
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel De Roos van Leary laat zien dat de manier waarop mensen reageren vaak voorspelbaar is. Bepaald gedrag roept een bepaalde reactie op. Zo kun je gedrag bewust beïnvloeden.

Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel Gedrag roept bepaald gedrag op. De Roos van Leary beschrijft hoe bepaalde sociale processen verlopen en welke reactie gedrag oproept. Leer gedrag te herkennen en beïnvloeden.

Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels Wat is professionele vrijheid in het onderwijs? Welke valkuilen zijn er in het huidige onderwijsbestel en hoe kan je de professionele ruimte van leraren vergroten?

Geef de leerkracht zijn vak terug!
Luc Stevens In dit artikel wordt ingegaan op enkele afleidingen en destructieve bewegingen in het onderwijs er er wordt aangegeven hoe het onderwijs zich weer op de juiste zaken kan richten.

Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees De aandacht van waaruit je iets doet bepaalt sterk je beleving en daarmee ook het resultaat. Daarom is mindfulness belangrijk in alle activiteiten. Aandacht bepaalt het handelen.

Autonomie van leraren stimuleren verhoogt prestaties van scholen
Annemieke Top Om goed te presteren hebben leraren voldoende autonomie nodig. Schoolleiders kunnen dit stimuleren. Autonomie heeft zelfs effect op de effectiviteit en adaptiviteit van de school.

De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar). Vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische bekwaamheidseisen, opgesteld door de Onderwijscoöperatie.

De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs. Vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische bekwaamheidseisen, opgesteld door de Onderwijscoöperatie.

De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs (VO). Vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische bekwaamheidseisen, opgesteld door de Onderwijscoöperatie.

Leraar, een rijk beroep
redactie Het beroep leraar heeft een enorme rijkdom aan verschijningsvormen. De grote verschillen tussen en binnen de onderwijssectoren leiden tot een grote variatie in wat er van leraren wordt gevraagd en hoe zij werken

Wat heeft invloed op het professioneel oordelen en handelen van leraren?
redactie Welke factoren zijn van invloed op het professioneel oordelen en handelen van leraren?

Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen Gerichte feedback is nodig om van een toets te leren. Ook motiveert het leerlingen. Feedback geeft, in combinatie met metacognitie, de leerling inzicht in en grip op het eigen leerproces.

Getting things done, dat wil toch iedereen? (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt Op hoeveel verschillende manier verzamel jij dingen waar je nog wat mee moet? Welke inbakjes heb jij eigenlijk en welke wil je deleten?

Getting things done, dat wil toch iedereen? (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt Je hoofd vol? Doe een minddump: schrijf alles op wat je moet doen. Daarna kun je gestructureerd deze briefjes afwerken, wat rust en ruimte geeft in je hoofd.

Getting things done, dat wil toch iedereen? (3)
Angela Kouwenhoven-de Waardt Een opgeruimd hoofd wil iedereen maar niet alles kan tegelijk. Heb jij een goede organisatie voor alles wat jij ââŹËin de wachtââŹâ˘ zet, dan krijg jij rust in je hoofd.

Zeven domeinen van leerkrachtcompetenties
Eleonoor van Gerven Het begeleiden van hoogbegaafde kinderen vraagt veel van de leerkracht. Er zijn zeven competentiedomeinen te onderscheiden in de onderwijskundige zorg voor begaafde leerlingen.

Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top Een leidende en vriendelijke relatie tussen docent en leerling heeft positief effect op het welbevinden van de docent. De Roos van Leary helpt het gedrag van de docent in kaart te brengen.

Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink Verbaas jij je ook over de voortdurende kritiek op het onderwijs? Het is nooit goed of het deugt niet. Nee, dan Finland! Daar is alles beter. Is dat beeld terecht?

Waarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn
Dolf Janson De leraar is uiterst belangrijk voor de vorming en volwassenwording van de leerling. Daarom moet het leraarschap anders gezien worden. Zo krijgt de leerling leer-kracht!

Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels Veel scholen zijn bezig met de ontwikkeling naar kindgericht onderwijs. Daarbij zit de crux in het versterken van de leraarvaardigheden. Welke vaardigheden zijn onmisbaar?

Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel Pascal Cuijpers schetst ons huidige onderwijs en kijkt vooruit naar de toekomst. Interessante onderwerpen, een vlotte pen en treffende inhoud: kortom, een waardevol boek.

Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel Het boek Leraren zijn net echte mensen van Pascal Cuijpers staat vol prikkelende columns, verhalen en gedichten over onderwijs en de maatschappij.

Mindset, de weg naar een succesvol leven
Arja Kerpel Niet alleen onze talenten en vaardigheden zorgen voor succes. Het hangt ook af van onze mindset, onze denkstijl. Carol Dweck ontdekte dat er twee mindsets zijn: de statische mindset en de op groei gerichte mindset.

