School
Hoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt?
Machiel Karels
7 redenen waarom scholen altijd open moeten zijn
Machiel Karels
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Machiel Karels
10 vragen aan de Onderwijsinspectie 2022
Machiel Karels
Agora onderwijs - een intrigerende benadering van leren
Machiel Karels
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens
Een kindcentrum - waarom zou u dat willen?
Machiel Karels
Een school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud
Machiel Karels
Eindexamen Anders. Verbetering van de huidige vo-eindexamenpraktijk
Dick van der Wateren
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels
Heeft u hier een cursus voor moeten volgen?
Machiel Karels
Wat is inclusief onderwijs?
Machiel Karels
Kwaliteitskaarten School aan Zet
redactie
Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels
Hoe breng je als schoolleider alle recente ontwikkelingen bij elkaar in een samenhangend plan?
Machiel Karels
Onderwijs als Ambacht
Machiel Karels
Onderwijs van binnenuit
Machiel Karels
PISA: Wat je niet zaait, kun je niet oogsten
Karen Heij
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
Stap voor stap naar stevig leiderschap - recensie
Machiel Karels
Van de kat en de bel - Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs
Machiel Karels
Van individueel naar inclusief onderwijs
Machiel Karels
Van koersplan naar schoolplan
Gerard Bel
Verbouwing op school? Zo kun je hier een leerzame ervaring van maken voor de kinderen!
redactie
Onderwijs2032 als nadere professionalisering
Dick van der Wateren
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta
Ons onderwijs 2032: hoe nu verder?
Marjolein Zwik
Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Casper Hulshof
Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Erna Brummel
Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik
De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Marjolein Zwik
Hoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen?
Gerard Bel
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Zo maak je richtinggevend beleid voor je school
Machiel Karels
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Het onderwijs verkeert in een systeemcrisis
Machiel Karels
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk
Arja Kerpel
Het Nederlandse onderwijsstelsel - basisschool - ontwikkelingen
Arja Kerpel
Leren zichtbaar maken - John Hattie
Arja Kerpel
10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken
Machiel Karels
Wat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren?
Machiel Karels
Reflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam
Machiel Karels
Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider
Machiel Karels
Schooladvies zonder Cito toets - hoe gaat dat?
Marjolein Zwik
10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs
Machiel Karels
Top 10 artikelen 2017
redactie
Het mag wel wat kalmer aan in het onderwijs
Machiel Karels
10 vragen bij opbrengstgericht werken
Machiel Karels
Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen
Van brij naar betekenis. Schoolopbrengsten terug tot de essentie.
menno-van-hasselt
De Smaad van het Onderwijs 2022
Tijl Rood
De vergeten gave van creativiteit
Martine Blonk - Meulenkamp
Dimensies van onderwijs
Machiel Karels
Het effect van onder- en overadvisering bij het einde van de basisschool
redactie
The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels
Voorziet gecombineerde leerweg mbo in behoefte?
Annemieke Top
Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood
Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Sjef Drummen
Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Pedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
De schutting van de school is van glas!
Rijk van Ommeren
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg
De ideale omvang van onderwijsteams en de impact op betrokkenheid en resultaten in het mbo
redactie
In 7 stappen naar zinvol leren
Marleen Legemaat
Innovatieve scholen
redactie
De invloed van klasinrichting op leerprestaties
redactie
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels
Hoe een kleine school kan overleven
Martie de Pater
Optimaliseren van mbo- doorstroom naar hbo: de rol van proefstuderen, loopbaanbegeleiding en mentoring
redactie
Groei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs
Machiel Karels
Normjaartaak in het primair onderwijs
Marjolein Zwik
Onderwijs anders organiseren? 7 aanbevelingen voor een zorgvuldige implementatie
Machiel Karels
Onderwijs en de idealisten
Lex Hupe
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Onderwijsverslag 2012 / 2013: focus op de leerling
Machiel Karels
Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam
Overgangsnormen, doubleren en zittenblijven in het voortgezet onderwijs: een diepgaande verkenning
redactie
Twee pijnpunten in ons basisonderwijs
Ewald Vervaet
Roos van Leary - interactiekunde voor professionals
redactie
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs
Machiel Karels
100 jaar onderwijstijdschrift JSW
Machiel Karels
Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy
MBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om
Annemieke Top
Vijf tips voor een zinnige onderwijsdiscussie
Machiel Karels
Podcast: We bemoeien ons nergens mee, tenzij...
Mathilde Tempelman-Lam
De dooddoener die werkdrukbeleving heet...
Marjolein Zwik
Werkplezier draagt bij aan fundamentele verandering
Dolf Janson
Onderwijsakkoord: Snoeien doet bloeien
Rijk van Ommeren
Ondersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit
Annemieke Top
Leerlingen betrekken bij schoolbeleid: een positieve impuls voor motivatie en betrokkenheid
redactie
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3
Marjolijn van Noord
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2
Marjolijn van Noord
Het is de toon die me ziek maakt
Peter de Vries
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs
Joost Karels
Reflecteren met het team - schrijf een brief!
Dolf Janson
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1
Marjolijn van Noord
Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer
Bronnen en contexten in toetsvragen niet functioneel
Gerdineke van Silfhout
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Citoscore hanteren
Sieneke Goorhuis
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman
Wat kunnen we met de Diagnostische Tussentijdse Toets?
Karen Heij
Formatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Tien voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen
Annemieke Top
Effectief formatief toetsen - vijf strategiën met voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
De inspectie hinkt op twee benen
Ewald Vervaet
Leerlingvolgsysteem: dat wordt een stuk makkelijker!
Teije de Vos
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Objectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave
Gerdineke van Silfhout
21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data
Wendy Brasz en Myra den Haan
Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos
Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman
Standaardtesten in het onderwijs. Moet dat nou?
Dick van der Wateren
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
Een sober leerling- en onderwijsvolgsysteem, dat kan en mag!
Teije de Vos
Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Toetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets
Eveline van Baalen
Oorzaken verschuiving normen LVS-toetsen nader bekeken
Jacqueline Visser
Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel
Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak
Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis
Eindtoets basisonderwijs kiezen
Machiel Karels
Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk
Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout
Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren
Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout
Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan
Annemieke Top
Verplichting Centrale Eindtoets onnodig en onwenselijk
Teije de Vos
Niveau Engels meten in groep 8: gemotiveerd en effectief aan de slag
Eveline van Baalen
In groep 1 en 2 niet toetsen, maar observeren!
Teije de Vos
Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
Ewald Vervaet
Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis
Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Dick van der Wateren
Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen
Karin van de Mortel
Leesrijpheid moet je toetsen! Maar op welke manier?
Ewald Vervaet
Leesrijpheidstoets versus Citotoets Deel 1
Ewald Vervaet
Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2
Ewald Vervaet
Bepalen van leesrijpheid: vergelijking van twee toetsen - deel 3
Ewald Vervaet
Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren
Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip
Karin van de Mortel
Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak
Lastige ouders? - Vier tips voor ouders
Peter de Vries
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle
Succesvolle schoolprofilering
Myriam Lieskamp
Weg met oudertevredenheids-onderzoeken!
Peter de Vries
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
Marktgerichte school heeft de toekomst
Ronald Dulmers
Een succesvolle open dag
Ronald Dulmers
De school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld
Ronald Dulmers
Hoe zet je een basisschool in de markt?
Ronald Dulmers
Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Ronald Dulmers
Interieur en identiteit
René Leverink
Profileren met social media
Ronald Dulmers
Klein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote
Ruben du Burck
De combinatiegroep in het voortgezet onderwijs: invloed op ontwikkeling en voorkeuren van leerlingen
redactie
Effect van aanmeldingen, loten en overinschrijving in het voortgezet onderwijs
redactie
Effecten van centrale vaklestijd op een gedifferentieerd aanbod in het onderwijs
redactie
Invloed van groepssamenstelling op leerresultaten in het mbo: homogene versus heterogene groepen
redactie
Effecten van klassenverkleining op leerprestaties, gedrag en welbevinden in het voortgezet onderwijs
redactie
Leeropbrengsten: unitonderwijs versus klassikaal onderwijs
redactie
Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs?
redactie
De impact van vakanties op het leerrendement
redactie
Vier manieren waarop de inrichting van het klaslokaal het executief functioneren beïnvloedt
Andrew Ayers
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
Duurzame schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
Factoren die de deelname van mbo-studenten aan buitenlandervaringen beïnvloeden
redactie
Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp
Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
Myriam Lieskamp
High impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen
Filip Dochy
Leren en ontwikkeling anno 2022: High impact learning (2)
Filip Dochy
High impact learning (4) - Zeven bouwstenen
Filip Dochy
Interdisciplinair opleiden in het mbo: samenwerking tussen teams voor effectief onderwijs
redactie
Interventies voor het verhogen van de effectiviteit van grote docententeams
redactie
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
Kennisdeling binnen docententeams in het mbo: het belang van samenwerken en leren
redactie
Kenniswerkplaatsen: samenwerking voor schoolontwikkeling en professionalisering
redactie
Kom maar op met je feedback
Machiel Karels
Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt
High impact learning: model voor de toekomst (1)
Filip Dochy
Successen realiseren - onderweg naar kindgericht onderwijs
Dolf Janson
Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp
Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn
Persona's - Het beschrijven van een ijkpersoon bij het flexibiliseren van onderwijs
Carine Elferink
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
Formatief evalueren schoolbreed implementeren
Bertine van den Oever
De invloed van kwaliteitsbeleid op het lerend vermogen van scholen
redactie
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
De schoolleider als piloot
Theo Wildeboer
Versterken van professionele netwerken: sleutels tot effectieve kennisdeling in het onderwijs
redactie
Processen zijn cool: werken met stroomschema's
Theo Wildeboer
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
Een ambitie op goed onderwijs
Minke Knol
Antwoord op de vraag: hoe ontwikkelen leraren vaardigheden voor gepersonaliseerd onderwijs?
redactie
De rol van leerlingenbetrokkenheid in innovatieprocessen binnen het onderwijs
redactie
Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Alex de Bruijn
Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink
Continu verbeteren in het onderwijs. Praktische strategieën voor implementatie op alle niveaus
Myriam Lieskamp
Criteria voor het kiezen van een middelbare school: wat ouders en leerlingen moeten overwegen
redactie
Behoedzaam innoveren van een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij
Druk druk druk: Slimmer organiseren in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken
Minke Knol
Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen
Minke Knol
Het effect van bestuurlijke inrichting op de kwaliteit van onderwijs en leeropbrengsten in het primair onderwijs
redactie
Effectieve externe prikkels voor duurzame kwaliteitsverbetering in onderwijsinstellingen
redactie
Je tijd en energie steken in dat wat ertoe doet
Jaap Versfelt
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Havo is geen optie
Peter de Vries
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
Wat is een excellente school? Over de invloed van schoolleiderschap op leerresultaten van leerlingen
Minke Knol
Kansrijke medezeggenschap in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Kwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas...
Bea Pompert
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
Kindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Machiel Karels
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman
Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij
Vergelijking tussen categoriale gymnasia en gymnasiumafdelingen van scholengemeenschappen: wat ouders en leerlingen moeten weten
redactie
Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
redactie
Bestuur én inspectie sturen samen op kwaliteit
Theo Wildeboer
Onderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt
Minke Knol
Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp
Overladenheid, de erfzonde van het onderwijs
Henk Sissing
Prestatiepijn: toetsen als boosdoeners?
