Kennisplatform
logo wij-leren.nl
Inloggen
Het Kennisplatform voor het onderwijs
Wij bieden u een uitgebreide kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Leerstof

Effectieve werkwijzen bij reflectie op het leerproces
Hoe stimuleer je leerlingen tot reflectie op hun leerproces?
redactie
Nakijken leerlingenwerk
Nakijken: nut en noodzaak
Marcel Schmeier
Vreemde talen
Het belang van vreemde talen op de arbeidsmarkt: chinees, frans, duits en spaans
redactie
Leren met kunst
Beter leren en onthouden met kunst
Vera Meewis
Zelfregulerend leren
Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel
Hersenbeest
Hersenbeest
Harm Klifman
Hogere denkvaardigheden
Uitdagende opdrachten voor het betere denkwerk
René Leverink
Kunst in curriculum
Kunst integreren in het curriculum
Vera Meewis
Kunst in de les
Hoe kunst helpt leren
Vera Meewis
Leerinhouden
Leerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht
Arja Kerpel
Leerlijnen voor het basisonderwijs
Leerlijnen voor het basisonderwijs
Machiel Karels
Relatie werkbelasting en vakkennis
De relatie tussen werkbelasting en bewegingsonderwijs en cultuureducatie
redactie
Taxonomie-van-bloom
Taxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden
Machiel Karels
Vakspecialisatie
Vakspecialisatie in het basisonderwijs: ervaringen en impact
redactie
Afstandsleren commitment en zelfsturing bij volwassenen
Afstandsleren: de positieve effecten op commitment en zelfsturing bij volwassenen
redactie
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)
Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Luisteren en Technisch Lezen (2)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)
Beoordeling LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde (6)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)
Beoordeling LVS-toetsen Schrijfvaardigheid en Engels (5)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)
Beoordeling LVS-toetsen Spelling en Taalverzorging (4)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)
Toelichting beoordelingscriteria en beoordeling LVS-toetsen Woordenschat (1)
Corine Treffers
Beoordeling LVS toetsen
Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Inzet van tussenuren positief op leerresultaten
De impact van tussenuren op leerresultaten: een positieve benadering
redactie
Leerachterstanden leerwegondersteunend onderwijs
Leerachterstanden en leerwegondersteunend onderwijs: oplossingen en effectieve strategieën
redactie
Zicht op kwaliteit huiswerk
Hoe houd ik zicht op de kwaliteit van het thuiswerk?
Gerdineke van Silfhout
Beter rekenonderwijs
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Clusteren rekenonderwijs
Het effect van clusteren op resultaten in het rekenen: verbeterstrategieën en praktijkvoorbeelden
redactie
Citotoets rekenen groep 1 2
Spelen of Toetsen - kansen voor wiskundige ontwikkeling
Martie de Pater
Differentiatie voorbereiding
Differentiatie vraagt voorbereiding
Dolf Janson
Dyscalculie kenmerken
Dyscalculie: kenmerken - tips aanpak rekenproblemen
Arja Kerpel
Effectief rekenonderwijs
Effectief Rekenonderwijs op de basisschool
Korstiaan Karels
Leren klokkijken
Klokkijken is complexer dan je zou denken
Dolf Janson
Leerlijn rekenen
Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater
Leerlijnen de baas
De leerlijnen de baas
Martie de Pater
Motivatie pro-leerlingen
Motivatie en rekenen in het praktijkonderwijs: strategieën voor zwakke rekenaars
redactie
Opbrengstgericht werken en rekenproblemen
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Referentieniveau 1F
Kiezen in rekendoelen met leerroutes van Passende Perspectieven
Nina Boswinkel
Rekenen automatiseren
Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Marjolein Zwik
Rekenachterstand wegwerken
Zo leer je alle kinderen rekenen
Anna Bosman
Mindset bij rekenen
Groeien in de getallenwereld - over belang growth mindset bij rekenen
Dolf Janson
Taal in rekenen
Zie je het voor je? Rekenen is per definitie talig!
Dolf Janson
Het proces om een rekenmethode te kiezen
Zo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan
Korstiaan Karels
Rekenonderwijs kan anders!
Rekenonderwijs kan anders!