Observeren - de onderzoekende leraar
Dolf Janson Observeren is een basisvaardigheid van elke leraar. Zeker als het om gedrag van leerlingen gaat, valt het woord âobservatieâ al snel.

Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson Laten we het maar direct vaststellen: elke leraar wil opbrengsten. Niet omdat daarvan sprake is in beleidsnotaâs of omdat iemand heeft bedacht dat er datamuren moeten verschijnen.

Pedagogisch en didactisch handelen
redactie Wat wordt er precies verstaan onder de begrippen pedagogiek en didactiek? Wat is de samenhang tussen pedagogiek en didactiek? Is pedagogiek een taak van de school en leraar?

15 tips voor het oplossen van werkdruk in het onderwijs
Paul Filipiak 15 praktische tips voor werk- en stressverlichting in het onderwijs. Los werkdruk op middels het landelijk beleid, het schoolbestuur en op het niveau van de school en de klas.

Selectie aan de poort bij lerarenopleidingen
redactie Effecten van selectie ten behoeve van de lerarenopleidingen. Selectie voor lerarenopleidingen is effectiefst met mix van selectievariabelen.

Storend leerlinggedrag maakt leraren onzeker
Annemieke Top Vertrouwen in eigen kunnen is voor de leerkracht belangrijk, maar voor de leerlingen ook. Wees je bewust van de wederzijdse beïnvloeding!

Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson Serieus aandacht besteden aan verantwoordelijkheid heeft een grotere impact dan het antipestprogramma. Gehoorzaamheid moet. Verantwoordelijkheid wil.

De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten Het werk van de leraar is complex en belangrijk. Verzorgen van goed onderwijs is een uitdagend, intensief en creatief proces. En hoe komt dat?

Werken in het onderwijs? Ja, graag!
Paul Filipiak 10 Tips voor ontspannen lesgeven. Stap uit de tredmolen! Je hebt immers met veel passie voor het beroep van leerkracht gekozen en niet voor boekhouder.

Lastige ouders, lastige leraren - Vijf tips voor een goede samenwerking
Peter de Vries Ouders en leraren kunnen het elkaar lastig maken, maar hebben uiteindelijk hetzelfde doel. Hoe kunnen zij goed met elkaar samenwerken? Vijf tips.

De morele plicht van elke mentor
Ivo Mijland Soms kom je leerlingen tegen met ernstige problematiek. Op school hoort geen therapie thuis. Maar wat kan de mentor (nog) wel? En wanneer baat of schaadt het?

Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries Steeds meer scholen beginnen het nieuwe schooljaar met startgesprekken met ouders. Ook wel âkennismakingsgesprekâ of âomgekeerde tienminutengesprekâ genoemd.

Weerstand? Meeveren!
Ivo Mijland Soms loop je als mentor vast in een begeleidingsgesprek: je leerling toont weerstand en wil niet verder praten. Hoe ga je daar mee om? Meeveren!

Zonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst
Marcel van Herpen Wil je je leerlingen echt leren kennen? Observeer, observeer en observeer dan! Het gaat om de relatie die jij op kunt bouwen met je leerling.

Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer Waarom heeft Nederland zoveel zittenblijvers? Het heeft op de korte termijn doorgaans een positief effect, maar op de lange termijn verdwijnen de voordelen.

Nadruk op basisvaardigheden in het primair onderwijs
redactie Nadruk op basisvaardigheden.Leerkrachten, vooral degenen die hebben deelgenomen aan een Streef interventie, maken in 2012 gebruik van meer toetsrapportages.

Thuis in school: samen leren begint bij communiceren
Annemieke Top Samenwerking tussen ouders en leraren is erg belangrijk. Taak van de ouders hierin is het vertonen van onderwijsondersteunend gedrag. Het is aan de leraren om de communicatie in goede banen te leiden.

Samen zijn wij school
Peter de Vries Hoe zorgt ouderbetrokkenheid voor juist minder werkdruk? En hoe helpt de campagne 'Samen zijn wij school' daarbij?

De rol van leraren in de effectiviteit van ouderbetrokkenheid
redactie De rol van leraren in de effectiviteit van ouderbetrokkenheid. Leraren kunnen meer doen om de ouderbetrokkenheid te verhogen.

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman Een vierluik over collegiale visitatie op docentniveau. In dit eerste artikel geven we tien tips voor collegiaal leren. Maak nu een start met professionele nieuwsgierigheid!

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman Een vierluik over collegiale visitatie op docentniveau. In dit tweede artikel doen professionals een beroep op elkaars expertise. Lees hier hoe de ideale vorm van peer coaching er uitziet.

Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman Een vierluik over collegiale visitatie op docentniveau. Lees in dit derde artikel over deskundigheidsbevordering middels intervisie. Welke suggesties ga jij van je collega overnemen?

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman Een vierluik over collegiale visitatie op docentniveau. Lees in dit laatste artikel over het gezamenlijk bestuderen van lessen. Een beproefd Japans model!

Hoe kan feedback docenten motiveren om te professionaliseren?
redactie Effectieve vormen van feedback zijn doelgericht, concreet en positief geformuleerd. Docenten moeten zich veilig voelen.

Feedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief!
Jaap Versfelt Hoe ga jij om met feedback geven én ontvangen? Hoe vermijd je oordelen? Tips om feedback te geven en te ontvangen.

Hoe zet je onderwijsassistenten rendabel in?
redactie Wat voegen onderwijsassistenten toe en hoe kunnen zij het beste ingezet worden?

Duobaan: wat zijn de effecten voor leerlingen?
redactie Er is weinig bekend over de effecten van sequential teaching op de leerprestaties van kinderen. Onderzoeksgegevens ontbreken.

Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
redactie Hoeveel tijd besteden leraren in Nederland aan hun werkzaamheden?

Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat Orde in je les is de basis voor een goede les en fijne sfeer in de klas. In dit boek geeft Peter Teitler in een mooie mix van theorie en praktijk handvatten daarvoor.

Regie versterken in het onderwijs; een basishouding!
Elena Carmona van Loon Bouw een onderwijskundig zinvolle relatie op met je leerling, dan pas kan hij tot ontwikkeling komen. Dan pas kun je de dynamiek in een klas goed aanpakken.

Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp In het boek 'Startende leraren in het po en vo' is er aandacht voor de moeilijke beginsituatie van startende leerkrachten: verantwoordelijkheid voor een klas is groot.

Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
redactie Wat is de invloed van het dagelijks werken met meerdere leraren per groep op de ontwikkeling van jonge leerlingen?

Vier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen
Ewald Vervaet Het leerkrachtentekort is een kolossaal probleem dat de komende tijd alleen maar groter wordt als we niets doen. Hoe lossen we het op? Vier suggesties.

Academisch docentschap in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs
redactie Academisch docentschap in het voortgezet onderwijs. Docenten in het basis- en voortgezet onderwijs die onderzoek doen, richten dit onderzoek vooral op directe verbetering van de onderwijspraktijk

Begeleiding startende leraren in het voortgezet onderwijs - OnderwijsBewijs
redactie Hoe een inwerktraject de voortijdige beroepsverlating in het VO kan verminderen

NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters Voor NT2 onderwijs is scholing die bestaat uit een combinatie van formeel en informeel leren de beste oplossing. Bij deze combinatietraining staat de praktijk centraal.

Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels Competentiemanagement is sinds de komst van de Wet op Beroepen in het Onderwijs (BIO) belangrijk geworden in het onderwijs. Hoe kun je de competenties van leraren managen?

Welke zelfregie hebben leraren op hun professionele ontwikkeling?
redactie Wat is bekend over condities voor zelfregie van leraren op hun professionele ontwikkeling en welke rol speelt de schoolleider daarin?

Wanneer zijn externe handelingsadviezen effectief?
redactie Waaraan moeten handelingsadviezen van externe adviseurs voldoen zodat leerkrachten po ermee aan het werk gaan?

De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik De leraar als ingenieur van het onderwijs? Niet meer als de arbeider? Minister Bussemaker kreeg De Staat van de Leraar uitgereikt. Het voorstel is emancipatie!

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel Welke eigenschappen bezitten effectieve mensen? Lees hier een samenvatting van De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Een aanrader voor iedereen!

Leren van docenten: een methodiek voor professionele ontwikkeling
Robert-jan Simons Wat heeft de professional toe nu toe impliciet geleerd? Wat is zijn impliciete praktijktheorie en hoe verliep dit leren? Het UUU werkmodel voor professioneel leren.

Effecten van het opleiden in de school
redactie Effecten van het opleiden in de school. De actuele kennis over de effecten van Opleiden In De School (OIDS) is fragmentarisch en onvolledig (Onderwijsinspectie, 2007)

Effecten van verschillende beoordelingsbenaderingen op de professionele ontwikkeling van leraren
redactie Effecten van verschillende beoordelingsbenaderingen op de professionele ontwikkeling van leraren. Formatieve beoordeling als middel voor professionalisering.

Effecten van zelfbeoordeling op de professionele ontwikkeling van leraren
redactie Effects of self-assessment on teachers professional development

Handboek voor leraren
Marleen Legemaat In dit handboek vind je de basis die nodig is om een succesvolle leraar te worden. Een goede leraar doet ertoe. Het te worden is een mooie, maar soms lastige opgave.

