Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

School

Voorkom vastlopen onderwijsverandering
Hoe voorkom je dat een onderwijsverandering vastloopt?
Machiel Karels
Scholen open!
7 redenen waarom scholen altijd open moeten zijn
Machiel Karels
Ontwikkelingsgerichte audit
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Machiel Karels
10 vragen aan de onderwijsinspectie
10 vragen aan de Onderwijsinspectie 2022
Machiel Karels
10 jaar Agora onderwijs
Agora onderwijs - een intrigerende benadering van leren
Machiel Karels
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens
Een kindcentrum
Een kindcentrum - waarom zou u dat willen?
Machiel Karels
Een school in transitie
Een school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud
Machiel Karels
Examenpraktijk VO
Eindexamen Anders. Verbetering van de huidige vo-eindexamenpraktijk
Dick van der Wateren
Hallo witte scholen
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels
Heeft u hier een cursus voor moeten volgen?
Heeft u hier een cursus voor moeten volgen?
Machiel Karels
Wat is inclusief onderwijs?
Machiel Karels
Kwaliteitskaarten School aan Zet
Kwaliteitskaarten School aan Zet
redactie
Leiding geven aan een lerende school
Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels
Nationaal Programma Onderwijs stappen
Hoe breng je als schoolleider alle recente ontwikkelingen bij elkaar in een samenhangend plan?
Machiel Karels
Onderwijs als Ambacht
Onderwijs als Ambacht
Machiel Karels
Onderwijs van binnenuit
Onderwijs van binnenuit
Machiel Karels
Pisa ranking
PISA: Wat je niet zaait, kun je niet oogsten
Karen Heij
Professionele Leergemeenschap het handboek
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels
Schoolleider lerende cultuur
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
Stap voor stap naar stevig leiderschap
Stap voor stap naar stevig leiderschap - recensie
Machiel Karels
Van de kat en de bel
Van de kat en de bel - Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs
Machiel Karels
Van individueel naar inclusief onderwijs
Van individueel naar inclusief onderwijs
Machiel Karels
Van koersplan naar schoolplan
Gerard Bel
Verbouwing op school
Verbouwing op school? Zo kun je hier een leerzame ervaring van maken voor de kinderen!
redactie
Onderwijs2032 professionalisering
Onderwijs2032 als nadere professionalisering
Dick van der Wateren
Stellingen #2032
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels
Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta
Time-out 2032
Ons onderwijs 2032: hoe nu verder?
Marjolein Zwik
Platform #onderwijs2032
Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Casper Hulshof
Vreemde talen onderwijs
Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Erna Brummel
Overdenkingen Schnabel I
Enkele overdenkingen bij Schnabel I #onderwijs2032
Marjolein Zwik
Nationaal curriculum
De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Marjolein Zwik
Schoolleider bij veranderingen
Hoe geef je als schoolleider succesvol leiding aan veranderingen?
Gerard Bel
Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Schoolorganisatie
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Beleid school maken
Zo maak je richtinggevend beleid voor je school
Machiel Karels
10 problemen Eindtoets
10 pittige problemen met de Eindtoets Basisonderwijs
Machiel Karels
Systeemcrisis in het onderwijs
Het onderwijs verkeert in een systeemcrisis
Machiel Karels
Formatieve assessment
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk
Arja Kerpel
Nederlands onderwijsstelsel
Het Nederlandse onderwijsstelsel - basisschool - ontwikkelingen
Arja Kerpel
Leren zichtbaar maken
Leren zichtbaar maken - John Hattie
Arja Kerpel
Groepsdoorbrekend werken
10 vragen over de implementatie van groepsdoorbrekend werken bij de basisvakken
Machiel Karels
Leerachterstand en visie
Wat zegt 'leerachterstand' over onze visie op leren?
Machiel Karels
Reflectie op afstandsonderwijs
Reflectie op afstandsonderwijs: 12 vragen voor het schoolteam
Machiel Karels
Onderwijsverslag 2013-2014
Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider
Machiel Karels
Schooladvies
Schooladvies zonder Cito toets - hoe gaat dat?
Marjolein Zwik
Misverstanden gepersonaliseerd onderwijs
10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs
Machiel Karels
Top 10 artikelen 2017
Top 10 artikelen 2017
redactie
Het mag wel wat kalmer aan
Het mag wel wat kalmer aan in het onderwijs
Machiel Karels
10 vragen bij OGW
10 vragen bij opbrengstgericht werken
Machiel Karels
Brede school
Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen
Schoolopbrengsten essentie
Van brij naar betekenis. Schoolopbrengsten terug tot de essentie.
menno-van-hasselt
Framende berichtgeving over het onderwijs
De Smaad van het Onderwijs 2022
Tijl Rood
(Creatieve) denkvaardigheden stimuleren
De vergeten gave van creativiteit
Martine Blonk - Meulenkamp
Dimensies van onderwijs
Dimensies van onderwijs
Machiel Karels
Effect eindadvies basisschool
Het effect van onder- en overadvisering bij het einde van de basisschool
redactie
Essential Schools
The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels
Leerweg mbo
Voorziet gecombineerde leerweg mbo in behoefte?
Annemieke Top
Adaptieve software
Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood
Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Relationeel autonoom leren draagt bij aan democratie
Sjef Drummen
Doelen gepersonaliseerd onderwijs
Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs
Pedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Gepersonaliseerd onderwijs
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Meritocratie en scholen
De schutting van de school is van glas!
