek - uitleg begrippen onderwijs
Taaltips voor thuis
Paul Filipiak
Van methodeslaaf naar didactisch expert
Machiel Karels
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
Examenprogramma CKV: SLO-handreiking helpt docenten op weg
René Leverink
Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel
Coöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden
Arja Kerpel
Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel
Portfoliomethodiek in het volwassenenonderwijs: Effectieve toetsing van taal-, reken- en digitale vaardigheden
redactie
Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels
Het effect van modelleren van leesstrategieën en hardop denken door de docent op begrijpend lezen van volwassen leerders
redactie
Welke talige factoren dragen bij aan de integratie van taalonderwijs in andere vakken in het basisonderwijs?
redactie
Feedback om leren zichtbaar te maken
Arja Kerpel
De Impact van Rekenwedstrijden op Kinderen: meer dan alleen getallen
Elise Nab
Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels
Leerprincipes die ook je studenten helpen
redactie
Leidt IQ als richtinggever bij het opstellen van een OPP tot lagere didactische verwachtingen?
Gerard Melis
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest
5 trainingen die handig zijn voor onderwijsassistenten
redactie
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
Van rangschikken groei je niet
Karen Heij
Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels
Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Creativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het?
Machiel Karels
Tips voor thuis rekenen
Dolf Janson
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Adaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal
Jos Cöp
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis
Helèn de Jong
Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel
Breinhelden - Doordacht werken aan executieve functies
Marleen Legemaat
Breinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips
Arja Kerpel
Constructivisme - leren als actief proces van kennisconstructie
Machiel Karels
De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels
Systeemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten
Jan Jutten
Systeemdenken in de school van de 21e eeuw
Jan Jutten
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Vervangt digitale feedback instructies van de leerkracht?
redactie
Filosoferen doe je zo - Leidraad voor de basisschool
Arja Kerpel
Flipping The Classroom: populair, maar wat gebeurt er in de les?
Sylvia Peters
De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Het Grote Vindingrijkboek - Creativiteit ontwikkelen in het onderwijs
Arja Kerpel
Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
redactie
Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school
Rens Gresnigt
Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie
Rens Gresnigt
Jongens zijn slimmer dan meisjes - 35 mythes over leren en onderwijs
Arja Kerpel
Leerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse
Leerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn
Anne-Wil Abrahamse
Onderwijs moet niets, behalve boeien
Jan Jutten
Het onderwijs slaat door
Steven Pont
Factoren die inzicht Geven in de ontwikkeling van creatief denken bij leerlingen van 4 tot 12 jaar
redactie
Hybride leeromgeving (4): Een Raamwerk voor ontwikkeling
Rens Gresnigt
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Elly Bonestroo
Wat doen we met talenten in kunst en cultuur?
René Leverink
Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel
Tiener College - school voor onderwijs aan 10 - 14 jarigen
Pieter Snel
Vergelijking van leerlijnen op de basisschool: een verkenning
redactie
Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Machiel Karels
Non-formeel en informeel leren van mbo-docenten: Wat draagt bij en hoe maak je het zichtbaar?
redactie
Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen?
Wilfred Rubens
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Meerwaarde van Didactisch Coachen - deel 3
Lia Voerman en Frans Faber
Dubbel coderen, de kracht van woord + beeld in je les
Marleen Legemaat
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat
Interventies om afleidingen zoals gamen onder schooltijd te weerstaan
redactie
Minimale Toetsing LVS
Teije de Vos
Effectiviteit van schriftelijke toetsen in de voorbereiding op examenresultaten van Havo/Vwo-leerlingen
redactie
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Een groepsplan maken: zet eens een andere bril op
Nico van der Meer
Betrouwbaarheid en validiteit van (Non-Verbale) intelligentietests bij vluchtelingenkinderen in de basisschoolleeftijd
redactie
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Theo de Keulenaar
De toegevoegde waarde van intelligentie- en dynamische tests voor het leerpotentieel van leerlingen
redactie
Hoe krijg je de aandacht van 9- tot 12-jarigen terug na een intermezzo tijdens een plenaire instructie?