Gerdineke van Silfhout
Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels
Rapportvormen in het onderwijs: inzicht in leerontwikkeling en kwaliteit
redactie
De impact van schoolleidersopleidingen op het effectief functioneren van schoolleiders
redactie
Van ambitie naar uitvoer in de lespraktijk
Jaap Versfelt
En toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling
René Leverink
Meebeslissen over taakbeleid; aan de slag met het werkverdelingsplan
Marjolijn van Noord
Toetsing als kans om te leren - interview
Dominique Sluijsmans
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink
De verwachtingen van werkgevers van mbo-studenten: de rol van excellentieprogramma’s
redactie
Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman
Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman
Innovaties in het voortgezet onderwijs: een schoolbrede benadering
redactie
Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie -
Joost Karels
Vergelijking van examenresultaten: traditioneel onderwijs versus ervaringsleren
redactie
Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol
Ongewenst contact tussen leraar en leerling
Joost Karels
Effectieve interventies voor klassesamenstelling in de bovenbouw: impact op werkklimaat en leerresultaten
redactie
Klantbeleving van studenten in het voortgezet onderwijs: impact op beeldvorming en kwaliteit
redactie
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson
Het stimuleren van leren en ontwikkeling door schoolloopbaan: strategieën voor succes
redactie
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
De bijdrage van regionale netwerken aan innovatie en kwaliteitsverbetering in het voortgezet onderwijs
redactie
Duobanen in het onderwijs: een innovatieve oplossing voor efficiënter en effectiever onderwijs
redactie
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
Ontwerpcriteria voor effectieve samenwerking tussen scholen en partners
redactie
It takes a village to raise a child.
Elena Carmona van Loon
Differentiëren is te leren
Helèn de Jong
Gelijke onderwijskansen realiseren
Ton Mooij
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman
De schoolleider doet ertoe
Myriam Lieskamp
Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie
De staat van de Nederlandse Onderwijsleider
Margareth de Wit
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
In gesprek raken en blijven. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Met je team de werkdruk verminderen. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Alex de Bruijn
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Leiderschapspraktijken veranderen: effectieve strategieën voor verbetering in het voortgezet onderwijs
redactie
Leiderschap en leiderschapsstijlen
Machiel Karels
Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen?
Henk Galenkamp
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Maak je kwaliteitszorg levend!
Minke Knol
Efficiënt werken en verhogen van tevredenheid met een meerscholendirectie
redactie
De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons
Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers
Margareth de Wit
Het onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs
Elena Carmona van Loon
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
Wat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider?
Margareth de Wit
Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn
Hoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel.
Luc Stevens
Wat staat centraal, het individu of de doelstellingen?
Wilfred Rubens
21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Hans van Rijn
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland
Effecten van het continurooster in het basisonderwijs: een analyse van voor- en nadelen
redactie
Effecten van kleuterbouwverlenging op de schoolloopbaan van herfstkinderen
redactie
Effecten van zittenblijven en versnellen op de schoolprestaties: een analyse
redactie
Factoren die de keuze voor een vervolgopleiding in het mbo beïnvloeden
redactie
Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1)
Dick van der Wateren
Gepersonaliseerd onderwijs: een benadering voor verbetering van leerresultaten
redactie
De hoogste tijd voor een stelselherziening
Jan Bransen
De invloed van het kwartiertjesrooster op onderwijs en leerprestaties
redactie
Flip the System aan het werk: Pilot Scholenzelfevaluatie (2)
Dick van der Wateren
Leerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren
René Leverink
Strategieën voor het vergroten of verklegen van de instroom in de gymnasiumafdeling
redactie
Methode als vertrekpunt voor gepersonaliseerd leren (het kan!)
Wendy Brasz en Myra den Haan
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Onderwijsresultaten bij samengestelde basisscholen: een verkenning
redactie
Het effect van het loslaten van het jaarklassensysteem op de ontwikkeling van kinderen
redactie
Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (4) - Leestips en referenties
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
Internationaal netwerk rond nationale onderwijsvernieuwingen
Ewald Vervaet
De kracht van buitenschools leren: hoe verbindende benaderingen de leerervaring verrijken
redactie
Unitonderwijs, van plan naar inrichting
Hanneke Oosting
Oud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs
Elena Carmona van Loon
Wat de wet voorschrijft
Dolf Janson
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet
ZZP-ers in het onderwijs - gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad
Joost Karels
Eerst werken, dan studeren
Jan Bransen
Over schuttingen en grensgangers
Jan Bransen
Burgerschap in de school
René Leverink
Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde.