Machiel Karels
Voorkomen van rekenproblemen
Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels
Rekenproces in de rekenles
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
rekentaal in rollenspel
Rollenspel als middel om de rekenwoordenschat te ontwikkelen
Aafke Bouwman
Schatten en rekenen
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Singapore rekenen
Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels
Rekentaalkaart
Leraren leren omgaan met taal in de rekenles
Annemieke Top
Tafels leren
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater
Vertaalcirkel 1
De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel 2
De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel 3
De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De vertaalcirkel hulpmiddel
De Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel kleuters
De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts
Wie is er bang voor wiskunde
Wie is er bang voor Wiskunde?
Dick van der Wateren
Tips zwakke rekenaars
Durf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars
Nina Boswinkel
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Korstiaan Karels
Tegenvallende toetsresultaten
De resultaten vallen tegen. Wat nu?
Jos Cöp
Effectief en efficiënt formatief beoordelen
Effectief en efficiënt formatief beoordelen: strategieën voor succes in het onderwijs
redactie
Feedback je wijzer
Feedback je wijzer!
Karen Heij
Wat er niet klopt bij John Hattie
Wat klopt er niet bij John Hattie?
Dolf Janson
Manieren differentieren leerrendement volwassenen
Differentiatie in het onderwijs voor volwassenen: strategieën voor verbetering van leerrendement
redactie
Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs
Wat leerlingen nu leren
Curriculum voor scholen breidt zich uit
Wat scholen allemaal moeten
Casper Hulshof
Begrijpend lezen is een houding
Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek
Taalgericht zaakvakonderwijs (3): lezen van teksten in zaakvakken
Taalgericht zaakvakonderwijs (3): Lezen van teksten in zaakvakken
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping
Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping, de vier V's
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (1) Reflectie
Taalgericht zaakvakonderwijs (1): Reflectie op begrijpend lezen
Paul Filipiak
Het gelijktijdig leren van vreemde talen
Effectieve strategieën voor anderstalige leerlingen in het basisonderwijs: gelijktijdig leren van meerdere vreemde talen
redactie
Woordenschat differentiatie
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
eigentijds woordenschatonderwijs met woordcirkel
Maak van de school een woordpaleis
Jos Cöp
Grammatica in samenhang aanbieden (deel 3)
Grammatica is leuk! (deel 3)
Dolf Janson
Grammatica in samenhang aanbieden (1)
Grammatica is leuk! (deel 1)
Dolf Janson
Grammatica in samenhang aanbieden (2)
Grammatica is leuk (deel 2)
Dolf Janson
Invloed van nederlandse taal op de woordenschatontwikkeling
De invloed van de nederlandse taal op woordenschatontwikkeling: belangrijke overwegingen voor educatie
redactie
Taal bij het jonge kind
Taalontwikkeling bij het jonge kind
Sieneke Goorhuis
NT2 bij migrantenkinderen
Nederlands als tweede taal aanleren in het basisonderwijs
redactie
Werkt kennis moderne vreemde taal mee of tegen?
De invloed van moderne vreemde talen op taaltoetsen: een diepgaande analyse
redactie
Is muziekonderwijs een hulpmiddel bij taal?
Muziekonderwijs als hulpmiddel bij taalontwikkelingsstoornissen: verbetering van taalvaardigheid door muzikale interventie
redactie
Ondergrens voor beheersing nederlandse taal nieuwkomers
Onderwijsuitdagingen voor nieuwkomers: beheersing van de nederlandse taal en de eindtoets
redactie
OGO bovenbouw
Ontwikkelingsgericht werken / OGO in de bovenbouw
Bea Pompert
Red de taal van de toetsenmaker!
Red de taal van de toetsenmaker!
Karen Heij
Taalontwikkeling
Taalontwikkeling: door taal worden kinderen mensen
Steven Pont
NT2-stimuleren taalontwikkeling
Taalontwikkeling stimuleren van NT2 leerlingen
redactie
Taalgericht onderwijs
Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Goed taal- en leesonderwijs
Vijf onderwijskundige voorwaarden voor goed taal- en leesonderwijs
Jos Cöp
Rijk taalaanbod
Rijk taalaanbod door spel
Sieneke Goorhuis
Taalachterstand
Taalachterstand
Sieneke Goorhuis
Taalkansen voor het jonge kind
Taalkansen voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Taalles als taallab
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Taalonderwijs aantrekkelijk en zinvol maken
Hoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren.