Rijk van Ommeren
Groeperingsvorm als machtige structuur
Hoe vormt de groep? Groeperingsvorm is een keuze vanuit visie
Mathilde Tempelman-Lam
Handboek professionele schoolcultuur
Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels
Leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Homogeen of heterogeen groeperen
Homogeen en heterogeen groeperen bij ontwikkelingsgericht onderwijs
Dolf van den Berg
Teamgrootte mbo
De ideale omvang van onderwijsteams en de impact op betrokkenheid en resultaten in het mbo
redactie
In zeven stappen naar zinvol leren
In 7 stappen naar zinvol leren
Marleen Legemaat
Innovatieve scholen
Innovatieve scholen
redactie
Klasinrichting
De invloed van klasinrichting op leerprestaties
redactie
Kindgericht onderwijs
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels
Kleine scholen
Hoe een kleine school kan overleven
Martie de Pater
Doorstroom mbo-hbo
Optimaliseren van mbo- doorstroom naar hbo: de rol van proefstuderen, loopbaanbegeleiding en mentoring
redactie
Reparatie of innovatie
Groei vanuit de crisis naar een nieuwe toekomst voor het onderwijs
Machiel Karels
Normjaartaak
Normjaartaak in het primair onderwijs
Marjolein Zwik
Anders organiseren
Onderwijs anders organiseren? 7 aanbevelingen voor een zorgvuldige implementatie
Machiel Karels
Onderwijs idealisten
Onderwijs en de idealisten
Lex Hupe
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Toekomstbestendig onderwijs
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Onderwijsverslag 2012/2013
Onderwijsverslag 2012 / 2013: focus op de leerling
Machiel Karels
De macht van het rooster
Moet onderwijs efficiënt zijn?
Mathilde Tempelman-Lam
Strikt toepassen overgangsnormen in vo
Overgangsnormen, doubleren en zittenblijven in het voortgezet onderwijs: een diepgaande verkenning
redactie
Pijnpunten basisonderwijs
Twee pijnpunten in ons basisonderwijs
Ewald Vervaet
Roos van Leary interactiekunde professionals
Roos van Leary - interactiekunde voor professionals
redactie
Samenlevingsgerichte school
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs
Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs
Machiel Karels
Onderwijstijdschrift JSW
100 jaar onderwijstijdschrift JSW
Machiel Karels
Leraar als professional
Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy
Bouwstenen verandercapaciteit
MBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om
Annemieke Top
Vijf tips onderwijs discussie
Vijf tips voor een zinnige onderwijsdiscussie
Machiel Karels
Onderwijsinspectie in gesprek
Podcast: We bemoeien ons nergens mee, tenzij...
Mathilde Tempelman-Lam
Werkdrukbeleving
De dooddoener die werkdrukbeleving heet...
Marjolein Zwik
Opgestapelde veranderingen
Werkplezier draagt bij aan fundamentele verandering
Dolf Janson
Onderwijsakkoord 2013
Onderwijsakkoord: Snoeien doet bloeien
Rijk van Ommeren
Luisterend bestuur
Ondersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit
Annemieke Top
Leerlingen betrekken bij schoolbeleid werkt positief?
Leerlingen betrekken bij schoolbeleid: een positieve impuls voor motivatie en betrokkenheid
redactie
Werkdruk bespreekbaar maken (3)
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3
Marjolijn van Noord
Werkdruk bespreekbaar maken (2)
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 2
Marjolijn van Noord
Het is de toon die me ziek maakt
Het is de toon die me ziek maakt
Peter de Vries
boek kindermishandeling
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
Pedagogisch klimaat nieuwkomers
Een warm pedagogisch klimaat voor nieuwkomers
Hélène van Oudheusden
Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Ouderbetrokkenheid NeXt
Ouderbetrokkenheid NeXt, Handboek voor mentoren in het voortgezet onderwijs
Joost Karels
Reflecteren met het team over visie
Reflecteren met het team - schrijf een brief!
Dolf Janson
Werkdruk bespreekbaar maken (1)
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 1
Marjolijn van Noord
Handelingsgericht werken draagt bij aan schoolsucces
Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer
Functionele toetsvragen
Bronnen en contexten in toetsvragen niet functioneel
Gerdineke van Silfhout
Update Citonormen
Update van de Cito-normen: inflatie en desastreuze gevolgen
Marjolein Zwik
Citoscore hanteren
Citoscore hanteren
Sieneke Goorhuis
Citoscore misverstanden
Meten is niet alles weten
Teije de Vos
Cito spelling toets 1
Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman
DTT niet formatief
Wat kunnen we met de Diagnostische Tussentijdse Toets?
Karen Heij
Formatief evalueren
Formatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Tien voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
Leerwinst formatief toetsen
Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen
Annemieke Top
Leren van toetsen
Effectief formatief toetsen - vijf strategiën met voorbeelden
Gerdineke van Silfhout
De inspectie gaat mank
De inspectie hinkt op twee benen
Ewald Vervaet
Leerlingvolgsysteem
Leerlingvolgsysteem: dat wordt een stuk makkelijker!
Teije de Vos
Leren van data
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Toetsuitslag interpreteren
Leren van de toetsuitslag
Eveline van Baalen
Objectief beoordelen
Objectief beoordelen van taalproducten: een (on)mogelijke opgave
Gerdineke van Silfhout
Omdenken met data
21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data
Wendy Brasz en Myra den Haan
Schoolvaardigheidstoets spelling
Spellingfouten categoriseren
Teije de Vos
Cito spelling toets 2
Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman
Minder standaardtesten
Standaardtesten in het onderwijs. Moet dat nou?
Dick van der Wateren
Teaching to the test
De vicieuze cirkel van teaching to the test
Marjolein Zwik
Een sober leerlingvolgsysteem
Een sober leerling- en onderwijsvolgsysteem, dat kan en mag!
