Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Leerkracht

Eigenaarschap en denken in driehoeken -3
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Professionele vrijheid
Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels
Verantwoordelijkheid nemen
Geef de leerkracht zijn vak terug!
Luc Stevens
Aandacht in leerproces
Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees
Autonomie leraren
Autonomie van leraren stimuleren verhoogt prestaties van scholen
Annemieke Top
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Factoren die invloed hebben op professioneel oordelen
Factoren die professioneel oordelen en handelen van leraren beïnvloeden
redactie
Gerichte feedback
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
Getting things done (2)
Getting things done, dat wil toch iedereen? (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done (1)
Getting things done, dat wil toch iedereen? (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Getting things done (3)
Getting things done, dat wil toch iedereen? (3)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties
Zeven domeinen van leerkrachtcompetenties
Eleonoor van Gerven
Interpersoonlijke identiteit
Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top
Nee, dan Finland!
Omhoog reiken - Interview met schrijfster Karin Amatmoekrim
René Leverink
Leraarschap waarderen
Waarom je als leraar trots op je vak zou moeten zijn
Dolf Janson
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Leraren hebben meer vakantie
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Leraren zijn net echte mensen
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Onderdelen geheugenstructuur
Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma
Mindset
Mindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck
Arja Kerpel
Observeren
Observeren - de onderzoekende leraar
Dolf Janson
Onderzoekende leraar
Op weg naar opbrengstveroorzakend onderwijs?
Dolf Janson
Leerkrachtgedrag
Pedagogisch en didactisch handelen
redactie
Werkdruk oplossen
15 tips voor het oplossen van werkdruk in het onderwijs
Paul Filipiak
Zelfvertrouwen leerkracht
Storend leerlinggedrag maakt leraren onzeker
Annemieke Top
Verantwoordelijkheid leren
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Werk van de leraar
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
Ontspannen lesgeven tips
Werken in het onderwijs? Ja, graag!
Paul Filipiak
Gespreksvaardigheden van de leraar als coach
De leerkracht als coach
Adri van den Brand
Welk docentgedrag bevordert online peerfeedback tussen studenten?
Het effect van docentgedrag op de kwaliteit van online peerfeedback
redactie
Gesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijven
Gesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek?
Adri van den Brand
Gespreksvoering over identiteit en waarden
De rol van identiteit in het docentschap: gesprekken over waarden en invloed
redactie
Communiceren met ouders - tips
Lastige ouders, lastige leraren - Vijf tips voor een goede samenwerking
Peter de Vries
Tips voor mentoren in begeleiding problematiek
De morele plicht van elke mentor
Ivo Mijland
Startgesprekken na de zomer
Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries
Weerstand in begeleidingsgesprekken
Weerstand in begeleidingsgesprekken? Meeveren!
Ivo Mijland
Werkdruk en het stellen van grenzen
Over werkdruk en het stellen van grenzen
Henk Galenkamp
Zeggen wat je op je lever hebt, gesprekken met collegas
Gesprekken met collega's (2) - Zeggen wat je op je lever hebt
Adri van den Brand
Vanzelfsprekende relatie
Zonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst
Marcel van Herpen
Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur
Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen
Arja Kerpel
HGW uitgangspunten 1 - 4
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 1 - 4
Noëlle Pameijer
HGW uitgangspunten 5 - 7
De uitgangspunten van Handelingsgericht werken 5 - 7
Noëlle Pameijer
HGW praktijk
Handelingsgericht werken: dat doe ik al lang! Leren we stralend of balend?
noëlle-pameijer
Begeleidingsstructuur HGW
Omgaan met verschillen? Passend Onderwijs? Hoe dan?
Sonja de Lange
OGW HGW en gedrag
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken rondom gedrag: het kan!
Sandra Koot
Gesprekken met leerlingen
Gesprekken met leerlingen
Karen van Kooten
Doorontwikkeling
Handelingsgericht werken: twee voorbeelden van door-ontwikkeling
Noëlle Pameijer
HGD diagnostiek
HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer
HGW classificeren
Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer
HGW leerling niveau
HGW cyclus op leerling niveau
Tanja van Beukering
Misverstanden over Handelingsgericht Werken
Drie misverstanden over Handelingsgericht Werken
Nico van der Meer
HGW en remedial teaching
Handelingsgerichte diagnostiek en remedial teaching (1)
Noëlle Pameijer
HGW overdracht
Een nieuw schooljaar en de overdracht volgens HGW
Noëlle Pameijer
HGW passend onderwijs
HGW denken & doen
Peter de Vries
HGW en RT bijdrage
HGW op school: de bijdrage van de RT-er
Noëlle Pameijer
HGW samenhang OGW
Samenhang OGW en HGW
Arjan Clijsen
Kindplan
Een kindplan: Wat is dat en hoe maak je het?