Dolf Janson
Taalonderwijs betekenisvol en effectief
Taal, daar draait het om!
Bea Pompert
taalonderwijs met rijke leeromgeving
Taalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving
Dolf Janson
Taal en omgeving
Taal is niet los te verkrijgen
Sieneke Goorhuis
Tweetaligheid
Tweetaligheid is geen probleem
Sieneke Goorhuis
relatie technische leesvaardigheid en spelling groep 3
Het verbeteren van lezen op woordniveau in groep 5: strategieën en aanpakken
redactie
Verschillen taalverwerving vluchtelingkinderen
Taalverwerving bij vluchtelingenkinderen: uitdagingen en strategieën
redactie
Reflectieopdrachten en zelfregulatie
Reflectieopdrachten voor vmbo-leerlingen: het vergroten van de moeilijkheidsgraad
redactie
Woordenschat uitbreiden
Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak
Tips voor differentiatie in woordenschatonderwijs
Differentiëren binnen woordenschatonderwijs
Martie de Pater
Woordenschat en ICT
Hoe ICT het woordenschatonderwijs kan verbeteren
Jos Cöp
Woordenschatlessen
Wat maakt woordenschatlessen effectiever?
Jos Cöp
Tips woordenschat
Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak
woordenschatonderwijs vernieuwen vraagt om leiderschap
Woordenschatonderwijs in de 21e eeuw: effectief en uitdagend (1)
Jos Cöp
Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren
Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren
Paul Filipiak
Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen
Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen
Paul Filipiak
Zinsontleding van invloed op taalbeheersing?
Zinsontleding als basis voor taalbeheersing bij vwo-leerlingen in de onderbouw
redactie
Helpt een huiswerkplanner?
Het ontwikkelen van planvaardigheden bij leerlingen: de rol van agenda's en huiswerkplanners
redactie
Vergroot huiswerk verantwoordelijkheid voor eigen leerproces?
Huiswerk als sleutel tot zelfstandigheid en succes: het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en planningsvaardigheden
redactie
belang executief functioneren
Belang van executieve functies -8-
Emiel van Doorn
Cognitieve kennis
Cognitieve kennis -2-
Emiel van Doorn
Componenten executieve functies
Componenten van de executieve functies en hun ontwikkeling -7-
Emiel van Doorn
Cognitieve functies
Wat zijn cognitieve functies? -1-
Emiel van Doorn
Executieve functies discussie
Discussie over executieve functies -6-
Emiel van Doorn
Overzicht serie cognitieve en executieve functies
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies; Intro en overzicht -0-
Emiel van Doorn
cognitieve en executieve functies informatieverwerking
Executieve functies in relatie tot de cognitieve functies -9-
Emiel van Doorn
Executieve en cognitieve functies praktisch handelen
Praktisch handelen: koppeling cognitieve functies en executieve functies -10-
Emiel van Doorn
Executieve functies definitie
Inleiding op executieve functies -5-
Emiel van Doorn
cognitieve functies uitwerking
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 1 -3-
Emiel van Doorn
cognitieve functies uitwerking deel 2
Uitwerking van de cognitieve functies-deel 2 -4-
Emiel van Doorn
Aansluiting cognitief niveau van nieuwkomers
De cognitieve aansluiting van nieuwkomers bij zaakvakken in het onderwijs
redactie
Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk
Beroepsauthentiek toetsen vermindert toetsdruk en conditionering op cijfers
Joost van der Horst
Leerdoeldenken en eigenaarschap op het vo
Leerlingen in het voortgezet onderwijs: eigenaarschap over leerdoelen en het belang van doelgericht denken
redactie
Leerlingen helpen concentreren op leren in plaats van cijfers
Vijf manieren om leerlingen te helpen zich te concentreren op leren in plaats van op cijfers
Crystal Frommert
Aanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijs
Het achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs
Paul Filipiak
Aangepaste leesvormen van ondersteuning
Verschillende aangepaste leesvormen en hun ondersteuning
Anneke Wijtvliet
Effectief leesonderwijs
Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak
Audio-ondersteuning bij lezen van schoolboeken
Audio-ondersteuning bij het lezen van je schoolboek
Anneke Wijtvliet
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel
Leesdorst lessen - 1
Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak
Leesdorst lessen - 2
Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak
Begrijpend lezen vak
Begrijpend lezen als vak afschaffen?
