Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Kennisplatform voor het onderwijs
Opinie Kennis is niet neutraal. Elk thema kun je een persoonlijke invulling geven. Op deze pagina’s geven inhoudelijke specialisten hun mening over actuele onderwijskundige ontwikkelingen.  
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Opinie - onderwijskundige kennis ingekleurd

Psychiatrische diagnose
Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Laura Batstra
Systeemcrisis in het onderwijs
Het onderwijs verkeert in een systeemcrisis
Machiel Karels
Werkdruk onderwijs
Hoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel.
Luc Stevens
Leerachterstand en visie
Wat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren?
Machiel Karels
Verantwoordelijkheid nemen
Geef de leerkracht zijn vak terug!
Luc Stevens
Onderwijs2032 professionalisering
Onderwijs2032 als nadere professionalisering
Dick van der Wateren
Stellingen #2032
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels
Werkdruk werkgelegenheid
Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik
Ontwikkeling peuter
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis
Het mag wel wat kalmer aan
Het mag wel wat kalmer aan in het onderwijs
Machiel Karels
10 vragen bij OGW
10 vragen bij opbrengstgericht werken
Machiel Karels
21st century skills
21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Hans van Rijn
21st century skills
21st century skills
Casper Hulshof
Aanpak probleemjongeren
Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld
ADHD is geen ziekte
ADHD is geen ziekte
Laura Batstra
AI docenten lerenden
Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen
Wilfred Rubens
Balans in basisbehoeften
Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie
Drie soorten beleid
Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman
Data analyse
Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren
Brede vorming
Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Alex de Bruijn
Update Citonormen
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Onderwijsinspectie eindtoets
Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk
Cockpitdenken zonder handelingservaring
Aan de knoppen draaien
Jan Bransen
Framende berichtgeving over het onderwijs
De Smaad van het Onderwijs 2022
Tijl Rood
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
democratisch tekort advies Onderwijsraad mbt artikel 23
En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23
Gert Biesta
Diagnose label stigma
Gekke kinderen in de klassen? Een label hoort aan een koffer!
Ivo Mijland
DTT niet formatief
Wat kunnen we met de Diagnostische Tussentijdse Toets?
Karen Heij
Pedagogiek en didactiek
Didactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig
Machiel Karels
Dienend leiderschap
Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet
discussies doorstroomtoets - deel 1 - twee doelen
Discussies over de doorstroomtoets (1): twee doelen, een toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 2 - overwaardering
Discussies doorstroomtoets (2): overwaardering van een te smalle toets
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 3 - objectief of subjectief
Discussies doorstroomtoets (3): Objectieve graadmeter of versterker van ongelijkheid?
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 4- stigmatisering en prestatiedruk
Discussies doorstroomtoets (4): Stigmatisering en prestatiedruk
Nico den Breejen
discussies doorstroomtoets - deel 5 - verschillen tussen toetsaanbieders
Discussies doorstroomtoets (5): verschillen tussen toetsaanbieders
Nico den Breejen
Drie adviezen aan Arie Slob
Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland
Drie goede voornemens voor een beter contact met ouders
Drie goede voornemens voor een beter contact met ouders
Peter de Vries
Ontwikkelingsdyslexie
Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet
Dyslexieverklaring terecht?
Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos
Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Eerst werken dan studeren
Eerst werken, dan studeren
Jan Bransen
Eindtoets overbodig
Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren
Elkaar verstaan onderwijs
Elkaar verstaan
Jan Bransen
Groepsplangedoe
Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Paul Filipiak
Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Sjef Drummen
Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta
Harm Klifman
Meritocratie en scholen
De schutting van de school is van glas!
Rijk van Ommeren
Groep 1 en 2 niet toetsen
In groep 1 en 2 niet toetsen, maar observeren!
Teije de Vos
Havo is geen optie
Havo is geen optie
Peter de Vries
Het is de toon die me ziek maakt
Het is de toon die me ziek maakt
Peter de Vries
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
Hoe effectief is flipped learning nu echt?
Hoe effectief is 'flipped learning' nu echt?
