Leerkracht

Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer

Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel

Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel

Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels

De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie

Factoren die professioneel oordelen en handelen van leraren beïnvloeden
redactie

Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel

Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel

Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma

Pedagogisch en didactisch handelen
redactie

Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson

De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten

Het effect van docentgedrag op de kwaliteit van online peerfeedback
redactie

Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries

Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen
Arja Kerpel

Gesprekken met leerlingen
Karen van Kooten

Handelingsgericht werken: twee voorbeelden van door-ontwikkeling
Noëlle Pameijer

HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer

HGW cyclus op leerling niveau
Tanja van Beukering

Een kindplan: Wat is dat en hoe maak je het?
Karen van Kooten

Opbrengstgericht werken - wat is OGW op de basisschool?
Arja Kerpel

Leerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties!
Noëlle Pameijer

Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer

Klimroos
Bertine van den Oever

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman

Feedback aan docenten: hoe motiveren en professionaliseren door effectieve terugkoppeling
redactie

Voorwaarden voor effectieve professionele ontwikkeling in een digitale leeromgeving
redactie

Groepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO
Arja Kerpel

Beste opstelling in het klaslokaal
Niels de Jong

7 tips voor de ideale inrichting van een lokaal voor het Jonge Kind
Bertine van den Oever

Effectief inzetten van onderwijsassistenten in het basisonderwijs: strategieën en overwegingen
redactie

Het effect van duobanen op leerprestaties van leerlingen: kansen en overwegingen
redactie

Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
Lianne Jongsma

Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
redactie

Verbetering van leerprestaties in grotere klassen met klassenassistenten: een praktische benadering
redactie

Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat

Strategieën voor het verminderen van het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie

Ik in de Wij
Niels de Jong

Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp

De invloed van vaste versus wisselende leerkrachten op jonge leerlingen: een overzicht
redactie

Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink

7 Wegwijzers naar innerlijk leiderschap
Hélène van Oudheusden

(Academische) nascholing
Marjolein Zwik

Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit.
Myriam Lieskamp

Voorwaarden voor zelfregie in de professionele ontwikkeling van leraren: de rol van schoolleiders
redactie

Criteria voor effectieve handelingsadviezen van externe adviseurs in het onderwijs
redactie

De gelukkige leraar
Niels de Jong

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel

Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp

Effectieve begeleiding van instromers in de pabo: de rol van reflectieve vaardigheden
redactie

Factoren die onderwijsprofessionals stimuleren om inzichten uit onderzoek in de praktijk toe te passen
redactie

Effectieve onderwijsonderzoek: de impact van fysieke en digitale bijeenkomsten
redactie

Handboek voor leraren
Marleen Legemaat

De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer

Effectieve interventies voor het realiseren en instandhouden van beroepsorganisaties
redactie

De cruciale rol van kennis en vaardigheden van leraren bij het ontwerpen van curriculum
redactie

Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer

Leernetwerken voor schoolleiders: stimuleren van professionele ontwikkeling
redactie

Sociale vaardigheden versterken bij leraren met asperger: effectieve benaderingen
redactie

Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong

De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel

De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie

Verschillen tussen didactische en vakinhoudelijke bekwaamheden van leraren in het voortgezet onderwijs
redactie

Wegwijzer voor de intern begeleider
Machiel Karels

De impact van minder leerkrachten op de onderwijsresultaten in het basisonderwijs
redactie

Tijdsbesteding van mbo-docenten: balans tussen onderwijs en ontwikkeling
redactie

Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Theo de Keulenaar

Woorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen
Myriam Lieskamp

De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie

Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson

Voorwaarden voor het vut-model en hun invloed op de leerresultaten van inburgeraars
redactie

School in de straat
Peter de Vries

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp

Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot

Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel

Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Machiel Karels

Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp

Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
.jpg)
Grej of the day onderbouw
Bertine van den Oever

Kleutersprongen 2.0 opbrengstgericht werken in groep 1 en 2
Lianne Jongsma

Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Lianne Jongsma

De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels

De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong

De zesde rol van de leraar
Machiel Karels

Beoordelen van leraren en zelfeffectiviteit: de impact op leerlingen en hun bijdrage
redactie

Herkansingsmogelijkheden bij tentamens: invloed op studiegedrag en resultaten in de lerarenopleiding
redactie

Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink

Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen

Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen

De effectiviteit van professionele leergemeenschappen: sleutels tot succes in onderwijs
redactie

Het handelingsrepertoire van de docent in het beroepsonderwijs
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 09-2016
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 01-2017
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 01-2021
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 02-2019
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 02-2020
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 02-2021
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 03-2018
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 04-2017
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 04-2019
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 05-2018
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 05-2020
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 06-2018
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 06-2019
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 09-2018
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 09-2019
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 10-2017
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 11-2018
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 11-2019
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 11-2016
redactie

Nieuw verschenen onderwijsboeken 12 - 2017
redactie

Nieuwe onderwijsboeken 12-2019
redactie

Nieuwe onderwijsboeken maart 2024
Marieke Stomphorst

Nieuwe verschenen onderwijsboeken
redactie

Spelen serieus nemen
Bertine van den Oever

De impact van stress bij leraren op hun functie en de gevolgen voor leerlingen
redactie

Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel

Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong

Van Brokkelbrein naar focus
Theo Compernolle

Essentiële competenties voor docenten bij het begeleiden van vmbo- en mbo-leerlingen
redactie

Competenties voor mentorschap in schakelklassen
redactie

Docenteninterventies voor betere leerprestaties
redactie

Het belang van lob-begeleiding voor mbo-studenten: verbetering van welzijn en studieresultaten
redactie

Werkdruk in het mbo: een hindernis voor kwalitatief onderwijs
redactie

Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen

Kenmerken van een effectieve professionaliseringsaanpak voor ICT
redactie