Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Nog enkele plaatsen vrij bij Medilex: Congres Kleutertaal.

Didactiek - uitleg begrippen onderwijs

Taal tips voor thuisonderwijs
Taaltips voor thuis
Paul Filipiak
Van methodeslaaf naar didactisch expert
Van methodeslaaf naar didactisch expert
Machiel Karels
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
Examenprogramma CKV
Examenprogramma CKV: SLO-handreiking helpt docenten op weg
René Leverink
Coöperatief leren
Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel
Coöperatieve leerstrategieën
Coöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden
Arja Kerpel
Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel
Correcte toetsconstructie portfoliomethodiek
Portfoliomethodiek in het volwassenenonderwijs: Effectieve toetsing van taal-, reken- en digitale vaardigheden
redactie
Deep Learning
Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels
Effect modelleren leesstrategie hardop denken volwassenen
Het effect van modelleren van leesstrategieën en hardop denken door de docent op begrijpend lezen van volwassen leerders
redactie
Talige factoren die bijdragen aan integratie van taalonderwijs
Welke talige factoren dragen bij aan de integratie van taalonderwijs in andere vakken in het basisonderwijs?
redactie
Feedback zichtbaar maken
Feedback om leren zichtbaar te maken
Arja Kerpel
Impact van rekenwedstrijden
De Impact van Rekenwedstrijden op Kinderen: meer dan alleen getallen
Elise Nab
Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI
Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels
Leerprincipes die ook je studenten helpen
Leerprincipes die ook je studenten helpen
redactie
Leidt IQ als richtinggever bij het opstellen van een OPP tot lagere didactische verwachtingen?
Gerard Melis
Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest
Trainingen onderwijsassistenten
5 trainingen die handig zijn voor onderwijsassistenten
redactie
Uitdagend rekenmateriaal
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
Leer je voor de toets of toets je om te leren?
Van rangschikken groei je niet
Karen Heij
Groepsfeedback
Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels
Zo ontdek ik het lezen!
Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels
Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Creativiteit ontwikkelen
Creativiteit - wat is creativiteit en hoe ontwikkel je het?
Machiel Karels
Tips voor thuis rekenen
Tips voor thuis rekenen
Dolf Janson
Activerende didactiek
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Gemotiveerde leerhouding
Adaptief onderwijs: de actieve en gemotiveerde leerhouding centraal
Jos Cöp
Basisonderwijs met/zonder basis
Basisonderwijs zonder basis / Basisonderwijs met basis
Helèn de Jong
Betrokkenheid! - Marzano
Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel
Breinhelden
Breinhelden - Doordacht werken aan executieve functies
Marleen Legemaat
Breinvriendelijk onderwijs
Breinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips
Arja Kerpel
Constructivisme
Constructivisme - leren als actief proces van kennisconstructie
Machiel Karels
De Leeruitdaging
De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels
Systeemdenken en denkgewoonten
Systeemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten
Jan Jutten
Systeemdenken 21e eeuw
Systeemdenken in de school van de 21e eeuw
Jan Jutten
Effectief onderwijs
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Vervangt digitale feedback instructies leerkracht?
Vervangt digitale feedback instructies van de leerkracht?
redactie
Filosoferen doe je zo
Filosoferen doe je zo - Leidraad voor de basisschool
Arja Kerpel
FTC: praktijk
Flipping The Classroom: populair, maar wat gebeurt er in de les?
Sylvia Peters
Vijf voorbeelden van formatief evalueren
De cyclus van formatief evalueren in 5 voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Het Grote Vindingrijkboek
Het Grote Vindingrijkboek - Creativiteit ontwikkelen in het onderwijs
Arja Kerpel
Theorie van Human Dynamics
Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
redactie
Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling
Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school
Rens Gresnigt
Hybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoud
Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie
Rens Gresnigt
Onderwijsmythes
Jongens zijn slimmer dan meisjes - 35 mythes over leren en onderwijs
Arja Kerpel
Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud
Leerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse
In drie stappen naar leerdoelen
Leerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn
Anne-Wil Abrahamse
Onderwijs moet boeien
Onderwijs moet niets, behalve boeien
Jan Jutten
Onderwijs slaat door
Het onderwijs slaat door
Steven Pont
Creativiteitsontwikkeling
Factoren die inzicht Geven in de ontwikkeling van creatief denken bij leerlingen van 4 tot 12 jaar
redactie
(Door)ontwikkelen van hybride leeromgeving
Hybride leeromgeving (4): Een Raamwerk voor ontwikkeling
Rens Gresnigt
10 mindframes
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Elly Bonestroo
Talentontwikkeling op school
Wat doen we met talenten in kunst en cultuur?
René Leverink
Teach like a Champion
Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel
Tiener college
Tiener College - school voor onderwijs aan 10 - 14 jarigen
Pieter Snel
Leerlijnen vergelijken
Vergelijking van leerlijnen op de basisschool: een verkenning
redactie
Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Machiel Karels
Leeropbrengsten van non-formeel en informeel leren
Non-formeel en informeel leren van mbo-docenten: Wat draagt bij en hoe maak je het zichtbaar?
redactie
Studenten aanwezigheid leerervaringen
Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen?
Wilfred Rubens
Didactisch coachen 1
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Didactisch coachen 2
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Didactisch coachen 3
Meerwaarde van Didactisch Coachen - deel 3
Lia Voerman en Frans Faber
Dubbel coderen, de kracht van woord + beeld in je les
Dubbel coderen, de kracht van woord + beeld in je les
Marleen Legemaat
Ondersteunend tekenen
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Marleen Legemaat
Interventies om afleidingen gamen te weerstaan
Interventies om afleidingen zoals gamen onder schooltijd te weerstaan
redactie
Minimale toetsing in schema gezet
Minimale Toetsing LVS
Teije de Vos
Schriftelijke toetsen effectief op examenresultaten
Effectiviteit van schriftelijke toetsen in de voorbereiding op examenresultaten van Havo/Vwo-leerlingen
redactie
Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt
Toetsing in het basisonderwijs: nuttig of belemmerend?
Karen Heij
Groepsplannen en groepsoverzichten
Een groepsplan maken: zet eens een andere bril op
Nico van der Meer
Betrouwbaarheid van intelligentietests bij vluchtelingenkinderen
Betrouwbaarheid en validiteit van (Non-Verbale) intelligentietests bij vluchtelingenkinderen in de basisschoolleeftijd
redactie
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Theo de Keulenaar
Waarde van intelligentietests voor meten leerpotentieel
De toegevoegde waarde van intelligentie- en dynamische tests voor het leerpotentieel van leerlingen
redactie
Orde en aandacht
Hoe krijg je de aandacht van 9- tot 12-jarigen terug na een intermezzo tijdens een plenaire instructie?
redactie
Didactische werkvormen
Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel
Docentengedrag van invloed op betrouwbaarheid vragenlijst
Betrouwbaarheid van vragenlijsten bij klassikale afname: omstandigheden en docentengedrag
redactie
Welk effecten heeft het combineren van klassen?