Karen van Kooten
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken - wat is OGW op de basisschool?
Arja Kerpel
OGW en samenwerking
Samenwerking bevordert opbrengstgericht werken
Annemieke Top
OGW en school cultuur
Opbrengstgericht werken in een professionele cultuur
Herman Kolthof
Visualisaties in kindgesprekken
Leerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties!
Noëlle Pameijer
Handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht Integraal Indiceren
Noëlle Pameijer
Doubleren of doorstromen
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Klimroos leerlingvolgsysteem
Klimroos
Bertine van den Oever
Communicatie met ouders
Thuis in school: samen leren begint bij communiceren
Annemieke Top
Ouderbetrokkenheid en werkdruk
Samen zijn wij school
Peter de Vries
Inzichten die kunnen helpen bij het voeren van oudergesprekken
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
Lesgeven aan leerlingen met ADHD
Lesgeven aan leerlingen met ADHD
Marieke Stomphorst
Deel 1: leren van elkaar
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman
Deel 2: consultatie
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
Deel 3: intervisie
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
Deel 4: lessonstudy
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
Feedback om docenten te motiveren
Feedback aan docenten: hoe motiveren en professionaliseren door effectieve terugkoppeling
redactie
Feedback geven en ontvangen
Feedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief!
Jaap Versfelt
Bevordering van professionele ontwikkeling bij collega-docenten
Voorwaarden voor effectieve professionele ontwikkeling in een digitale leeromgeving
redactie
Groepsplangedoe
Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Paul Filipiak
Groepsplan gedrag
Groepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO
Arja Kerpel
Groepsplan kleuters
Werken met een groepsplan in de onderbouw - HGW met kleuters
Sonja de Lange
Groepsplan corveetaak?
Groepsplannen, niet meer dan een corveetaak!
Kees van Overveld
Handzaam groepsplan
Doorontwikkeling HGW: van papieren tijgers en administratieve rompslomp naar kleine handzame groepsplannen
Noëlle Pameijer
Werken met Groepsplan gedrag
Passend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag
Kees van Overveld
Groepsplanloos
Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan
Beste opstelling in het klaslokaal
Beste opstelling in het klaslokaal
Niels de Jong
Ideale inrichting lokaal jonge kind
7 tips voor de ideale inrichting van een lokaal voor het Jonge Kind
Bertine van den Oever
Inzet onderwijsassistenten
Effectief inzetten van onderwijsassistenten in het basisonderwijs: strategieën en overwegingen
redactie
Effect combinatieklas op leerprestaties en leerkracht
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
redactie
Effecten van duobaan op leerlingen
Het effect van duobanen op leerprestaties van leerlingen: kansen en overwegingen
redactie
Haal meer uit je combinatiegroep 2-3
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
Lianne Jongsma
Werkzaamheden van de leerkracht per dag
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
redactie
Leerprestaties in het vo in grotere klassen met of zonder klassenassistent
Verbetering van leerprestaties in grotere klassen met klassenassistenten: een praktische benadering
redactie
Lessen in orde
Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat
Maatregelen om lerarentekort te verminderen
Strategieën voor het verminderen van het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Ik in de Wij
Ik in de Wij
Niels de Jong
Relatie inzetten
Regie versterken in het onderwijs; een basishouding!
Elena Carmona van Loon
Startende leraren in het po en vo
Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
De invloed van vaste versus wisselende leerkrachten op jonge leerlingen: een overzicht
redactie
Vier maatregelen tegen lerarentekort
Vier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen
Ewald Vervaet
De macht van de leerkracht
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink
Op weg naar innerlijk leiderschap
7 Wegwijzers naar innerlijk leiderschap
Hélène van Oudheusden
Hoewel grotere problemen zoals het lerarentekort om ingrijpende oplossingen vragen, kunnen kleinere problemen ook snel worden aangepakt.
(Academische) nascholing
Marjolein Zwik
Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit.
Myriam Lieskamp
NT2-onderwijs versterken
NT2-onderwijs versterken via formeel en informeel leren
Sylvia Peters
Leerprocessen van professionals in de school begeleiden
Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Zelfregie van leraren op professionele ontwikkeling
Voorwaarden voor zelfregie in de professionele ontwikkeling van leraren: de rol van schoolleiders
redactie
Wanneer zijn handelingsadviezen effectief?
