Mindmap
Een mindmap is een grafische techniek die een beroep doet op de vele mogelijkheden van de hersenen. Het is een eenvoudige manier om informatie op te roepen uit en op te slaan in de hersenen.
Mindmaps kunnen worden toegepast bij vele aspecten van het leven. Het is een effectieve en leuke manier om leerprocessen te verbeteren, om aantekeningen te maken, om informatie te structureren en op nieuwe ideeën komen.
Mindmaps bestaan uit combinaties van woorden, kleuren, lijnen en afbeeldingen zoals foto’s, tekeningen, pictogrammen, en dergelijke.
Mindmaps kunnen erg helpen om:
- niet alleen details maar tegelijkertijd ook het totaalbeeld te zien
- een grote hoeveelheid informatie op een overzichtelijke manier weer te geven, erover te praten en te onthouden
- creatief te denken over problemen en oplossingen
- tijd efficiënt te benutten
- beter te concentreren op de inhoud
- het denken te structureren
- meer plezier en betrokkenheid bij leren te hebben
Gerelateerd
Masterclass

Mindmaps maken
Voor je eigen lesorganisatie én om leerlingen slimmer te leren leren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel

Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel

Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden

Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson

Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten

Mindmappen, een instrument voor het denken
Ed van Uden

Hoe houd ik zicht op de kwaliteit van het thuiswerk?
Gerdineke van Silfhout

Coöperatieve werkvormen in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Coöperatief leren in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Welke relatie bestaat er tussen passieve woordenschat en technisch lezen?

Heeft begrijpend luisteren invloed op begrijpend lezen?

Is er verband tussen de kwaliteit van het leesonderwijs en laaggeletterdheid?

Meer lezen betekent beter lezen?

De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?

Beïnvloedt leesmotivatie de prestaties voor begrijpend lezen?

Hoe bevorder je eigenaarschap bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking?

Hoe zet je samenwerkend leren goed in?

Goede lezers: hoe hou je hen gemotiveerd?

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Training van instructie leesbegrip in leeslessen en geschiedenislessen basisonderwijs

Ontwikkeling van begrijpend lezen in het basisonderwijs

Rol van de woordenschat bij de ontwikkeling van begrijpend lezen
[extra-breed-algemeen-kolom2]