Kennisplatform
Hoe geef je een passend schooladvies?

Coöperatief leren

Dossier: alle informatie over Coöperatief leren

Bij Coöperatief leren werken leerlingen samen in kleine groepen volgens specifieke stappen. Kenmerkend hiervoor is onder andere dat elke leerling in het groepje een gelijk aandeel levert aan de activiteit. Er zijn dus geen toeschouwers of meelifters. De leerlingen doen om de beurt iets, krijgen evenveel tijd of werken allemaal met een andere kleur. Zo zijn de leerlingen individueel aanspreekbaar.

Bij Coöperatief Leren wordt gebruikt gemaakt van vier principes:

  • gelijkwaardige deelname; Voor elke leerling is duidelijk wanneer en op welke manier hij of zij iets moet doen.
  • individuele aansprakelijkheid; iedereen is betrokken.
  • positieve wederzijdse afhankelijkheid; leerlingen hebben elkaar nodig.
  • simultane interactie; er wordt tegelijkertijd door de leerlingen actie ondernomen.

Doordat allen erbij betrokken zijn, is elke leerling in staat om het resultaat toe te lichten. Bij Coöperatief leren zijn de leerlingen bovendien positief van elkaar afhankelijk. Dat betekent: ze hebben elkaar nodig om de opdracht goed uit te kunnen voeren. En omdat leerlingen tegelijk actief zijn, wordt de leertijd veel effectiever benut.

Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak

Coöperatieve leerstrategieën Handboek coöperatief leren

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 november 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat zijn coöperatieve werkvormen?Wat zijn coöperatieve werkvormen?
 Wij-leren.nl Academie
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

10 mindframes
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Elly Bonestroo
Breinvriendelijk onderwijs
Breinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips
Arja Kerpel
Coöperatieve leerstrategieën
Coöperatieve leerstrategieën - Uitleg en praktische voorbeelden
Arja Kerpel
Formatieve assessment
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk
Arja Kerpel
Didactische werkvormen
Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel
Coöperatieve leerstrategieën
Coöperatieve leerstrategieën - Handboek coöperatief leren
Machiel Karels

Samenvatting

Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Coöperatief leren
Coöperatief leren: samenwerkend leren - principes - voordelen
Arja Kerpel
Klassenmanagement
Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel
Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen: 17 werkvormen voor groepen
Arja Kerpel

Verdieping

Team-based learning
Team-based Learning: best practice voor effectief en leuker leren!
Ilse Erich
Informeel leren
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
Hogere denkvaardigheden
Uitdagende opdrachten voor het betere denkwerk
René Leverink
Effectief onderwijs
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Samenwerkend leren bij gym
Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink
Taalles als taallab
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Cooperatief leren in leesonderwijs
Gebruik het ook in je leesonderwijs!
Paul Filipiak
Activerende didactiek
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Van groep naar team; kijk zo eens naar je klas!
Maak van je groep een team!
Alex de Bruijn
Handleiding leerlingen werken in groepen
Enkele tips om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas
Effect combinatieklas op leerprestaties en leerkracht
De combinatieklas: wat doet die met de leerprestaties en leerkracht?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.