Hoogbegaafdheid
Geplaatst op 4 februari 2022
Kenmerken (hoog)begaafdheid
Wat is begaafdheid? Die vraag heeft al velen bezig gehouden. Een eenvoudig antwoord is er niet. Door de vele discussie rondom begaafdheid, bestaan er meer dan honderd definities. Geen enkele is alles omvattend. Waar experts het over eens zijn: het is te simpel om te zeggen dat het gaat om een IQ-score boven de 130. Naast intelligentie spelen ook andere factoren een rol, zoals creativiteit en motivatie.
Leervermogen
- Hoge intelligentie.
- Snel van begrip. Ze hebben een hoog leertempo en kunnen grote denk- en leerstappen maken.
- Grote algemene interesses. Ze kunnen verworven kennis goed toepassen
- Goed geheugen.
- Groot analytisch inzicht en probleemoplossend vermogen.
- Creativiteit en originaliteit. Ze kunnen buiten kaders denken.
- Taalvaardig (bij een hoge verbale intelligentie).
Persoonskenmerken
- Geestelijk vroegrijp (of wekken de indruk daarvan).
- Sterk rechtvaardigheidsgevoel.
- Perfectionistische instelling.
- In staat tot zelfreflectie.
- Zoekt ontwikkelingsgelijken in oudere kinderen.
- Accepteert regels en tradities niet klakkeloos, maar bevraagt ze.
- Grote behoefte aan autonomie.
Intelligentie
- De analytische vaardigheden, de schoolvakken.
- De creatieve vaardigheden, de intrinsieke motivatie, flexibiliteit bij het verwerken van een problemen, ongewone oplossingen bedenken en nieuwe verbanden leggen.
- De praktische vaardigheden, het denken op gang brengen, inzicht in zwakke en sterke kanten van jezelf en anderen, samenwerken en effectief werken.