redactie
Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel
Betrouwbaarheid van vragenlijsten bij klassikale afname: omstandigheden en docentengedrag
redactie
Effecten van combinatieklassen in het basisonderwijs: Groep 5/6 versus Groep 3/4/5 en 6/7/8
redactie
Effecten van de inrichting van schoolgebouwen op de ontwikkeling van leerlingen
redactie
De effecten van homogeen en heterogeen groeperen op taal- en rekensprestaties in het primair onderwijs
redactie
Vier instrumenten om van flippen een succes te maken
Jaap Versfelt
Formatieve assessment integreren in de praktijk
Helèn de Jong
Het werken met een grote en een kleine groep
Jos Cöp
Het perfecte lokaal
Niels de Jong
Wisselende samenstelling van klassen in het basisonderwijs: wat we weten en wat we niet weten
redactie
Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel
Zonder stress van les naar les
Jelte van der Kooi
Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp
Zal de tijd het leren? Tijd besparen in de klas.
Dolf Janson
Projectmatig werken in de bovenbouw: effecten op 21ste-eeuwse vaardigheden en leerprestaties
redactie
Optimaliseren van klaslokaalindeling voor vmbo basis- en kaderleerlingen
redactie
Optimaliseren van samenwerkend leren: strategieën voor verhoogde leerprestaties
redactie
Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten
Wilfred Rubens
Timemanagement vaardigheden aanleren
Andrew Ayers
Welk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs?
redactie
Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn
Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat
Vijf punten bij het zelfstandig werken
Jos Cöp
Co-teaching door ambulante begeleiders in het speciaal onderwijs: Versterking van het handelingsrepertoire van leerkrachten in het basisonderwijs
redactie
Leerwensen formuleren en reflectie
Peter Ruit
Rekenen met een efficiënte strategie
Ceciel Borghouts
Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1)
Jeanne Buijks
Klokkijken met een verhaal
Marie-Louise Vroemen
Effectieve didactische aanpak voor het oplossen van evenredigheidsvergelijkingen in de natuurkunde
redactie
Ondersteuning van rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
redactie
Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Dolf Janson
Criteria keuzeproces methode rekenen
Korstiaan Karels
Niet alleen voor kleuters
Aafke Bouwman
Ondersteuningskaarten voor dyslexie en rekenproblemen: een overzicht
redactie
De rol van concrete materialen in rekenonderwijs
redactie
Effect van digitale versus papieren rekenmethodes op rekenvaardigheden bij basisschoolleerlingen
redactie
Effectieve instructie in de bètavakken
redactie
Formatieve assessments in het rekenen: een passend aanbod creëren
redactie
Formatieve toetsing van rekenvaardigheid bij NT2-leerlingen met een taalachterstand
redactie
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst
Jeanne Buijks
Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman
De invloed van overleg met klasgenoten op rekeninstructie bij leerlingen met rekenproblemen
redactie
Concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde, wat betekent dit voor ons onderwijs?
Maarten van der Steeg
Kleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek
Aafke Bouwman
Het nut van kolomsgewijs rekenen
Ceciel Borghouts
Hoe leer je kinderen klokkijken?
redactie
Rekenen en wiskunde in het dagelijks leven: een essentiële vaardigheid voor leerlingen in ZMLK en VSO
redactie
Hoe leer je kinderen splitsen?
Ceciel Borghouts
Natuurlijk, buiten rekenen!
Bertine van den Oever
Onderwijsbehoeften van sterke rekenaars in het basisonderwijs: een diepgaande benadering
redactie
Rekendidactiek in de volwasseneneducatie: effectieve strategieën voor het verbeteren van rekenvaardigheden
redactie
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase
Jeanne Buijks
Koppeling tussen verhaal en som
Ceciel Borghouts
Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?
redactie
Rekenonderwijs in groep 1-2
Ceciel Borghouts
RekenReis
Bertine van den Oever
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp
Jeanne Buijks
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie
Jeanne Buijks
Sterke rekenaars in het basisonderwijs
Marianne Hogenhout
Wat is subiteren en hoe kun je het stimuleren?
