Dyslexie - kenmerken - tips
Geplaatst op 1 juni 2014
Kerpel, A. (2014). Dyslexie - kenmerken - tips.
Geraadpleegd op 12-12-2019,
van https://wij-leren.nl/dyslexie-kenmerken.php
Hardnekkig spellingprobleem​
Dyslexie is een stoornis waarbij het kind een hardnekkig probleem heeft met spelling en met lezen op woordniveau. Bij een kind met dyslexie gaat het lezen en spellen veel moeizamer dan op grond van zijn/haar intelligentie verwacht mag worden. Kinderen met dyslexie gaan ondanks veel en gericht oefenen (bijna) niet vooruit.
Dylexie is echt een technisch leesprobleem en geen probleem op het gebied van begrijpend lezen, al kan het wel belemmerend zijn bij begrijpend lezen. De definitie van dyslexie van de Gezondheidsraad is: 'het verschijnsel waarin automatisering van woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen) zich niet, dan wel zeer onvolledig of zeer moeizaam ontwikkelt’.
Feiten
- Dyslexie komt voor bij ongeveer 2-4% van alle Nederlanders.
- Drie keer zoveel jongens als meisjes hebben dyslexie.
- Bij dyslexie speelt erfelijkheid een grote rol. Als één van de ouders dyslexie heeft, dan heeft het kind 40 tot 50% kans op dyslexie. Als beide ouders dyslexie hebben, dan is de kans zelfs 80%. Als er in de hele familie geen dyslexie voorkomt, dan is de kans op dyslexie erg klein.
Kenmerken
- Voor de basisschooltijd.
- In de kleutertijd.
- Vanaf groep drie.
Kenmerken voor de basisschooltijd
- Het kind kruipt en loopt laat.
- Het kind begint laat met praten en de spraakontwikkeling gaat langzamer dan bij leeftijdsgenootjes.
- Het kind praat traag en heeft problemen om woorden uit te spreken.
- De motorische ontwikkeling blijft achter in vergelijking met leeftijdsgenootjes. Een kind kan bijvoorbeeld moeite hebben met het hanteren van bestek.
Kenmerken in de kleutertijd
- Het kind heeft moeite met het schrijven van de eigen naam.
- Het kind schrijft letters vaak gespiegeld.
- Het kind heeft moeite met het leren van basiskennis, zoals de kleuren en getallen.
- Het kind werkt minder precies bij het knutselen, knippen en plakken.
Kenmerken vanaf groep drie
- Het kind ziet letters dansen en haalt letters door elkaar: ‘dorp’ en ‘drop’.
- Het kind kan het tempo van de klas niet bijhouden.
- Het kind kan last hebben van hoofdpijn of het heeft vage oogklachten.
- Het kind beheerst het alfabet slecht.
- Langzame letterherkenning, vooral van klanken: eu en ui, oe en ou etc.
- Problemen met het handschrift en met andere motorische vaardigheden.
- Het kind is onhandig met (vul)pennen.
- Ondanks eindeloze oefeningen toch slechte cijfers voor dictees.
- Het kind blijft in spiegelschrift schrijven en draait klanken om: b en d, 6 en 9, q en p etc.
- Het kind maakt spelfouten bij het overschrijven.
- Lezen blijft achter op klasgenoten.
- Het kind heeft weinig concentratie bij het lezen en is snel moe na het lezen.
- Voorlezen gaat hakkelend en stotterend. Soms heeft het kind achteraf geen idee wat hij gelezen heeft.
- Het kind kan links en rechts niet goed uit elkaar houden.
- Het kind heeft moeite met het leren van analoog klokkijken.
- Het kind heeft moeite met het leren van tafels en andere logische reeksen.
Positieve kenmerken
- Kinderen met dyslexie zijn vaak creatieve, beeldende of logische denkers.
- Kinderen met dyslexie kunnen vaak goed het overzicht bewaren. Ze blijven niet hangen in details, maar hechten juist aan het totaalplaatje in hun hoofd.
- Kinderen met dyslexie nemen informatie veel beter op. Als het kind nieuwe kennis heeft verworven, blijft dat ook veel beter hangen.
- Kinderen met dyslexie zijn vaak heel praktisch ingesteld.
Diagnose
Behandeling
- Wat zijn de sterke kanten van het kind?
- Wat motiveert het kind?
- Welke middelen passen bij het kind? (computers etc.)
Tips voor de leerkracht
- Geef extra tijd bij klassikaal werk en zet de leerling eventueel in een apart kamertje.
- Houd er rekening mee dat het kind langzaam reageert op klassikaal gestelde vragen.
- Maak het bord niet te snel schoon, maar controleer of de leerling de aantekeningen heeft opgeschreven.
- Laat de aantekeningen kopiëren voor deze leerling.
- Dyslectische leerlingen zijn vaak gevoelig voor storingen en rommeligheid. Daarom is het goed om hen vooraan in de klas te zetten, zodat ze weinig afleiding hebben.
- Dyslectische leerlingen hebben vaak moeite met meerkeuzevragen. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.
- Geef korte, duidelijke opdrachten en houd de hoofdlijn van de les vast.
- Voorkom zoveel mogelijk nieuwe negatieve ervaringen.
Populaire boeken over dyslexi​e
Dit is dyslexie
Een compleet, zeer leesbaar handboek over dyslexie.
Expert Prof. dr. Aryan van der Leij geeft op beknopte en zeer toegankelijke manier inzicht in deze lastige stoornis.
De gave van dyslexie
Waarom zelfs heel slimme mensen niet kunnen lezen... en hoe ze het kunnen leren.
Dyslexie en touwtjespringen
Praktisch hulpboek voor ouders van kinderen die lezen lastig vinden.
Kerpel, A. (2014). Dyslexie - kenmerken - tips.
Geraadpleegd op 12-12-2019,
van https://wij-leren.nl/dyslexie-kenmerken.php
Gerelateerd

Medilex Onderwijs



































