Leerstof
Hoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces?
redactie
Nakijken: nut en noodzaak
Marcel Schmeier
Het belang van vreemde talen op de arbeidsmarkt: chinees, frans, duits en spaans
redactie
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel
Hersenbeest
Harm Klifman
Uitdagende opdrachten voor het betere denkwerk
René Leverink
Kunst integreren in het curriculum
Vera Meewis
Hoe kunst helpt leren
Vera Meewis
Leerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht
Arja Kerpel
Leerlijnen voor het basisonderwijs
Machiel Karels
De relatie tussen werkbelasting en bewegingsonderwijs en cultuureducatie
redactie
Taxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden
Machiel Karels
Vakspecialisatie in het basisonderwijs: ervaringen en impact
redactie
Afstandsleren: de positieve effecten op commitment en zelfsturing bij volwassenen
redactie
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
De impact van tussenuren op leerresultaten: een positieve benadering
redactie
Leerachterstanden en leerwegondersteunend onderwijs: oplossingen en effectieve strategieën
redactie
Hoe houd ik zicht op de kwaliteit van het thuiswerk?
Gerdineke van Silfhout
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Het effect van clusteren op resultaten in het rekenen: verbeterstrategieën en praktijkvoorbeelden
redactie
Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling
Martie de Pater
Differentiatie vraagt voorbereiding
Dolf Janson
Dyscalculie: kenmerken - tips aanpak rekenproblemen
Arja Kerpel
Effectief Rekenonderwijs op de basisschool
Korstiaan Karels
Klokkijken is complexer dan je zou denken
Dolf Janson
Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater
De leerlijnen de baas
Martie de Pater
Motivatie en rekenen in het praktijkonderwijs: strategieën voor zwakke rekenaars
redactie
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Kiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven
Nina Boswinkel
Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Marjolein Zwik
Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman
Groeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen
Dolf Janson
Zie je het voor je? Rekenen is per definitie talig!
Dolf Janson
Zo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan
Korstiaan Karels
Rekenonderwijs kan anders!
Machiel Karels
Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
Rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels
Leraren leren omgaan met taal in de rekenles
Annemieke Top
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater
De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
Ceciel Borghouts
De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts
Wie is er bang voor Wiskunde?
Dick van der Wateren
Durf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars
Nina Boswinkel
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Korstiaan Karels
De resultaten vallen tegen. Wat nu?
Jos Cöp
Effectief en efficiënt formatief beoordelen: strategieën voor succes in het onderwijs
redactie
Feedback je wijzer!
Karen Heij
Wat klopt er niet bij John Hattie?
Dolf Janson
Differentiatie in het onderwijs voor volwassenen: strategieën voor verbetering van leerrendement
redactie
Wat leerlingen nu leren
Wat scholen allemaal moeten
Casper Hulshof
Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek
Taalgericht zaakvakonderwijs (3): Lezen van teksten in zaakvakken
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping, de vier V's
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (1): Reflectie op begrijpend lezen
Paul Filipiak
Effectieve strategieën voor anderstalige leerlingen in het basisonderwijs: gelijktijdig leren van meerdere vreemde talen
redactie
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Maak van de school een woordpaleis
Jos Cöp
Grammatica is leuk! (deel 3)
Dolf Janson
Grammatica is leuk! (deel 1)
Dolf Janson
Grammatica is leuk (deel 2)
Dolf Janson
De invloed van de nederlandse taal op woordenschatontwikkeling: belangrijke overwegingen voor educatie
redactie
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
Nederlands als tweede taal aanleren in het basisonderwijs
redactie
De invloed van moderne vreemde talen op taaltoetsen: een diepgaande analyse
redactie
Muziekonderwijs als hulpmiddel bij taalontwikkelingsstoornissen: verbetering van taalvaardigheid door muzikale interventie
redactie
Onderwijsuitdagingen voor nieuwkomers: beheersing van de nederlandse taal en de eindtoets
redactie
Ontwikkelingsgericht werken / OGO in de bovenbouw
Bea Pompert
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont
Taalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen
redactie
Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taalachterstand
Sieneke Goorhuis
Taalkansen voor het jonge kind
Bertine van den Oever
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Hoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren.
Dolf Janson
Taal, daar draait het om!
