Opinie - onderwijskundige kennis ingekleurd

Wees terughoudend bij stellen psychiatrische diagnose
Laura Batstra

Het onderwijs verkeert in een systeemcrisis
Machiel Karels

Hoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel.
Luc Stevens

Wat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren?
Machiel Karels

Geef de leerkracht zijn vak terug!
Luc Stevens

Onderwijs2032 als nadere professionalisering
Dick van der Wateren

Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels

Van werkdruk naar werkgelegenheid
Marjolein Zwik

Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis

Het mag wel wat kalmer aan in het onderwijs
Machiel Karels

10 vragen bij opbrengstgericht werken
Machiel Karels

21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Hans van Rijn

21st century skills
Casper Hulshof

Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld

ADHD is geen ziekte
Laura Batstra

Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen
Wilfred Rubens

Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie

Beleid, beleid en beleid
Harm Klifman

Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren

Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Alex de Bruijn

Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik

Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk

Aan de knoppen draaien
Jan Bransen

De Smaad van het Onderwijs 2022
Tijl Rood

De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik

En niet andersom? - Over het democratisch tekort in het advies van de Onderwijsraad met betrekking tot artikel 23
Gert Biesta

Gekke kinderen in de klassen? Een label hoort aan een koffer!
Ivo Mijland

Wat kunnen we met de Diagnostische Tussentijdse Toets?
Karen Heij

Didactiek en pedagogiek hebben elkaar nodig
Machiel Karels

Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman

Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet

Discussies over de doorstroomtoets (1): twee doelen, een toets
Nico den Breejen

Discussies doorstroomtoets (2): overwaardering van een te smalle toets
Nico den Breejen

Discussies doorstroomtoets (3): Objectieve graadmeter of versterker van ongelijkheid?
Nico den Breejen

Discussies doorstroomtoets (4): Stigmatisering en prestatiedruk
Nico den Breejen

Discussies doorstroomtoets (5): verschillen tussen toetsaanbieders
Nico den Breejen

Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland

Drie goede voornemens voor een beter contact met ouders
Peter de Vries

Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet

Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Eerst werken, dan studeren
Jan Bransen

Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren

Elkaar verstaan
Jan Bransen

Groepsplangedoe - Het baren van papieren tijgers
Paul Filipiak

Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Sjef Drummen

Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta

Lezend in Biesta
Harm Klifman

De schutting van de school is van glas!
Rijk van Ommeren

In groep 1 en 2 niet toetsen, maar observeren!
Teije de Vos

Havo is geen optie
Peter de Vries

Het is de toon die me ziek maakt
Peter de Vries

Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn

Hoe effectief is 'flipped learning' nu echt?
Wilfred Rubens

Klagende ouders en de kunst van samenwerking
Ivo Mijland

De hoogste tijd voor een stelselherziening
Jan Bransen

Huiswerkscholen zijn géén oplossing voor onderpresteren
Lisanne van Nijnatten

Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen

Ideale ouders
Peter de Vries

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
Ewald Vervaet

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink

Intelligentie Structuur Test: kritische beschouwing van deze IQ test
Lisanne van Nijnatten

Gaat RAKIT-2 de WISC-III IQ-test vervangen?
Lisanne van Nijnatten

Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Alex de Bruijn

Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont

Kleuters leren meer van spel dan van school
Sieneke Goorhuis

Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis

Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis

Kwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas...
Bea Pompert

Meesterlijk opleiden - De ene opleiding is de andere niet
Eleonoor van Gerven

Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman

Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman

Leerachterstand? Maar waar lopen ze op achter?
Ivo Mijland

Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn

De lof der zotheid - echt gelijk door verschillende behandeling
Ivo Mijland

Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels

Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels

Ouders moet je niet in een onderwijsleerproces zetten
Machiel Karels

Mindfulness veelbelovend of ineffectief
Casper Hulshof

Groei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs
Machiel Karels

Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink

Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn

Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen

Onderwijs en de idealisten
Lex Hupe

Over ladders en wadlopers
Jan Bransen

Onderwijs is geen interventie
Jan Bransen

Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen

Het onderwijs slaat door
Steven Pont

Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren

Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest

Ons onderwijs 2032: hoe nu verder?
Marjolein Zwik

Opinie - onderwijskundige kennis ingekleurd
redactie

Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn

Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries
.jpg)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie
Tim Surma
.jpg)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum
Tim Surma

Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning
Tim Surma

Ontwikkeling en onderwijs: ronddraaiende kip-ei-kwestie of oplosbaar?
Ewald Vervaet

Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
Anke de Boer

Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Anne van Hees

Twee pijnpunten in ons basisonderwijs
Ewald Vervaet

Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Casper Hulshof

Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Erna Brummel

Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels

Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle

Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij

Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik

School in de straat
Peter de Vries

Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren

Smartphones in de klas: voortdurende discussie met dezelfde argumenten
Wilfred Rubens

Standaardtesten in het onderwijs. Moet dat nou?
Dick van der Wateren

Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Dick van der Wateren

Mogen struikelen als loyaliteit
Pascal Cuijpers

Een sober leerling- en onderwijsvolgsysteem, dat kan en mag!
Teije de Vos

Doorbreek de testcultuur
Ewald Vervaet

Verplichting Centrale Eindtoets onnodig en onwenselijk
Teije de Vos

Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg

Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink

Over schuttingen en grensgangers
Jan Bransen

De verleidingen van toegevoegde waarde
Dick van der Wateren

Verwachtingen van het jonge kind
Sieneke Goorhuis

Vier maatregelen om meer onderwijzers voor de klas te krijgen
Ewald Vervaet

Vijf tips voor een zinnige onderwijsdiscussie
Machiel Karels

Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn

Een visie op de som van effectieve instructies
Jan Bransen

De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Marjolein Zwik

Psychosociale ontwikkeling jonge kinderen gebaat bij vrij spel
Louise Berkhout

Wat is jouw onderwijsfilosofie?
Ben Johnson

Wat scholen allemaal moeten
Casper Hulshof

Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren

Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet

Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak

Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt

Flipping de normjaartaak: werkdruk in het onderwijs ontrafeld
Marjolein Zwik

Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn