Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid; daar zijn veel definities van. Geen enkele is alles omvattend. Waar experts het over eens zijn: hoogbegaafdheid is meer dan alleen een IQ-score boven de 130. Naast intelligentie zijn ook creativiteit en motivatie kenmerkend.
Een veelgebruikte definitie is de omschrijving van het Delphi-model: “Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.”. Het Delphi model bestaat uit de volgende kernpunten:
- Zijn (autonoom).
- Denken (hoogintelligent). Ze zijn snel van begrip en kunnen grote denkstappen maken.
- Voelen (rijk geschakeerd).
- Willen (gedreven en nieuwsgierig). Ze hebben een brede interesse.
- Doen (scheppingsgericht).
- Waarnemen (hoogsensitief).
Bij hoogbegaafden zijn al deze elementen veelal sterk aanwezig. Ongeveer 2 tot 3% van de mensen is hoogbegaafd.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 3 december 2021
Gerelateerd
![Gedragsexpert in het vmbo en mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert vmbo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Serie webinars over actuele onderwijskundige thema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Differentiatie in het VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkklimaat-tips-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Plusklas of inclusie onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/plusklas-of-inclusie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Lapbook maken met kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-met-kleuters-100.jpg)
![Lapbook maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-100.jpg)
![Hoogsensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogsensitief-diagnose-test-tips-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/artikel-onderpresteren-100.jpg)
![Dabrowski](https://wij-leren.nl/images/iconen/dabrowski-theorie-positieve-desintegratie-overprikkelbaarheden-100.jpg)
![Rekenen hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/automatiseren-memoriseren-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Verrijkend themaonderwijs kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/thema-verrijken-kleuters-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-dubbel-bijzondere-leerlingen-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en plannen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-en-plannen-100.jpg)
![Doorgaande lijn voor hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-doorgaande-lijn-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid normaliseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-normaliseren-extra-werk-complimenten-100.jpg)
![Leerhonger bij hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoogbegaafd zonder voorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-zonder-didactische-voorsprong-100.jpg)
![Filosoferen met hoogbegaafde kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-hoogbegaafde-kinderen-100.jpg)
![Extra zorgvraag](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-hoogbegaafd-kind-depressie-100.jpg)
![Hogere orde denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hogere-orde-denken-opdrachten-hoogbegaafd-kind-100.jpg)
![Klas overslaan](https://wij-leren.nl/images/iconen/klas-overslaan-versnellen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Vakspecifiek verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakspecifiek-verrijken-uitdagend-differentieren-100.jpg)
![Differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Uitdagend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-uitdagend-onderwijs-100.jpg)
![Top down denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-onderwijs-opvoeding-100.jpg)
![RAKIT-2 intelligentietest](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-100.jpg)
![Leerstof hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerstof-hoogbegaafden-100.jpg)
![Onderpresteerders](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-onderpresteren-100.jpg)
![Slimme kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafde-kleuters-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-leerkrachtcompetenties-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Het verschil tussen wijsheid en intelligentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-1.-100.jpg)
![Wijsheid en hoogbegaafdheid deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-2-100.jpg)
![Schaf leerstofjaarklas af](https://wij-leren.nl/images/iconen/schaf-leerstofjaarklas-af-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![hoogbegaafd overgang po vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-overgang-po-vo-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Onderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-2-100.jpg)
![Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hindernissen-leerprocessen-hoogbegaafde-leerlingen-deel-1-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in evolutie deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-in-evolutie-deel-1-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in evolutie deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-in-evolutie-deel-2-100.jpg)
![Dyssynchrone ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyssynchrone-ontwikkeling-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![Het hoogstimulatieve kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-hoogstimulatieve-kind-100.png)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Passend onderwijs voor begaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-begaafden-100.jpg)
![Beleid hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/basisonderwijs-38.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderpresteren-op-de-basisschool-100.jpg)
![Misdiagnose van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/misdiagnose-van-hoogbegaafden-100.jpg)
![Begeleiding hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-begeleiding-van-hoogbegaafde-kinderen-100.jpg)
![Gevoelig hoogbegaafd](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelig-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoogbegaafd met stoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-autisme-adhd-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Leven met intensiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/leven-met-intensiteit-100.jpg)
![Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-aan-zeer-makkelijk-lerenden-of-hoogbegaafden-100.jpg)
![Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-dan-pakkend-onderwijs-voor-begaafde-leerlingen-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Uitdagende peuters en kleuters uitdagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagende-peuters-en-kleuters-uitdagen-100.jpg)
![Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-of-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Alle leerlingen bij de les](https://wij-leren.nl/images/iconen/alle-leerlingen-bij-de-les-100.jpg)
![Huiswerkbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/huiswerkbegeleiding-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoe zorgen we er in Nederland voor dat iedereen kan meedoen?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Passend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![IQ test in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
39 compacten
94 differentiatie
44 doorzettingsvermogen
39 faalangst
69 iq-test
42 leerstrategie
33 meervoudige intelligenties
57 onderpresteren
41 onderwijsbehoeften
115 passend onderwijs
10 perfectionisme
33 plusklas
30 verbreding
38 verdieping
61 verrijking
39 vroegsignalering
![Zeno en co](https://wij-spelen.nl/images/iconen/zeno-en-co-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Via Ligni](https://wij-spelen.nl/images/iconen/via-ligni-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Twiddler](https://wij-spelen.nl/images/iconen/Twiddler-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Penguins on Ice](https://wij-spelen.nl/images/iconen/penguins-on-ice-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Anti-virus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/anti-virus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Troy](https://wij-spelen.nl/images/iconen/troy-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Airport](https://wij-spelen.nl/images/iconen/airport-traffic-controle-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Chicken Shuffle](https://wij-spelen.nl/images/iconen/chicken-shuffle-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Ben jij een cheetah?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ben-jij-een-cheetah-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Happy Cube](https://wij-spelen.nl/images/iconen/happy-cube-overzichtsfoto-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Torri](https://wij-spelen.nl/images/iconen/torri-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Hooggevoeligheid coachingskaarten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/hooggevoeligheid-coachingskaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)