Aafke Bouwman
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen
Jeanne Buijks
Automatiseren met telraam en getallenlijn
Leonard Verhoef
De vertaalcirkel
Ceciel Borghouts
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Gerard Bel
Zelfwerkzaamheid en groepswerk in het rekeneducatie: een balans tussen zelfstandig en samenwerken op abstract rekenniveau
redactie
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Matthew Beyranevand
Autisme in de klas - tips voor leerkracht én leerling
Marleen Legemaat
Flexibiliteit versterken bij leerlingen met autisme: effectieve werkwijzen voor leerkrachten
redactie
Bordwerk en aantekeningen, slow teaching in de 21e eeuw
Gerard Bel
De Denkende Klas
Dick van der Wateren
Effectieve instructie met het Directe instructiemodel
Arja Kerpel
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
redactie
Expliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les
Machiel Karels
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1)
Dick van der Wateren
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2)
Dick van der Wateren
Competenties verwerven met en zonder instructie
Robert-jan Simons
Van je eigen fouten leer je het meest?
Casper Hulshof
Loslaten: waarom is dat zo moeilijk?
Martie de Pater
De metafoor van de leerkuil: begrijpen en ondersteunen van het leerproces van leerlingen
redactie
Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten
Reactie op Rob Martens, De mythe van directe instructie
Casper Hulshof
Bewust bezig zijn met taal
Dolf Janson
Instructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat?
Hanneke Oosting
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1
Theo Wildeboer
Werkmap Gecijferd bewustzijn
Machiel Karels
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Onderzoekende competenties aanleren aan VWO- en WO-studenten: een praktische benadering
redactie
Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd
Karen Heij
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
redactie
De impact van vakinhoudelijke wanden op leerprestaties van MBO-Studente
redactie
De effecten van formatief evalueren op leerlingen en docenten
redactie
Over zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK
René Leverink
Factoren die invloed hebben op de resultaten van de Cito- of centrale eindtoets
redactie
Hoe effectief is 'flipped learning' nu echt?
Wilfred Rubens
Leerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school?
Anne-Wil Abrahamse
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
redactie
Kenmerken van Optimaliserend Onderwijs
Ton Mooij
Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Het effect van visuele opdrachten op studiesucces in lerarenopleidingen
redactie
Formatief toetsen in relatie tot didactisch handelen
Dominique Sluijsmans
Didactische benaderingen voor het stimuleren van creatief denken bij kinderen
redactie
Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet
Elkaar verstaan
Jan Bransen
Executief functioneren kun je leren
Wendy Brasz en Myra den Haan
Filosoferen met kinderen; hoe doe je dat?
Karen Faber
De inzet van onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool
redactie
Kenmerken van werkvormen die het kritisch denkvermogen van leerlingen bevorderen
redactie
Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
Beurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel
Sietske van der Wegen
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
redactie
Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
De positieve invloed van dramalessen op groepsvorming en sociale relaties
redactie
Het belang van vroeg engels leren in de onderbouw van het basisonderwijs
redactie
Bewegend leren: effectieve strategieën voor zwakke spellers
redactie
Het belang van woordenschattoetsen voor taalzwakke leerlingen: een analyse van Cito LVS
redactie
Communicatief woordenschatonderwijs
Paul Filipiak
De communicatieve klas - deel 1
Paul Filipiak
De communicatieve klas - deel 2
Paul Filipiak
Hoe leer je effectief de werkwoordspelling aan?
redactie
Doe maar taal
Marleen Legemaat
Effectieve behandelmethodes voor articulatieproblemen en stotteren
redactie
Effectiviteit van NT2-onderwijs in het reguliere basisonderwijs
redactie
Eisen aan lesmaterialen voor laagopgeleide volwassen NT1-leerders
redactie
Een aardig mondje Engels
René Leverink
Hulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht
Jeanne Buijks
Orthodidactische uitgangspunten van de speciale hulp bij fonologische problemen -3
Jeanne Buijks
Hoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2-
Jeanne Buijks
Het integreren van formatief toetsen in programmagericht taalonderwijs
redactie
Functionele en grammaticale onderwijsbenadering in NT2-taalonderwijs
redactie
Geen woorden, maar kinderen
Paul Filipiak
Hoe nuttig zijn grammaticalessen?
Dolf Janson
Het meertalige kind
Paul Filipiak
Effectief leren van fonologische spellingregels: een praktische gids
redactie
In langdurig contact met woorden - deel 1
Paul Filipiak
In langdurig contact met woorden - deel 2
Paul Filipiak
Intake- en selectieprocedure voor NT1 en NT2: het pad naar een passend taaltraject
redactie
Interventies voor taaltrajecten: motivatie en zelfsturing bij inburgeraars
redactie
Interventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren
redactie
Taalonderwijs integreren in zaakvakken, hoe doe je dat?