Impactmeting van het leerKRACHT-initiatief
redactie Impactmeting van het leerKRACHT-initiatief. De Universiteit Utrecht voert (in samenwerking met Oberon) onderzoek uit naar de impact van âleerKRACHTâ.

De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer Mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden. Leerkrachten moeten meer worden uitgedaagd om als professionals te functioneren.

Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van expertise van leraren
redactie Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van expertise van leraren

Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professioneel gedrag van leraren
redactie Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professioneel gedrag van leraren

Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professionele identiteit van leraren
redactie Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professionele identiteit van leraren

Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professionele kennis van leraren
redactie Interpersoonlijk perspectief op de ontwikkeling van professionele kennis van leraren

Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
redactie Observatie van lessen aan de hand van kijkwijzers kan waardevolle input leveren voor evaluatiegesprekken met leraren. Het is echter niet vanzelfsprekend dat zij daardoor anders gaan handelen

Kenmerken van een effectieve aanpak voor formatieve evaluatie van de competentieontwikkeling van leerkrachten
redactie Kenmerken van een effectieve aanpak voor formatieve evaluatie van de competentieontwikkeling van leerkrachten

Hoe maak je van een leraar een goed ontwerper?
redactie Leraren moeten als ontwerper zowel over kennis en vaardigheden beschikken als over een passende houding.

Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen Een actief kritisch denkvermogen en een onderzoekende houding kunnen leerkrachten overdragen door zelf als rolmodel dit uit te stralen.

Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Eleonoor van Gerven Wat maakt een opleiding tot een goede opleiding? Er zijn grote verschillen in de manier waarop opleidingen ontwikkeld worden.

Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer De leerkracht doet er het allermeest toe. Wat moeten zij en hun directeuren en schoolbesturen daarom doen? En wat betekenen vernieuwingen in dit proces?

Dragen leernetwerken van schoolleiders bij aan hun professionele ontwikkeling?
redactie Kunnen leernetwerken van schoolleiders bijdragen aan hun professionele ontwikkeling? Hoe moeten deze dan worden opgezet en ingericht?

Leraren leren als gelijken: processen, factoren en uitkomsten
redactie Leraren leren als gelijken processen factoren uitkomsten

Hoe versterken leraren met Asperger hun sociale vaardigheden?
redactie Hoe kunnen leraren met Asperger hun sociale vaardigheden in de klas versterken?

Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels Het lerarenregister is een register waarin leraren kunnen laten zien dat ze bevoegd en bekwaam zijn en hun professionele ontwikkeling op peil houden, door middel van een portfolio.

Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie Een observatie-instrument voor het volgen van leraren moet kwalitatief goed zijn en objectief. Daarnaast is het belangrijk dat het is afgestemd op de context van de school.

Meesterschap van leraren in de Randstad - OnderwijsBewijs
redactie ââŹËBewijs voor MeesterschapââŹâ˘ Onderzoek naar de bijdrage van een masterclass aan de kwaliteit en het behoud van beginnende leraren in Amsterdam

Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson Wat maakt dat de ene leraar zich voortdurend ontwikkelt en een ander vooral blijft vasthouden aan wat vertrouwd is? Hoe wordt professionele groei en ontwikkeling vanzelfsprekend?

Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren
redactie Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren. Geloof in eigen kunnen wordt gezien als een belangrijk leerkrachtkenmerk.

Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top Wie bepaalt kwaliteit van onderwijs? Het is van belang dat leerkrachten meedenken in het opstellen van regels voor deze kwaliteit! Stap 1: Vorm een professionele leergemeenschap!

Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen De methodiek Onderzoekend en Ontwerpend Leren stimuleert het interactief kennis verwerven bij leerlingen.

Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten In dit artikel wordt uitgelegd wat persoonlijk meesterschap is, hoe je eraan kunt werken en wat het kan opleveren, zowel voor jezelf als voor de school.

Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens Leernetwerken dragen bij aan professionalisering. Effectieve netwerken vereisen duurzame inbedding in de organisatie, die vorm krijgt door gedeelde doelen, aansluiting op de praktijk en betrokkenheid.

Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong Een werkboek over gedrag en effectieve communicatie. Je kunt het gebruiken als praktische leidraad bij lastige situaties die je tegenkomt in je werk op school.

Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels Door een persoonlijkheidstest te doen kun je inzicht krijgen in je talenten en vaardigheden. Persoonlijkheidstesten zijn er in vele soorten en maten. Er zijn ook online assessments.

De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken: samen de praktijk verbeteren! Zes sleutelkenmerken van effectieve netwerken en professionele leergemeenschappen.

Professional in de spiegel - achtergronden
Hanne Touw De reflectieve werkwijze âProfessional in de spiegelâ, die op de PC-theorie gestoeld is, maakt zichtbaar welke aannames en overtuigingen leraren in hun denken en handelen beïnvloeden.

