logo wij-leren.nl
Inloggen
Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Kijk ook eens bij ons begeleidingsaanbod voor schoolontwikkeling!

Leerkracht

Eigenaarschap en denken in driehoeken -3
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Professionele vrijheid
Professionele vrijheid in het onderwijs
Machiel Karels
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Factoren die invloed hebben op professioneel oordelen
Factoren die professioneel oordelen en handelen van leraren beïnvloeden
redactie
Leraren hebben meer vakantie
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Leraren zijn net echte mensen
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Onderdelen geheugenstructuur
Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma
Leerkrachtgedrag
Pedagogisch en didactisch handelen
redactie
Verantwoordelijkheid leren
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Werk van de leraar
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
Welk docentgedrag bevordert online peerfeedback tussen studenten?
Het effect van docentgedrag op de kwaliteit van online peerfeedback
redactie
Startgesprekken na de zomer
Startgesprekken: handvatten voor een goede start
Peter de Vries
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen
Arja Kerpel
Gesprekken met leerlingen
Gesprekken met leerlingen
Karen van Kooten
Doorontwikkeling
Handelingsgericht werken: twee voorbeelden van door-ontwikkeling
Noëlle Pameijer
HGD diagnostiek
HGD - handelingsgerichte diagnostiek
Noëlle Pameijer
HGW leerling niveau
HGW cyclus op leerling niveau
Tanja van Beukering
Kindplan
Een kindplan: Wat is dat en hoe maak je het?
Karen van Kooten
Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken - wat is OGW op de basisschool?
Arja Kerpel
Visualisaties in kindgesprekken
Leerlingen betrekken, hoe doe je dat? Met visualisaties!
Noëlle Pameijer
Doubleren of doorstromen
Hoe effectief is zittenblijven in het primair onderwijs?
Noëlle Pameijer
Klimroos leerlingvolgsysteem
Klimroos
Bertine van den Oever
Deel 1: leren van elkaar
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar.
Harm Klifman
Deel 2: consultatie
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie.
Harm Klifman
Deel 3: intervisie
Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie.
Harm Klifman
Deel 4: lessonstudy
Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy
Harm Klifman
Feedback om docenten te motiveren
Feedback aan docenten: hoe motiveren en professionaliseren door effectieve terugkoppeling
redactie
Bevordering van professionele ontwikkeling bij collega-docenten
Voorwaarden voor effectieve professionele ontwikkeling in een digitale leeromgeving
redactie
Groepsplan gedrag
Groepsplan gedrag - passend onderwijs in PO en VO
Arja Kerpel
Beste opstelling in het klaslokaal
Beste opstelling in het klaslokaal
Niels de Jong
Ideale inrichting lokaal jonge kind
7 tips voor de ideale inrichting van een lokaal voor het Jonge Kind
Bertine van den Oever
Inzet onderwijsassistenten
Effectief inzetten van onderwijsassistenten in het basisonderwijs: strategieën en overwegingen
redactie
Effecten van duobaan op leerlingen
Het effect van duobanen op leerprestaties van leerlingen: kansen en overwegingen
redactie
Haal meer uit je combinatiegroep 2-3
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
Lianne Jongsma
Werkzaamheden van de leerkracht per dag
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
redactie
Leerprestaties in het vo in grotere klassen met of zonder klassenassistent
Verbetering van leerprestaties in grotere klassen met klassenassistenten: een praktische benadering
redactie
Lessen in orde
Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat
Maatregelen om lerarentekort te verminderen
Strategieën voor het verminderen van het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Ik in de Wij
Ik in de Wij
Niels de Jong
Startende leraren in het po en vo
Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
De invloed van vaste versus wisselende leerkrachten op jonge leerlingen: een overzicht
redactie
De macht van de leerkracht
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 1
Hartger Wassink
Op weg naar innerlijk leiderschap
7 Wegwijzers naar innerlijk leiderschap
Hélène van Oudheusden
Hoewel grotere problemen zoals het lerarentekort om ingrijpende oplossingen vragen, kunnen kleinere problemen ook snel worden aangepakt.
(Academische) nascholing
Marjolein Zwik
Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit
Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit.