Paul Filipiak
Motiveren van MBO-docenten in technische opleidingen: het belang van mondelinge presentaties
redactie
Nadenken over goed woordgebruik
Paul Filipiak
De oplossing voor de crisis in het taalonderwijs: Vakmanschap Centraal
Jacquelien Bulterman
Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak
Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak
Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak
Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak
Pratend woorden leren -7-
Paul Filipiak
Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak
Woorden in de klas -1-
Paul Filipiak
Toetsing -10-
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs -6-
Paul Filipiak
Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak
Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak
Woordselectie (3) -4-
Paul Filipiak
Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak
Het optimaliseren van resultaten bij digitaal toetsen: best practices en overwegingen
redactie
Samenwerken in moderne vreemde talen: impact op leerprestaties en effectieve strategieën
redactie
De sjwa, onze meest frequente klinker
Dolf Janson
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de aanpak van de auditieve voorwaarden -7-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de klankinslijping -4-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de luistervaardigheid -5-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6-
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte - Speciale hulp in de voorschoolse periode -8-
Jeanne Buijks
Effectieve strategieën voor taalklassen NT2: verbeteren van de taalontwikkeling bij leerlingen in beroepsonderwijs
redactie
De overgang van groep 3 naar groep 4: effectieve strategieën voor taalonderwijs
redactie
Tweetalig onderwijs en vakspecifieke kennis: strategieën voor succes
redactie
Uitdagend en functioneel taalonderwijs
Machiel Karels
Uitgangspunten en kenmerken van een effectieve leeromgeving op niveau 2F
redactie
Effectief tweede taal onderwijs voor volwassenen in een digitale leeromgeving
redactie
Authentieke taaltaken in het vreemde talenonderwijs: verbeteren van leeropbrengsten
redactie
Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Machiel Karels
Werkmap Fonemisch bewustzijn
Machiel Karels
Werkwoordspelling zonder ballast
Dolf Janson
Het kiezen van woorden
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 4
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 2
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 3
Paul Filipiak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 1
Paul Filipiak
Woorden en betekenissen
Dolf Janson
Woordenschatonderwijs - deel 2
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs - deel 1
Paul Filipiak
Eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs: invloed op leerprestaties in verschillende omgevingen
redactie
Focus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen
Marleen Legemaat
Zelfsturend leren voor entree- en MBO-studenten: effectieve onderwijsvormen en strategieën
redactie
Vier manieren om het werkgeheugen van basisschoolleerlingen te verbeteren
Amelia Glauber
Didactiek, talentontwikkeling en motivatie: sleutels tot succes in onderwijs
redactie
Begeleide groepsontwikkeling en het creëren van een positief klasklimaat
redactie
Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen
Wilfred Rubens
De betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs
Dolf Janson
Bewegend leren in VO en MBO: versterken van taakgerichtheid en concentratie
redactie
Constructivisme en onderwijs - deel 1
Ewald Vervaet
De impact van ervaringsgericht leren op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het speciaal onderwijs
redactie
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Formatief evalueren
Dolf Janson
Wat is formatief evalueren en waarom is het belangrijk voor leren? (1)
Dominique Sluijsmans
Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2)
Dominique Sluijsmans
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
Formatieve evaluatie in het VSO en praktijkonderwijs: een sleutel tot leerontwikkeling
redactie
Instructievideo's en taakgerichtheid: een verkenning van hun effectiviteit in het primair onderwijs
redactie
Het gebruik van gemakkelijk lesmateriaal en de impact op onderpresteren bij VMBO-lerenden
redactie
Succesvol formatief toetsen in het onderwijs: strategieën en praktische aanpak
redactie
Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Nina Parrish
In gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs
Machiel Karels
redactie
Leerdoelen en bewustwording bij leerlingen: het belang van duidelijke leerdoelen in het onderwijs
redactie
Effectief muziekonderwijs en de invloed op onderwijsprestaties bij leerlingen uit laagopgeleide gezinnen
redactie
Nakijken van schriften: hoe maakt u het effectief?
redactie
Oefenen voor toetsen: het effect op beheersing van de lesstof
redactie
Het behouden van kennis in het voortgezet onderwijs: uitdagingen en strategieën
redactie
Ontwikkeling en wetenschap achter Bewegend Leren
Hessel Haan
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Bewegen en leren: verbeteren leerlingen hun prestaties door bewegend leren?
redactie
Dalton en Freinet onderwijsprincipes: toepassing voor volwassenen
redactie
Bewegend leren: profiteren jongens en meisjes er evenveel van?
redactie
Leerdoelen en succescriteria
Bertine van den Oever
De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson
Toetsing als kans voor leren - Intro
Dominique Sluijsmans
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Zonder lesdoelen geen houvast
Theo Wildeboer
Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4
Corine Treffers
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Begrijpend lezen, de scheve toren van Pisa
Bert Kalkman
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat
Gebruik het ook in je leesonderwijs!
Paul Filipiak
Didactische aanpak voor begrijpend lezen bij zwakbegaafde leerlingen in het basisonderwijs
redactie
Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet
Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4
Paul Filipiak
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Het effect van aandacht voor tekstsoorten op leesvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs
redactie
Het effect van leesmethodes op de leesvaardigheid in basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Het effect van voorlezen in een vreemde taal op de taalvaardigheid van leerlingen
redactie
Effectieve methoden voor leesbevordering bij basisschoolleerlingen
redactie
Effectieve ethoden voor leesbevordering bij basisschoolleerlingen: het belang van visuele training en fixatie-disparatie
redactie
Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Formatief evalueren en stimuleren van het denkend lezen (11)
Paul Filipiak
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Differentiatie-ideeën en de 1-zorgroute (12)
Paul Filipiak
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Het effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen
redactie
Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën voor het verbeteren van begrijpend lezen bij zwakke lezers in het vmbo?
redactie
De impact van auditieve synthese op leesresultaten in het kleuteronderwijs
redactie
Effectieve instructie en begeleiding bij begrijpend luisteren en lezen bij kleuters
redactie
Een lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs
Gerdineke van Silfhout
Kenmerken van blended learning en het leerrendement voor volwassenen in NT2-opleidingen
redactie
Leerprincipes voor leren lezen door spellen
redactie
Juf, ik was Monica - deel 1
Paul Filipiak
Juf, ik was Monica - deel 2
Paul Filipiak
De vele kanten van leesbegrip -2; instructie
Paul Filipiak
De vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod
Paul Filipiak
Leesbevordering bij mbo-studenten: effectieve interventies voor verbetering van leesplezier en leesvaardigheid
redactie
Investeren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid
Annemieke Top
Leesmotivatie en prestaties bij begrijpend lezen: effectieve strategieën voor basisonderwijs
redactie
Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink
Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet
Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak
Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak
Leren met scripts: verbeteren van lees- en schrijfonderwijs voor leerlingen met laaggeletterdheid
redactie
Lerende leeshulp
Karin van de Mortel
Leesstrategieën en leesdoelen - Lezen met denkstrategieën (9)
Paul Filipiak
Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Luisterboeken voor kinderen, waar vind je die?
Marleen Legemaat
Effectieve methoden voor leesbevordering bij leerlingen van twaalf tot zestien jaar
redactie
Modeling als leesstrategie: het verbeteren van leesprestaties door voorbeeldgedrag
redactie
Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?
redactie
Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet
Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet
Rijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger
Bertine van den Oever
De relatie tussen passieve woordenschat en technisch lezen
redactie
De relatie tussen tijdsinvestering en technische leesvaardigheid
redactie
Spellingontwikkeling bij leerlingen in groep drie: de rol van open lettergrepen
redactie
Ontwikkelingsgericht onderwijs en technisch lezen: een lesmethode voor succes
redactie
Tutorlezen en de invloed op technische leesvaardigheid
redactie
Verrijking voor lezende kleuters: het ondersteunen van jonge leestalenten
redactie
Vijf invalshoeken van leesbevordering bij vrij lezen
Anneke Bemer
Woordenschat uitbreiden met prentenboeken
Paul Filipiak
Ondersteuning van zwakke lezers: de drie-minuten-toets en flitsen van woorden
redactie
Het aanpassen van dictees voor leerlingen met dyslexie: verbetering van spellingvaardigheid
redactie
Mythbusters - Lezen met dyslexiesoftware
Anneke Wijtvliet
Toegankelijk lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking
Anneke Wijtvliet
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1)
Paul Filipiak
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2)
Paul Filipiak
Determinanten van interactieve feedback binnen co-teaching
redactie
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik
Het effect van klasopstelling op schrijfonderwijs in groep drie
redactie
Het effect van woorden opschrijven en digitale woordenboeken op taalverwerving
redactie
Effectieve activiteiten voor de ontwikkeling van schrijfmotoriek bij kleuters
redactie
Fijn!