Effecten van combinatieklassen in het basisonderwijs: Groep 5/6 versus Groep 3/4/5 en 6/7/8
redactie
Effect van inrichting van schoolgebouw
Effecten van de inrichting van schoolgebouwen op de ontwikkeling van leerlingen
redactie
Effect van homogeen of heterogeen groeperen
De effecten van homogeen en heterogeen groeperen op taal- en rekensprestaties in het primair onderwijs
redactie
Vier instrumenten om classroom te 'flippen'
Vier instrumenten om van flippen een succes te maken
Jaap Versfelt
Formatieve assessment integreren in de praktijk
Formatieve assessment integreren in de praktijk
Helèn de Jong
Grote en kleine groep
Het werken met een grote en een kleine groep
Jos Cöp
Het perfecte lokaal
Het perfecte lokaal
Niels de Jong
Effect wisselende samensstelling basisschoolklas
Wisselende samenstelling van klassen in het basisonderwijs: wat we weten en wat we niet weten
redactie
Klassenmanagement
Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel
Soepele lesovergang
Zonder stress van les naar les
Jelte van der Kooi
Onderwijs in tijden van corona
Onderwijs in tijden van corona
Myriam Lieskamp
Opbrengstveroorzakend lesgeven
Zal de tijd het leren? Tijd besparen in de klas.
Dolf Janson
Projectmatig werken in de bovenbouw
Projectmatig werken in de bovenbouw: effecten op 21ste-eeuwse vaardigheden en leerprestaties
redactie
Voordelen en nadelen van rijen- of groepsopstelling
Optimaliseren van klaslokaalindeling voor vmbo basis- en kaderleerlingen
redactie
Samenwerkend leren inzetten
Optimaliseren van samenwerkend leren: strategieën voor verhoogde leerprestaties
redactie
Smartphones in de klas voortdurende discussie
Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten
Wilfred Rubens
Timemanagement vaardigheden aanleren
Timemanagement vaardigheden aanleren
Andrew Ayers
Leeropbrengst unitonderwijs versus klassikaal onderwijs
Welk verschil in leeropbrengst is er tussen unit- en klassikaal onderwijs?
redactie
Vinger opsteken
Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn
Vloeiend van groep twee naar drie
Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat
Zelfstandig werken
Vijf punten bij het zelfstandig werken
Jos Cöp
Co-teaching en vaardigheden van de leraar
Co-teaching door ambulante begeleiders in het speciaal onderwijs: Versterking van het handelingsrepertoire van leerkrachten in het basisonderwijs
redactie
leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten
Leerwensen formuleren en reflectie
Peter Ruit
Rekenen met een efficiente strategie
Rekenen met een efficiënte strategie
Ceciel Borghouts
Klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen1
Hulp bij klokkijken voor kinderen met taaldenk problemen (1)
Jeanne Buijks
Klokkijken met een verhaal
Klokkijken met een verhaal
Marie-Louise Vroemen
Aanpak oplossen evenredigheidsvergelijkingen
Effectieve didactische aanpak voor het oplossen van evenredigheidsvergelijkingen in de natuurkunde
redactie
Rekenadviezen voor kinderen met taalstoornis
Ondersteuning van rekentaal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
redactie
Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Anders beginnen met vermenigvuldigen en delen
Dolf Janson
Criteria methode rekenen
Criteria keuzeproces methode rekenen
Korstiaan Karels
Doorstroom van twee naar drie met rekendoelen
Niet alleen voor kleuters
Aafke Bouwman
Helpen ondersteuningskaarten bij dyslexie en rekenproblemen?
Ondersteuningskaarten voor dyslexie en rekenproblemen: een overzicht
redactie
Effect van concrete materialen bij rekenonderwijs
De rol van concrete materialen in rekenonderwijs
redactie
Effect digitale of papieren rekenmethode
Effect van digitale versus papieren rekenmethodes op rekenvaardigheden bij basisschoolleerlingen
redactie
Effectieve instructie beta-vakken
Effectieve instructie in de bètavakken
redactie
Formatieve assessment helpend voor passend rekenaanbod
Formatieve assessments in het rekenen: een passend aanbod creëren
redactie
Toetsing van rekenvaardigheden bij nt2 leerlingen
Formatieve toetsing van rekenvaardigheid bij NT2-leerlingen met een taalachterstand
redactie
Hulp voor stress en faalangst bij rekenen
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 5 - Stress en faalangst
Jeanne Buijks
instructie kleuters tips
Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman
Overleggen met klasgenoten bij rekenen
De invloed van overleg met klasgenoten op rekeninstructie bij leerlingen met rekenproblemen
redactie
De impact van de concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde
Concept kerndoelen voor rekenen en wiskunde, wat betekent dit voor ons onderwijs?
Maarten van der Steeg
Kleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoek
Kleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek
Aafke Bouwman
Het nut van kolomsgewijs rekenen
Het nut van kolomsgewijs rekenen
Ceciel Borghouts
Leren klokkijken van groep 3 tot 6
Hoe leer je kinderen klokkijken?
redactie
Hoe stimuleer je het dagelijks gebruik van rekenen bij zmlk-leerlingen
Rekenen en wiskunde in het dagelijks leven: een essentiële vaardigheid voor leerlingen in ZMLK en VSO
redactie
Memoriseren van splitsingen tot tien
Hoe leer je kinderen splitsen?
Ceciel Borghouts
Natuurlijk, buiten rekenen!
Natuurlijk, buiten rekenen!
Bertine van den Oever
Onderwijsbehoeften van sterke rekenaars
Onderwijsbehoeften van sterke rekenaars in het basisonderwijs: een diepgaande benadering
redactie
Rekendidactiek van docenten invloed op educatie
Rekendidactiek in de volwasseneneducatie: effectieve strategieën voor het verbeteren van rekenvaardigheden
redactie
Rekenen basisdidaktiek materiaal deel twee
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 2 - Materiële leerfase
Jeanne Buijks
Rekenen koppeling verhaal-som
Koppeling tussen verhaal en som
Ceciel Borghouts
Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?
Hoe leer je effectief automatiseren en memoriseren bij rekenen?
redactie
Rekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkel
Rekenonderwijs in groep 1-2
Ceciel Borghouts
RekenReis
RekenReis
Bertine van den Oever
Speciale taalhulp bij rekenen van formele sommen - 3
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 3 - Speciale taalhulp
Jeanne Buijks
Speciale taalhulp rekenen logopedie -4
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 4 - RT en logopedie
Jeanne Buijks
Sterke rekenaars
Sterke rekenaars in het basisonderwijs
Marianne Hogenhout
Subiteren stimuleren door middel van spelletjes
Wat is subiteren en hoe kun je het stimuleren?
Aafke Bouwman
Taalproblemen bij formeel rekenen deel 1
Taalhulp bij het uitrekenen van formele sommen - 1 - Taalproblemen
Jeanne Buijks
Tellend optellen
Automatiseren met telraam en getallenlijn
Leonard Verhoef
Veelgestelde vragen over de vertaalcirkel
De vertaalcirkel
Ceciel Borghouts
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Gerard Bel
Zelfwerkzaamheid groepswerk
Zelfwerkzaamheid en groepswerk in het rekeneducatie: een balans tussen zelfstandig en samenwerken op abstract rekenniveau
redactie
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Zes manieren om leerlingen te helpen wiskunde te begrijpen
Matthew Beyranevand
autisme in de klas - tips voor leerkracht en leerling
Autisme in de klas - tips voor leerkracht én leerling
Marleen Legemaat
Werkwijzen van leerkrachten om flexibiliteit bij autisme te versterken
Flexibiliteit versterken bij leerlingen met autisme: effectieve werkwijzen voor leerkrachten
redactie
Bordwerk en aantekeningen
Bordwerk en aantekeningen, slow teaching in de 21e eeuw
Gerard Bel
De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven
De Denkende Klas
Dick van der Wateren
Directe instructiemodel
Effectieve instructie met het Directe instructiemodel
Arja Kerpel
4C/ID-model
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
redactie
Expliciete Directe Instructie
Expliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les
Machiel Karels
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Evidence based instructiestrategieën: wat is het effect?
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (1)
Dick van der Wateren
Evidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?
Instructiestrategieën die werken - maar voor wat? (2)
Dick van der Wateren
Competenties
Competenties verwerven met en zonder instructie
Robert-jan Simons
Leren van fouten
Van je eigen fouten leer je het meest?
Casper Hulshof
Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard
Loslaten: waarom is dat zo moeilijk?
Martie de Pater
Metafoor leerkuil proces leren leerlingen uitleggen
De metafoor van de leerkuil: begrijpen en ondersteunen van het leerproces van leerlingen
redactie
Mindmap maken
Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten
Een recent opiniestuk, geschreven door professor Rob Martens (wetenschappelijk directeur van stichting NIVOZ en hoogleraar bij het Welten-instituut va
Reactie op Rob Martens, De mythe van directe instructie
Casper Hulshof
Bewust bezig zijn met taal
Bewust bezig zijn met taal
Dolf Janson
instructie unitonderwijs
Instructie geven in unitonderwijs, hoe doe je dat?
Hanneke Oosting
Vier sleutels effectieve les (2)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
Sleutels effectieve les (1)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1
Theo Wildeboer
Gecijferd bewustzijn
Werkmap Gecijferd bewustzijn
Machiel Karels
Opbrengst toetsen en doel van onderwijs
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Aanleren onderzoekende competenties vwo-wo
Onderzoekende competenties aanleren aan VWO- en WO-studenten: een praktische benadering
redactie
Adaptief toetsen: een droombeeld?
Soms nuttig, soms niet: Adaptief toetsen genuanceerd
Karen Heij
Team-based learning
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
Design thinking als basis voor innovatief onderwijs
redactie
Effect van vakinhoudelijke aankleding van mbo-klaslokaal
De impact van vakinhoudelijke wanden op leerprestaties van MBO-Studente
redactie
Effecten van formatief evalueren
De effecten van formatief evalueren op leerlingen en docenten
redactie
ERK curriculum
Over zwemdiploma's, judobanden en een nieuwe versie van het ERK
René Leverink
Factoren die de Cito-eindtoets beinvloeden
Factoren die invloed hebben op de resultaten van de Cito- of centrale eindtoets
redactie
Hoe effectief is flipped learning nu echt?
Hoe effectief is 'flipped learning' nu echt?
Wilfred Rubens
Leerdoeldenken implementeren en organiseren
Leerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school?
Anne-Wil Abrahamse
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
redactie
Kenmerken van optimaliserend onderwijs
Kenmerken van Optimaliserend Onderwijs
Ton Mooij
Projectgericht werken zoals op High Tech High
Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Uitdagend leren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Leiden visuele opdrachten pabo tot studiesucces?
Het effect van visuele opdrachten op studiesucces in lerarenopleidingen
redactie
formatief toetsen didactisch handelen
Formatief toetsen in relatie tot didactisch handelen
Dominique Sluijsmans
creatief denken stimuleren
Didactische benaderingen voor het stimuleren van creatief denken bij kinderen
redactie
nadelen directe instructie
Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet
Elkaar verstaan onderwijs
Elkaar verstaan
Jan Bransen
executieve functies ontwikkelen leermodel
Executief functioneren kun je leren
Wendy Brasz en Myra den Haan
Filosoferen op de basisschool
Filosoferen met kinderen; hoe doe je dat?
Karen Faber
Inzet onderzoekend en ontwerpend leren op vmbo
De inzet van onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool
redactie
Kritisch denkvermogen stimuleren
Kenmerken van werkvormen die het kritisch denkvermogen van leerlingen bevorderen
redactie
Leerproces evalueren
Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top
Leerrijk onderwijs, zin en onzin
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
Didaktiek van het beurten geven
Beurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel
Sietske van der Wegen
Werken met weektaak relatie metacognitieve vaardigheden
Werken met een weektaak: wat levert het op voor leerlingen?
redactie
Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?
Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
Drama voor groepsvorming
De positieve invloed van dramalessen op groepsvorming en sociale relaties
redactie
Aanbieden van engels in de onderbouw en invloed op later
Het belang van vroeg engels leren in de onderbouw van het basisonderwijs
redactie
Bewegend leren en spelling
Bewegend leren: effectieve strategieën voor zwakke spellers
redactie
Cito-lvs woordenschattoetsen geschikt voor taalzwakke lln
Het belang van woordenschattoetsen voor taalzwakke leerlingen: een analyse van Cito LVS
redactie
Communicatief woordenschatonderwijs
Communicatief woordenschatonderwijs
Paul Filipiak
Communicatieve klas
De communicatieve klas - deel 1
Paul Filipiak
Communicatieve klas deel 2
De communicatieve klas - deel 2
Paul Filipiak
Didactiek van werkwoordspelling in bo
Hoe leer je effectief de werkwoordspelling aan?
