Hechtingsstoornissen

Een reactieve hechtingsstoornis is een stoornis als gevolg van een onveilige hechting. De hechting is het proces waarin het jonge kind veiligheid, vertrouwen en hulp zoekt en vindt bij de ouders/verzorgers.

Hechting is het aangaan van een speciale relatie met de persoon die het kind meestal verzorgt. Als dit proces goed doorlopen is, is het kind veilig gehecht.

Hechtingsproblematiek​

In ongeveer 25-30% verloopt de hechting minder goed. Onveilige hechting is onder te verdelen in drie vormen:
- Onveilig vermijdend gehecht. Het kind vermijdt contact en reageert nauwelijks als de opvoeder terugkomt na afwezigheid.
- Onveilig afwerend gehecht. Het kind zoekt op een ‘zielige’, soms claimende manier contact. Maar weert het tegelijk af.
- Gedesorganiseerd gehecht. Dit kind laat tegenstrijdig gedrag zien, een mix van de bovenstaande twee.

Een kind dat onveilig gehecht is, loopt kans op het ontwikkelen van een hechtingsstoornis. Deze stoornis komt voor bij 1% van de Nederlandse bevolking. Adoptiekinderen en pleegkinderen vormen een risicogroep. Bij adoptiekinderen kan er sprake zijn van het geen-bodem-syndroom

Type hechtingsproblemen​

Binnen de hechtingsstoornis is onderscheid tussen 2 typen: het geremde type en het ongeremde type. Het geremde type is waakzaam en geremd, het ongeremde type is juist vrijpostig ten opzichte van vreemden.

Een onveilige hechting is te herstellen. Tot het 6e levensjaar is het goed mogelijk. Dit kan als door gevoelig, responsief en ontvankelijk te zijn. Na het 6e levensjaar is het moelijker, want dan is de kans op terugval groot.

Gerelateerd

congres
Temperamentvolle leerlingen
Temperamentvolle leerlingen
Achtergrond, praktische handvatten en tips voor in groep 3 t/m 8
Medilex Onderwijs 
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
Handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht Integraal Indiceren.
Noëlle Pameijer
Hechtingsstoornissen
Hechtingsstoornissen - kenmerken - signalering - tips
Arja Kerpel
Pubers met gescheiden ouders
Papa wil een Harley
Ivo Mijland
Tips in de klas - hechtingsproblemen
Hechtingsproblemen - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Getraumatiseerde kinderen
Connectie in plaats van correctie - kinderen met trauma
Willem de Jong
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
HGW classificeren
Handelingsgericht classificeren in het onderwijs
Noëlle Pameijer
Hechting en adoptie
Adoptiekinderen bij start op basisschool extra kwetsbaar
Marion van Olst
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Het verschil tussen wijsheid en intelligentie
Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen
boek kindermishandeling
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Bodemloos bestaan
Bodemloos bestaan
Arja Kerpel
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Hechtingsstoornis in een video van één minuut uitgelegd
Hechtingsstoornis in een video van één minuut uitgelegd
redactie
effect pedagogische strategie leerprestaties mbo
Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?
Werkwijzen van leerkrachten om flexibiliteit bij autisme te versterken
Hoe versterk je cognitieve flexibiliteit bij autisme?
Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?
Effectieve interventies samenstelling klassen bovenbouw havo/vwo
Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?
Effectieve interventies bij gedragsproblemen
Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?
Oorzaken van uitvall leerlingen in het vo en interventies
Wat zijn oorzaken van voortijdige uitval in het voortgezet onderwijs en hoe stop je het?
Toename ongewenst gedrag sinds 2010
Neemt ongewenst en lastig gedrag toe in het basisonderwijs?
Intensieve mentoring ongemotiveerde havo-jongens
Is intensieve mentoring helpend voor ongemotiveerde jongen?
Docentinterventies op ongewenst gedrag en onderpresteren
Wat kun je als docent doen aan onderpresteren?
Emotieregulatie bij escalerend leerlinggedrag
Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?
Gedrag en schoolprestaties
Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties
Interventies adhd
Doen wat werkt: interventies in de klas voor kinderen met symptomen van ADHD
Taakspel vso cluster 4
Taakspel in het voortgezet speciaal onderwijs cluster 4
Geïntegreerd onderwijs kinderpsychiatrie
Geïntegreerd onderwijs en behandeling voor kinderen met psychiatrische problemen - OnderwijsBewijs
Competentie leraren po gedrag
Gedragsproblemen in de basisschool en competenties van leraren
[extra-breed-algemeen-kolom2]



gedragsproblemen
gedragsstoornissen
geen-bodem-syndroom
hechtingsstoornissen
ontwikkelingsstoornissen

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest