Mindmap

Een mindmap is een grafische techniek die een beroep doet op de vele mogelijkheden van de hersenen. Het is een eenvoudige manier om informatie op te roepen uit en op te slaan in de hersenen.

Mindmaps kunnen worden toegepast bij vele aspecten van het leven. Het is een effectieve en leuke manier om leerprocessen te verbeteren, om aantekeningen te maken, om informatie te structureren en op nieuwe ideeën komen.
 
Mindmaps bestaan uit combinaties van woorden, kleuren, lijnen en afbeeldingen zoals foto’s, tekeningen, pictogrammen, en dergelijke.
 
Mindmaps kunnen erg helpen om:
  • niet alleen details maar tegelijkertijd ook het totaalbeeld te zien
  • een grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke manier weer te geven, erover te praten en te onthouden
  • creatief te denken over problemen en oplossingen
  • tijd efficiënt te benutten
  • beter te concentreren op de inhoud
  • het denken te structureren
  • meer plezier en betrokkenheid bij leren te hebben

Gerelateerd

Breinbewust leren
Breinbewust leren
Slimmer leren met geheugentechnieken, mindmappen en snellezen
Medilex Onderwijs 
Kagan Coöperatief leren
Kagan Coöperatief leren
Versterkt het leerproces en creëert betrokkenheid bij zowel leerling als leraar
Bazalt | HCO | RPCZ 
Coöperatief leren
Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel
Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel
Mindmap maken
Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten
Onderzoekende leraar
Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Passend leesonderwijs groep drie
Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?
Leesonderwijs voor zwakke lezers
Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?
Effectieve methoden voor leesbevordering BO
Hoe bevorder je lezen?
Samenwerken op projectbasis en de effecten op leerresultaten
Hoe kan samenwerkend leren succesvol zijn voor mbo-leerlingen?
Tekstbegrip en leerprestaties vmbo-lln
Welke relatie is er tussen (tekst)begrip en leerprestaties?
Leesprestaties verhogen door modeling en leesstrategieën
Gaan leesprestaties omhoog door modeling en leesstrategie-onderwijs?
Project-based-learning (PBL)
Hoe vergroot project-based-learning vaardigheden van vo-leerlingen?
Invloed van nederlandse taal op de woordenschatontwikkeling
Nederlandse taal en woordenschatontwikkeling
Leerstijlen
Wat is een goede didactische aanpak voor het leren van een vreemde taal?
Voorwaarden voor begrijpend lezen
Hoe effectief is het gebruik van leesstrategieën in het vmbo?
Vliegwielen begrijpend lezen po
Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs
Begrip door zelftoetsen
Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen
Leesbegrip zaakvakken po
Training van instructie leesbegrip in leeslessen en geschiedenislessen basisonderwijs
Begrijpend lezen po
Ontwikkeling van begrijpend lezen in het basisonderwijs
Woordenschat leesbegrip
Rol van de woordenschat bij de ontwikkeling van begrijpend lezen
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.