Lianne Jongsma
Het belang van schrijfmateriaal en schrijflessen voor motoriek en handschriftontwikkeling
redactie
Schrijven met pen en papier versus typen op een beeldscherm: een diepgaande analyse
redactie
Schrijven versus typen: impact op de ontwikkeling van handschrift en cognitie
redactie
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn
Differentiatie in de kleine kring in de onderbouwklas: effectieve strategieën voor optimaal onderwijs
redactie
Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4)
Dominique Sluijsmans
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7)
Dominique Sluijsmans
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10)
Dominique Sluijsmans
Leerstof hoogbegaafden: moeilijk moet!
Eleonoor van Gerven
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp
Werken met de vijf didactische impulsen in een groep 5-6
Bea Pompert
8 vragen over werken met een digitale methode
Nina Boswinkel
Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman
Interactief voorlezen voor jonge kinderen
Judith Stoep
Kleuters in de combinatieklas: het belang van gezamenlijke instructie
redactie
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
redactie
Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
Spel beter begrijpen en faciliteren…
Bertine van den Oever
Trainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor?
redactie
Onderwijskundig leiderschap
Myriam Lieskamp
Herkansingen, toetsen en leerresultaten: invloed op leergedrag en onderwijspraktijk
redactie
Hoe organiseer ik mijn unitonderwijs?
Hanneke Oosting
De invloed van klassengrootte op de ontwikkeling van kinderen
redactie
Een nieuw geluid in vernieuwend onderwijs?
Dolf Janson
Onderwijs na COVID-19
Carlien Ostermeier
Online begeleiding als lopende bandwerk
Wilfred Rubens
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid
Dominique Sluijsmans
Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen
Dominique Sluijsmans
Tien redenen waarom unitonderwijs de moeite waard is
Hanneke Oosting
Het effect van periodisering op leerprestaties: een dieper inzicht
redactie
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Op zoek naar letters - de andere spelling- en grammaticadidactiek
Machiel Karels
Spellingcontrole en toetsen: invloed op schrijfvaardigheid, motivatie en dyslexie bij mbo-studenten
redactie
Zelfstandigheid en spellingvaardigheden: de rol van woorddictees en instructiemethoden
redactie
Didactische werkvormen - Coöperatieve werkvormen
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Discussievormen
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Instructievormen
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Interactievormen
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Opdrachtvormen
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Schrijfopdrachten
Arja Kerpel
Didactische werkvormen - Spelvormen
Arja Kerpel
Enkele tips om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas
Het ontwerpen van Wetenschappelijk Onderzoek: Claim + Bewijs + Redenering = Verklaring
Eric Brunsell
Instructiestrategieën die werken — maar voor wat?
Dick van der Wateren
De invloed van hergebruik van kennistoetsen op de kwaliteit van toetsen in lerarenopleidingen
redactie
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
Project-based learning en de versterking van vakkennis
redactie
Zes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen
Bertine van den Oever
Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
redactie
Bouwstenen voor wijsheid beter integreren in het onderwijs
Carl D'hondt
Didactiek en werkvormen: motivatie bij jonge leerlingen met begaafdheidskenmerken
redactie
Expliciete Directe Instructie (EDI) voor hoogbegaafde leerlingen: eisen en strategieën
Machiel Karels
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 1
Carl D'hondt
Rol van intern begeleiders in passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
redactie
Leeractiviteiten en leerprocessen voor begaafde leerlingen in de bovenbouw
redactie
Leerkrachtbegeleiding in reguliere groepen: effectieve strategieën voor hoogbegaafde leerlingen
redactie
Kleuterbegeleiding en fijne motoriek
Ewald Vervaet
De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet
Gestandaardiseerde toetsen en beginnende geletterdheid: effectieve toepassing en overwegingen
redactie
De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Het vrije spel
Sieneke Goorhuis
Stimuleren studentaanwezigheid en participatie
Joost van der Horst
Hoe help je leerlingen zich te richten op leren in plaats van op cijfers?