Teije de Vos
Testen voor het LVS
Testen voor het leerlingvolgsysteem
Teije de Vos
Toetsen en hulp(middelen)
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Naar een goede toets
Toetsen die recht doen aan de leerling: 5 stappen naar een goede toets
Eveline van Baalen
Update normeringen
Oorzaken verschuiving normen LVS-toetsen nader bekeken
Jacqueline Visser
Volgen van de ontwikkeling
Volgen van ontwikkeling: evalueren - normeren - LVS - rapportage
Arja Kerpel
Wegcijferen door toetsen
Laat je niet wegcijferen
Paul Filipiak
Uitleg DLE
Het verantwoord gebruik van DLE's
Gerard Melis
DLE geschiedenis
Geschiedenis van het DLE
Teije de Vos
DLE kritiek weerlegd
De kritiek op DLE’s weerlegd
Gerard Melis
Centrale eindtoets
Eindtoets basisonderwijs kiezen
Machiel Karels
Onderwijsinspectie eindtoets
Visie van de onderwijsinspectie op de Cito eindtoets
Arnold Jonk
Gevolgen verplichte eindtoets
Veel gestelde vragen over verplichte eindtoets, gevolgen po/vo
Gerdineke van Silfhout
Eindtoets overbodig
Hoe de Cito-ranglijst duidelijk maakt dat de eindtoets overbodig is
Rijk van Ommeren
Route 8 en IEP eindtoets
Wat valt er te kiezen naast de Centrale Eindtoets Basisonderwijs?
Gerdineke van Silfhout
Gelijke kansen
Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan
Annemieke Top
Verplichting Eindtoets ongewenst
Verplichting Centrale Eindtoets onnodig en onwenselijk
Teije de Vos
Eindtoets Engels
Niveau Engels meten in groep 8: gemotiveerd en effectief aan de slag
Eveline van Baalen
Groep 1 en 2 niet toetsen
In groep 1 en 2 niet toetsen, maar observeren!
Teije de Vos
Kleuters en inspectie
Eisen inspectie strijdig met eigen visie op kleuters
Ewald Vervaet
Kleuters toetsen
Peuters en kleuters zijn niet toetsbaar
Sieneke Goorhuis
Stop de kleutertest
Stop het testen van peuters en kleuters. Ervaren leerkrachten zijn deskundig.
Dick van der Wateren
Voorbereiden op toetsen
Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen
Karin van de Mortel
Leesrijpheid toetsen
Leesrijpheid moet je toetsen! Maar op welke manier?
Ewald Vervaet
Leesrijpheid deel 1
Leesrijpheidstoets versus Citotoets Deel 1
Ewald Vervaet
Leesrijpheid deel 2
Analyse van de toets Taal voor Kleuters Deel 2
Ewald Vervaet
Leesrijpheid deel 3
Bepalen van leesrijpheid: vergelijking van twee toetsen - deel 3
Ewald Vervaet
Data analyse
Big Data en leesplezier
Dick van der Wateren
Grip op leesbegrip
Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip
Karin van de Mortel
Woordenschattoets
Onduidelijk wat de Cito-woordenschattoets meet
Paul Filipiak
Oud nieuws, lastige ouders
Lastige ouders? - Vier tips voor ouders
Peter de Vries
Participerende ouders
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle
Succesvolle schoolprofilering
Succesvolle schoolprofilering
Myriam Lieskamp
Weg met oudertevredenheidsonderzoeken
Weg met oudertevredenheids-onderzoeken!
Peter de Vries
Dalton kernwaarden
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Identiteit school
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
Marktgerichte school
Marktgerichte school heeft de toekomst
Ronald Dulmers
Open dag school
Een succesvolle open dag
Ronald Dulmers
School met pit
De school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld
Ronald Dulmers
School profileren
Hoe zet je een basisschool in de markt?
Ronald Dulmers
Schoolprofilering
Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers
Website verbeteren
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Ronald Dulmers
Schoolinterieur
Interieur en identiteit
René Leverink
Social media school
Profileren met social media
Ronald Dulmers
Kleine klassen hebben voordelen
Klein is fijn - Waarom kleine klassen beter werken dan grote
Ruben du Burck
Combinatie groep drie 1/2 of 4/5
De combinatiegroep in het voortgezet onderwijs: invloed op ontwikkeling en voorkeuren van leerlingen
redactie
Effect aanmeldingen VO-loten
Effect van aanmeldingen, loten en overinschrijving in het voortgezet onderwijs
redactie
Effecten van centrale vaklestijd
Effecten van centrale vaklestijd op een gedifferentieerd aanbod in het onderwijs
redactie
Welke groepssamenstelling zorgt voor goede leerresultaten?
Invloed van groepssamenstelling op leerresultaten in het mbo: homogene versus heterogene groepen
redactie
Klassenverkleining in het vo
Effecten van klassenverkleining op leerprestaties, gedrag en welbevinden in het voortgezet onderwijs
redactie
Verschil unitonderwijs en klassikaal onderwijs
Leeropbrengsten: unitonderwijs versus klassikaal onderwijs
redactie
Wat is optimale lesduur in VO
Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs?
redactie
De invloed van vakanties op het leerrendement
De impact van vakanties op het leerrendement
redactie
Vier manieren waarop inrichting klaslokaal executief functioneren beinvloedt.
Vier manieren waarop de inrichting van het klaslokaal het executief functioneren beïnvloedt
Andrew Ayers
Hoe professioneel ben je als professional?
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Leven lang leren: uitdaging!
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
Eigenaarschap en denken in driehoeken -2
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
Factoren die belemmeren of stimuleren tot buitenlandervaring
Factoren die de deelname van mbo-studenten aan buitenlandervaringen beïnvloeden
redactie
Waarin familiecultuur verschilt van professionele cultuur
Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp
Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
Gesprekkencyclus: van zinvol naar betekenisvol
Myriam Lieskamp
High impact learning (3) -urgentie
High impact learning (3) - Urgentie als eerste bouwsteen
Filip Dochy
High impact learning (2)
Leren en ontwikkeling anno 2022: High impact learning (2)
Filip Dochy
High impact learning (4) - Zeven bouwstenen
High impact learning (4) - Zeven bouwstenen
Filip Dochy
Interdisciplinair opleiden en samenwerken op het mbo
Interdisciplinair opleiden in het mbo: samenwerking tussen teams voor effectief onderwijs
redactie
Effectiviteit van grote docententeams
Interventies voor het verhogen van de effectiviteit van grote docententeams
redactie
Juridische samenwerking IKC - onderwijs
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
Hoe faciliteer je een leergemeenschap?