Paul Filipiak
Close Reading
Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak
Competenties van leerlingen om met informatie om te gaan
Competenties voor informatievaardigheden: leerlingen voorbereiden op vragen stellen en informatie vinden
redactie
Denkend lezen
Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson
Dit is dyslexie
Dit is dyslexie - achtergrond en aanpak
Marleen Legemaat
Goede schoolteksten
Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout
Leerstijlen
Het effect van didactische aanpak op leesvaardigheid in een vreemde Taal: strategieën en impact
redactie
Leesonderwijs ZML
Fonologisch gebaseerd leesonderwijs in het ZML
Anna Bosman
Leesonderwijs ZML 1
Fonologische vaardigheden van leerlingen in het ZML-onderwijs
Anna Bosman
Formatieve evaluatie literatuuronderwijs
Fictie- en literatuuronderwijs formatief ingestoken
Gerdineke van Silfhout
Schrijven en lezen
Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink
Handschrift- en leesproblemen
Het verband tussen handschriftproblemen en leesproblemen: effectieve schrijfoefeningen voor verbetering
redactie
Interactief voorlezen
Interactief voorlezen onder de loep
Sieneke Goorhuis
Effect klank letterkoppelingen op leesresultaten in groep 3
Aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2: zinvol!
redactie
Stimuleren van NT2 lezers, begrijpend lezen
Leerkrachtonafhankelijke werkvormen voor begrijpend lezen bij nt2-leerlingen
redactie
Leesbevordering en myopie
Leesbevordering en myopie preventie
Iris Breetvelt
Leesonderwijs voor zwakke lezers
Wat is effectief leesonderwijs voor zwakke lezers?
redactie
leesonderwijs, hoe anders
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
Leesstimulering in de onderwijspraktijk
Leesstimulering in de onderwijspraktijk - verwerking van boeken
Helèn de Jong
Letters leren
Letters leren: vandaag in staat, een leven lang paraat
Ewald Vervaet
Effectief leren spellen
Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson
Lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman
Lezen van teksten
Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak
Ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert
Tips motivatie lezen
Suggesties voor motivatieproblemen bij lezen
Machiel Karels
technisch begrijpend studerend lezen
Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak
Begrijpend leesresultaten
Het optimaliseren van begrijpend leesresultaten
Karin van de Mortel
Passend leesonderwijs groep drie
Passend leesonderwijs voor groep drie: strategieën en aanpakken voor succes
redactie
Pictoverhalen lezen
Pictoverhalen: op weg naar leessucces
Marcel Schmeier
toetsen in het leesonderwijs -pirls, pisa
Gedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek
Paul Filipiak
werken met website Lezeninhetvmbo.nl
Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout
Proces- en productgerichte evaluatie leesonderwijs
Het denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6)
Paul Filipiak
Actief Leren Lezen
Actief Leren Lezen
Bertine van den Oever
Relatie lezen en spelling in groep 5
De relatie tussen technische leesvaardigheid en spelling in groep drie: effectieve strategieën en aanpakken
redactie
Leuke schoolteksten
Hoe leuk moeten we schoolteksten maken? Opleuken helpt niet!
Gerdineke van Silfhout
Succesvol beginnend lezen
Succesvol beginnend lezen
Paul Filipiak
Technisch lezen in een doorlopende lijn
Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak
Gedachteloze leesvaardigheden-2
Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip
Paul Filipiak
Verband kwaliteit technisch leesonderwijs en laaggeletterdheid
Het verband tussen de kwaliteit van technisch leesonderwijs en laaggeletterdheid: strategieën voor verbetering
redactie
Begrijpend luisteren en lezen
Verbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen
Karin van de Mortel
Vloeiend lezen
The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel
Effect vrij lezen op leerklimaat mbo
Vrij lezen op het mbo: invloed op het leerklimaat en strategieën voor succes
redactie
Zo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid
Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is
Ewald Vervaet
Begeleiding dyslexie
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
Gave van dyslexie
De gave van dyslexie
Arja Kerpel
Dyslexie behandeling
Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman
Dyslexie en depressie
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Dyslexie kenmerken
Dyslexie - kenmerken - tips aanpak
Arja Kerpel
Krachtig anders leren
Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel
Lettertype Dyslexie
Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman
Ontwikkelingsdyslexie
Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet
Dyslexieverklaring terecht?
Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos
Tijdig signaleren
Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek
Dyslexie tips
Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Eindexamen en dyslexie
Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek
relatie frans-spaans en dyslexie in vo
De relatie tussen het leren van frans en spaans en dyslexie: strategieën voor effectief onderwijs
redactie
Nut van verhalen bij dyslexietherapie
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
redactie
Schrijfonderwijs verbeteren
Schrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen!
Helèn de Jong
Invloed zelf kiezen op motivatie vo bovenbouw
De invloed van zelf kiezen op instructieniveau in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs
redactie
Referentieniveaus basisonderwijs
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Resultaatverplichting toetsen motiveert mbo studenten
Resultaatverplichting en deelnameverplichting voor toetsen in het mbo: een diepgaande verkenning
redactie
Spellingvaardigheid
Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen
Anna Bosman
De speller
Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller
Anna Bosman
Spelling instructie
Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie
Anna Bosman
Spelling methode
Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden
Anna Bosman
Expliciete instructie
Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman
Mythes spellingdidactiek
Mythes rond de spellingdidactiek
Dolf Janson
Opbrengstgericht werken bij spelling
Opbrengstgericht lesgeven bij spelling
Dolf Janson
Leren spellen
Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson
Spelling oefenen
Oefenen van spelling
Dolf Janson
Spelling toetsen
Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman
Spellingtraining
Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman
Spellen en stellen
Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman
Verdiepingsopdrachten voor goede spellers in bovenbouw bo
Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?
redactie
Communicatief zaakvakonderwijs
Communicatief zaakvakonderwijs
Paul Filipiak
Cockpitdenken zonder handelingservaring
Aan de knoppen draaien
Jan Bransen
Kinderboekenweek BIJ MIJ THUIS
Bertine van den Oever
Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta
Brief over de herziening van het curriculum
Gert Biesta
Filosoferen met pubers
Filosoferen met pubers
Karen Faber
onvoldoende-voor-burgerschap
Het regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen?
Piet van der Ploeg
Effect beweging
De invloed van beweging op lichamelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling: een diepgaande analyse
redactie
Spel en beweging
De impact van fysiek spel en beweging op leerprestaties en sociaal-emotioneel gedrag
redactie
Samenwerkend leren bij gym
Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink
Springen en rennen
Springen en rennen, jezelf leren kennen
Maarten Massink
Rekenen hoogbegaafde leerlingen
Altijd de beste in rekenen. Tot nu.
Martine Blonk - Meulenkamp
Doorgaande lijn voor hoogbegaafden
Hoogbegaafde leerlingen: het hele team in beweging
Martine Blonk - Meulenkamp
Ondersteuning voor mbo studenten met dyslexie
Ondersteuning van mbo-studenten met dyslexie: het belang van een auditief protocol
redactie
meerwaarde woordenschat citotoetsen
De rol van woordenschat in cito-toetsen: strategieën en impact
redactie
Wetenschap en technologie in de klas
Wetenschap en technologie in de klas: Handvatten voor een succesvolle uitvoering
Myriam Lieskamp
Practicum als onderwijsactiviteit
De effectiviteit van het practicum: een diepgaande analyse
redactie
Fascinerende ontdekkingen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Empirische cyclus (1)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Techniek: Leren door doen
Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel
Empirische cyclus (2)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Techniek talent
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Techniek attitude
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
App voor mbo studenten theorie-praktijk
De integratie van stageperiodes en opdrachten in theoretische vakinhoud: optimalisatie en effectiviteit
redactie
Economie onderwijs en beroepscontext voor beeldvorming vmbo-lln
Economieonderwijs in de beroepscontext: versterking van relevantie voor vmbo-leerlingen
redactie
Effect van RTTI®-model
Het RTTI-model en de impact op leerresultaten: een diepgaande analyse
redactie
De invloed van de indeling van het schooljaar op leerprestaties en motivatie
redactie
Integraal toetsen maakt hoger onderwijs waardevoller
Integraal toetsen maakt hoger onderwijs waardevoller
Joost van der Horst
Intensieve toetsweek bijdrage aan examensucces?
