Leerkracht
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels
Geef de leerkracht zijn vak terug!
Luc Stevens
Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees
Autonomie van leraren stimuleren verhoogt prestaties van scholen
Annemieke Top
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Leraar, een rijk beroep
redactie
Factoren die professioneel oordelen en handelen van leraren beïnvloeden
redactie
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
Getting things done, dat wil toch iedereen? (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done, dat wil toch iedereen? (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done, dat wil toch iedereen? (3)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Zeven domeinen van leerkrachtcompetenties
Eleonoor van Gerven
Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top
Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink
Waarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn
Dolf Janson
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma
Mindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck
Arja Kerpel
Observeren - de onderzoekende leraar
Dolf Janson
Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson
Pedagogisch en didactisch handelen
redactie
15 tips voor het oplossen van werkdruk in het onderwijs
Paul Filipiak
Storend leerlinggedrag maakt leraren onzeker
Annemieke Top
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
Werken in het onderwijs? Ja, graag!
Paul Filipiak
De leerkracht als coach
Adri van den Brand
Het effect van docentgedrag op de kwaliteit van online peerfeedback
redactie
Gesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek?
Adri van den Brand
De rol van identiteit in het docentschap: gesprekken over waarden en invloed
redactie
Lastige ouders, lastige leraren - Vijf tips voor een goede samenwerking
Peter de Vries
De morele plicht van elke mentor
Ivo Mijland
Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries
Weerstand in begeleidingsgesprekken? Meeveren!
Ivo Mijland
Over werkdruk en het stellen van grenzen
Henk Galenkamp
Gesprekken met collega's (2) - Zeggen wat je op je lever hebt
Adri van den Brand
Zonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst
Marcel van Herpen
Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg
Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen
Arja Kerpel
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4
Noëlle Pameijer
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 5 - 7
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht werken: dat doe ik al lang! Leren we stralend of balend?
noëlle-pameijer
Omgaan met verschillen? Passend Onderwijs? Hoe dan?
Sonja de Lange
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken rondom gedrag: het kan!
Sandra Koot
Gesprekken met leerlingen
Karen van Kooten
Handelingsgericht werken: twee voorbeelden van door-ontwikkeling
Noëlle Pameijer
HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer
HGW cyclus op leerling niveau
Tanja van Beukering
Drie misverstanden over Handelingsgericht Werken
Nico van der Meer
Handelingsgerichte diagnostiek en remedial teaching (1)
Noëlle Pameijer
Een nieuw schooljaar en de overdracht volgens HGW
Noëlle Pameijer
HGW denken & doen
Peter de Vries
HGW op school: de bijdrage van de RT-er
Noëlle Pameijer
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
Een kindplan: Wat is dat en hoe maak je het?
Karen van Kooten
Opbrengstgericht werken - wat is OGW op de basisschool?
Arja Kerpel
Samenwerking bevordert opbrengstgericht werken
Annemieke Top
Opbrengstgericht werken in een professionele cultuur
Herman Kolthof
Leerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties!
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht Integraal Indiceren
Noëlle Pameijer
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Klimroos
Bertine van den Oever
Thuis in school: samen leren begint bij communiceren
Annemieke Top
Samen zijn wij school
Peter de Vries
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
Lesgeven aan leerlingen met ADHD
Marieke Stomphorst
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
Feedback aan docenten: hoe motiveren en professionaliseren door effectieve terugkoppeling
redactie
Feedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief!
Jaap Versfelt
Voorwaarden voor effectieve professionele ontwikkeling in een digitale leeromgeving
redactie
Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Paul Filipiak
Groepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO
Arja Kerpel
Werken met een groepsplan in de onderbouw - HGW met kleuters
Sonja de Lange
Groepsplannen, niet meer dan een corveetaak!