Kennisdeling binnen docententeams in het mbo: het belang van samenwerken en leren
redactie
Kenniswerkplaatsen bijdrage aan professionele school
Kenniswerkplaatsen: samenwerking voor schoolontwikkeling en professionalisering
redactie
Feedback in professionele context
Kom maar op met je feedback
Machiel Karels
Lean werken in het onderwijs: hoe doe je dat?
Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt
High impact learning (1)
High impact learning: model voor de toekomst (1)
Filip Dochy
Onderweg naar kindgericht onderwijs
Successen realiseren - onderweg naar kindgericht onderwijs
Dolf Janson
Onderzoeksmatig leiderschap
Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp
Organisatie als rotonde
Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn
Persona als ijkpersoon bij flexibiliseren van onderwijs
Persona's - Het beschrijven van een ijkpersoon bij het flexibiliseren van onderwijs
Carine Elferink
professionele cultuur van welbevinden
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
Formatief evalueren schoolbreed implementeren
Formatief evalueren schoolbreed implementeren
Bertine van den Oever
kwaliteitsbeleid en lerend vermogen
De invloed van kwaliteitsbeleid op het lerend vermogen van scholen
redactie
De school als professionele leergemeenschap
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
Schoolleider als piloot
De schoolleider als piloot
Theo Wildeboer
Stimulansen voor het effectief kennisdelen in professionele netwerken
Versterken van professionele netwerken: sleutels tot effectieve kennisdeling in het onderwijs
redactie
Visualiseren van werkprocessen in stroomschema's
Processen zijn cool: werken met stroomschema's
Theo Wildeboer
Veranderen door ruimte te bieden aan professionals
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
Elementen veranderproces onderwijs
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.
Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp
Welbevinden professionele schoolcultuur
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur
Een ambitie op goed onderwijs
Minke Knol
Lerarenvaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs
Antwoord op de vraag: hoe ontwikkelen leraren vaardigheden voor gepersonaliseerd onderwijs?
redactie
betrokkenheid van leerlingen bij innovatieprocessen
De rol van leerlingenbetrokkenheid in innovatieprocessen binnen het onderwijs
redactie
Brede vorming
Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Alex de Bruijn
Catharsia - Agora onderwijs in Roermond
Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink
Continu Verbeteren in het onderwijs
Continu verbeteren in het onderwijs. Praktische strategieën voor implementatie op alle niveaus
Myriam Lieskamp
Criteria voor keuze van een middelbare school
Criteria voor het kiezen van een middelbare school: wat ouders en leerlingen moeten overwegen
redactie
Het innoveren van een digitaal portfolio
Behoedzaam innoveren van een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij
Druk druk druk, slimmer organiseren in het onderwijs
Druk druk druk: Slimmer organiseren in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Een excellente school -1
Een excellente school (1): door de bril van collega's die er werken
Minke Knol
Een excellente school - 2
Een excellente school (2): over de route waarlangs de collega's gingen
Minke Knol
Effect bestuurlijke inrichting po kwaliteit bestuur
Het effect van bestuurlijke inrichting op de kwaliteit van onderwijs en leeropbrengsten in het primair onderwijs
redactie
Effectieve prikkels voor een duurzame kwaliteitsverbetering
Effectieve externe prikkels voor duurzame kwaliteitsverbetering in onderwijsinstellingen
redactie
Efficiënt werken in het onderwijs
Je tijd en energie steken in dat wat ertoe doet
Jaap Versfelt
Excelleren
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Havo is geen optie
Havo is geen optie
Peter de Vries
Interview Roel Bosker
Excellente leerlingen kunnen zich heel goed redden
René Leverink
Het effect van leiderschap op de onderwijskwaliteit
Wat is een excellente school? Over de invloed van schoolleiderschap op leerresultaten van leerlingen
Minke Knol
Medezeggenschap in het onderwijs
Kansrijke medezeggenschap in het onderwijs
Myriam Lieskamp
Kwaliteit in de klas
Kwaliteit in de klas? Onderwijskwaliteit op papier of in de klas...
Bea Pompert
Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
Kindgerichte kwaliteitszorg
Kindgericht onderwijs vraagt inzicht in het leerpotentieel van kinderen
Machiel Karels
Ontwikkeling kwaliteitszorg
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
Kwaliteitszorg onderzoek
Wie is de baas over de kwaliteit van het onderwijs?
Harm Klifman
landelijk kerncurriculum, vrij schoolcurriculum
Optimaliserend Onderwijs (1) Beperkt landelijk kerncurriculum en vrij schoolcurriculum
Ton Mooij
Leerlingen categoriale gymnasia vergeken met sg
Vergelijking tussen categoriale gymnasia en gymnasiumafdelingen van scholengemeenschappen: wat ouders en leerlingen moeten weten
redactie
Meetinstrument gepersonaliseerd leren
Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?
redactie
nieuwe vorm inspectietoezicht in 2017
Bestuur én inspectie sturen samen op kwaliteit
Theo Wildeboer
Jezelf blijven bij inspectiebezoek
Onderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt
Minke Knol
Interdisciplinair samenwerken
Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp
Overladenheid
Overladenheid, de erfzonde van het onderwijs
Henk Sissing
Prestatiepijn door toetsen
Prestatiepijn: toetsen als boosdoeners?
