Pesten is het psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Pesten is dus iets anders dan plagen.
Bij pesten is er een machtsverschil aanwezig, terwijl er bij plagen sprake is van gelijkwaardigheid tussen de leerlingen. Het machtsverschil kan zijn dat degene die pest sterker of slimmer is dan het slachtoffer. Daarnaast kan er ook overwicht zijn doordat de pesters in de meerderheid zijn.
Bij pesten is steeds dezelfde persoon het slachtoffer, terwijl dat bij plagen wisselt en iedereen een keer 'aan de beurt' is.
Pesten is niet humoristisch meer, maar kwetsend of pijnlijk. Ook komt het pesten van de leerling niet sporadisch voor, maar is het terugkerend.
Bij pestgedrag is er sprake van intentioneel, doelbewust handelen. Er is geen sprake van toevallig gedrag, de pester heeft duidelijk de bedoeling om de ander pijn te doen of te vernederen.
Wanneer de school een geval van pestgedrag signaleert, is het gebruikelijk dat de school het anti-pestprotocol gebruikt om het pestgedrag aan te pakken. Veel scholen stellen een eigen anti-pestprotocol op waarin zaken aan de orde komen zoals wat de school onder pesten verstaat, de diverse rollen bij pesten en welke stappen er worden gezet als er gepest wordt. Een anti-pestprotocol is niet verplicht, wel is elke school verplicht beleid te voeren dat gericht is op het voorkomen van pesten. Dit komt aan de orde in het Veiligheidsplan.
Zie verder:
Rijksoverheid - pesten op school
Laatst geactualiseerd op 2 mei 2022