Criteria voor effectieve handelingsadviezen van externe adviseurs in het onderwijs
redactie
De gelukkige leraar
De gelukkige leraar
Niels de Jong
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
UUU werkmodel
Leren van docenten: een methodiek voor professionele ontwikkeling
Robert-jan Simons
Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp
Effectieve begeleiding van zij instromers pabo
Effectieve begeleiding van instromers in de pabo: de rol van reflectieve vaardigheden
redactie
Welke factoren stimuleren om inzichten uit onderzoek te benutten in praktijk?
Factoren die onderwijsprofessionals stimuleren om inzichten uit onderzoek in de praktijk toe te passen
redactie
4 manieren om feedback van leerlingen op te halen
Aan de slag met feedback van leerlingen
Jaap Versfelt
Fysieke of digitale bijeenkomst effect op leerkracht
Effectieve onderwijsonderzoek: de impact van fysieke en digitale bijeenkomsten
redactie
Handboek voor leraren
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat
Informeel leren en herregistratie
Herregistratie Schoolleidersregister? Juist nu!
Joep van de Ven
Intern begeleider
De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer
Interventies voor realiseren en instandhouden beroepsorganisatie
Effectieve interventies voor het realiseren en instandhouden van beroepsorganisaties
redactie
Kijkwijzer voor leraren
Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
redactie
De leraar als ontwerper van het curriculum
De cruciale rol van kennis en vaardigheden van leraren bij het ontwerpen van curriculum
redactie
Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht
Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen
Kwaliteit opleiding
Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Eleonoor van Gerven
Leerkracht centrale factor
Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer
Leernetwerken van schoolleiders
Leernetwerken voor schoolleiders: stimuleren van professionele ontwikkeling
redactie
Versterken sociale vaardigheden leraren met asperger
Sociale vaardigheden versterken bij leraren met asperger: effectieve benaderingen
redactie
Het lerarenregister
Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels
Lesobservatie-instrument startende leraren
Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie
Onderzoekend leren - Nieuwsgierige leraren
Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson
Meedenken aan onderwijskwaliteit
Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top
Onderzoekend en ontwerpend leren
Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen
Persoonlijk meesterschap
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Lerende netwerken
Ontwikkeling en stagnatie van lerende netwerken
Naomi Mertens
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Leren samen leren
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
Professional in de spiegel 1
Professional in de spiegel - achtergronden
Hanne Touw
Professional in de spiegel 2
Professional in de spiegel - werkwijze
Hanne Touw
Professionele leergemeenschap
De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel
Professioneel leren
Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels
Professioneel vermogen
Training, teams en netwerken versterken professioneel vermogen leraar
Annemieke Top
Laat de professionele leergemeenschap slagen
Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt
Programma LeerKracht
Programma LeerKracht doorbreekt eilandjescultuur
Annemieke Top
Redenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppen
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
redactie
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties VO MBO
SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Suggesties werkdruk vermindering
Vijf tips & tools voor efficiënt & effectief werken
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Leraarbekwaamheden, overeenkomsten en verschillen
Verschillen tussen didactische en vakinhoudelijke bekwaamheden van leraren in het voortgezet onderwijs
redactie
Voortijdige uitstroom leerkrachten en pabostudenten
Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
redactie
Waarden als kompas
Wat maakt jouw werk waardevol?
Tamara Wally
Wat is beeldcoaching?
Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur?
Jaap Versfelt
Wegwijzer voor de intern begeleider
Wegwijzer voor de intern begeleider
Machiel Karels
Tips tegen werkdruk
Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt
Reflectie-instrument voor werkdruk en werkplezier
Meer werkplezier door minder werkdruk
Alex de Bruijn
Werken met minder leerkrachten en kwaliteit behouden
De impact van minder leerkrachten op de onderwijsresultaten in het basisonderwijs
redactie
Cesuur
Waar ligt de cesuur? Vier experts over grens tussen voldoende/onvoldoende
Karen Heij
Bewezen effectieve interventies
Evidence informed werken in het onderwijs
Jaap Versfelt
Aan de slag: formatief evalueren met je team
Formatief evalueren: Aan de slag met je collega`s
Gerdineke van Silfhout
Maatwerk en vakmanschap
Van maatwerk naar vakmanschap bij gedragsproblematiek
Peter Mol
Belang van een goed beoordelingsmodel
Het belang van een goed beoordelingsmodel
Karen Heij
Hoe je het NPO inzet om leerachterstanden te beperken met beperkte capaciteit
Hoe je met schaarse capaciteit maximaal effect bereikt met het Nationaal Programma Onderwijs
Jaap Versfelt
Mogelijkheden flexibalisering lerararenopleiding
Flexibilisering van de lerarenopleiding voor het primair onderwijs: mogelijkheden en vooruitzichten
redactie
leerKRACHT bij IKC
Hoe creëer je met leerKRACHT échte inhoudelijke samenwerking binnen een IKC?
