Geplaatst op 1 juni 2014
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.
• Onder andere om de motivatie voor het lezen te vergroten, moet er voor de leerlingen gezocht worden naar afwisselende werkvormen bij het oefenen.
• De leestechnieken dienen binnen het oefenmoment met elkaar gecombineerd te worden. (“koppelen”) Dus een tekst lezen met de ene techniek gevolgd door een tekst met een andere techniek en zo verder. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de effecten van de diverse oefenvormen.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• De leerling kan gemotiveerd worden door hem te betrekken bij zijn leesvorderingen. Een inzichtelijke manier van bijhouden van de vorderingen kan goede resultaten opleveren. De leerling aansporen en hem dan inzicht geven in de resultaten kan het leesgedrag positief beïnvloeden.
• Een tekst enkele keren met behulp van een stopwatch lezen en dan proberen om steeds sneller te gaan, kan heel motiverend voor de leerling zijn. Vooral als de resultaten voor hem inzichtelijk zijn. Het is wel zaak om de spanning niet te veel op te voeren. Een en ander dient te gebeuren in een positieve, bemoedigende sfeer.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd
Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

E-learning module

Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
Doorloop deze gratis module!
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

E- learning module

Effectief communiceren met behulp van transactionele analyse
Ontrafel jouw manier van communiceren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lessenserie

Start met online lessen 'Weet wat je eet?'
Ga aan de slag met hét gratis online lespakket over gezond, veilig en duurzaam eten voor vo en mbo.
Voedingscentrum
Voedingscentrum



Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout

Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout

Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak

Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel

Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis

Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis

Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis

Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson

Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout

Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer

Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp

Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak

Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak

Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus
[extra-breed-algemeen-kolom2]