redactie
Doe maar Taal
Doe maar taal
Marleen Legemaat
Effectieve behandelmethodes stotteren
Effectieve behandelmethodes voor articulatieproblemen en stotteren
redactie
Effectiviteit van NT2 onderwijs
Effectiviteit van NT2-onderwijs in het reguliere basisonderwijs
redactie
Eisen aan lesmaterialen voor volwassenen om nederlands te leren
Eisen aan lesmaterialen voor laagopgeleide volwassen NT1-leerders
redactie
Een aardig mondje Engels
René Leverink
Fonologische problemen materialen en bronnen
Hulp bij fonologische problemen; Intro en overzicht
Jeanne Buijks
Fonologische problemen uitgangspunten deel drie
Orthodidactische uitgangspunten van de speciale hulp bij fonologische problemen -3
Jeanne Buijks
Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie
Hoe functioneren kinderen met fonologische zwakte auditief en communicatief in de klas? -2-
Jeanne Buijks
Formatief toetsen inpassen in programmagericht taalonderwijs
Het integreren van formatief toetsen in programmagericht taalonderwijs
redactie
Functionele of grammaticale onderwijsbenadering nt2 taal
Functionele en grammaticale onderwijsbenadering in NT2-taalonderwijs
redactie
Geen woorden maar kinderen
Geen woorden, maar kinderen
Paul Filipiak
Een andere grammatica-aanpak
Hoe nuttig zijn grammaticalessen?
Dolf Janson
Het meertalige kind
Het meertalige kind
Paul Filipiak
Hulpstappen bij het spellen
Effectief leren van fonologische spellingregels: een praktische gids
redactie
Langdurig contact met woorden
In langdurig contact met woorden - deel 1
Paul Filipiak
Langdurig contact met woorden deel 2
In langdurig contact met woorden - deel 2
Paul Filipiak
Intake selectieprocedure NT1 en NT2
Intake- en selectieprocedure voor NT1 en NT2: het pad naar een passend taaltraject
redactie
Interventies taaltrajecten om intrinsieke motivatie inburgeraars te bevorderen
Interventies voor taaltrajecten: motivatie en zelfsturing bij inburgeraars
redactie
Interventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemers
Interventies voor het versterken van motivatie bij volwassen NT2-deelnemers in online leren
redactie
Kindgericht taalonderwijs
Taalonderwijs integreren in zaakvakken, hoe doe je dat?
Paul Filipiak
Motiveren van mbo-studenten voor presentaties
Motiveren van MBO-docenten in technische opleidingen: het belang van mondelinge presentaties
redactie
Woordgebruik
Nadenken over goed woordgebruik
Paul Filipiak
De oplossing voor de crisis in het taalonderwijs: Vakmanschap Centraal
Jacquelien Bulterman
pratend en lezend woorden leren intro en overzicht
Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak
Kennisgericht woorden leren
Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak
kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek
Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak
Lezend woorden leren
Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak
Pratend woorden leren
Pratend woorden leren -7-
Paul Filipiak
Woorden in het brein
Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak
Woorden in de klas
Woorden in de klas -1-
Paul Filipiak
Woordenschat toetsing
Toetsing -10-
Paul Filipiak
Belang woordenschatonderwijs
Woordenschatonderwijs -6-
Paul Filipiak
Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften
Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak
Woordselectie en woordgroepen
Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak
Woordkennis en taalbeschouwing
Woordselectie (3) -4-
Paul Filipiak
woordselectie en zins- en tekstbetekenis
Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak
Digitaal of schriftelijk toetsen
Het optimaliseren van resultaten bij digitaal toetsen: best practices en overwegingen
redactie
Samenwerken moderne vreemde talen bijdrage leerprestaties?
Samenwerken in moderne vreemde talen: impact op leerprestaties en effectieve strategieën
redactie
Aandacht voor de sjwa in lezen en spellen
De sjwa, onze meest frequente klinker
Dolf Janson
speciale hulp aanvankelijk schrijven en spellen
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks
Speciale hulp aanvankelijk technisch lezen
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij zwakke auditieve voorwaarden deel 7
Speciale hulp bij de aanpak van de auditieve voorwaarden -7-
Jeanne Buijks
speciale-hulp-fonologische-problemen-vo
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij klankinslijping deel vier
Speciale hulp bij de klankinslijping -4-
Jeanne Buijks
Speciale hulp luistervaardigheid deel vijf
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de luistervaardigheid -5-
Jeanne Buijks
Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat
Speciale hulp bij de ontwikkeling van de spreekvaardigheid -6-
Jeanne Buijks
Speciale hulp voorbereidend lezen voorschoolse periode (8)
Fonologische zwakte - Speciale hulp in de voorschoolse periode -8-
Jeanne Buijks
Aparte taalklas voor nt2 leerlingen basisonderwijs nederlands leren
Effectieve strategieën voor taalklassen NT2: verbeteren van de taalontwikkeling bij leerlingen in beroepsonderwijs
redactie
Goed taalonderwijs in groep 2 op weg naar 3
De overgang van groep 3 naar groep 4: effectieve strategieën voor taalonderwijs
redactie
Tweetalig onderwijs en schoolprestaties
Tweetalig onderwijs en vakspecifieke kennis: strategieën voor succes
redactie
Uitdagend en functioneel taalonderwijs
Uitdagend en functioneel taalonderwijs
Machiel Karels
Uitgangspunten kenmerken leeromgeving niveau twee f
Uitgangspunten en kenmerken van een effectieve leeromgeving op niveau 2F
redactie
Zelfstandig digitaal tweede taal aanleren als volwassene
Effectief tweede taal onderwijs voor volwassenen in een digitale leeromgeving
redactie
Vreemde taal leren op school of in beroep
Authentieke taaltaken in het vreemde talenonderwijs: verbeteren van leeropbrengsten
redactie
Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat
Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Machiel Karels
Werkmap fonemisch bewustzijn
Werkmap Fonemisch bewustzijn
Machiel Karels
persoonsvormen correct leren schrijven
Werkwoordspelling zonder ballast
Dolf Janson
Woorden kiezen
Het kiezen van woorden
Paul Filipiak
Zaakvakwoorden hulpmiddelen
Woorden leren in de zaakvakken - deel 4
Paul Filipiak
Zaakvakwoorden werkwijzen
Woorden leren in de zaakvakken - deel 2
Paul Filipiak
Zaakvakwoorden woordenboeken
Woorden leren in de zaakvakken - deel 3
Paul Filipiak
Zaakvakwoorden zesstappenaanpak
Woorden leren in de zaakvakken - deel 1
Paul Filipiak
Woordenschat verbinden met taalbeschouwing
Woorden en betekenissen
Dolf Janson
Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing
Woordenschatonderwijs - deel 2
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs impliciet en expliciet leren
Woordenschatonderwijs - deel 1
Paul Filipiak
Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?
Eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs: invloed op leerprestaties in verschillende omgevingen
redactie
Focus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen
Focus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen
Marleen Legemaat
Welke onderwijsvormen bevorderen zelfsturend leren?
Zelfsturend leren voor entree- en MBO-studenten: effectieve onderwijsvormen en strategieën
redactie
Vier manieren om het werkgeheugen van basisschoolleerlingen te verbeteren
Vier manieren om het werkgeheugen van basisschoolleerlingen te verbeteren
Amelia Glauber
Brede talentontwikkeling door goed pedagogische klimaat
Didactiek, talentontwikkeling en motivatie: sleutels tot succes in onderwijs
redactie
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Begeleide groepsontwikkeling en het creëren van een positief klasklimaat
redactie
AI docenten lerenden
Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen
Wilfred Rubens
Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs
De betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs
Dolf Janson
Bewegend leren in het vo en mbo
Bewegend leren in VO en MBO: versterken van taakgerichtheid en concentratie
redactie
Constructivisme en onderwijs -deel 1
Constructivisme en onderwijs - deel 1
Ewald Vervaet
Effect ervaringsgericht leren op ontwikkeling zml-lln
De impact van ervaringsgericht leren op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het speciaal onderwijs
redactie
Leerbevorderende feedback
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Formatief evalueren, leerproces van individuele leerling
Formatief evalueren
Dolf Janson
Formatief evalueren waarom belangrijk
Wat is formatief evalueren en waarom is het belangrijk voor leren? (1)
Dominique Sluijsmans
Formatief evalueren organiseren effecten
Hoe organiseer je formatief evalueren en wat is het effect? (2)
Dominique Sluijsmans
Formatief leren en de implementatie daarvan
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
Formatieve evaluatie in het vso praktijkonderwijs
Formatieve evaluatie in het VSO en praktijkonderwijs: een sleutel tot leerontwikkeling
redactie
Gebruik van instructievideo in primair onderwijs
Instructievideo's en taakgerichtheid: een verkenning van hun effectiviteit in het primair onderwijs
redactie
Onderpresteren door te makkelijk lesmateriaal
Het gebruik van gemakkelijk lesmateriaal en de impact op onderpresteren bij VMBO-lerenden
redactie
Formatieve toetsing
Succesvol formatief toetsen in het onderwijs: strategieën en praktische aanpak
redactie
Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Nina Parrish
In gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs
In gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs
Machiel Karels
redactie
Uitschrijven leerdoelen op het bord
Leerdoelen en bewustwording bij leerlingen: het belang van duidelijke leerdoelen in het onderwijs
redactie
Muziekonderwijs en onderwijsprestaties achterstandsleerlingen
Effectief muziekonderwijs en de invloed op onderwijsprestaties bij leerlingen uit laagopgeleide gezinnen
redactie
Nakijken en feedback
Nakijken van schriften: hoe maakt u het effectief?
redactie
Oefenen voor toetsen beheersing lessof
Oefenen voor toetsen: het effect op beheersing van de lesstof
redactie
Wat onthouden vo leerlingen aan kennis?
Het behouden van kennis in het voortgezet onderwijs: uitdagingen en strategieën
redactie
Bewegend Leren
Ontwikkeling en wetenschap achter Bewegend Leren
Hessel Haan
opbrengstgericht onderwijs voor jonge kinderen
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Bewegend leren
Bewegen en leren: verbeteren leerlingen hun prestaties door bewegend leren?
redactie
Principes dalton en freinetonderwijs bruikbaar volwassenonderwijs
Dalton en Freinet onderwijsprincipes: toepassing voor volwassenen
redactie
Bewegend leren
Bewegend leren: profiteren jongens en meisjes er evenveel van?
redactie
Leerdoelen en succescriteria
Leerdoelen en succescriteria
Bertine van den Oever
Tabletprogramma's ondermijnen eigenaarschap
De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson
Toetsing als kans voor leren - Intro
Toetsing als kans voor leren - Intro
Dominique Sluijsmans
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Zonder lesdoel geen houvast
Zonder lesdoelen geen houvast
Theo Wildeboer
Letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4
Aandacht voor letterkennis en lettervloeiendheid in groep 4
Corine Treffers
Autonome leesmotivatie stimuleren
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Samen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houden
Begrijpend lezen, de scheve toren van Pisa
Bert Kalkman
Beter begrip door vloeiend lezen
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
Close Reading
Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat
Cooperatief leren in leesonderwijs
Gebruik het ook in je leesonderwijs!
Paul Filipiak
Didactische aanpak zwakke lezers in het basisonderwijs
Didactische aanpak voor begrijpend lezen bij zwakbegaafde leerlingen in het basisonderwijs
redactie
directe instructie conditioneringspsychologie
Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet
directe instructie kleuteronderwijs
Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet
leesonderwijs en directe instructie
Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet
Directe instructie onderzoek
Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet
directe instructie onderzoek
Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet
Doorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4
Werken aan een doorgaande leeslijn van groep 3 naar groep 4
Paul Filipiak
Drie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Effect aandacht tekstsoorten bovenbouw leesvaardigheid
Het effect van aandacht voor tekstsoorten op leesvaardigheid in de bovenbouw van het basisonderwijs
redactie
Effect van leesmethodes op leesvaardigheid
Het effect van leesmethodes op de leesvaardigheid in basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Effect van voorlezen in vreemde taal op taalvaardigheid
Het effect van voorlezen in een vreemde taal op de taalvaardigheid van leerlingen
redactie
Effectieve methoden voor leesbevordering BO
Effectieve methoden voor leesbevordering bij basisschoolleerlingen
redactie
Fixatie disparatie veroorzaker leesproblemen
Effectieve ethoden voor leesbevordering bij basisschoolleerlingen: het belang van visuele training en fixatie-disparatie
redactie
De invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven
Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks
Stimuleren van denkend lezen
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Formatief evalueren en stimuleren van het denkend lezen (11)
Paul Filipiak
Formatief evalueren van lezen
Differentiatie bij hardopdenkend lezen - Differentiatie-ideeën en de 1-zorgroute (12)
Paul Filipiak
Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Denkend lezen en het belang van leesmotivatie
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Het leesbrein
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
Hardopdenkend leren leren intro en overzicht
(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak
Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Keuze en definitie leesstrategieën
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
Tips en trucs hardopdenkend lezen
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Hardopdenkend lezen: Wat werkt?
Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak
Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Fonemisch bewustzijn
Het effect van klappen in lettergrepen op foneembewustzijn bij jonge kinderen
redactie
Voorwaarden voor begrijpend lezen
Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën voor het verbeteren van begrijpend lezen bij zwakke lezers in het vmbo?
redactie
Zingend lezen en de invloed daarvan op kleuteronderwijs
De impact van auditieve synthese op leesresultaten in het kleuteronderwijs
redactie
Instructie en begeleiding begrijpend luisteren in relatie begrijpend lezen
Effectieve instructie en begeleiding bij begrijpend luisteren en lezen bij kleuters
redactie
Lezen en schrijven
Een lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs
Gerdineke van Silfhout
Kenmerken blended learning NT2- volwassenonderwijs
Kenmerken van blended learning en het leerrendement voor volwassenen in NT2-opleidingen
redactie
Leerprincipes leren lezen en spellen
Leerprincipes voor leren lezen door spellen
redactie
Leesactie: werkvormen bij verhalen
Juf, ik was Monica - deel 1
Paul Filipiak
Leesactie: werkvormen bij verhalen deel 2
Juf, ik was Monica - deel 2
Paul Filipiak
Leesbegrip en leesonderwijs, instructie
De vele kanten van leesbegrip -2; instructie
Paul Filipiak
Leesbegrip en aanbod leesonderwijs
De vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod
Paul Filipiak
Leesbevordering en interventies leesplezier mbo studenten
Leesbevordering bij mbo-studenten: effectieve interventies voor verbetering van leesplezier en leesvaardigheid
redactie
Leesmotivatie bevorderen
Investeren in leesmotivatie bevordert motivatie en leesvaardigheid
Annemieke Top
Welk verband bestaat er tussen leesmotivatie en begrijpend lezen?
Leesmotivatie en prestaties bij begrijpend lezen: effectieve strategieën voor basisonderwijs
redactie
Leesmotivatie en samenhangend beleid
Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink
Leesonderwijs: begin pas als kind eraan toe is
Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet
leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1
Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak
leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs
Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak
Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf
Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak
Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen
Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak
Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien
Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak
Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak
Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee
Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak
leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier
Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak
Leren van scripts lees en schrijfonderwijs leerlingen laaggeletterd
Leren met scripts: verbeteren van lees- en schrijfonderwijs voor leerlingen met laaggeletterdheid
redactie
Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?
Lerende leeshulp
Karin van de Mortel
lezen met denkstrategieën
Leesstrategieën en leesdoelen - Lezen met denkstrategieën (9)
Paul Filipiak
Lezen, waarom zou je?
Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson
Visie op literatuuronderwijs
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Luisterboeken kinderen
Luisterboeken voor kinderen, waar vind je die?
Marleen Legemaat
Welke methoden voor leesbevordering zijn effectief? 12-16 jaar
Effectieve methoden voor leesbevordering bij leerlingen van twaalf tot zestien jaar
redactie
Leesprestaties verhogen door modeling en leesstrategieën
Modeling als leesstrategie: het verbeteren van leesprestaties door voorbeeldgedrag
redactie
Interventies die technische leesontwikkeling stimuleren
Hoe stimuleer je zwakke lezers in groep 3?
redactie
Ontdekkend leren lezen - Hoofdkenmerken
Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet
Ontdekkend leren lezen en leesrijpheid
Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet
Prentenboeken over vroeger
Rijk spel stimuleren met prentenboeken over vroeger
Bertine van den Oever
Relatie passieve woordenschat en technisch lezen
De relatie tussen passieve woordenschat en technisch lezen
redactie
Relatie tijdsinvestering lezen en technische leesvaardigheid
De relatie tussen tijdsinvestering en technische leesvaardigheid
redactie
Spellingontwikkeling leerlingen groep drie open lettergrepen
Spellingontwikkeling bij leerlingen in groep drie: de rol van open lettergrepen
redactie
leren lezen zonder lesmethode
Ontwikkelingsgericht onderwijs en technisch lezen: een lesmethode voor succes
redactie
Effect tutorlezen op technische leesvaardigheid
Tutorlezen en de invloed op technische leesvaardigheid
redactie
Verrijking voor lezende kleuters
Verrijking voor lezende kleuters: het ondersteunen van jonge leestalenten
redactie
Vijf invalshoeken van leesbevordering
Vijf invalshoeken van leesbevordering bij vrij lezen
Anneke Bemer
Prentenboeken goed voor woordenschat
Woordenschat uitbreiden met prentenboeken
Paul Filipiak
Verbeteren van toetsresultaten met flitsen of leesteksten
Ondersteuning van zwakke lezers: de drie-minuten-toets en flitsen van woorden
redactie
Aanpassen van dictee bij dyslexie
Het aanpassen van dictees voor leerlingen met dyslexie: verbetering van spellingvaardigheid
redactie
Mythes over gebruik van dyslexie software
Mythbusters - Lezen met dyslexiesoftware
Anneke Wijtvliet
Toegankelijk lesmateriaal voor kinderen met leesbeperking
Toegankelijk lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking
Anneke Wijtvliet
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (1)
Paul Filipiak
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2
Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen (2)
Paul Filipiak
Determinanten van interactieve feedback tijdens co-teaching
Determinanten van interactieve feedback binnen co-teaching
redactie
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
De voordelen van heterogene studentengroepen in wiskunde
Joseph Manfre
Aan de slag met handschriftonderwijs
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Beter schrijven door afstandsonderwijs
Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nellianne van Schaik
Spiegelend schrijven in groep drie
Het effect van klasopstelling op schrijfonderwijs in groep drie
redactie
Effecten van opschrijven van geleerde woorden in digitaal woordenboek
Het effect van woorden opschrijven en digitale woordenboeken op taalverwerving
redactie
Voorbereidend schrijven in groep 1 en 2
Effectieve activiteiten voor de ontwikkeling van schrijfmotoriek bij kleuters
redactie
Fijn!
Fijn!
Lianne Jongsma
Schrijfmateriaal
Het belang van schrijfmateriaal en schrijflessen voor motoriek en handschriftontwikkeling
redactie
Schrijven met pen op papier of beeldscherm
Schrijven met pen en papier versus typen op een beeldscherm: een diepgaande analyse
redactie
Typen of schrijven
Schrijven versus typen: impact op de ontwikkeling van handschrift en cognitie
redactie
Differentiatievormen
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
Differentiatie adaptief onderwijs
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Differentiatie proces
Differentiëren volgens drie cyclische processen
Michel Verdoorn
Differentiatie in kleine kring onderbouwklas
Differentiatie in de kleine kring in de onderbouwklas: effectieve strategieën voor optimaal onderwijs
redactie
Differentiatie methodiek
Differentiatie: Samenwerken in homogene en heterogene groepen
Annemieke Top
Differentiatie
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel
Differentiatie zelfregulatie (1)
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Differentiatie zelfregulatie (2)
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
Efficiënte differentiatie
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4)
Dominique Sluijsmans
Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7)
Dominique Sluijsmans
Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10)
Dominique Sluijsmans
Leerstof hoogbegaafden
Leerstof hoogbegaafden: moeilijk moet!