- Topdown thinking: denken vanuit het grote geheel.
- Deep level learning: veel meer de diepte ingaan.
- Lateral thinking: problemen creatief benaderen en vanuit verschillende kanten oplossen.
- Visual thinking: beelddenken.
- Caring thinking: veel meer denken vanuit het hart en de persoonlijkheid.
Met toestemming overgenomen van Sonja Morbé, www.specialisthoogbegaafdheid.nl
Hoogsensitiviteit
Intensiteit, gevoeligheid, concentratie en volharding zijn komen veel voor bij begaafdheid. De theorie van de Poolse psychiater Dabrowski2 heeft geleid tot beter begrip van de intensiteit bij begaafden. Zijn theorie stelt dat de overprikkelbaarheid op één of meer van de volgende vijf gebieden kan voorkomen:
- Intellectueel gebied. Dit kenmerkt zich door een grote nieuwsgierigheid, concentratie en het stellen van diepgaande vragen. Zóveel vragen, dat dit voor volwassenen erg vermoeiend kan zijn.
- Op het gebied van de verbeeldingskracht. Dit kenmerkt zich door fantasiespel en dagdromen.
- Emotioneel gebied. Dit kenmerkt zich door extreme en complexe emoties en intense gevoelens.
- Psychomotorisch gebied. Dit kenmerkt zich door vurig enthousiasme en intense fysieke activiteit. Als ze emotioneel gespannen zijn, kunnen ze erg druk gaan praten of dwangmatig handelen.
- Zintuiglijk gebied. Dit kenmerkt zich door een extreme gevoeligheid van de zintuigen.
Dit gedrag kan tot verkeerde diagnoses leiden. Het gedrag behorend bij begaafdheid wordt dan verward met een stoornis. Intellectuele en psychomotorische overprikkelbaarheid kan leiden tot de misdiagnoses ADD/ADHD3. Een veelvoorkomende misdiagnose bij begaafden is autisme.
Denkluik en zijnsluik
Begaafdheid is meer dan alleen een andere manier van denken, het gaat ook om je 'zijn'. Een model dat oog heeft voor het complete plaatje, is dat van Tessa Kieboom. Zij onderscheidt een denkluik en een zijnsluik.
Zes profielen van begaafde leerlingen
Niet alle begaafden vertonen dezelfde kenmerken. Dé begaafde leerling bestaat niet. Als je kijkt naar de schoolsituatie, onderscheiden George T. Betts and Maureen Neihart7 zes verschillende soorten profielen. In het kort:
- De zelfsturend autonome leerling. Deze leerling werkt zelfstandig en is sociaal. Hij werkt enthousiast en heeft weinig bevestiging nodig. Hij neemt risico en is creatief.
- De aangepast succesvolle leerling. Deze leerling behaalt goede prestaties. Hij is perfectionistisch ingesteld en vermijdt risico.
- De uitdagend creatieve leerling. Deze leerling is creatief en competitief. Hij stelt regels ter discussie en corrigeert de leerkracht. Hij komt op voor eigen opvattingen.
- De onderduikende leerling. Deze leerling ontkent zijn begaafdheid. Hij is faalangstig en vermijdt uitdaging. Hij zoekt sociale acceptatie en wisselt in vriendschappen.
- De dubbel bijzondere leerling. Deze leerling laat kenmerken zien van leer en/of gedragsproblemen. Hij heeft sterk uiteenlopende resultaten op onderdelen van een intelligentietest.
- De risico-leerling (drop-out). Deze leerling is het vertrouwen in zichzelf en school kwijtgeraakt. Hij werkt inconsistent en maakt taken niet af. Het schooluitval neemt toe.
Onderpresteren
- Bij relatief onderpresteren dan zijn de resultaten van de leerling minder dan op grond van zijn vermogen verwacht zou worden, maar dan kan het alsnog op het klassengemiddelde liggen.
- Bij absoluut onderpresteren zijn de resultaten van de leerling zelfs onder het klassengemiddelde.
Sociaal-emotioneel
Risico's
- Ze hebben scheve (te hoge) vriendschapsverwachtingen
- Ze gebruiken te moeilijke woorden en begrippen
- Het niveau van spelen ontwikkelt sneller
- Ze hebben soms andere interesses
- Ze hebben een hoge mate van aanpassingsgedrag
- Ze hebben de behoefte om aardig gevonden te worden
- Ze ervaren gebrek aan cognitieve uitdaging
Kleuters
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben behoefte aan activiteiten met de volgende kenmerken:
- Open en met kansen om te ontdekken.
- Complex en grote denksprongen mogelijk maken.
- Ruimte bieden voor creativiteit.
- Tegemoetkomen aan de behoefte om te leren lezen, schrijven en rekenen.
- Bijdragen aan een brede ontwikkeling.
Het spelgedrag van een kleuter met ontwikkelingsvoorsprong is anders dan van de gemiddelde kleuter, want er zijn meer handelingen zichtbaar. Ook hebben ze meer spelthema’s en doen ze een poging tot wederkerig spel. Ze streven al jong naar het niveau van actie en reactie.
Tips voor kiene kleuters
- Geef eerlijke en kritische feedback.
- Zorg voor een hoge zone van naaste ontwikkeling.
- Laat samenwerken met ontwikkelingsgelijken.
- Laat hen niet alleen spelen, maar geef ook cognitieve uitdaging.
- Pas je taalgebruik aan, gebruik volwassen taal.
Compacten en verrijken
Populaire boeken over hoogbegaafdheid
Noten
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd

Medilex Onderwijs


oo.nl


Wij-leren.nl Academie



































































36 compacten
52 creativiteit
44 doorzettingsvermogen
36 faalangst
99 hoogbegaafdheid
16 hoogsensitiviteit
65 iq-test
93 jonge kind
83 kleuter
53 onderpresteren
33 ontwikkelingsvoorsprong
26 performaal
32 plusklas
57 verrijking
35 vroegsignalering



