Gerdineke van Silfhout
Publicatie eindtoets
Rankinglijst scores eindtoets verwerpelijk
Machiel Karels
Welke rapportvormen geven goed inzicht?
Rapportvormen in het onderwijs: inzicht in leerontwikkeling en kwaliteit
redactie
Schoolleidersopleidingen bijdrage aan kwaliteit
De impact van schoolleidersopleidingen op het effectief functioneren van schoolleiders
redactie
Schoolontwikkeling, ambities naar doelen
Van ambitie naar uitvoer in de lespraktijk
Jaap Versfelt
Ontwikkelschool Spring High Amsterdam
En toen vloog er een duif tegen het raam - pilotschool in ontwikkeling
René Leverink
Nieuw taakbeleid en werkverdelingsplan
Meebeslissen over taakbeleid; aan de slag met het werkverdelingsplan
Marjolijn van Noord
toetsing kans om te leren
Toetsing als kans om te leren - interview
Dominique Sluijsmans
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink
Verwachtingen van werkgevers over mbo studenten
De verwachtingen van werkgevers van mbo-studenten: de rol van excellentieprogramma’s
redactie
Visitatie onderwijs 2
Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman
Visitatie onderwijs 1
Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman
Innovaties schoolbreed invoeren in vo
Innovaties in het voortgezet onderwijs: een schoolbrede benadering
redactie
Wanneer krijgen we weer les?
Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie -
Joost Karels
Examenresultaten vmbo leerlingen ervaringsleren
Vergelijking van examenresultaten: traditioneel onderwijs versus ervaringsleren
redactie
Theorieboek groepsdynamica
Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol
Ongewenst contact in de klas
Ongewenst contact tussen leraar en leerling
Joost Karels
Effectieve interventies samenstelling klassen bovenbouw havo/vwo
Effectieve interventies voor klassesamenstelling in de bovenbouw: impact op werkklimaat en leerresultaten
redactie
Voelen studenten VO zich klant?
Klantbeleving van studenten in het voortgezet onderwijs: impact op beeldvorming en kwaliteit
redactie
Wat doen Daltonscholen anders?
Dat doen wij anders, want wij zijn een daltonschool…
Dolf Janson
Leren na schoolloopbaan stimuleren
Het stimuleren van leren en ontwikkeling door schoolloopbaan: strategieën voor succes
redactie
pijlers leescultuur
Vier pijlers voor het neerzetten van een leescultuur op school
Anneke Bemer
Lerende netwerken
De bijdrage van regionale netwerken aan innovatie en kwaliteitsverbetering in het voortgezet onderwijs
redactie
Duobanen
Duobanen in het onderwijs: een innovatieve oplossing voor efficiënter en effectiever onderwijs
redactie
Van groep naar team; kijk zo eens naar je klas!
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
ontwerpcriteria samenwerking scholen en partners
Ontwerpcriteria voor effectieve samenwerking tussen scholen en partners
redactie
Leidinggeven professies samenwerken
It takes a village to raise a child.
Elena Carmona van Loon
Differentiëren is te leren
Differentiëren is te leren
Helèn de Jong
Gelijke onderwijskansen realiseren
Gelijke onderwijskansen realiseren
Ton Mooij
Persoonlijk leren
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
vloeiend van groep 2 naar 3
Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman
Kenmerken goede schoolleider
De schoolleider doet ertoe
Myriam Lieskamp
Balans in basisbehoeften
Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie
De staat van de nederlandse onderwijsleider
De staat van de Nederlandse Onderwijsleider
Margareth de Wit
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
In gesprek om van werkdruk werkplezier te maken
In gesprek raken en blijven. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (1)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Met je team aan de slag om het werkplezier te vergroten
Met je team de werkdruk verminderen. Schoolleiding neemt leiding naar meer werkplezier (2)
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Visie en kernwaarden
Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Alex de Bruijn
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Leiderschapspraktijken voor veranderbereidheid leraren
Leiderschapspraktijken veranderen: effectieve strategieën voor verbetering in het voortgezet onderwijs
redactie
Leiderschapsstijlen
Leiderschap en leiderschapsstijlen
Machiel Karels
Leidinggeven autonomie
Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen?
Henk Galenkamp
Pedagogisch leiderschap
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Luisteren bij leiderschap
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Sturen door luisteren
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Maak je kwaliteitszorg levend
Maak je kwaliteitszorg levend!
Minke Knol
Meerscholendirectie en de effecten hiervan
Efficiënt werken en verhogen van tevredenheid met een meerscholendirectie
redactie
Schoolleider als regisseur
De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons
Profiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkers
Het profiel van de Nederlandse onderwijsleider en de betrokkenheid van medewerkers
Margareth de Wit
Regieversterkend leiderschap - inleiding
Het onderwijs wil door! Regieversterkend onderwijs
Elena Carmona van Loon
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
De sleutel tot succes van de onderwijsleider
Wat is de sleutel tot succes van de Nederlandse Onderwijsleider?
Margareth de Wit
Stakeholders
Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Visie op kernwaarden en structuren van macht
Wie heeft de macht in de school?
Mathilde Tempelman-Lam
Teamontwikkeling
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn
Werkdruk onderwijs
Hoge werkdruk in het onderwijs is een gevolg van het huidige organisatiemodel.
Luc Stevens
Uitgangspunt van leren
Wat staat centraal, het individu of de doelstellingen?