Jaap Versfelt
Werken met verbeterborden
Meer werkplezier en motivatie met Lean & Scrum-borden
Jaap Versfelt
Tijdsbesteding aan onderwijsontwikkeling mbo
Tijdsbesteding van mbo-docenten: balans tussen onderwijs en ontwikkeling
redactie
Toegevoegde waarde
De verleidingen van toegevoegde waarde
Dick van der Wateren
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Theo de Keulenaar
Woorden waarden werkelijkheid
Woorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen
Myriam Lieskamp
Een klas van denkers
Een klas van denkers
Dick van der Wateren
Onderzoekende houding leraren
De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie
positief manipuleren
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
Wat is jouw onderwijsfilosofie
Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson
Inburgeraars en het nut van het vut-model
Voorwaarden voor het vut-model en hun invloed op de leerresultaten van inburgeraars
redactie
Effectieve methoden in het omgaan met culturele diversiteit
Effectieve methoden voor het omgaan met culturele diversiteit in het onderwijs
redactie
School in de straat
School in de straat
Peter de Vries
Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Startende leerkracht
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Leesonderwijs anders inrichten
Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp
Motivatie
Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp
Orde en grenzen
Orde en grenzen. Het aandeel van de leerkracht in de wanorde.
Henk Galenkamp
Tien werkzame principes voor een lerend team
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
Co-teaching
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
Duo-collega
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Ga tot de mier!
Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel
Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Machiel Karels
Luistergedrag
Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol
Tweetalig communiceren
Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten
Macht of gezag
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Communicatie in school
Goede communicatie in een school
Jan Jutten
Teamcommunicatie
Teamcommunicatie in een lerende school
Jan Jutten
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Verantwoordelijkheid geven
Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp
Visualisatie van begeleidingstrajecten werkt!
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen
Werken met Teacher Leadership
Jaap Versfelt
Versterken schrijfvaardigheid pabo studenten
Het versterken van schrijfvaardigheid bij pabo-studenten: strategieën en benaderingen
redactie
Differentiatie basisonderwijs
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
Differentiëren voortgezet onderwijs
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
Persoonlijk leren - differentiëren
Hoe persoonlijk moet het leren zijn? Verantwoord en haalbaar omgaan met verschillen.
Jos Cöp
Grej of the day - minilessen
Grej of the day onderbouw
Bertine van den Oever
Kleutersprongen opbrengstgericht werken
Kleutersprongen 2.0 opbrengstgericht werken in groep 1 en 2
Lianne Jongsma
Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Lianne Jongsma
Vijf rollen leraar
De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels
Zes rollen van de leraar
De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong
Zesde rol van de leraar
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Effectieve vragen stellen
Effectieve vragen stellen essentieel voor een onderzoekende houding
Sietske van der Wegen
Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Beoordelen door leraren op verschillende wijzen en self-efficacy
Beoordelen van leraren en zelfeffectiviteit: de impact op leerlingen en hun bijdrage
redactie
Invloed herkansingsmogelijkheden op studiegedrag pabostudenten
Herkansingsmogelijkheden bij tentamens: invloed op studiegedrag en resultaten in de lerarenopleiding
redactie
Het belang van subjectificatie in het onderwijs
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 2
Hartger Wassink
De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen
Een visie op de som van effectieve instructies
Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen
Motivatie vergroten leerlingen
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Motivatie vmbo
Training helpt leraren vmbo-leerlingen te motiveren
Annemieke Top
Professionele leergemeenschap
De effectiviteit van professionele leergemeenschappen: sleutels tot succes in onderwijs
redactie
Onderzoekscultuur op school
Een onderzoekscultuur op school?