Professional in de spiegel - werkwijze
Hanne Touw Om het zelfinzicht te vergroten is âProfessional in de spiegelâ ontwikkeld. Deze reflectieve werkwijze stimuleert leerkrachten om na te denken over hun relaties met leerlingen, collegaâs en ouders.

De professionaliteit van lerarenopleiders
redactie De professionaliteit van lerarenopleiders. Ook zouden lerarenopleiders een grotere rol moeten spelen bij het ontwikkelen van opleidingsprogrammaâs.

De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel De professionele leergemeenschap is een veelbelovend concept bij schoolverbeteringen. Maar
hoe ziet een professionele leergemeenschap eruit?

Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels Heeft professionalisering gevolgen voor de resultaten van het onderwijs bij de leerlingen? Een kort overzicht van de tien principes die nascholing tot een succes kunnen maken.

Training, teams en netwerken versterken professioneel vermogen leraar
Annemieke Top Het professioneel vermogen van leraren heeft een positief effect op de onderwijskwaliteit van scholen. Het kan worden vergroot door een coachende leider.

Professionele ontwikkeling van leraren
redactie Professionele ontwikkeling van docenten: Een reviewstudie

Professionele ontwikkeling van leraren van basisscholen
redactie Effectieve professionalisering: toetsing van een integraal professionaliseringsmodel (BOPO-18)

Professionele ontwikkeling van leraren in het middelbaar beroepsonderwijs
redactie Professionele ontwikkeling van leraren in het middelbaar beroepsonderwijs

Programma LeerKracht doorbreekt eilandjescultuur
Annemieke Top Deelname aan het programma leerKRACHT levert samenwerkend leren op. Neem ook deel en zet de leraar in zijn leerKRACHT!

Rollen in regioleren; de docent, het team en de toekomst
redactie Rollen in regioleren; de docent, het team en de toekomst. Regioleren is een belangrijke ontwikkeling voor de Agrarische Opleidingscentra (AOCâs) in Nederland.

De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie De 7 SBL competenties voor leerkracht primair onderwijs. Bij elke competentie staat een bekwaamheidseis geformuleerd en wordt concreet beschreven wat de competentie inhoudt.

SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie De 7 SBL competenties leraar vho onderwijs. Bij elke competentie staat een bekwaamheidseis geformuleerd en wordt concreet beschreven wat de competentie inhoudt.

SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie De 7 SBL competenties voor leraar VO en MBO. Bij elke competentie staat een bekwaamheidseis geformuleerd en wordt concreet beschreven wat de competentie inhoudt.

Vergelijking academisch en regulier opgeleide leraren basisonderwijs
redactie Effecten van het academisch opleiden van leraren basisonderwijs op hun handelen in de groep, in het team en op onderwijskwaliteit

Maakt het uit welk vak je geeft hoe bekwaam je moet zijn?
redactie Het is niet bekend of pedagogische, (vak)didactische en (vak)inhoudelijke bekwaamheden van docenten verschillen laten zien qua vak of onderwijssoort.

Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt Drie gouden tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs, waar je vandaag nog mee aan de slag kunt. Wat zijn oorzaken van werkdruk en stress en hoe ga je er mee om?

Meer werkplezier door minder werkdruk
Alex de Bruijn Leraar zijn geeft vaak werkdruk. In dit artikel bespreken we een reflectie- en ontwikkelingsinstrument om werkdruk te reduceren. Wat motiveert je als leraar?

Zeggenschap en professionele ontwikkeling van docenten in het voortgezet onderwijs
redactie Professionaliseringsinitiatieven in het voortgezet onderwijs nader bekeken: professionele ruimte van docenten in relatie tot schoolontwikkeling en -organisatie.

Waar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende
Karen Heij Waar ligt de grens tussen voldoende en onvoldoende? In dit artikel vatten we inzichten samen van vier experts. Wat is eigenlijk een cesuur? Zit er logica achter de 5,5 als onvoldoende?

Van maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek
Peter Mol Kwaliteit is direct van invloed op het werk van een begeleider. In dit artikel bespreekt Peter Mol vanuit een niet gebruikelijke invalshoek stimuleren van kwaliteitsverhoging van collegaâs.

Hoe kunnen lerarenopleidingen flexibiliseren?
redactie Hoe kunnen lerarenopleidingen primair onderwijs flexibiliseren om zo startende studenten meer maatwerk te bieden?

Meer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden
Jaap Versfelt Het is misschien tijd om wat nieuws uit te proberen. Waar jij, je leerlingen en je collega-leraren meer energie van krijgen: âAgile-Scrumâ.