Wilfred Rubens
21st century skills
21st century skills: terug naar de leraar als pedagoog
Hans van Rijn
De invloed van classificatie op het onderwijs
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Persoonlijk leren
Effectief differentiëren, individualiseren en personaliseren in de 21e eeuw
Jos Cöp
Drie adviezen aan Arie Slob
Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland
Continurooster
Effecten van het continurooster in het basisonderwijs: een analyse van voor- en nadelen
redactie
Kleuterverlenging
Effecten van kleuterbouwverlenging op de schoolloopbaan van herfstkinderen
redactie
Zittenblijven of versnellen
Effecten van zittenblijven en versnellen op de schoolprestaties: een analyse
redactie
Keuze vervolgopleiding mbo
Factoren die de keuze voor een vervolgopleiding in het mbo beïnvloeden
redactie
Flip the System (1)
Flip the System: hoe gaat het in zijn werk? (1)
Dick van der Wateren
Gepersonaliseerd onderwijs en effect op leerlingen
Gepersonaliseerd onderwijs: een benadering voor verbetering van leerresultaten
redactie
Hoogste tijd voor een stelselherziening
De hoogste tijd voor een stelselherziening
Jan Bransen
Invloed kwartiertjesrooster op taakgerichtheid leerlingen
De invloed van het kwartiertjesrooster op onderwijs en leerprestaties
redactie
Flip the System (2)
Flip the System aan het werk: Pilot Scholenzelfevaluatie (2)
Dick van der Wateren
Leerplan in beeld
Leerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren
René Leverink
Maatregelen om de instroom van de gymnasiumafdeling te vergroten
Strategieën voor het vergroten of verklegen van de instroom in de gymnasiumafdeling
redactie
Methode als vertrekpunt voor gepersonaliseerd leren
Methode als vertrekpunt voor gepersonaliseerd leren (het kan!)
Wendy Brasz en Myra den Haan
Echte vrijheid in en door het onderwijs
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Leerlingpopulatie en resultaten
Onderwijsresultaten bij samengestelde basisscholen: een verkenning
redactie
Loslaten leerstofjaarklassensysteem effect op ontwikkeling
Het effect van het loslaten van het jaarklassensysteem op de ontwikkeling van kinderen
redactie
Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs
Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij
Leestips en referenties bij serie Preventie van schoolproblemen
Preventie van schoolproblemen (4) - Leestips en referenties
Ton Mooij
Praktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemen
Preventie van schoolproblemen (3) Praktijkvoorbeelden
Ton Mooij
Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
In school we trust
Internationaal netwerk rond nationale onderwijsvernieuwingen
Ewald Vervaet
Stimuleren van buitenschools leren
De kracht van buitenschools leren: hoe verbindende benaderingen de leerervaring verrijken
redactie
Unitonderwijs, van plan naar inrichting
Unitonderwijs, van plan naar inrichting
Hanneke Oosting
Onderwijswaarden
Oud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs
Elena Carmona van Loon
Wat de wet voorschrijft
Wat de wet voorschrijft
Dolf Janson
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet
Zzp-ers in het onderwijs en gevolgen van de uitspraak Hoge Raad
ZZP-ers in het onderwijs - gevolgen van de uitspraak van de Hoge Raad
Joost Karels
Eerst werken dan studeren
Eerst werken, dan studeren
Jan Bransen
verband visies op cognitie, leren, bestuur en beleid
Over schuttingen en grensgangers
Jan Bransen
Burgerschapsonderwijs
Burgerschap in de school
René Leverink
Burgerschap in de mangel
Burgerschap in de mangel van overheidsdruk en onderwijskunde.
Piet van der Ploeg
Hoe kunnen middelbare scholen zich verbinden met de wijk?
Versterking van burgerschap en gemeenschapsverbondenheid in het mbo: effectieve interventies
redactie
It takes a schoolclass to raise a child
It takes a schoolclass to raise a child
Peter de Vries
Sociale ongelijkheid binnen het onderwijs
Sociale ongelijkheid binnen het onderwijs
Ilse Erich
hoogbegaafd overgang po vo
(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp
Top 10 artikelen 2019
Top 10 artikelen 2019
redactie
5 redenen waarom pesten niet stopt
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
Het waarom en het hoe van veranderen
Aan de slag met onderwijsvernieuwing
Jaap Versfelt
Aan de slag met flexibele schooltijden
Anders organiseren met flexibele schooltijden: Ander onderwijs of onderwijs anders organiseren?
Lidwien Kok
Duurzaam onderwijs
Autopoiesis: perspectief op duurzaam, betekenisvol onderwijs
Guus Geisen
Hoe staat het met duurzaam onderwijs?
De Staat van Duurzaam Onderwijs
Nelleke Jacobs
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Effectieve aanpak zwakke basisscholen
Effectieve aanpak voor zwakke basisscholen: van zwakte naar excellentie
redactie
Organiseren gepersonaliseerd leren
Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Gepersonaliseerd leren
Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood
Richting geen recepten - Hattie
Hattie geeft richting, maar geen recepten
Bas ter Avest
High Tech High
High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat
redactie
Leren anders organiseren
Leren anders organiseren
Machiel Karels
De lerende school
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Onderwijs- en schoolontwikkeling
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Machiel Karels
Ontwikkelen van wijsheid
Ontwikkelen van wijsheid
Jan Jutten
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1): technologie
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2): curriculum
Tim Surma
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)
Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3): wetenschappelijke ondersteuning
Tim Surma
Scholing in het onderwijs
Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer
Werkend schoolplan
Hoe maak je een schoolplan dat werkt?
Jaap Versfelt
Teamgericht organiseren basisonderwijs
Teamgericht organiseren in het basisonderwijs
Machiel Karels
Vaardigheden gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar in lespraktijk
Het optimaliseren van vaardigheden in gepersonaliseerd onderwijs: zichtbaarheid en effectiviteit in de lespraktijk
redactie
pedagogische sensitiviteit
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
Ondernemerschapsvaardigheden in mbo-opleiding
Het belang van ondernemerschapsskills in mbo-opleidingen voor arbeidsmarktsucces
redactie
Eindexamencijfer vmbo voorspeller schoolsucces havo?
