Kennisplatform
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Machiel Karels
Directeur Wij-leren.nl | onderwijsadviseur bij Wij-leren.nl   

Karels, M. (2014). .
Geraadpleegd op 04-10-2024,
van https://wij-leren.nl/motivatieproblemen-lezen.php
Geplaatst op 1 juni 2014
Tips motivatie lezen

Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen

Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.

•    Onder andere om de motivatie voor het lezen te vergroten, moet er voor de leerlingen gezocht worden naar afwisselende werkvormen bij het oefenen.
 

•    De leestechnieken dienen binnen het oefenmoment met elkaar gecombineerd te worden. (“koppelen”) Dus een tekst lezen met de ene techniek gevolgd door een tekst met een andere techniek en zo verder. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de effecten van de diverse oefenvormen.

•    Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.

•    Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.

•    De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
 

•    De leerling kan gemotiveerd worden door hem te betrekken bij zijn leesvorderingen. Een inzichtelijke manier van bijhouden van de vorderingen kan goede resultaten opleveren. De leerling aansporen en hem dan inzicht geven in de resultaten kan het leesgedrag positief beïnvloeden.
 

•    Een tekst enkele keren met behulp van een stopwatch lezen en dan proberen om steeds sneller te gaan, kan heel motiverend voor de leerling zijn. Vooral als de resultaten voor hem inzichtelijk zijn. Het is wel zaak om de spanning niet te veel op te voeren. Een en ander dient te gebeuren in een positieve, bemoedigende sfeer.
 

Samenvatting

De suggesties voor het aanpakken van motivatieproblemen bij lezen omvatten diverse strategieën. Ten eerste wordt aanbevolen om afwisselende werkvormen te gebruiken om de motivatie te vergroten. Het combineren van verschillende leestechnieken tijdens oefenmomenten wordt geadviseerd om optimaal gebruik te maken van hun effecten. Het kiezen van geschikte oefenmomenten, bijvoorbeeld tijdens interessante lessen, kan de motivatie verhogen. Verder wordt voorgesteld om oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen, wat prettiger is voor de motivatie. Het zelf laten kiezen van leesboeken door de leerling kan de betrokkenheid vergroten, en het bijhouden van leesvorderingen op een inzichtelijke manier wordt aangeraden. Het motiveren van leerlingen kan ook plaatsvinden door ze actief deel te laten nemen aan hun leesontwikkeling, bijvoorbeeld door het meten van leessnelheid met een stopwatch en het streven naar verbetering in een positieve en ondersteunende sfeer.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.