Onderwijsontwikkeling: hoeveel tijd kost het een mbo-docent?
redactie Ontwikkeling van onderwijs behoort tot de kerntaken van mbo-docenten. Het is echter niet bekend wat een reële tijdsbesteding daarvoor is.

De verleidingen van toegevoegde waarde
Dick van der Wateren Leraren krijgen meer zeggenschap over de lespraktijk. Toch blijft de overheid maar controleren op kwaliteit. Lees hier over het meten van toegevoegde waarde.

Een klas van denkers
Dick van der Wateren Hoe bouw ik een klas van autonome, creatieve en kritische denkers? Lees in dit artikel praktische bouwstenen die direct toepasbaar zijn in de klas.

Hoe bevorder je een onderzoekende houding in het voortgezet onderwijs?
redactie Op welke manier kunnen docenten een onderzoekende houding van leerlingen in het voortgezet onderwijs bevorderen?

Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland Manipuleren klinkt negatief. Toch is positief manipuleren best te onderbouwen, aldus de auteur van dit artikel.

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland Wat is leuk onderwijs? Ivo Mijland vergelijkt dit met een leuke camping. Zodat het in plaats van moeten leren voor de leerlingen mogen leren wordt!

Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk
redactie Effective classroom management strategies for educational practice

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout Leuke leraren hebben ook een leuke baan. Leuke lessen zorgen voor leuke leerlingen. Lees hier verder wat 'leuk' onderwijs inhoudt!

De rol van de docent bij onderzoekend leren door leerlingen in de klas - reviewstudie
redactie De rol van de docent bij onderzoekend leren door leerlingen in de klas - reviewstudie.

De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt Startende leerkracht? De stap is nu, hoe wil jij het geregeld hebben in jouw klas. Wat vind je belangrijk en op welke manieren werk je. Blijf werken aan de brede professionele basis.

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden
redactie Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden. Zelfregulatievaardigheden kunnen leerlingen in staat stellen het eigen leerproces bij te houden en te sturen.

Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp Laten we ruimte bieden voor eigen initiatieven door los te laten. Dat is pas motiveren! Het motiveren van leerlingen kan namelijk ook juist demotiverend werken.

Orde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde.
Henk Galenkamp Het tweede artikel van Henk Galenkamp over communicatie. De droom van elke leraar: orde in de klas en de focus op de leerstof. Het heeft alles te maken met grensbewaking.

Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot Co-teaching houdt in dat gedurende langere tijd twee leraren samen verantwoordelijk zijn voor het lesgeven aan alle leerlingen in de klas.

Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt Samenwerken in een duobaan? Deeltijd werken is goed voor het onderwijs en voor jezelf. Profiteer van elkaars kwaliteiten! Wees een gepassioneerd leraar.

Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel Een goed werkend team zien? Ga dan kijken bij een mierenkolonie. Mieren zijn een schitterend voorbeeld van teamwork zonder een duidelijke leider. Wat is hun geheim?

Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol Coach je collega's als IB-er? Coach je leerlingen als leerkracht? Dan kun je vast goed luisteren. Help als coach vooral ook anderen naar zichzelf te laten luisteren.

Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten Beter samenwerken door communicatie? Het is nodig om twee talen te spreken. De taal van de kracht om te handelen. De taal van de liefde om te verbinden.

Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland Geef je les vanuit een machtspositie, dan sta je tegenĂłver de leerlingen. Werk je op basis van gezag, dan verdien je de leiding. Maar hoe houd je nu precies orde vanuit gezag?

Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs
redactie Professionaliseren en samenwerken. Leeropbrengsten stijgen wanneer leerkrachten werken volgens de evaluatieve cyclus.

Goede communicatie in een school
Jan Jutten Dit artikel gaat over het toenemende belang van communicatie in scholen. Goed met elkaar communiceren is één van de belangrijkste kenmerken van een professionele cultuur.

Teamcommunicatie in een lerende school
Jan Jutten Complexe problemen oplossen? Leer echt naar elkaar te luisteren, met oprechte belangstelling. Lees in dit artikel over het gebruik van de generatieve dialoog!

Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten Dit artikel gaat de kracht van teamleren om het onderwijsleerproces te verbeteren. Samen met het team werk je aan beter onderwijs.

Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp Het derde artikel van Henk Galenkamp over verantwoordelijkheid. In een professionele schoolorganisatie neemt iedereen de verantwoordelijkheid voor de taken op zijn eigen (school)bord.

Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout Eén van de meest prangende vragen van veel leerkrachten is: hoe kom ik tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen zodat zij allemaal optimale prestaties behalen?

Differentiëren is te leren! (VO)
Marianne Hogenhout Aan de slag gaan met differentiëren maakt je creatiever in het betrekken van leerlingen bij de les en het motiveren van leerlingen. Zo vergroot je de kansen van alle leerlingen.

Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp Is er een beste manier van persoonlijk leren? Aan de hand van vier verschillende technieken gaat dit artikel op deze vraag.

De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels Het boek 'De vijf rollen van de leraar' beschrijft voor elke rol van de leraar op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.

De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong Het boek 'De zes rollen van de leraar' beschrijft voor elke rol van de leraar op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.

De zesde rol van de leraar
Machiel Karels Leerlingen voorbereiden op een snel veranderende en nog onbekende toekomst. Dit vraagt een proactieve houding om voortdurend passende vaardigheden te verwerven.

Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding
Sietske van der Wegen Hoe kan je als leerkracht effectieve vragen stellen zodat je een kritische en onderzoekende houding van leerlingen stimuleert? Lees er in deze bijdrage meer over.

Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries Wat kun je als leerkracht doen met (functionele) buikpijn in de klas? Dit artikel laat zien wat een leerkracht kan doen en hoe de arts ermee werkt.

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt Hoe kun je de motivatie en betrokkenheid verhogen in de klas? In dit artikel drie bruikbare tips over eigenaarschap, feedback en de leerlingarena.

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland Leerlingen heten tegenwoordig ongemotiveerd maar zijn wel degelijk gemotiveerd. Alleen anders dan we willen. Een pro-actieve houding van de leerkracht kan veel bijsturen.

Training helpt leraren vmbo-leerlingen te motiveren
Annemieke Top In plaats van 'moeten' leren kunnen we onze leerlingen beter uitleggen waarom iets 'handig' is om te doen. Het bieden van autonomie en structuur tegelijkertijd stimuleert de motivatie van je leerlingen!

Wat is er bekend over de effectiviteit van samenwerking in netwerken van diverse actoren binnen het onderwijs?
redactie Wat is er bekend over de effectiviteit van samenwerking in netwerken van diverse actoren binnen het onderwijs?

Welk handelingsrepertoire heeft een docent beroepsonderwijs nodig in een praktijknabije leeromgeving?
redactie Welk handelingsrepertoire heeft een docent beroepsonderwijs nodig in een praktijknabije leeromgeving?

Professionele ontwikkeling van docenten in ROCâs door middel van human resource management
redactie Professionele ontwikkeling van docenten in ROCâs door middel van human resource management

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs
redactie Competentiegericht beroepsonderwijs (CGO) beoogt een verbetering van de aansluiting tussen beroepsonderwijs en arbeidsmarkt.

Nieuw verschenen onderwijsboeken 09-2016
redactie Welke onderwijsboeken zijn onlangs verschenen? Wij-leren heeft de nieuwste uitgaven van diverse uitgeverijen op een rijtje gezet. Voor elk wat wils!

Nieuw verschenen onderwijsboeken 01-2017
redactie In onderwijsland verschijnen telkens weer nieuwe, interessante boeken. Hier een handig overzicht van onlangs verschenen boeken. Met o.a. drie boeken over mindset.

Nieuwe onderwijsboeken 02-2019
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 03-2018
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet.

Nieuw verschenen onderwijsboeken 04-2017
redactie In onderwijsland verschijnen telkens nieuwe, interessante boeken. Deze keer veel boeken over special needs. Maar ook een boek vol humor: de nieuwe Meester Mark.

Nieuwe onderwijsboeken 04-2019
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 05-2018
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 06-2018
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 06-2019
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 09-2018
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 09-2019
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuw verschenen onderwijsboeken 10-2017
redactie Na de zomer zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Vooral veel boeken over goed lesgeven. Maar ook een dosis positieve boeken!

Nieuwe onderwijsboeken 11-2018
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuwe onderwijsboeken 11-2019
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet. Veel leesplezier!

Nieuw verschenen onderwijsboeken 11-2016
redactie Welke onderwijsboeken zijn onlangs verschenen? Wij-leren heeft de nieuwste uitgaven van diverse uitgeverijen op een rijtje gezet. Voor elk wat wils!

Nieuw verschenen onderwijsboeken 12 - 2017
redactie De afgelopen maanden zijn weer veel nieuwe onderwijsboeken verschenen. Wij-leren heeft nieuwe titels van diverse uitgeverijen voor u op een rijtje gezet.

Nieuwe verschenen onderwijsboeken
redactie Welke nieuwe onderwijsboeken zijn de afgelopen maanden verschenen? Wij-leren maakt een selectie van interessante boeken en waaiers van verschillende uitgeverijen.

Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik Leraren komen er elk jaar achter dat de normjaartaak wordt overschreden. De lestaak verkleinen is een nobel en noodzakelijk plan. Goed voor de werkgelegenheid!