Het eindexamencijfer op het vmbo als voorspeller voor schoolsucces
redactie
Ruimte in het mbo om het onderwijs flexibel vorm te geven
Flexibel onderwijs - Speelruimte in regels voor mbo
Carine Elferink
Kenmerken van de mbo-populatie
Wat zijn kenmerken van mbo-studenten?
redactie
Voorbereiding op beroepspraktijkvorming
Beroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor?
redactie
Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting
Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015
Myriam Lieskamp
Hoe bevorder je het kiezen van bèta-techniek?
Bevordering van beta- en techniekvakken op het vmbo: strategieën en vooruitzichten
redactie
Belemmeringen bij doorstroom van havo naar vwo
Doorstromen van Havo naar Vwo: hoe gaat dat?
redactie
Brede opleidingen en slagingskansen
De rol van brede opleidingen in slagingskansen en arbeidsmarktkansen
redactie
Factoren die leerlingen beinvloeden bij keuze vo/gymnasium
Gymnasium of niet? Hoe komen leerlingen tot een keuze?
redactie
Welke factoren beïnvloeden schoolloopbaansucces in vo?
Factoren die het schoolloopbaansucces beïnvloeden bij leerlingen in het voortgezet onderwijs: de rol van gedragsproblemen in speciaal onderwijs
redactie
Invloed van fysieke omgeving op leren
De invloed van de fysieke omgeving op het leren van mbo-studenten
redactie
Mentoraat
Oplosmiddelvrij mentoraat: gezonder voor mentor en leerling
Ivo Mijland
De invloed van groepsgrootte op werkbeleving van docenten en de effecten op mbo-studenten
redactie
Gunstige lestijden vmbo
Optimale tijdstippen voor lesgeven aan vmbo-leerlingen: wat zegt onderzoek?
redactie
Hybride leeromgeving (3): het ontwerp
Hybride leeromgeving (3): het ontwerp
Rens Gresnigt
Wetenschapsoriëntatie
Wetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW
René Leverink
Kostenvergelijking mbo opleidingen
Kostenvergelijking van bekostigde mbo-opleidingen: een analyse van financiële aspecten en implicaties
redactie
De leeropbrengsten van internationalisering
Leeropbrengsten van internationalisering in het mbo: impact en vooruitzichten
redactie
Loopbaanoriëntatie in VO
Loopbaanoriëntatie en begeleiding voor vo-leerlingen: effectieve strategieën en impact
redactie
Onderzoeksvaardigheden mbo studenten
Onderzoeksvaardigheden bij mbo-studenten in groenonderwijs: ontwikkeling en impact
redactie
Passend onderwijs op het mbo
Passend onderwijs voor mbo-studenten: voldoen aan ondersteuningsbehoeften en verbeteren van kansen
redactie
Vakwedstrijden op het mbo
De rol van skills heroes en vakwedstrijden in persoonlijke vorming
redactie
Leerrendement bij lintstage of blokstage op mbo
Effectiviteit van stagevormen in het mbo: lintstage versus blokstage
redactie
Invloed taalvaardigheid op doorstromen
De invloed van taalvaardigheid op de doorstroom van mbo naar hbo: een verkenning
redactie
Schoolkeuze havo/vwo
Selectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten
Annemieke Top
Management en organisatie
Complete make-over voor Management & Organisatie als schoolvak
René Leverink
Het ondersteunen van instromende nt2-leerlingen
Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
redactie
Groepscohesie van invloed op schoolverlaters mbo?
De rol van groepscohesie bij schoolverlaten in het mbo
redactie
Heterogene brugklas
Het effect van een brede brugklas op effectieve selectie in het voortgezet onderwijs
redactie
Erken de ongelijkheid
Erken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams
Machiel Karels
Van deze rotonde
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Samenwerking teams
Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer
Cultuureducatie basisschool
Cultuureducatie op de basisschool. 8 lessen van koplopers
Vera Meewis
Onderwijszorgroute
Korte schets van een onderwijszorgroute
Arjan Clijsen
Clusteren van leerlingen
Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften
Arjan Clijsen
Integratie Downsyndroom
Downsyndroom: ervaringen van reguliere scholen
Gert de Graaf
Vroegtijdig verwijzen
Impact van vroeg verwijzen naar speciaal onderwijs op leerlingensucces
redactie
Handelingsgericht passend onderwijs
Passend onderwijs: recht op verschillend zijn
Peter de Vries
Instrumenten passend onderwijs
Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs
Helèn de Jong
OPP en IQ
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
Noëlle Pameijer
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels
Kwaliteit met NSCCT
Het organiseren van onderwijskwaliteit met de NSCCT
Herman Kolthof
Ontwikkelingsperspectief
Een alternatieve benadering voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief in het reguliere basisonderwijs
Gerard Melis
OPP als groeimodel
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Korstiaan Karels
Inclusief onderwijs
Passend inclusief?
Mathilde Tempelman-Lam
Passend onderwijs
Passend onderwijs op een basisschool - ondersteuningsplicht
Arja Kerpel
Brede school en integratie
De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer
Integratieklas ZML
Passend Onderwijs: beweging van onderop
Peter de Vries
Inzet klassenassistent
Inzet klassenassistent belemmert integratie speciale leerlingen
Anke de Boer
Leerkracht en Passend Onderwijs
Zorgen voor of zorgen over passend onderwijs?
Kees van Overveld
Passend mbo onderwijs
Passend onderwijs in het mbo maakt meer los dan gedacht
Annemieke Top
Passend onderwijs VO
Passend én opbrengstgericht onderwijs gaat uit van overeenkomsten!
wijnand-gijzen
Ruimte voor leraren
Ruimte voor maatwerk vraagt om ruimte voor leraren
Joyce van den Boogaard
Toelaatbaarheid
Passend onderwijs en weloverwogen beslissen. Praten over leerlingen.
