Hoe zet je een school in de markt?
Geplaatst op 1 juni 2014
Een nieuw jaar, een nieuwe school
Het begin van een nieuw schooljaar brengt de nodige voorbereidingen met zich mee. Dat geldt voor een school die al jaren bestaat, maar nog meer voor een school die voor het eerst haar deuren opent.
In dit artikel wordt aan de hand van een voorbeeld beschreven welke zaken belangrijk zijn bij het 'in de markt zetten' van een basisschool.
Belangrijke vragen
Basisschool Het Noorderlicht te Zoetermeer heeft zich vooraf intensief verdiept in vragen als ‘hoe kunnen wij ons onderwijs verzorgen?’, ‘hoe kunnen wij ons onderscheiden?’ en ‘hoe zorgen wij dat ouders voor onze school kiezen?’.
Deze vraagstukken zijn ook voor bestaande scholen relevant voor het creëren van (markt)succes.
Strijd om de leerling
Geen gelikte verkooppraatjes
Waardengericht onderwijs
Positioneringsanalyse
Profielkrachtig communiceren
Consistent en herkenbaar
Krachtig imago
Samenvatting
Basisschool Het Noorderlicht in Zoetermeer heeft met zorg een sterk schoolprofiel ontwikkeld en een effectieve positioneringsstrategie geïmplementeerd om leerlingen aan te trekken. Door te focussen op waardengericht onderwijs, afgestemd op ouders en maatschappelijke ontwikkelingen, creëerde de school een herkenbare identiteit. Deze visie werd vertaald naar een consistente huisstijl en communicatiestrategie, waardoor kernwaarden en doelen helder werden gecommuniceerd. Met een campagneplan en passende middelen werden informatiebijeenkomsten georganiseerd om ouders te informeren en te enthousiasmeren. Het uiteindelijke doel was het opbouwen van een krachtig imago dat de school onderscheidt en aantrekkelijk maakt voor potentiële leerlingen en ouders.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd
Wij-leren.nl Academie