De 40-urige werkweek: lust of last?
Marjolein Zwik Elke leerkracht werkt zonder de uren te tellen. De motivatie om âhet goedeâ te doen voor de leerlingen is groot. Dat is misschien ook wel onze grootste valkuil.

Gestresste leraren: wat is hun invloed op leerlingen?
redactie Gestresste leraren, helaas, ze bestaan. Welk effect heeft hun stress op eigen functioneren en op dat van hun leerlingen?

Leraren pesten leraren
Kees van Overveld Pesten staat behoorlijk in de belangstelling. Er wordt van alles gedaan om het pesten van kinderen tegen te gaan. Het blijkt echter dat leraren elkaar onderling ook pesten.

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen
redactie Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen.

Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel Op zijn 35e maakt Mark van der Werf een carrièreswitch: van journalist naar meester. In Meester Mark draait door doet hij met zelfspot verslag van zijn nieuwe loopbaan. Hoe vergaat het hem?

Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong Journalist Mark van der Werf gaat lesgeven. Hij draait door en stopt binnen twee jaar. In dit tweede boek vraagt hij hoe anderen het volhouden in het onderwijs.

Regeldruk en administratie: 5 vragen
Machiel Karels Regeldruk en administratie: Duidelijkheid over verplichtingen kan helpen om scholen de juiste keuzes te laten maken bij het administreren van hun procesinformatie en resultaten.

Hoe kun je werkdruk echt verlagen?
Michel Verdoorn Tips om de werkdruk echt te verlagen? Minder verspilde energie bij onderwijsinnovaties. Integrale aanpak van efficiëntie. Een andere verdeling van de werktijd.

Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt Als mopperen in de koffiekamer niet helpt? Lees hoe je als leraar werkdruk agendeert: #durftevragen, maak dingen bespreekbaar en benoem gevoel. Werk aan brede professionele basis.

Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik In dit artikel toont de auteur aan dat het onmogelijk is alle taken van een leerkracht in een normjaartaak te plannen zonder tekort te doen aan de kwaliteit en het werkplezier.

Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels Waar liggen de oorzaken van werkdruk in het onderwijs? Dat wordt steeds duidelijker. Tijd om het probleem te lijf te gaan. In dit artikel concrete suggesties.

De competenties van een mentor internationale schakelklas
redactie Over welke specifieke competenties moet een mentor van een internationale schakelklas beschikken?

Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?
redactie Welke docentinterventies bevorderen het studiesucces van onderpresterende jongens (en meisjes) in de onderbouw van het voortgezet onderwijs?

Professionele ontwikkeling van docenten in het MBO door de lens van de psychologie
redactie Professionele ontwikkeling van docenten in het MBO door de lens van de psychologie

Schoolkenmerken en ontwikkeling van leraren in het middelbaar beroepsonderwijs
redactie Schoolkenmerken en ontwikkeling van leraren in het middelbaar beroepsonderwijs.

Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven-de Waardt Hoe om te gaan met groeiende werkdruk? Als je wordt betaald voor een Smart, lever je geen Audi TT. Tijd voor time-boxing. Versterk de kracht van de brede professionele basis.

Hulpstructuur rond de leraar bij Passend Onderwijs
redactie Hulpstructuur rond de leraar bij Passend Onderwijs

Maatwerk door differentiatie handelingsrepertoire docenten
redactie Maatwerk mogelijk! Het afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen is nodig om elke leerling op het maximale niveau te laten presteren.

Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
redactie Competenties van leerkrachten in verband met Passend onderwijs. Nascholing is vooral gewenst op het gebied van kennis van leerlijnen, differentiatie en omgaan met gedragsproblemen.

Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
redactie Dit is één van de vier onderzoeken naar Passend Onderwijs waarvan de resultaten samengevoegd zijn in het rapport âOp de drempel van Passend onderwijsâ.

De bliksemafleiders in de discussie over werkdruk
Marjolein Zwik De overheid en anderen ontlopen hun verantwoordelijkheid door de administratie als hoofdoorzaak van werkdruk aan te wijzen. Belangrijke andere oorzaken blijven daardoor buiten beeld.

Leraren benutten specifieke mogelijkheden ICT nauwelijks
Annemieke Top ICT wordt weinig ingezet door een gebrek aan kennis over de eigenschappen en mogelijkheden ervan. Stel daarom in teamverband een ICT-beleidsplan op!

Wat doen digitale leeromgevingen met leraren?
redactie Welke invloed heeft het werken met digitale leeromgevingen die gepersonaliseerd leren mogelijk maken op het handelen en oordelen van leraren?

Hoe ontwikkel je ict-competenties bij leraren?
redactie Er zijn verschillende competentieprofielen voor leraren voor leren en lesgeven met ict. Het is goed om te kijken wat er al in huis is, wat er mag worden verwacht, en wat er nog nodig is.