Elena Carmona van Loon
Tweetalig onderwijs TTO schoolprestaties
Vergelijking van schoolprestaties: internationale scholen versus regulier onderwijs
redactie
Tijden veranderen en de schooltijden zijn daarop geen uitzondering.
Andere tijden
Marjolein Zwik
Er zijn gevolgen die niet direct duidelijk zijn, maar wel merkbaar en voelbaar in de dagelijkse praktijk.
(Gebrek aan) continuïteit
Marjolein Zwik
Functiemix en salaris
Loon- en functiemix onderwijspersoneel: impact op onderwijs en organisatie
redactie
Digitale geletterdheid en mediawijsheid in het praktijkonderwijs: essentiële vaardigheden voor de toekomst
redactie
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict.
Myriam Lieskamp
tijd- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren
Voorbeelden van tijd- en plaatsonafhankelijk gepersonaliseerd leren
redactie
Juffen zijn toffer dan meesters
Juffen zijn toffer dan meesters
Marianne Hogenhout
Hoe word ik verzekeringsadviseur?
Hoe word je verzekeringsadviseur?
redactie
Bijscholing en arbeidsmobiliteit
Flexibiliteit en bijscholing: cruciaal voor onderwijssucces
redactie
Leesplezier voor elke leerling
Compleet effectief en leuk leesonderwijs: de Leerlijn Lezen en Schrijven van De Schoolschrijver
redactie
Docententekort
Het gebrek aan docenten
redactie
Studentenkamer vinden
Handige tips voor het vinden van een studentenkamer
redactie
Vijf tips CV maken
5 tips voor scholieren om een cv te maken zonder werkervaring
redactie
Waarom een carrière in financiële administratie?
Waarom een carrière in financiële administratie?
redactie
Interactieve platforms creëren voor privéles Arabisch
Gebruikmaken van de expertise van Arabische docenten: Interactieve platforms creëren voor privéles Arabisch
redactie
Auto-theorie examen
Hoe Werkt Het: Auto Theorie
redactie
Voordelen bedrijfscoach
Dit zijn de voordelen van een bedrijfscoach
redactie
Schoolvloeren
Wat zijn de beste vloeren voor scholen?
redactie
Hoe kan Chat GPT kinderen helpen met leren?
Hoe kan Chat GPT kinderen helpen met leren?
redactie
Flexibiliteit en bijscholing
Flexibiliteit en bijscholing: cruciaal voor onderwijssucces
redactie
Belang communicatie op school
Het belang van effectieve interne communicatie in onderwijsinstellingen
redactie
Hoe maak je een professioneel CV?
Hoe maak je een professioneel CV?
redactie
Waarvoor kun je Excel gebruiken?
Excel is handiger dan je denkt!
redactie
Wil je verder in de financiën?
Wil je verder in de financiën?
redactie
Meest voorkomende gedragsproblemen bij kinderen
Dit zijn de 4 meest voorkomende gedragsproblemen bij kinderen
redactie
Investeren in je carriére
Investeren in je carrière
redactie
Duurzaamheid
Hoe kun je kinderen vroegtijdig leren over duurzaamheid?
redactie
Geschikte smartphones voor kinderen
Heeft mijn kind een smartphone nodig?
redactie
Tassen voor leerkrachten
De leukste tassen voor leraressen
redactie
Schoolfotografie
Sgoolfotografie: vernieuwende schoolfotografie
redactie
Je kinderen bewust maken van het belang van het milieu is natuurlijk ontzettend belangrijk.
Hoe maak je kinderen milieubewust?
redactie
Hoe bepaal je de naam van je onderwijswebsite?
Hoe bepaal je de naam van je onderwijswebsite?
redactie
Nieuwe schooltas, rugzak voor het nieuwe schooljaar
Waar let je op bij de aanschaf van een schooltas?
redactie
In de snel veranderende wereld van marketing en communicatie is het belangrijk om over de juiste kennis en vaardigheden te beschikken om succesvol te
Voor wie is een NIMA opleiding geschikt?
redactie
Kun je in de zorgsector ondernemen zonder medische diploma's
Kun je in de zorgsector ondernemen zonder medische diploma's?
redactie
Ondernemen in het Onderwijs
Ondernemen in onderwijs: Van A tot Z
redactie
De kracht van onderwijs en training
De kracht van onderwijs en training
redactie
Schoolpleininrichting
Het belang van schoolplein inrichting
redactie
Kinderen zijn vandaag de dag steeds meer online te vinden.
Schending van privacy van kinderen online: Wat kun je er als ouders aan doen?
redactie
Het Profielwerkstuk
4 Tips voor je kind om een goed PWS project te schrijven
redactie
Schooltas
Dit is waarom een goede schooltas onmisbaar is
redactie
Werken in de schuldhulpverlening is niet zomaar een eenvoudige baan. Nee, je zult een heuse opleiding schuldhulpverlening moeten doen.
Hoe kun je aan het werk in de schuldhulpverlening?
redactie
Scooteronderdelen
Ontdek een uitgebreid aanbod van scooteronderdelen
redactie
Creëer sfeer in de klas met kaarsen
Hoe creëer je een gezellige en feestelijke lunch met de klas
redactie
Transcriberingstechnologieën worden steeds vaker gebruikt in het onderwijs om het leerproces te verbeteren.
Het gebruik van transcriberingstechnologieën in het onderwijs
redactie
In de snel digitaliserende wereld van nu, wordt de rol van secretaresse steeds diverser en uitdagender.
Hoe kun je een Virtuele Assistent worden?
redactie
Hoe werkt onderwijs voor een kind dat veel zorg nodig heeft?
Hoe werkt onderwijs voor een kind dat veel zorg nodig heeft?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.