Eleonoor van Gerven
Leerstofjaarklassensysteem
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Samen Leren en Innoveren op Maat
Samen leren: maar hoe doe je iedere leerling recht?
Martine Blonk - Meulenkamp
Didactische impulsen OGO
Werken met de vijf didactische impulsen in een groep 5-6
Bea Pompert
Werken met digitale methode
8 vragen over werken met een digitale methode
Nina Boswinkel
instructie kleuters leerkracht model
Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman
Interactief voorlezen voor jonge kinderen
Interactief voorlezen voor jonge kinderen
Judith Stoep
Kleuters combinatieklas gezamenlijke instructie
Kleuters in de combinatieklas: het belang van gezamenlijke instructie
redactie
Ondersteuning van kleuterspel
Hoe stimuleer je kleuters bij stagnerend spel?
redactie
rollenspel versterkt rekentaal
Begeleid rollenspel versterkt rekentaal
Aafke Bouwman
spelbegeleiding
Spel beter begrijpen en faciliteren…
Bertine van den Oever
Training auditief geheugen bij kleuters
Trainen van het auditief geheugen bij kleuters, waar doe je het voor?
redactie
Onderwijskundig Leiderschap
Onderwijskundig leiderschap
Myriam Lieskamp
Herkansen van toetsen leerresultaten en leergedrag
Herkansingen, toetsen en leerresultaten: invloed op leergedrag en onderwijspraktijk
redactie
Unitonderwijs organiseren
Hoe organiseer ik mijn unitonderwijs?
Hanneke Oosting
Klassengrootte
De invloed van klassengrootte op de ontwikkeling van kinderen
redactie
Nieuw geluid, vernieuwend onderwijs
Een nieuw geluid in vernieuwend onderwijs?
Dolf Janson
Naar ontwikkelingsgericht onderwijs: een fundamentele verandering
Onderwijs na COVID-19
Carlien Ostermeier
Online begeleiding lopende band werk
Online begeleiding als lopende bandwerk
Wilfred Rubens
Toetsing inzetten voor kansengelijkheid
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
Summatieve toetsing op weg naar zelfstandigheid
De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid
Dominique Sluijsmans
toetsing als motor voor leren en succeservaringen
Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen
Dominique Sluijsmans
Waarom unitonderwijs het overwegen waard is
Tien redenen waarom unitonderwijs de moeite waard is
Hanneke Oosting
Gespreid leren of blokleren, invloed op leerprestaties
Het effect van periodisering op leerprestaties: een dieper inzicht
redactie
Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven
Wat is eerlijk? Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Op zoek naar letters
Op zoek naar letters - de andere spelling- en grammaticadidactiek
Machiel Karels
Helpt een spellingcontrole bij het maken van toetsen voor dyslectici?
Spellingcontrole en toetsen: invloed op schrijfvaardigheid, motivatie en dyslexie bij mbo-studenten
redactie
Hoe stimuleer je spellingvaardigheden effectief?
Zelfstandigheid en spellingvaardigheden: de rol van woorddictees en instructiemethoden
redactie
Werkvormen - Samenwerken
Didactische werkvormen - Coöperatieve werkvormen
Arja Kerpel
Werkvormen - Discussie
Didactische werkvormen - Discussievormen
Arja Kerpel
Werkvormen - Instructie
Didactische werkvormen - Instructievormen
Arja Kerpel
Werkvormen - Interactie
Didactische werkvormen - Interactievormen
Arja Kerpel
Werkvormen - Opdrachten
Didactische werkvormen - Opdrachtvormen
Arja Kerpel
Werkvormen - Schrijven
Didactische werkvormen - Schrijfopdrachten
Arja Kerpel
Werkvormen - Spel
Didactische werkvormen - Spelvormen
Arja Kerpel
Handleiding leerlingen werken in groepen
Enkele tips om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas
Het ontwerpen van wetenschappelijk onderzoek
Het ontwerpen van Wetenschappelijk Onderzoek: Claim + Bewijs + Redenering = Verklaring
Eric Brunsell
De Amerikaanse onderwijsauteur Alfie Kohn schreef in 2011 het stuk Teaching Strategies That Work! (Just Don’t Ask “Work to Do What?”).
Instructiestrategieën die werken — maar voor wat?
Dick van der Wateren
Hergebruiken van kennisvragen in toets
De invloed van hergebruik van kennistoetsen op de kwaliteit van toetsen in lerarenopleidingen
redactie
Onderzoekjes in natuur en techniek
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
Project-based-learning (PBL)
Project-based learning en de versterking van vakkennis
redactie
Geïntegreerd thematisch onderwijs ontwerpen
Zes stappen om geïntegreerd thematisch onderwijs te ontwerpen
Bertine van den Oever
Tijdsbesef ontwikkelen door geschiedenislessen in onderbouw
Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
redactie
Bouwstenen wijsheid integreren in het onderwijs
Bouwstenen voor wijsheid beter integreren in het onderwijs
Carl D'hondt
Didactiek en werkvormen die hoogbegaafden stimuleren
Didactiek en werkvormen: motivatie bij jonge leerlingen met begaafdheidskenmerken
redactie
Eisen van EDI voor het leren van hoogbegaafden
Expliciete Directe Instructie (EDI) voor hoogbegaafde leerlingen: eisen en strategieën
Machiel Karels
Hoogbegaafdheid in evolutie deel 1
Hoogbegaafdheid in evolutie - deel 1
Carl D'hondt
Intern begeleiders passend onderwijs hoogbegaafde
Rol van intern begeleiders in passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
redactie
Leeractiviteiten en leerprocessen voor begaafde leerlingen in de bovenbouw
redactie
Wat is goede leerkrachtbegeleiding voor hoogbegaafden?
Leerkrachtbegeleiding in reguliere groepen: effectieve strategieën voor hoogbegaafde leerlingen
redactie
Als fijne motoriek moeilijk gaat
Kleuterbegeleiding en fijne motoriek
Ewald Vervaet
Fase jonge schoolkind
De fase van het jonge schoolkind - kunnen kleuters leren lezen?
Ewald Vervaet
Gestandaardiseerde toetsen in groep 1 en 2
Gestandaardiseerde toetsen en beginnende geletterdheid: effectieve toepassing en overwegingen
redactie
Kleuters en vrij spel
De kleuter leert alleen spelend in vrij spel
Ewald Vervaet
Basisontwikkeling en OGW
Betekenisvolle opbrengsten voor jonge kinderen
Bea Pompert
Het vrije spel
Het vrije spel
Sieneke Goorhuis
Gevolgen van studentparticipatie op het leerproces
Stimuleren studentaanwezigheid en participatie
Joost van der Horst
Leerlingen helpen zich te richten op leren ipv op cijfers
Hoe help je leerlingen zich te richten op leren in plaats van op cijfers?