Piet van der Ploeg
Versterking van burgerschap en gemeenschapsverbondenheid in het mbo: effectieve interventies
redactie
It takes a schoolclass to raise a child
Peter de Vries
Sociale ongelijkheid binnen het onderwijs
Ilse Erich
(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp
Top 10 artikelen 2019
redactie
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
Aan de slag met onderwijsvernieuwing
Jaap Versfelt
Anders organiseren met flexibele schooltijden: Ander onderwijs of onderwijs anders organiseren?
Lidwien Kok
Autopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs
Guus Geisen
De Staat van Duurzaam Onderwijs
Nelleke Jacobs
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Effectieve aanpak voor zwakke basisscholen: van zwakte naar excellentie
redactie
Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood
Hattie geeft richting, maar geen recepten
Bas ter Avest
High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat
redactie
Leren anders organiseren
Machiel Karels
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Machiel Karels
Ontwikkelen van wijsheid
Jan Jutten
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning
Tim Surma
Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer
Hoe maak je een schoolplan dat werkt?
Jaap Versfelt
Teamgericht organiseren in het basisonderwijs
Machiel Karels
Het optimaliseren van vaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs: zichtbaarheid en effectiviteit in de lespraktijk
redactie
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
Het belang van ondernemerschapsskills in mbo-opleidingen voor arbeidsmarktsucces
redactie
Het eindexamencijfer op het vmbo als voorspeller voor schoolsucces
redactie
Flexibel onderwijs - Speelruimte in regels voor mbo
Carine Elferink
Wat zijn kenmerken van mbo-studenten?
redactie
Beroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor?
redactie
Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015
Myriam Lieskamp
Bevordering van beta- en techniekvakken op het vmbo: strategieën en vooruitzichten
redactie
Doorstromen van Havo naar Vwo: hoe gaat dat?
redactie
De rol van brede opleidingen in slagingskansen en arbeidsmarktkansen
redactie
Gymnasium of niet? Hoe komen leerlingen tot een keuze?
redactie
Factoren die het schoolloopbaansucces beïnvloeden bij leerlingen in het voortgezet onderwijs: de rol van gedragsproblemen in speciaal onderwijs
redactie
De invloed van de fysieke omgeving op het leren van mbo-studenten
redactie
Oplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling
Ivo Mijland
De invloed van groepsgrootte op werkbeleving van docenten en de effecten op mbo-studenten
redactie
Optimale tijdstippen voor lesgeven aan vmbo-leerlingen: wat zegt onderzoek?
redactie
Hybride leeromgeving (3): het ontwerp
Rens Gresnigt
Wetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW
René Leverink
Kostenvergelijking van bekostigde mbo-opleidingen: een analyse van financiële aspecten en implicaties
redactie
Leeropbrengsten van internationalisering in het mbo: impact en vooruitzichten
redactie
Loopbaanoriëntatie en begeleiding voor vo-leerlingen: effectieve strategieën en impact
redactie
Onderzoeksvaardigheden bij mbo-studenten in groenonderwijs: ontwikkeling en impact
redactie
Passend onderwijs voor mbo-studenten: voldoen aan ondersteuningsbehoeften en verbeteren van kansen
redactie
De rol van skills heroes en vakwedstrijden in persoonlijke vorming
redactie
Effectiviteit van stagevormen in het mbo: lintstage versus blokstage
redactie
De invloed van taalvaardigheid op de doorstroom van mbo naar hbo: een verkenning
redactie
Selectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten
Annemieke Top
Complete make-over voor Management & Organisatie als schoolvak
René Leverink
Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
redactie
De rol van groepscohesie bij schoolverlaten in het mbo
redactie
Het effect van een brede brugklas op effectieve selectie in het voortgezet onderwijs
redactie
Erken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams
Machiel Karels
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer
Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers
Vera Meewis
Korte schets van een onderwijszorgroute
Arjan Clijsen
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Arjan Clijsen
Downsyndroom: ervaringen van reguliere scholen
Gert de Graaf
Impact van vroeg verwijzen naar speciaal onderwijs op leerlingensucces
redactie
Passend onderwijs: recht op verschillend zijn
Peter de Vries
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs
Helèn de Jong
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels
Het organiseren van onderwijskwaliteit met de NSCCT
Herman Kolthof
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels
Passend inclusief?
