Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard

Ronald Dulmers

Onderzoeker - adviseur - trainer bij Scholen met Succes

 

rdulmers@scholenmetsucces.nl 

  Geplaatst op 1 juni 2014

Dulmers, R. (2014). Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard.
Geraadpleegd op 21-10-2018,
van https://wij-leren.nl/schoolprofilering.php

Een inschatting op zes dimensies

Het marketing dashboard geeft een eerste indicatie van de marketing- en profileringkracht van uw school. op zes dimensies wordt een inschatting gegeven aan de hand van de tevredenheidspeilingen van scholen met succes. de inschatting is gebaseerd op de antwoorden van de respondenten (ouders en personeel) op deze peilingen en de vergelijking daarvan met de landelijke benchmark. Zo ontstaat een relatieve score.
 
De resultaten kunnen worden vergeleken met een observatielijst die door externe adviseurs, maar ook prima door bovenschools managers kan worden ingevuld. Praktijktoetsen wijzen uit dat de indicatieve resultaten van de tevredenheidspeilingen goed overeenkomen met de observaties van externe adviseurs en bovenschools managers.
 
Het is niet voor niets dat er een rangorde in de dimensies van het marketing dashboard zit. de schoolleider is de belangrijkste succesfactor voor de marketing- en profileringskracht van een school. Hij of zij bepaalt in grote mate welke koers gevaren wordt, welke positionering wordt nagestreefd en welke visie, welk gezicht de school uitstraalt. Hij/zij is ook degene die het team aanstuurt en inspireert.
 
Team en directie bepalen weer in hoge mate in hoeverre de schoolpopulatie (de ouders) enthousiasme over de school uitstraalt en een eenduidig verhaal vertelt. Een helder profiel dat duidelijk en
consequent wordt gecommuniceerd met professionele middelen kan goed helpen om de uitstraling van de menselijke component van de school (directie, team en populatie) te versterken.
 
Het gebouw ten slotte is een factor van belang in de aantrekkingskracht van de school, maar kan niet op tegen het persoonlijk enthousiasme van de menselijke factor: een enthousiast en aanstekelijk team dat bevlogen met kinderen werkt in een aftands, oud gebouw heeft meer marketing- en profileringskracht dan een ingeslapen, plichtmatig team in een aantrekkelijk, modern schoolgebouw.

Interpretatie van de score op het Marketing Dashboard

Wanneer de schoolleider rood scoort in het marketing dashboard, kan dat gecompenseerd worden door een sterk team en door groene scores op de andere dimensies, maar het blijft kwetsbaar.
Over het algemeen geldt ook dat rode scores op andere dimensies maar moeilijk zijn te verbeteren als ook de schoolleider in het rode gebied zit.
 
Rode scores op de dimensies profiel en communicatie zijn vaak goed op te lossen met gerichte, professionele ondersteuning en een bereidwillige directie en team. ook een rode score op populatie is over het algemeen met goed communicatiebeleid en inspirerende leiding van directie en team te verbeteren.
 
Schoolprofilering en marketing
 
Het bovenstaande voorbeeld heeft op grond van deze interpretatie goede kansen om aan marketing- en profileringskracht te winnen, wanneer gericht aan de profilering en communicatie wordt gewerkt.

Zes dimensies

1. Schoolleider De mate waarin de schoolleider ondernemend, marktgericht en klantgericht is.
2. Team De mate waarin het team een enthousiaste eenheid vormt, een coherente uitstraling heeft en klantgericht is.
3. Populatie De mate waarin de schoolpopulatie (ouders en personeel) qua samenstelling, betrokkenheid en enthousiasme bijdragen.
4. Profiel De mate waarin de school een helder en duidelijk profiel heeft.
5.Communicatie De mate waarin de school consistent en met professionele middelen communiceert met doelgroepen en buitenwereld.
6.Gebouw De mate van representativiteit, zichtbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van het schoolgebouw (intern en extern).

Verbetering

Met het marketing dashboard kunt u gericht de Profileringskracht van uw school vergroten, door rode scores aan te pakken. Per dimensie kan een school denken aan de volgende verbeteracties:

Bij een rode score op de dimensie schoolleider
• Training(en) marketingstrategie en/of marketingplanning.
• Ondersteuning bij het ontwikkelen en uitvoeren van marketing/communicatiebeleid.
• Coaching of co-managment (eventueel aan de hand van managmenttesten).

Bij een rode score op de dimensie team
• Teambuildingssessies (eventueel aan de hand van teamtesten).
• Training(en) klantgerichtheid.
 
Bij een rode score op de dimensie populatie
• Ondersteuning bij gesegmenteerde doelgroepbenadering.
• Panelgesprekken met ouders (bijvoorbeeld n.a.v. tevredenheidspeilingen).
• Workshop ouders als ambassadeur van de school.
 
Bij een rode score op de dimensie profiel
• Begeleiding bij profielontwikkeling.
• Profileringssessies met het team.
 
Bij een rode score op de dimensie communicatiemiddelen
• Analyse/Quickscan van de communicatiemiddelen.
• Huisstijlontwikkeling en borging.
• Ondersteuning bij ontwikkeling en uitvoering van een communicatieplan.
 
Bij een rode score op de dimensie schoolgebouw en plein
• Mysteryclient en/of quickscan uitstraling schoolgebouw.
• Begeleiding bij restyling op basis van haalbaar (en betaalbaar) advies. 

Voorbeeldrapportage

Een voorbeeldrapportage en de observatielijst van het Marketing Dashboard kunt u vinden op de website van Scholen met Succes.

Dulmers, R. (2014). Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard.
Geraadpleegd op 21-10-2018,
van https://wij-leren.nl/schoolprofilering.php

Gerelateerd

Marktgerichte school
Marktgerichte school heeft de toekomst
Ronald Dulmers
Open dag school
Een succesvolle open dag
Ronald Dulmers
School met pit
De school met PIT! - schoolprofiel voorbeeld
Ronald Dulmers
School profileren
Hoe zet je een basisschool in de markt?
Ronald Dulmers
Social media school
Profileren met social media
Ronald Dulmers
Identiteit school
Vormgeven aan identiteit van de school
Harm Klifman
Website verbeteren
Hoe vindbaar is de website van uw school?
Ronald Dulmers
professionele cultuur van welbevinden
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp










[extra-breed-algemeen-kolom2]




Schoolprofilering



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.