Bea Pompert
Taalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving
Dolf Janson
Taal is niet los te verkrijgen
Sieneke Goorhuis
Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis
Het verbeteren van lezen op woordniveau in groep 5: strategieën en aanpakken
redactie
Taalverwerving bij vluchtelingenkinderen: uitdagingen en strategieën
redactie
Reflectieopdrachten voor vmbo-leerlingen: het vergroten van de moeilijkheidsgraad
redactie
Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Hoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren
Jos Cöp
Wat maakt woordenschatlessen effectiever?
Jos Cöp
Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs in de 21e eeuw: effectief en uitdagend (1)
Jos Cöp
Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen
Paul Filipiak
Zinsontleding als basis voor taalbeheersing bij vwo-leerlingen in de onderbouw
redactie
Het ontwikkelen van planvaardigheden bij leerlingen: de rol van agenda's en huiswerkplanners
redactie
Huiswerk als sleutel tot zelfstandigheid en succes: het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en planningsvaardigheden
redactie
Belang van executieve functies -8-
Emiel van Doorn
Cognitieve kennis -2-
Emiel van Doorn
Componenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7-
Emiel van Doorn
Wat zijn cognitieve functies? -1-
Emiel van Doorn
Discussie over executieve functies -6-
Emiel van Doorn
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0-
Emiel van Doorn
Executieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9-
Emiel van Doorn
Praktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10-
Emiel van Doorn
Inleiding op executieve functies -5-
Emiel van Doorn
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3-
Emiel van Doorn
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4-
Emiel van Doorn
De cognitieve aansluiting van nieuwkomers bij zaakvakken in het onderwijs
redactie
Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk en conditionering op cijfers
Joost van der Horst
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: eigenaarschap over leerdoelen en het belang van doelgericht denken
redactie
Vijf manieren om leerlingen te helpen zich te concentreren op leren in plaats van op cijfers
Crystal Frommert
Het achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs
Paul Filipiak
Verschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning
Anneke Wijtvliet
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
Audio-ondersteuning bij het lezen van je schoolboek
Anneke Wijtvliet
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak
Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak
Begrijpend lezen als vak afschaffen?
Paul Filipiak
Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak
Competenties voor informatievaardigheden: leerlingen voorbereiden op vragen stellen en informatie vinden
redactie
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
Dit is dyslexie - achtergrond en aanpak
Marleen Legemaat
Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout
Het effect van didactische aanpak op leesvaardigheid in een vreemde Taal: strategieën en impact
redactie
Fonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML
Anna Bosman
Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs
Anna Bosman
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink
Het verband tussen handschriftproblemen en leesproblemen: effectieve schrijfoefeningen voor verbetering
redactie
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol!
redactie
Leerkrachtonafhankelijke werkvormen voor begrijpend lezen bij nt2-leerlingen
redactie
Leesbevordering en myopie preventie
Iris Breetvelt
Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?
redactie
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
Leesstimulering in de onderwijspraktijk - verwerking van boeken
Helèn de Jong
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak
Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Machiel Karels
Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak
Het optimaliseren van begrijpend leesresultaten
Karin van de Mortel
Passend leesonderwijs voor groep drie: strategieën en aanpakken voor succes
redactie
Pictoverhalen: op weg naar leessucces
Marcel Schmeier
Gedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek
Paul Filipiak
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
Het denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6)
Paul Filipiak
Actief Leren Lezen
Bertine van den Oever
De relatie tussen technische leesvaardigheid en spelling in groep drie: effectieve strategieën en aanpakken
redactie
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
Succesvol beginnend lezen
Paul Filipiak
Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak
Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip
Paul Filipiak
Het verband tussen de kwaliteit van technisch leesonderwijs en laaggeletterdheid: strategieën voor verbetering
redactie
Verbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen
Karin van de Mortel
The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel
Vrij lezen op het mbo: invloed op het leerklimaat en strategieën voor succes
redactie
Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is
Ewald Vervaet
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
De gave van dyslexie
Arja Kerpel
Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Dyslexie - kenmerken - tips aanpak
Arja Kerpel
Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel
Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman
Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet
Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos
Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek
Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek
De relatie tussen het leren van frans en spaans en dyslexie: strategieën voor effectief onderwijs
redactie
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
redactie
Schrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen!