De impact van een intensieve toetsweek op examensucces op het vmbo
redactie
Theorie leervoorkeuren invloed op leerresultaten
De impact van theoretische inzet en leervoorkeuren op mbo-studenten
redactie
Zwakke rekenaars op het mbo
Aanpak van rekenzwakte bij mbo-studenten: effectieve strategieën en remediëring
redactie
Resultaten onderbouw voorspellen succes bovenbouw?
De rol van onderbouwresultaten als voorspeller voor succes in de bovenbouw
redactie
Samenwerken op projectbasis en de effecten op leerresultaten
Samenwerken op projectbasis in het voortgezet onderwijs: impact op motivatie en leerresultaten
redactie
Kenmerken MBO-studenten
Het ontwerpen van curricula voor mbo-studenten: aandacht voor specifieke kenmerken
redactie
Tekstbegrip en leerprestaties vmbo-lln
Verbeteren van tekstbegrip bij vmbo-leerlingen: strategieën en invloed op leerprestaties
redactie
Tijd van de herkansingstoets invloed op resultaat
De invloed van tijd en herkansing op toetsresultaten: effecten en strategieën voor verbetering
redactie
Verplichte deelname aan formatieve toetsen en leerprestaties mbo
Verplichte deelname aan formatieve toetsen: impact op leerprestaties in het mbo
redactie
Zelfreflectie mbo 4 studiesucces
Zelfreflectie in het mbo: sleutel tot studiesucces
redactie
Componeren
Componeren in de klas
Vera Meewis
Cultuurprofiel
Kiezen voor een cultuurprofiel
Sanne van den Hoek
Effect van de muzieklessen op groepscohesie
De impact van instrumentale muzieklessen op groepscohesie in het beroepsonderwijs
redactie
Effect muziek tijdens zelfstandig werken
Muziek en zelfstandig werken: wat zegt onderzoek?
redactie
Gevolgen kenmerken onderwijs muziek beeldende vorming
De oimpact van muziek en beeldende vorming in het onderwijs: een nieuwe blik
redactie
Kind centraal
Met kunst het hele kind centraal
Vera Meewis
Tien effecten van kunst
Wat leer je van kunst? - Tien positieve effecten
Vera Meewis
Kunstonderwijs
Kunstonderwijs en 21st century skills
Vera Meewis
Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
Draagt kunsteducatie bij aan sociaal-emotionele vaardigheden?
redactie
Kunstintegratie: barrières en succes
Kunstintegratie: opbrengst en veranderproces
Vera Meewis
Kunstintegratie als betekenisgeving
Kunstintegratie als betekenisgeving
Vera Meewis
Kunstintegratie - Nascholing
Kunstintegratie: het belang van nascholing
Vera Meewis
Motieven voor keuze van kunst en cultuur vwo
De keuze voor vwo-kunst en cultuur: motieven en overwegingen
redactie
Muziekeducatie
Iedereen kan muzikant zijn
Vera Meewis
Praten over kunst
Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis
Tekenles
Tekenen als omgaan met de visuele wereld - creativiteit
Vera Meewis
Cultuurcoördinator
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
kunst integreren in je lessen
Waarderen van kunst door connectie met het curriculum
Vera Meewis
leeruitkomsten formuleren curriculum
Leeruitkomsten formuleren voor je opleiding
Carine Elferink
Differentiëren bij engels in de brugklas
Effectieve differentiatie in het engels voor brugklassen: een praktische benadering
redactie
Engels aanbieden aan kleuters met taalachterstand
Engels onderwijzen aan kinderen met een achterstand in het nederlands: een doordachte aanpak
redactie
Taalvaardigheid Engels
Vreemde talen leren van 4 tot 12 jaar: invloed op leeropbrengsten
redactie
tweetalig onderwijs in het mbo
Tweetalig mbo: versterking van arbeidsperspectieven voor studenten
redactie
TIMSS-2015
Basisschoolleerling minder goed in de exacte vakken
Annemieke Top
Programmeren
De impact van programmeeronderwijs op vaardigheden van leerlingen
redactie
Natuurkunde vanuit verwondering
Verwondering in de les
Dick van der Wateren
Afstandsonderwijs en online leren
Acht vragen aan Wilfred Rubens over leren op afstand
Wilfred Rubens
Programmeeronderwijs stimuleert vaardigheden
Programmeerlessen en probleemoplossingsvaardigheden: een diepgaande kijk op de voordelen voor leerlingen
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.