ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ook wel aandachtstekortstoornis genoemd.
Dit tekort aan aandacht wil niet zeggen dat een kind met ADHD te weinig aandacht krijgt, maar het betekent dat iemand met ADHD onvoldoende aandacht kan schenken aan zijn omgeving.
Kinderen met ADHD vinden het lastig om de aandacht bij één ding tegelijk te houden. Met andere woorden: ze hebben een gebrek aan concentratie.
ADHD symptomen
Kinderen met ADHD vallen je als leerkracht op in de klas. Ze vertonen een aantal gedragingen die kenmerkend zijn voor hun (ontwikkelings)stoornis.
- Kinderen met ADHD zijn beweeglijk en kunnen heel moeilijk op hun plaats blijven zitten.
- Als ze op hun plek zitten, wriemelen ze nog met allerlei spullen en zitten te wiebelen.
- Ze zijn vaak drukke praters en roepen voor hun beurt.
- Ze dringen zich vaak op in het spel van andere kinderen (verstoren dat dus).
- Ze missen een deel van je instructie, doordat ze hun aandacht er niet lang bij hebben.
- Ze vermijden of hebben een afkeer van taken die langdurige geestelijke inspanning vereisen.
- Ze hebben moeite met automatiseren, door een kleiner werkgeheugen.
- Ze hebben vaak “ongelukjes”.
- Kinderen met ADHD zijn vaak gauw gefrustreerd als iets niet lukt.
- Ze hebben een slechtere emotieregulatie.
- Deze kinderen reageren vaak primair, doordat ze minder interne spraak hebben.
- Hun innerlijke motivatie om door te werken aan iets, is kleiner dan bij andere kinderen.
- Kinderen met ADHD zijn vaak op zoek naar sterke prikkels (thrillseeking behaviour).
- Deze kinderen hebben moeite met “tijd”. Ze schatten de tijd om iets te doen, vaak te kort.
Bron: Horeweg, A. "Gedragsproblemen in de klas".
Boeken over ADHD
Handboek gedrag op school - Complete set
ADHD in de klas
Laatst geactualiseerd op 12 december 2023