Kees van Overveld
Doorontwikkeling HGW: van papieren tijgers en administratieve rompslomp naar kleine handzame groepsplannen
Noëlle Pameijer
Passend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag
Kees van Overveld
Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan
Beste opstelling in het klaslokaal
Niels de Jong
7 tips voor de ideale inrichting van een lokaal voor het Jonge Kind
Bertine van den Oever
Effectief inzetten van onderwijsassistenten in het basisonderwijs: strategieën en overwegingen
redactie
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
redactie
Het effect van duobanen op leerprestaties van leerlingen: kansen en overwegingen
redactie
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
Lianne Jongsma
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
redactie
Verbetering van leerprestaties in grotere klassen met klassenassistenten: een praktische benadering
redactie
Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat
Strategieën voor het verminderen van het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Ik in de Wij
Niels de Jong
Regie versterken in het onderwijs; een basishouding!
Elena Carmona van Loon
Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp
De invloed van vaste versus wisselende leerkrachten op jonge leerlingen: een overzicht
redactie
Vier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen
Ewald Vervaet
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink
7 Wegwijzers naar innerlijk leiderschap
Hélène van Oudheusden
(Academische) nascholing
Marjolein Zwik
Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit.
Myriam Lieskamp
NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters
Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Voorwaarden voor zelfregie in de professionele ontwikkeling van leraren: de rol van schoolleiders
redactie
Criteria voor effectieve handelingsadviezen van externe adviseurs in het onderwijs
redactie
De gelukkige leraar
Niels de Jong
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Leren van docenten: een methodiek voor professionele ontwikkeling
Robert-jan Simons
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp
Effectieve begeleiding van instromers in de pabo: de rol van reflectieve vaardigheden
redactie
Factoren die onderwijsprofessionals stimuleren om inzichten uit onderzoek in de praktijk toe te passen
redactie
Aan de slag met feedback van leerlingen
Jaap Versfelt
Effectieve onderwijsonderzoek: de impact van fysieke en digitale bijeenkomsten
redactie
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat
Herregistratie Schoolleidersregister? Juist nu!
Joep van de Ven
De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer
Effectieve interventies voor het realiseren en instandhouden van beroepsorganisaties
redactie
Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
redactie
De cruciale rol van kennis en vaardigheden van leraren bij het ontwerpen van curriculum
redactie
Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen
Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Eleonoor van Gerven
Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer
Leernetwerken voor schoolleiders: stimuleren van professionele ontwikkeling
redactie
Sociale vaardigheden versterken bij leraren met asperger: effectieve benaderingen
redactie
Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels
Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie
Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson
Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top
Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
Professional in de spiegel - achtergronden
Hanne Touw
Professional in de spiegel - werkwijze
Hanne Touw
De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel
Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels
Training, teams en netwerken versterken professioneel vermogen leraar
Annemieke Top
Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt
Programma LeerKracht doorbreekt eilandjescultuur
Annemieke Top
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
redactie
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Vijf tips & tools voor efficiënt & effectief werken
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Verschillen tussen didactische en vakinhoudelijke bekwaamheden van leraren in het voortgezet onderwijs
redactie
Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
redactie
Wat maakt jouw werk waardevol?
Tamara Wally
Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur?
Jaap Versfelt
Wegwijzer voor de intern begeleider
Machiel Karels
Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt
Meer werkplezier door minder werkdruk
Alex de Bruijn
De impact van minder leerkrachten op de onderwijsresultaten in het basisonderwijs
redactie
Waar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende
Karen Heij
Evidence informed werken in het onderwijs
Jaap Versfelt
Formatief evalueren: Aan de slag met je collega`s
Gerdineke van Silfhout
Van maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek
Peter Mol
Het belang van een goed beoordelingsmodel
Karen Heij
Hoe je met schaarse capaciteit maximaal effect bereikt met het Nationaal Programma Onderwijs
Jaap Versfelt
Flexibilisering van de lerarenopleiding voor het primair onderwijs: mogelijkheden en vooruitzichten
redactie
Hoe creëer je met leerKRACHT échte inhoudelijke samenwerking binnen een IKC?
Jaap Versfelt
Meer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden
Jaap Versfelt
Tijdsbesteding van mbo-docenten: balans tussen onderwijs en ontwikkeling
redactie
De verleidingen van toegevoegde waarde
Dick van der Wateren
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Theo de Keulenaar
Woorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen
Myriam Lieskamp
Een klas van denkers
Dick van der Wateren
De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson
Voorwaarden voor het vut-model en hun invloed op de leerresultaten van inburgeraars
redactie
Effectieve methoden voor het omgaan met culturele diversiteit in het onderwijs
redactie
School in de straat
Peter de Vries
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp
Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp
Orde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde.
Henk Galenkamp
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Machiel Karels
Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol
Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Goede communicatie in een school
Jan Jutten
Teamcommunicatie in een lerende school
Jan Jutten
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
Werken met Teacher Leadership
Jaap Versfelt
Het versterken van schrijfvaardigheid bij pabo-studenten: strategieën en benaderingen
redactie
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
Grej of the day onderbouw
Bertine van den Oever
Kleutersprongen 2.0 opbrengstgericht werken in groep 1 en 2
Lianne Jongsma
Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Lianne Jongsma
De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels
De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding
Sietske van der Wegen
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Beoordelen van leraren en zelfeffectiviteit: de impact op leerlingen en hun bijdrage
redactie
Herkansingsmogelijkheden bij tentamens: invloed op studiegedrag en resultaten in de lerarenopleiding
redactie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2
Hartger Wassink
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen
Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Training helpt leraren vmbo-leerlingen te motiveren
Annemieke Top
De effectiviteit van professionele leergemeenschappen: sleutels tot succes in onderwijs
redactie
Een onderzoekscultuur op school?
Jaap Versfelt
Het handelingsrepertoire van de docent in het beroepsonderwijs
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 09-2016
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 01-2017
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 01-2021
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 02-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 02-2020
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 02-2021
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 03-2018
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 04-2017
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 04-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 05-2018
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 05-2020
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 06-2018
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 06-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 09-2018
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 09-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 10-2017
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 11-2018
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 11-2019
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 11-2016
redactie
Nieuw verschenen onderwijsboeken 12 - 2017
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 12-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken maart 2024
Marieke Stomphorst
Nieuwe verschenen onderwijsboeken
redactie
Spelen serieus nemen
Bertine van den Oever
Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik
De 40-urige werkweek: lust of last?
Marjolein Zwik
De impact van stress bij leraren op hun functie en de gevolgen voor leerlingen
redactie
Leraren pesten leraren
Kees van Overveld
Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel
Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong
Regeldruk en administratie: 5 vragen
Machiel Karels
Hoe kun je werkdruk echt verlagen?
Michel Verdoorn
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Van Brokkelbrein naar focus
Theo Compernolle
Essentiële competenties voor docenten bij het begeleiden van vmbo- en mbo-leerlingen
redactie
Competenties voor mentorschap in schakelklassen
redactie
Docenteninterventies voor betere leerprestaties
redactie
Het belang van lob-begeleiding voor mbo-studenten: verbetering van welzijn en studieresultaten
redactie
Werkdruk in het mbo: een hindernis voor kwalitatief onderwijs
redactie
Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven-de Waardt
De bliksemafleiders in de discussie over werkdruk
Marjolein Zwik
Teacher Needs: een top 10
Laura Batstra
Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs
Arjan Clijsen
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan
Arjan Clijsen
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben
Arjan Clijsen
Opstellen van het groepsplan
Arjan Clijsen
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen
Groepsbesprekingen: concrete suggesties voor de komende periode.
Arjan Clijsen
Overgangen in de schoolloopbaan van leerlingen, cruciaal voor onderwijszorg
Arjan Clijsen
Leraren benutten specifieke mogelijkheden ICT nauwelijks
Annemieke Top
De invloed van digitale leeromgevingen op het handelen van leraren
redactie
Kenmerken van een effectieve professionaliseringsaanpak voor ICT
redactie