Machiel Karels

Directeur Wij-leren.nl | onderwijsadviseur bij Wij-leren.nl

  

machiel@wij-leren.nl

  Geplaatst op 1 juni 2014

Karels, M. (2014). .
Geraadpleegd op 17-04-2021,
van https://wij-leren.nl/motivatieproblemen-lezen.php

Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen

Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.

•    Onder andere om de motivatie voor het lezen te vergroten, moet er voor de leerlingen gezocht worden naar afwisselende werkvormen bij het oefenen.
 
•    De leestechnieken dienen binnen het oefenmoment met elkaar gecombineerd te worden. (“koppelen”) Dus een tekst lezen met de ene techniek gevolgd door een tekst met een andere techniek en zo verder. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de effecten van de diverse oefenvormen.

•    Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.

•    Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.

•    De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
 
•    De leerling kan gemotiveerd worden door hem te betrekken bij zijn leesvorderingen. Een inzichtelijke manier van bijhouden van de vorderingen kan goede resultaten opleveren. De leerling aansporen en hem dan inzicht geven in de resultaten kan het leesgedrag positief beïnvloeden.
 
•    Een tekst enkele keren met behulp van een stopwatch lezen en dan proberen om steeds sneller te gaan, kan heel motiverend voor de leerling zijn. Vooral als de resultaten voor hem inzichtelijk zijn. Het is wel zaak om de spanning niet te veel op te voeren. Een en ander dient te gebeuren in een positieve, bemoedigende sfeer.
 

Karels, M. (2014). .
Geraadpleegd op 17-04-2021,
van https://wij-leren.nl/motivatieproblemen-lezen.php

Gerelateerd

Overhoorplatform
Gratis oefenplatform voor scholieren om online woordjes en begrippen te leren
Gratis oefenplatform voor scholieren om online woordjes en begrippen te leren
Met gratis docentaccount volg je hun prestaties
WRTS 
workshop
Hoe voorkomen we uitval en hoe behouden we de motivatie en het werkplezier?
Hoe voorkomen we uitval en hoe behouden we de motivatie en het werkplezier?
Gratis interactieve workshop
Thomas Education 
Masterclass
Taalontwikkeling in de kinderopvang
Taalontwikkeling in de kinderopvang
Stimuleren van taalontwikkeling bij baby's en peuters
Medilex Onderwijs 
Verkeersplein
Maak kans op een verkeersplein voor jouw school
Maak kans op een verkeersplein voor jouw school
Meld je school direct aan
ANWB 
Lessenserie
Weet wat je eet
Weet wat je eet
Gratis online lespakket voor vmbo, havo, vwo en mbo
Voedingscentrum 
Gratis oefenplatform voor scholieren om online woordjes en begrippen te lerenMotivatie
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Formatieve evaluatie literatuuronderwijs
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
Visie op literatuuronderwijs
Lezen, schrijven, praten, vragen stellen en nog meer vragen stellen
Gerdineke van Silfhout
Effectief leesonderwijs
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
Interactief voorlezen
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
Rijk taalaanbod
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taal bij het jonge kind
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Letters leren
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
Lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Goed taal- en leesonderwijs
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
Motivatie door feedback
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Denkend lezen
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
Leuke schoolteksten
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
werken met website Lezeninhetvmbo.nl
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
Beter begrip door vloeiend lezen
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
pijlers leescultuur
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Intake selectieprocedure NT1 en NT2
Hoe zorg je voor een passend taaltraject voor NT1 en NT2?
Kenmerken blended learning NT2- volwassenonderwijs
Welke kenmerken van blended learning zijn positief voor NT2 deelnemers?
Functionele of grammaticale onderwijsbenadering nt2 taal
Taal leren door volwassen NT2 deelnemers: functionele of grammaticale aanpak?
Driehoeksgesprek tussen leerkracht, leerling en ouders
Een driehoeksgesprek: hoe bevorder je actieve deelname van ouders?
Leesbevordering en interventies leesplezier mbo studenten
Hoe krijg je mbo-studenten aan het lezen?
Formatieve evaluatie in het vso praktijkonderwijs
Hoe is formatieve evaluatie helpend in het vso-praktijkonderwijs?
Gebruik van instructievideo in primair onderwijs
Aan welke criteria voldoet een goede instructievideo?
Welke methoden voor leesbevordering zijn effectief? 12-16 jaar
Hoe bevorder je lezen effectief onder jongeren?
Effect aandacht tekstsoorten bovenbouw leesvaardigheid
Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?
Verplichte deelname aan formatieve toetsen en leerprestaties mbo
Deelname aan formatieve toetsen in het mbo verplichten?
Leesprestaties groep 6 po 2016
Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016
Effecten digitaal leermiddel
Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen
Digitale leeskilometers groep 3
Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
Intrinsieke motivatie
Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken
Studiemotivatie VWO plus
Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus
[extra-breed-algemeen-kolom2]




Tips motivatie lezen

Motivatie van jongeren

Inschrijven nieuwsbrief


avi-niveau
motivatie
taalontwikkeling
technisch lezen

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest