Geplaatst op 1 juni 2014
Karels, M. (2014). .
Geraadpleegd op 16-01-2021,
van https://wij-leren.nl/motivatieproblemen-lezen.php
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Als het leesproces vertraagt, speelt de motivatie van de leerling van een belangrijke rol. Daarom hieronder een aantal suggesties om de motivatie voor het lezen te vergroten.
• Ook bij het kiezen van de oefenmomenten kan met de motivatie van de leerling rekening gehouden worden. De klas uit om te lezen tijdens een les die de leerling leuk vindt, zal de motivatie verlagen.
• Het is wenselijk om de oefentijd over meerdere korte momenten te verdelen. De intensiteit van het oefenen is belangrijk. Elke dag thuis en op school een kwartier is een veel gebruikte richtlijn. Meerdere keren kort is prettiger voor de motivatie.
• De keuze van een leesboek om mee te oefenen is voor de leerling ook erg belangrijk. Als hij zelf een boek mag kiezen, zal dat de motivatie verhogen. De leestechnieken kunnen dan op het betreffende boek toegepast worden.
Karels, M. (2014). .
Geraadpleegd op 16-01-2021,
van https://wij-leren.nl/motivatieproblemen-lezen.php
Gerelateerd

Medilex Onderwijs

