Mathilde Tempelman-Lam
Passend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht
Arja Kerpel
De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer
Passend Onderwijs: beweging van onderop
Peter de Vries
Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
Anke de Boer
Zorgen voor of zorgen over passend onderwijs?
Kees van Overveld
Passend onderwijs in het mbo maakt meer los dan gedacht
Annemieke Top
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen
Ruimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren
Joyce van den Boogaard
Passend onderwijs en weloverwogen beslissen. Praten over leerlingen.
Elena Carmona van Loon
Vergelijking van schoolprestaties: internationale scholen versus regulier onderwijs
redactie
Andere tijden
Marjolein Zwik
(Gebrek aan) continuïteit
Marjolein Zwik
Loon- en functiemix onderwijspersoneel: impact op onderwijs en organisatie
redactie
Digitale geletterdheid en mediawijsheid in het praktijkonderwijs: essentiële vaardigheden voor de toekomst
redactie
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.
Myriam Lieskamp
Voorbeelden van tijd- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren
redactie
Juffen zijn toffer dan meesters
Marianne Hogenhout
Hoe word je verzekeringsadviseur?
redactie
Flexibiliteit en bijscholing: cruciaal voor onderwijssucces
redactie
Compleet effectief en leuk leesonderwijs: de Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver
redactie
Het gebrek aan docenten
redactie
Handige tips voor het vinden van een studentenkamer
redactie
5 tips voor scholieren om een cv te maken zonder werkervaring
redactie
Waarom een carrière in financiële administratie?
redactie
Gebruikmaken van de expertise van Arabische docenten: Interactieve platforms creëren voor privéles Arabisch
redactie
Hoe Werkt Het: Auto Theorie
redactie
Dit zijn de voordelen van een bedrijfscoach
redactie
Wat zijn de beste vloeren voor scholen?
redactie
Hoe kan Chat GPT kinderen helpen met leren?
redactie
Flexibiliteit en bijscholing: cruciaal voor onderwijssucces
redactie
Het belang van effectieve interne communicatie in onderwijsinstellingen
redactie
Hoe maak je een professioneel CV?
redactie
Excel is handiger dan je denkt!
redactie
Wil je verder in de financiën?
redactie
Dit zijn de 4 meest voorkomende gedragsproblemen bij kinderen
redactie
Investeren in je carrière
redactie
Hoe kun je kinderen vroegtijdig leren over duurzaamheid?
redactie
Heeft mijn kind een smartphone nodig?
redactie
De leukste tassen voor leraressen
redactie
Sgoolfotografie: vernieuwende schoolfotografie
redactie
Hoe maak je kinderen milieubewust?
redactie
Hoe bepaal je de naam van je onderwijswebsite?
redactie
Waar let je op bij de aanschaf van een schooltas?
redactie
Voor wie is een NIMA opleiding geschikt?
redactie
Kun je in de zorgsector ondernemen zonder medische diploma's?
redactie
Ondernemen in onderwijs: Van A tot Z
redactie
De kracht van onderwijs en training
redactie
Het belang van schoolplein inrichting
redactie
Schending van privacy van kinderen online: Wat kun je er als ouders aan doen?
redactie
4 Tips voor je kind om een goed PWS project te schrijven
redactie
Dit is waarom een goede schooltas onmisbaar is
redactie
Hoe kun je aan het werk in de schuldhulpverlening?
redactie
Ontdek een uitgebreid aanbod van scooteronderdelen
redactie
Hoe creëer je een gezellige en feestelijke lunch met de klas
redactie
Het gebruik van transcriberingstechnologieën in het onderwijs
redactie
Hoe kun je een Virtuele Assistent worden?
redactie
Hoe werkt onderwijs voor een kind dat veel zorg nodig heeft?
redactie