Geplaatst op 1 juni 2014
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.
• Onder andere om de motivatie voor het lezen te vergroten, moet er voor de leerlingen gezocht worden naar afwisselende werkvormen bij het oefenen.
• De leestechnieken dienen binnen het oefenmoment met elkaar gecombineerd te worden. (“koppelen”) Dus een tekst lezen met de ene techniek gevolgd door een tekst met een andere techniek en zo verder. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de effecten van de diverse oefenvormen.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• De leerling kan gemotiveerd worden door hem te betrekken bij zijn leesvorderingen. Een inzichtelijke manier van bijhouden van de vorderingen kan goede resultaten opleveren. De leerling aansporen en hem dan inzicht geven in de resultaten kan het leesgedrag positief beïnvloeden.
• Een tekst enkele keren met behulp van een stopwatch lezen en dan proberen om steeds sneller te gaan, kan heel motiverend voor de leerling zijn. Vooral als de resultaten voor hem inzichtelijk zijn. Het is wel zaak om de spanning niet te veel op te voeren. Een en ander dient te gebeuren in een positieve, bemoedigende sfeer.
Samenvatting
De suggesties voor het aanpakken van motivatieproblemen bij lezen omvatten diverse strategieën. Ten eerste wordt aanbevolen om afwisselende werkvormen te gebruiken om de motivatie te vergroten. Het combineren van verschillende leestechnieken tijdens oefenmomenten wordt geadviseerd om optimaal gebruik te maken van hun effecten. Het kiezen van geschikte oefenmomenten, bijvoorbeeld tijdens interessante lessen, kan de motivatie verhogen. Verder wordt voorgesteld om oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen, wat prettiger is voor de motivatie. Het zelf laten kiezen van leesboeken door de leerling kan de betrokkenheid vergroten, en het bijhouden van leesvorderingen op een inzichtelijke manier wordt aangeraden. Het motiveren van leerlingen kan ook plaatsvinden door ze actief deel te laten nemen aan hun leesontwikkeling, bijvoorbeeld door het meten van leessnelheid met een stopwatch en het streven naar verbetering in een positieve en ondersteunende sfeer.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd
Cursus
![Meisjescoach](https://wij-leren.nl/images/iconen/Meisjescoach.jpg)
Meisjescoach
Stimuleer de persoonlijke ontwikkeling van meiden
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Taalontwikkeling en taalbeleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Taalontwikkeling en taalbeleid
Gratis webinar met Karen Heij
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-onderwijs-zelfdeterminatietheorie-100.jpg)
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
![Leesonderwijs voor zwakke lezers](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?
redactie
![Formatieve evaluatie literatuuronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatieve-evaluatie-literatuuronderwijs-100.jpg)
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
![Visie op literatuuronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/literatuuronderwijs-mindmap-leesplezier-literair-100.jpg)
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
![Effectief leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aantrekkelijk-effectief-leesonderwijs - kopie-100.jpg)
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
![Begrijpend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-denken-100.jpg)
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
![Interactief voorlezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/interactief-voorlezen-100.jpg)
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
![Rijk taalaanbod](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalaanbod-spel-100.jpg)
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
![Taal bij het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-taal-100.jpg)
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
![Letters leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/letters-leren-100.jpg)
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
![Lezen en spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-spellen-100.jpg)
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
![Goed taal- en leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-lezen-onderwijs-100.jpg)
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
![Motivatie door feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-oplossingsgerichte-feedback-100.jpg)
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
![Denkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/denkend-lezen-100.jpg)
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
![Leuke schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolteksten-toetsen-leuk-maken-100.jpg)
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
![werken met website Lezeninhetvmbo.nl](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-leesspiraal-vmbo-2-100.jpg)
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
![Beter begrip door vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begrip-vloeiend-lezen-100.jpg)
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
![pijlers leescultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-pijlers-leescultuur-100.jpg)
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
![speciale-hulp-fonologische-problemen-vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-fonologische-problemen-vo-100.jpg)
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]