Jaap Versfelt
Competenties docent beroepsonderwijs
Het handelingsrepertoire van de docent in het beroepsonderwijs
redactie
Nieuwe boeken 09-2016
Nieuw verschenen onderwijsboeken 09-2016
redactie
Nieuwe boeken 01-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 01-2017
redactie
Nieuwe boeken 01-2021
Nieuwe onderwijsboeken 01-2021
redactie
Nieuwe boeken 02-2019
Nieuwe onderwijsboeken 02-2019
redactie
Nieuwe boeken 02-2020
Nieuwe onderwijsboeken 02-2020
redactie
Nieuwe boeken 02-2021
Nieuwe onderwijsboeken 02-2021
redactie
Nieuwe boeken 03-2018
Nieuwe onderwijsboeken 03-2018
redactie
Nieuwe boeken 04-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 04-2017
redactie
Nieuwe boeken 04-2019
Nieuwe onderwijsboeken 04-2019
redactie
Nieuwe boeken 05-2018
Nieuwe onderwijsboeken 05-2018
redactie
Nieuwe boeken 05-2020
Nieuwe onderwijsboeken 05-2020
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
redactie
Nieuwe boeken 06-2018
Nieuwe onderwijsboeken 06-2018
redactie
Nieuwe boeken 06-2019
Nieuwe onderwijsboeken 06-2019
redactie
Nieuwe boeken 09-2018
Nieuwe onderwijsboeken 09-2018
redactie
Nieuwe boeken 09-2019
Nieuwe onderwijsboeken 09-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
redactie
Nieuwe boeken 10-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 10-2017
redactie
Nieuwe boeken 11-2018
Nieuwe onderwijsboeken 11-2018
redactie
Nieuwe boeken 11-2019
Nieuwe onderwijsboeken 11-2019
redactie
Nieuwe boeken 11-2016
Nieuw verschenen onderwijsboeken 11-2016
redactie
Nieuwe boeken 12-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 12 - 2017
redactie
Nieuwe boeken 12-2019
Nieuwe onderwijsboeken 12-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken
Nieuwe onderwijsboeken maart 2024
Marieke Stomphorst
Nieuwe boeken 06-2017
Nieuwe verschenen onderwijsboeken
redactie
Spelen serieus nemen
Spelen serieus nemen
Bertine van den Oever
Werkdruk werkgelegenheid
Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik
40-urige werkweek
De 40-urige werkweek: lust of last?
Marjolein Zwik
Effect van lerarenstress op henzelf en op hun leerlingen
De impact van stress bij leraren op hun functie en de gevolgen voor leerlingen
redactie
Leraren pesten leraren
Leraren pesten leraren
Kees van Overveld
Meester Mark -1-
Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel
Meester Mark -2-
Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong
Regeldruk en administratie
Regeldruk en administratie: 5 vragen
Machiel Karels
Werkdruk verlagen
Hoe kun je werkdruk echt verlagen?
Michel Verdoorn
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Werkdruk normjaartaak
Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Van Brokkelbrein naar focus
Van Brokkelbrein naar focus
Theo Compernolle
Competenties van docenten bij het begeleiden van vmbo lln
Essentiële competenties voor docenten bij het begeleiden van vmbo- en mbo-leerlingen
redactie
Competenties mentor van een internationale schakelklas
Competenties voor mentorschap in schakelklassen
redactie
Docentinterventies op ongewenst gedrag en onderpresteren
Docenteninterventies voor betere leerprestaties
redactie
Loopbaanbegeleider van invloed op welbevinden mbo-er
Het belang van lob-begeleiding voor mbo-studenten: verbetering van welzijn en studieresultaten
redactie
Verhindert werkdruk docenten in mbo goed onderwijs?
Werkdruk in het mbo: een hindernis voor kwalitatief onderwijs
redactie
Werkdruk werkplezier
Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Werkdruk en administratie
De bliksemafleiders in de discussie over werkdruk
Marjolein Zwik
Top 10 teacher needs
Teacher Needs: een top 10
Laura Batstra
Inleiding
Handreiking onderwijszorgroutes in het voortgezet onderwijs
Arjan Clijsen
Cyclus HGW
De cyclus handelingsgericht werken en de praktische uitvoering daarvan
Arjan Clijsen
Signaleren
Signaleren van leerlingen die extra aandacht nodig hebben
Arjan Clijsen
Groepsplan
Opstellen van het groepsplan
Arjan Clijsen
Onderwijsbehoeften
Het benoemen van vakoverstijgende en vakspecifieke onderwijsbehoeften.
Arjan Clijsen
Uitvoeren groepsplan
Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen
Groepsbesprekingen
Groepsbesprekingen: concrete suggesties voor de komende periode.
Arjan Clijsen
Overgangen
Overgangen in de schoolloopbaan van leerlingen, cruciaal voor onderwijszorg
Arjan Clijsen
Weinig ICT-gebruik
Leraren benutten specifieke mogelijkheden ICT nauwelijks
Annemieke Top
Invloed digitale leeromgevingen op leraren
De invloed van digitale leeromgevingen op het handelen van leraren
redactie
Kenmerken professionalisering ict-competenties leraren
Kenmerken van een effectieve professionaliseringsaanpak voor ICT
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.