Myriam Lieskamp
Zelfregie van leraren op professionele ontwikkeling
Voorwaarden voor zelfregie in de professionele ontwikkeling van leraren: de rol van schoolleiders
redactie
Wanneer zijn handelingsadviezen effectief?
Criteria voor effectieve handelingsadviezen van externe adviseurs in het onderwijs
redactie
De gelukkige leraar
De gelukkige leraar
Niels de Jong
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp
Effectieve begeleiding van zij instromers pabo
Effectieve begeleiding van instromers in de pabo: de rol van reflectieve vaardigheden
redactie
Welke factoren stimuleren om inzichten uit onderzoek te benutten in praktijk?
Factoren die onderwijsprofessionals stimuleren om inzichten uit onderzoek in de praktijk toe te passen
redactie
Fysieke of digitale bijeenkomst effect op leerkracht
Effectieve onderwijsonderzoek: de impact van fysieke en digitale bijeenkomsten
redactie
Handboek voor leraren
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat
Intern begeleider
De positie van leerkrachten in passend onderwijs
Albert de Boer
Interventies voor realiseren en instandhouden beroepsorganisatie
Effectieve interventies voor het realiseren en instandhouden van beroepsorganisaties
redactie
De leraar als ontwerper van het curriculum
De cruciale rol van kennis en vaardigheden van leraren bij het ontwerpen van curriculum
redactie
Leerkracht centrale factor
Leerkracht, grijp uw vak!
Albert de Boer
Leernetwerken van schoolleiders
Leernetwerken voor schoolleiders: stimuleren van professionele ontwikkeling
redactie
Versterken sociale vaardigheden leraren met asperger
Sociale vaardigheden versterken bij leraren met asperger: effectieve benaderingen
redactie
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Professionele leergemeenschap
De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Leraarbekwaamheden, overeenkomsten en verschillen
Verschillen tussen didactische en vakinhoudelijke bekwaamheden van leraren in het voortgezet onderwijs
redactie
Wegwijzer voor de intern begeleider
Wegwijzer voor de intern begeleider
Machiel Karels
Werken met minder leerkrachten en kwaliteit behouden
De impact van minder leerkrachten op de onderwijsresultaten in het basisonderwijs
redactie
Tijdsbesteding aan onderwijsontwikkeling mbo
Tijdsbesteding van mbo-docenten: balans tussen onderwijs en ontwikkeling
redactie
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Wat gaat er fundamenteel mis in het onderwijs?
Theo de Keulenaar
Woorden waarden werkelijkheid
Woorden, waarden en werkelijkheid: Leiding geven aan waardengericht werken in scholen
Myriam Lieskamp
Onderzoekende houding leraren
De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie
Wat is jouw onderwijsfilosofie
Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson
Inburgeraars en het nut van het vut-model
Voorwaarden voor het vut-model en hun invloed op de leerresultaten van inburgeraars
redactie
School in de straat
School in de straat
Peter de Vries
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Motivatie
Motiveren is altijd demotiveren
Henk Galenkamp
Co-teaching
Co-teaching: een pakkende aanpak voor passend onderwijs
Sandra Koot
Ga tot de mier!
Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel
Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Machiel Karels
Verantwoordelijkheid geven
Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp
Visualisatie van begeleidingstrajecten werkt!
Visualiseren in de basis: Begeleiders, laat je werk zien!
