Dyslexie
Dyslexie is een stoornis waarbij het kind een hardnekkig probleem heeft bij spelling en bij lezen op woordniveau. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere verklaring is voor de leesproblemen. Kinderen met dyslexie blijven ondanks veel en gericht oefenen grotel moeite houden met lezen en/of spelling. Dyslexie is een technisch leesprobleem en geen probleem op het gebied van begrijpend lezen, al kan het wel belemmerend zijn bij begrijpend lezen.
De definitie van dyslexie van de Gezondheidsraad is: 'het verschijnsel waarin automatisering van woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen) zich niet, dan wel zeer onvolledig of zeer moeizaam ontwikkelt’.
Als de diagnose dyslexie gesteld is, kan de school extra geld krijgen om de leerling goede zorg te bieden. Dyslexie is niet te genezen. Het komt bij circa 2- 4% van de Nederlanders voor. Erfelijke factoren kunnen een rol spelen.
Zie verder:
Balans - onderwijsonderststeuning omgaan met dyslexie
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Taalontwikkeling en taalbeleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Dyslexie kenmerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-kenmerken-100.jpg)
![Leesonderwijs voor zwakke lezers](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
![Fonemisch bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/lastige-ouders-gesprekken-communicatie-100.jpg)
![Aangepaste leesvormen van ondersteuning](https://wij-leren.nl/images/iconen/aangepaste-leesvormen-ondersteuning-100.jpg)
![Beschermende factoren bij dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/beschermende-factoren-veerkracht-dyslexie-100.jpg)
![Mythes over gebruik van dyslexie software](https://wij-leren.nl/images/iconen/mythbusters-dyslexie-software-100.jpg)
![Audio-ondersteuning bij lezen van schoolboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/audio-ondersteuning-lezen-schoolboek-100.jpg)
![Toegankelijk lesmateriaal voor kinderen met leesbeperking](https://wij-leren.nl/images/iconen/toegankelijk-lesmateriaal-leesbeperking-slechtziend-dyslexie-100.jpg)
![Nut van verhalen bij dyslexietherapie](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhalen-schrijven-dyslexie-therapie - 100.jpg)
![Scheiding ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-verantwoordelijkheid-ouders-100.jpg)
![Tijdig signaleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-tijdig-signaleren-100.jpg)
![Dyslexie tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-tips-100.jpg)
![Begeleiding dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/begeleiding-dyslexie-100.jpg)
![Lettertype Dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-lettertype-100.jpg)
![Dyslexie en depressie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-depressie-100.jpg)
![Dyslexie behandeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-behandeling-100.jpg)
![Eindexamen en dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/eindexamen-dyslexie-hulpmiddelen-100.jpg)
![toetsen in het leesonderwijs -pirls, pisa](https://wij-leren.nl/images/iconen/pirls-pisa-paniek-leesonderwijs-100.jpg)
![Gedachteloze leesvaardigheden-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-leesbegrip-studerend-lezen-100.jpg)
![Aanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanbevelingen-leesonderzoek-leesonderwijs-100.jpg)
![Leesmotivatie en samenhangend beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesmotivatie-samenhangend-beleid-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-breinlezen-leesbanen-deel-een-100.jpg)
![Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-woordbenoeming-woordherkenning-begripsprobleem-deel-tweeshutterstock_274068050-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-comorbiditeit-hyperlexie-tos-deel-drie-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-fonologische-dyslexie-dysgrafie-deel-vier-100.jpg)
![Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesproblemen-dyslexie-hardnekkigheid-leessnelheid-deel-vijf-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-preventie-leeshulp-leesobservatie-deel-zes-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toetsing-methode-dyslexieverklaring-deel-zeven-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-goed-leesonderwijs-deel-acht-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-hulpprogrammas-deel-negen-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toegankelijkheid-deel-tien-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
![Drie cruciale fases in het leesonderwijs van groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/drie-cruciale-fases-leesonderwijs-groep-3-1001.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Taalontwikkelingsstoornissen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkelingsstoornissen-in-de-klas-100.jpg)
![Dit is dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dit is dyslexie-100.jpg)
![Ik snap het wel, maar niet zo snel…](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-snap-het-wel-100.jpg)
![Gave van dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/gave-van-dyslexie-100.jpg)
![Krachtig anders leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/krachtig-anders-leren-100.jpg)
![Hoogbegaafd met stoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-autisme-adhd-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen!](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-ewald-vervaet-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Ontwikkelingsdyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-ontwikkeling-100.jpg)
![Dyslexieverklaring terecht?](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-test-100.jpg)
![Animatie: Schrijven versus typen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
31 dyslexieonderzoek
32 dyslexieprotocol
31 dyslexieverklaring
68 geletterdheid
13 psycho-educatie
43 schrijfontwikkeling
182 technisch lezen