Wilfred Rubens
Klagende ouders
Klagende ouders en de kunst van samenwerking
Ivo Mijland
Hoogste tijd voor een stelselherziening
De hoogste tijd voor een stelselherziening
Jan Bransen
Huiswerkbegeleiding
Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Lisanne van Nijnatten
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen
Ideale ouders eigenschappen
Ideale ouders
Peter de Vries
Transformeren
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Kleuters en inspectie
Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
Ewald Vervaet
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Interview Roel Bosker
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
Intelligentie Structuur Test
Intelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test
Lisanne van Nijnatten
WISC-III of RAKIT-2?
Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Lisanne van Nijnatten
Visie en kernwaarden
Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Alex de Bruijn
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont
Kleuters en spel
Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis
Kleuters en iPads
Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis
Kleuters toetsen
Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis
Kwaliteit in de klas
Kwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas...
Bea Pompert
Kwaliteit opleiding
Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Eleonoor van Gerven
Ontwikkeling kwaliteitszorg
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
Kwaliteitszorg onderzoek
Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman
Leerachterstand: waar lopen ze op achter?
Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter?
Ivo Mijland
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Lof der zotheid
De lof der zotheid - echt gelijk door verschillende behandeling
Ivo Mijland
Doel van onderwijs
Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels
Luc Stevens over ouderbetrokkenheid
Ouders moet je niet in een onderwijsleerproces zetten
Machiel Karels
Mindfulness ineffectief
Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof
Reparatie of innovatie
Groei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs
Machiel Karels
Echte vrijheid in en door het onderwijs
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn
onderwijs en zelfkennis
Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen
Onderwijs idealisten
Onderwijs en de idealisten
Lex Hupe
Onderwijs is geen competitie
Over ladders en wadlopers
Jan Bransen
Onderwijs is geen interventie
Onderwijs is geen interventie
Jan Bransen
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen
Onderwijs slaat door
Het onderwijs slaat door
Steven Pont
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest
Time-out 2032
Ons onderwijs 2032: hoe nu verder?
Marjolein Zwik
Opinie
Opinie - onderwijskundige kennis ingekleurd
redactie
Organisatie als rotonde
Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning
Tim Surma
Paradigma in het onderwijs: wat komt eerst?
Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar?
Ewald Vervaet
Inzet klassenassistent
Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
Anke de Boer
Pedagogische tact
Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Anne van Hees
Pijnpunten basisonderwijs
Twee pijnpunten in ons basisonderwijs
Ewald Vervaet
Platform #onderwijs2032
Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Casper Hulshof
Vreemde talen onderwijs
Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Erna Brummel
Publicatie eindtoets
Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels
Participerende ouders
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle
Red de taal van de toetsenmaker!
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
Overdenkingen Schnabel I
Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik
School in de straat
School in de straat
Peter de Vries
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
Smartphones in de klas voortdurende discussie
Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten
Wilfred Rubens
Minder standaardtesten
Standaardtesten in het onderwijs. Moet dat nou?
Dick van der Wateren
Stop de kleutertest
Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Dick van der Wateren
leerlingen met faalangst
Mogen struikelen als loyaliteit
Pascal Cuijpers
Een sober leerlingvolgsysteem
Een sober leerling- en onderwijsvolgsysteem, dat kan en mag!
Teije de Vos
Afstemmen op ontwikkelingsfase kind
Doorbreek de testcultuur
Ewald Vervaet
Verplichting Eindtoets ongewenst
Verplichting Centrale Eindtoets onnodig en onwenselijk
Teije de Vos
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink
verband visies op cognitie, leren, bestuur en beleid
Over schuttingen en grensgangers
Jan Bransen
Toegevoegde waarde
De verleidingen van toegevoegde waarde
Dick van der Wateren
Verwachtingen
Verwachtingen van het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Vier maatregelen tegen lerarentekort
Vier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen
Ewald Vervaet
Vijf tips onderwijs discussie
Vijf tips voor een zinnige onderwijsdiscussie
Machiel Karels
Vinger opsteken
Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn
Een visie op de som van effectieve instructies
Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen
Nationaal curriculum
De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Marjolein Zwik
Meer ruimte vrij spel
Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout
Wat is jouw onderwijsfilosofie
Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson
Curriculum voor scholen breidt zich uit
Wat scholen allemaal moeten
Casper Hulshof
Wat van waarde is in onderwijs op afstand
Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet
Wegcijferen door toetsen
Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Werkdruk normjaartaak
Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik
Teamontwikkeling
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.