Geplaatst op 1 juni 2014
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.
• Onder andere om de motivatie voor het lezen te vergroten, moet er voor de leerlingen gezocht worden naar afwisselende werkvormen bij het oefenen.
• De leestechnieken dienen binnen het oefenmoment met elkaar gecombineerd te worden. (“koppelen”) Dus een tekst lezen met de ene techniek gevolgd door een tekst met een andere techniek en zo verder. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de effecten van de diverse oefenvormen.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
• De leerling kan gemotiveerd worden door hem te betrekken bij zijn leesvorderingen. Een inzichtelijke manier van bijhouden van de vorderingen kan goede resultaten opleveren. De leerling aansporen en hem dan inzicht geven in de resultaten kan het leesgedrag positief beïnvloeden.
• Een tekst enkele keren met behulp van een stopwatch lezen en dan proberen om steeds sneller te gaan, kan heel motiverend voor de leerling zijn. Vooral als de resultaten voor hem inzichtelijk zijn. Het is wel zaak om de spanning niet te veel op te voeren. Een en ander dient te gebeuren in een positieve, bemoedigende sfeer.
Samenvatting
De suggesties voor het aanpakken van motivatieproblemen bij lezen omvatten diverse strategieën. Ten eerste wordt aanbevolen om afwisselende werkvormen te gebruiken om de motivatie te vergroten. Het combineren van verschillende leestechnieken tijdens oefenmomenten wordt geadviseerd om optimaal gebruik te maken van hun effecten. Het kiezen van geschikte oefenmomenten, bijvoorbeeld tijdens interessante lessen, kan de motivatie verhogen. Verder wordt voorgesteld om oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen, wat prettiger is voor de motivatie. Het zelf laten kiezen van leesboeken door de leerling kan de betrokkenheid vergroten, en het bijhouden van leesvorderingen op een inzichtelijke manier wordt aangeraden. Het motiveren van leerlingen kan ook plaatsvinden door ze actief deel te laten nemen aan hun leesontwikkeling, bijvoorbeeld door het meten van leessnelheid met een stopwatch en het streven naar verbetering in een positieve en ondersteunende sfeer.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd
E-learning module
Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klas
Doorloop deze gratis module!
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Congres
Leesproblemen en dyslexie
Herken en begeleid leerlingen met stagnaties bij lezen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
Fonologische zwakte - Speciale hulp na het primair onderwijs -11-
Jeanne Buijks
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak
Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]