Sarah Schroeder
Mbo studenten begeleiden naar succesvol zelfsturend leren
Begeleiding van mbo-studenten: succesvol zelfsturend leren
redactie
Werkplekleren in het beroepsonderwijs
Kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs: sleutelfactoren en verbeterstrategieën
redactie
Leeruitkomsten ontwikkelen voor mbo
Leeruitkomsten zijn ontwikkeld. Welke stap nu?
Ingrid Roescher
Onderzoekend en ontwerpend leren
Op onderzoek in de klas
Dolf Janson
Aanpak theorie en praktijk onderzoekende houding
De benadering van theorie en praktijk in onderwijs: ontwikkeling van een onderzoekende houding
redactie
Authentieke rekencontexten en motivatie
Het effect van authentieke rekentoepassingen op de motivatie van mbo-studenten
redactie
Competenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mbo
Competenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen binnen het mbo
redactie
Participeren in een leernetwerk draagt bij - verpleegkunde
Didactische werkvormen en leiderschap in de verpleegkunde: effectieve strategieën voor onderwijs en ontwikkeling
redactie
effect directe instructiemodel
Het directe-instructiemodel: effectieve strategieën voor leervorderingen
redactie
Effect financieel onderwijs op gedrag studenten
Het effect van financieel onderwijs op mbo-studenten: impact en voordelen
redactie
Rekening houden met verschillen tussen mbo-studenten
Effectief lesgeven in het mbo: rekening houden met verschillen
redactie
Praktijksituaties leren op school -bbl
Kennisverwerving door ervaring in praktijksituaties: een analyse van bbl-studenten
redactie
Kenmerken leeromgeving en studiesucces mbo studenten
Kenmerken van een succesvolle leeromgeving voor associate degree opleidingen
redactie
Klassikaal mentoruur ontwikkeling studievaardigheden mbo
Het effect van klassikaal mentoruur op de ontwikkeling van studievaardigheden bij mbo-studenten
redactie
leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerweg
Leren leerlingen van het vmbo anders?
redactie
Leerlingen Vo extra gemotiveerd door instructietijd niveaugroepen
Motivatie en extra instructietijd in niveaugroepen: effecten op leerresultaten in het voortgezet onderwijs
redactie
Methoden interventies communicatie beroepspraktijk mbo
Effectieve methoden en interventies voor communicatie in de beroepspraktijk van mbo-studenten
redactie
Niveauverschillen havo en vwo leerlingen
Waarin verschillen havo- en vwo-leerlingen van elkaar?
redactie
Ontwerpcriteria educatief beeldmateriaal
Ontwerpcriteria voor educatief beeldmateriaal voor taalzwakke mbo-Studenten
redactie
Praktijksimulaties ontwerpen op mbo
Ontwerpen van praktijksimulaties voor vraaggerichte leeromgevingen in het mbo: focus op entreeopleidingen
redactie
Stage en zelfsturend leren, mbo
Het versterken van zelfsturend leren bij mbo-studenten tijdens stages voor verhoogd leerrendement
redactie
Hoe draagt toetsing bij aan leerwinst?
Summatieve en formatieve toetsing: leerwinst bevorderen in het voortgezet onderwijs
redactie
Vakdidactiek economie bevorderlijk voor strategisch inzicht
Vakdidactiek economie: strategisch inzicht ontwikkelen bij leerlingen in de bovenbouw
redactie
Versnellers op het mbo
Faciliteren van versnellers in het mbo: kenmerken van effectieve programma's
redactie
zittenblijven mbo -4
Zittenblijven voorkomen in het mbo niveau 4: studenten ondersteunen voor succes
redactie
Leren met een licht verstandelijke beperking
Didactische strategieën om eigenaarschap bij leerlingen met een verstandelijke beperking te bevorderen
redactie
Hogere orde denken
Hogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Adaptief onderwijs
Is ons onderwijs al adaptief?
Jos Cöp
Basisontwikkeling bij OGO
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Arja Kerpel
Ervaringsgericht onderwijs
Ervaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid
Arja Kerpel
Lerend werken
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO): principes - activiteiten
Arja Kerpel
Ontdekkend leren
Ontdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan
Arja Kerpel
Waardengedreven onderwijs
Waardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie
Arja Kerpel
Vreemde taal snel of langzaam aanleren?
Een vreemde taal leren: snel of langzaam?
redactie
Jean Piaget
Jean Piaget (1896-1980) - biografie en werk
Ewald Vervaet
Piaget: objectpermanentie
Jean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie
Ewald Vervaet
Piaget: epistemologie
Jean Piaget: de genetische epistemologie na 1968
Ewald Vervaet
Piaget: empirisme
Jean Piaget: kritiek en onbegrip - empirisme
Ewald Vervaet
Piaget: leertheorie
Jean Piaget: leertheorie en psychoanalyse
Ewald Vervaet
Effectieve voorbereiding van de rekenles (2)
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (2)
Dolf Janson
Effectieve voorbereiding van de rekenles (1)
Een effectieve voorbereiding van de rekenles (1)
Dolf Janson
Vernieuwend bètaonderwijs
Vernieuwende aanpakken bètaonderwijs verbeteren leerprestaties en vergroten interesse
Annemieke Top
Meten en rekenvaardigheid tijd voor de toets
Het meten van rekenvaardigheid: hoeveel tijd Is nodig voor een toets?
redactie
Virtual reality
De impact van augmented reality en virtual reality in het basisonderwijs
redactie
Kunnen robots instructie geven?
De rol van robots en instructie in het basisonderwijs
redactie
Digitale didactiek 2
Didactiek bij sociale media
Wilfred Rubens
Mediawijsheid in curriculum
Wil Kim in de groepsapp?
René Leverink
Ruimtelijk inzicht GIS
Het effect van geografische informatie systemen op inzicht en leren
redactie
Games voor leerlingen met concentratieproblemen
Hoe afwisseling van quizvragen en games leerrendement kan verhogen
redactie
Digitale didactiek
Tien pijlers van digitale didactiek
Wilfred Rubens
Interactieve werkvormen in coronatijd digibete volwassenen
Interactieve werkvormen voor digibete volwassenen tijdens de coronatijd
redactie
Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren
Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)
Wilfred Rubens
Verbeteren van informatievaardigheden vmbo-leerlingen
Verbeteren van informatievaardigheden bij vmbo-leerlingen
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.