Noëlle Pameijer
Grej of the day - minilessen
Grej of the day onderbouw
Bertine van den Oever
Kleutersprongen opbrengstgericht werken
Kleutersprongen 2.0 opbrengstgericht werken in groep 1 en 2
Lianne Jongsma
Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Stapsgewijze educatie Praktijk en theorie over kinderen van 0-4 jaar
Lianne Jongsma
Vijf rollen leraar
De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels
Zes rollen van de leraar
De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong
Zesde rol van de leraar
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Beoordelen door leraren op verschillende wijzen en self-efficacy
Beoordelen van leraren en zelfeffectiviteit: de impact op leerlingen en hun bijdrage
redactie
Invloed herkansingsmogelijkheden op studiegedrag pabostudenten
Herkansingsmogelijkheden bij tentamens: invloed op studiegedrag en resultaten in de lerarenopleiding
redactie
De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen
Een visie op de som van effectieve instructies
Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen
Professionele leergemeenschap
De effectiviteit van professionele leergemeenschappen: sleutels tot succes in onderwijs
redactie
Competenties docent beroepsonderwijs
Het handelingsrepertoire van de docent in het beroepsonderwijs
redactie
Nieuwe boeken 09-2016
Nieuw verschenen onderwijsboeken 09-2016
redactie
Nieuwe boeken 01-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 01-2017
redactie
Nieuwe boeken 01-2021
Nieuwe onderwijsboeken 01-2021
redactie
Nieuwe boeken 02-2019
Nieuwe onderwijsboeken 02-2019
redactie
Nieuwe boeken 02-2020
Nieuwe onderwijsboeken 02-2020
redactie
Nieuwe boeken 02-2021
Nieuwe onderwijsboeken 02-2021
redactie
Nieuwe boeken 03-2018
Nieuwe onderwijsboeken 03-2018
redactie
Nieuwe boeken 04-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 04-2017
redactie
Nieuwe boeken 04-2019
Nieuwe onderwijsboeken 04-2019
redactie
Nieuwe boeken 05-2018
Nieuwe onderwijsboeken 05-2018
redactie
Nieuwe boeken 05-2020
Nieuwe onderwijsboeken 05-2020
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
Nieuwe onderwijsboeken 05-2021
redactie
Nieuwe boeken 06-2018
Nieuwe onderwijsboeken 06-2018
redactie
Nieuwe boeken 06-2019
Nieuwe onderwijsboeken 06-2019
redactie
Nieuwe boeken 09-2018
Nieuwe onderwijsboeken 09-2018
redactie
Nieuwe boeken 09-2019
Nieuwe onderwijsboeken 09-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
Nieuwe onderwijsboeken 09-2021
redactie
Nieuwe boeken 10-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 10-2017
redactie
Nieuwe boeken 11-2018
Nieuwe onderwijsboeken 11-2018
redactie
Nieuwe boeken 11-2019
Nieuwe onderwijsboeken 11-2019
redactie
Nieuwe boeken 11-2016
Nieuw verschenen onderwijsboeken 11-2016
redactie
Nieuwe boeken 12-2017
Nieuw verschenen onderwijsboeken 12 - 2017
redactie
Nieuwe boeken 12-2019
Nieuwe onderwijsboeken 12-2019
redactie
Nieuwe onderwijsboeken
Nieuwe onderwijsboeken maart 2024
Marieke Stomphorst
Nieuwe boeken 06-2017
Nieuwe verschenen onderwijsboeken
redactie
Spelen serieus nemen
Spelen serieus nemen
Bertine van den Oever
Effect van lerarenstress op henzelf en op hun leerlingen
De impact van stress bij leraren op hun functie en de gevolgen voor leerlingen
redactie
Meester Mark -1-
Meester Mark draait door - ten onder in het onderwijs
Arja Kerpel
Meester Mark -2-
Meester Mark vraagt door
Helèn de Jong
Van Brokkelbrein naar focus
Van Brokkelbrein naar focus
Theo Compernolle
Competenties van docenten bij het begeleiden van vmbo lln
Essentiële competenties voor docenten bij het begeleiden van vmbo- en mbo-leerlingen
redactie
Competenties mentor van een internationale schakelklas
Competenties voor mentorschap in schakelklassen
redactie
Docentinterventies op ongewenst gedrag en onderpresteren
Docenteninterventies voor betere leerprestaties
redactie
Loopbaanbegeleider van invloed op welbevinden mbo-er
Het belang van lob-begeleiding voor mbo-studenten: verbetering van welzijn en studieresultaten
redactie
Verhindert werkdruk docenten in mbo goed onderwijs?
Werkdruk in het mbo: een hindernis voor kwalitatief onderwijs
redactie
Uitvoeren groepsplan
Uitvoeren en evalueren van het groepsplan, de volgende stap
Arjan Clijsen
Kenmerken professionalisering ict-competenties leraren
Kenmerken van een effectieve professionaliseringsaanpak voor ICT
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.