Sarah Schroeder
Begeleiding van mbo-studenten: succesvol zelfsturend leren
redactie
Kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs: sleutelfactoren en verbeterstrategieën
redactie
Leeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu?
Ingrid Roescher
Op onderzoek in de klas
Dolf Janson
De benadering van theorie en praktijk in onderwijs: ontwikkeling van een onderzoekende houding
redactie
Het effect van authentieke rekentoepassingen op de motivatie van mbo-studenten
redactie
Competenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo
redactie
Didactische werkvormen en leiderschap in de verpleegkunde: effectieve strategieën voor onderwijs en ontwikkeling
redactie
Het directe-instructiemodel: effectieve strategieën voor leervorderingen
redactie
Het effect van financieel onderwijs op mbo-studenten: impact en voordelen
redactie
Effectief lesgeven in het mbo: rekening houden met verschillen
redactie
Kennisverwerving door ervaring in praktijksituaties: een analyse van bbl-studenten
redactie
Kenmerken van een succesvolle leeromgeving voor associate degree opleidingen
redactie
Het effect van klassikaal mentoruur op de ontwikkeling van studievaardigheden bij mbo-studenten
redactie
Leren leerlingen van het vmbo anders?
redactie
Motivatie en extra instructietijd in niveaugroepen: effecten op leerresultaten in het voortgezet onderwijs
redactie
Effectieve methoden en interventies voor communicatie in de beroepspraktijk van mbo-studenten
redactie
Waarin verschillen havo- en vwo-leerlingen van elkaar?
redactie
Ontwerpcriteria voor educatief beeldmateriaal voor taalzwakke mbo-Studenten
redactie
Ontwerpen van praktijksimulaties voor vraaggerichte leeromgevingen in het mbo: focus op entreeopleidingen
redactie
Het versterken van zelfsturend leren bij mbo-studenten tijdens stages voor verhoogd leerrendement
redactie
Summatieve en formatieve toetsing: leerwinst bevorderen in het voortgezet onderwijs
redactie
Vakdidactiek economie: strategisch inzicht ontwikkelen bij leerlingen in de bovenbouw
redactie
Faciliteren van versnellers in het mbo: kenmerken van effectieve programma's
redactie
Zittenblijven voorkomen in het mbo niveau 4: studenten ondersteunen voor succes
redactie
Didactische strategieën om eigenaarschap bij leerlingen met een verstandelijke beperking te bevorderen
redactie
Hogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Arja Kerpel
Ervaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid
Arja Kerpel
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO): principes - activiteiten
Arja Kerpel
Ontdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan
Arja Kerpel
Waardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie
Arja Kerpel
Een vreemde taal leren: snel of langzaam?
redactie
Jean Piaget (1896-1980) - biografie en werk
Ewald Vervaet
Jean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie
Ewald Vervaet
Jean Piaget: de genetische epistemologie na 1968
Ewald Vervaet
Jean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme
Ewald Vervaet
Jean Piaget: leertheorie en psychoanalyse
Ewald Vervaet
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (2)
Dolf Janson
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (1)
Dolf Janson
Vernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse
Annemieke Top
Het meten van rekenvaardigheid: hoeveel tijd Is nodig voor een toets?
redactie
De impact van augmented reality en virtual reality in het basisonderwijs
redactie
De rol van robots en instructie in het basisonderwijs
redactie
Didactiek bij sociale media
Wilfred Rubens
Wil Kim in de groepsapp?
René Leverink
Het effect van geografische informatie systemen op inzicht en leren
redactie
Hoe afwisseling van quizvragen en games leerrendement kan verhogen
redactie
Tien pijlers van digitale didactiek
Wilfred Rubens
Interactieve werkvormen voor digibete volwassenen tijdens de coronatijd
redactie
Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)
Wilfred Rubens
Verbeteren van informatievaardigheden bij vmbo-leerlingen
redactie