Helèn de Jong
De invloed van zelf kiezen op instructieniveau in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs
redactie
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Resultaatverplichting en deelnameverplichting voor toetsen in het mbo: een diepgaande verkenning
redactie
Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman
Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman
Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie
Anna Bosman
Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden
Anna Bosman
Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman
Mythes rond de spellingdidactiek
Dolf Janson
Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson
Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson
Oefenen van spelling
Dolf Janson
Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman
Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman
Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman
Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?
redactie
Communicatief zaakvakonderwijs
Paul Filipiak
Aan de knoppen draaien
Jan Bransen
Kinderboekenweek BIJ MIJ THUIS
Bertine van den Oever
Brief over de herziening van het curriculum
Gert Biesta
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Het regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen?
Piet van der Ploeg
De invloed van beweging op lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling: een diepgaande analyse
redactie
De impact van fysiek spel en beweging op leerprestaties en sociaal-emotioneel gedrag
redactie
Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink
Springen en rennen, jezelf leren kennen
Maarten Massink
Altijd de beste in rekenen. Tot nu.
Martine Blonk - Meulenkamp
Hoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging
Martine Blonk - Meulenkamp
Ondersteuning van mbo-studenten met dyslexie: het belang van een auditief protocol
redactie
De rol van woordenschat in cito-toetsen: strategieën en impact
redactie
Wetenschap en technologie in de klas: Handvatten voor een succesvolle uitvoering
Myriam Lieskamp
De effectiviteit van het practicum: een diepgaande analyse
redactie
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
De integratie van stageperiodes en opdrachten in theoretische vakinhoud: optimalisatie en effectiviteit
redactie
Economieonderwijs in de beroepscontext: versterking van relevantie voor vmbo-leerlingen
redactie
Het RTTI-model en de impact op leerresultaten: een diepgaande analyse
redactie
De invloed van de indeling van het schooljaar op leerprestaties en motivatie
redactie
Integraal toetsen maakt hoger onderwijs waardevoller
Joost van der Horst
De impact van een intensieve toetsweek op examensucces op het vmbo
redactie
De impact van theoretische inzet en leervoorkeuren op mbo-studenten
redactie
Aanpak van rekenzwakte bij mbo-studenten: effectieve strategieën en remediëring
redactie
De rol van onderbouwresultaten als voorspeller voor succes in de bovenbouw
redactie
Samenwerken op projectbasis in het voortgezet onderwijs: impact op motivatie en leerresultaten
redactie
Het ontwerpen van curricula voor mbo-studenten: aandacht voor specifieke kenmerken
redactie
Verbeteren van tekstbegrip bij vmbo-leerlingen: strategieën en invloed op leerprestaties
redactie
De invloed van tijd en herkansing op toetsresultaten: effecten en strategieën voor verbetering
redactie
Verplichte deelname aan formatieve toetsen: impact op leerprestaties in het mbo
redactie
Zelfreflectie in het mbo: sleutel tot studiesucces
redactie
Componeren in de klas
Vera Meewis
Kiezen voor een cultuurprofiel
Sanne van den Hoek
De impact van instrumentale muzieklessen op groepscohesie in het beroepsonderwijs
redactie
Muziek en zelfstandig werken: wat zegt onderzoek?
redactie
De oimpact van muziek en beeldende vorming in het onderwijs: een nieuwe blik
redactie
Met kunst het hele kind centraal
Vera Meewis
Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis
Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
redactie
Kunstintegratie: opbrengst en veranderproces
Vera Meewis
Kunstintegratie als betekenisgeving
Vera Meewis
Kunstintegratie: het belang van nascholing
Vera Meewis
De keuze voor vwo-kunst en cultuur: motieven en overwegingen
redactie
Iedereen kan muzikant zijn
Vera Meewis
Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
Waarderen van kunst door connectie met het curriculum
Vera Meewis
Leeruitkomsten formuleren voor je opleiding
Carine Elferink
Effectieve differentiatie in het engels voor brugklassen: een praktische benadering
redactie
Engels onderwijzen aan kinderen met een achterstand in het nederlands: een doordachte aanpak
redactie
Vreemde talen leren van 4 tot 12 jaar: invloed op leeropbrengsten
redactie
Tweetalig mbo: versterking van arbeidsperspectieven voor studenten
redactie
Basisschoolleerling minder goed in de exacte vakken
Annemieke Top
De impact van programmeeronderwijs op vaardigheden van leerlingen
redactie
Verwondering in de les
Dick van der Wateren
Acht vragen aan Wilfred Rubens over leren op afstand
Wilfred Rubens
Programmeerlessen en probleemoplossingsvaardigheden: een diepgaande kijk op de voordelen voor leerlingen
redactie