Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Geplaatst op 1 juni 2014
Kerpel, A. (2014). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw.
Geraadpleegd op 16-04-2021,
van https://wij-leren.nl/basisontwikkeling-ogo.php
>> Basisontwikkeling bij OGO direct bestellen.
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Inhoud
- Hoofdstuk 1. Kennismaken met de drie B’s van Basisontwikkeling.
- Hoofdstuk 2. Bouwstenen voor een betekenisvol en ontwikkelingsgericht aanbod.
- Hoofdstuk 3. Hoe de leerkracht daar verantwoorde opvoeding en onderwijs van maakt.
- Hoofdstuk 4. Meer informatie over OGO, Horeb en oudercontacten.
Hoofdstuk 1. De drie B’s van Basisontwikkeling
- Betekenisvolle gezamenlijke activiteiten.
- Bemiddelende leerkrachten doen ertoe.
- Brede persoonsontwikkeling is het doel, met specifieke kennis en vaardigheden.
Betekenisvolle en gezamenlijke activiteiten
Bemiddelende leerkrachten doen ertoe
- Het opbouwen van een rijke speelleeromgeving.
- Deelname aan het spel.
- Weloverwogen en geplande begeleiding en instructie.
- Observeren.
Brede ontwikkeling als doel
- Actief zijn en initiatieven tonen.
- Communiceren en taal.
- Samen spelen en samen werken.
- Verkennen van de wereld.
- Uiten en vormgeven.
- Voorstellingsvermogen en creativiteit.
- Omgaan met symbolen, tekens en betekenissen.
- Zelfsturing en reflectie.
- Onderzoeken, redeneren en problemen oplossen.
Hoofdstuk 2. Bouwstenen voor een betekenisvol en ontwikkelingsgericht aanbod
Kernactiviteiten
- Manipulerend spel en rollenspel.
- Constructiespel en beeldende activiteiten.
- Gespreksactiviteiten.
- Lees-schrijfactiviteiten.
- Reken-wiskundeactiviteiten.
- De eerste onderzoeksactiviteiten.
Spelactiviteiten
- Bewegingsspel en manipulerend spel met voorwerpen, zand, water enz.
- Eenvoudig rollenspel, waarbij de voorwerpen een functie krijgen.
- Thematisch rollenspel, waarbij kinderen samen een verhaal spelen met rollen, handelingen en gebeurtenissen binnen een thema.
- Rollenspel met lees-schrijfactiviteiten en reken-wiskundeactiviteiten.
Constructiespel en beeldende activiteiten
- Manipuleren en verkennen met materiaal om te onderzoeken, testen, slopen, maken en versieren.
- Beeldend werken, bijvoorbeeld met klei, papier, textiel of kosteloos materiaal.
- Doelgerichte constructies maken van bouw en constructiemateriaal, die ze kunnen gebruiken bij het spelen.
- Werken met schematische weergaven, bijvoorbeeld plattegronden.
Gespreksactiviteiten
- Gesprek over afbeeldingen of foto’s.
- Gesprek over eigen ervaringen.
- Gesprek over boeken, teksten en verhalen.
- Gesprekken over voorwerpen.
Lees-schrijfactiviteiten
- Spelactiviteiten met lezen en schrijven.
- Werken met boeken.
- Samen lezen en/of zelf lezen.
- Zelf teksten schrijven.
Reken-wiskundeactiviteiten
- Rekenen/wiskunde bij dagelijkse gebeurtenissen.
- Rekenen/wiskunde bij het manipulerend spel.
- Rekenen/wiskunde bij het rollenspel en het constructiespel.
- Rekenen/wiskunde als bewuste leeractiviteit.
De eerste onderzoeksactiviteiten
- Literatuur- en bronnenonderzoek.
- Onderzoek door praktische problemen op te lossen.
- Onderzoek door experimenten uit te voeren.
Thema’s
De leerkracht is de spil
- Interactie. De grondgedachte van Vygotskij is: Kinderen ontwikkelen zich in de omgang met anderen.
- Zone van naaste ontwikkeling. Wat een kind al zelfstandig kan, is de actuele ontwikkeling. Waar een kind nog hulp bij nodig heeft, is de naaste ontwikkeling. Het gebied ertussen is de zone van naaste ontwikkeling. In deze zone hebben leerkrachten de beste kansen om taal en handelingsmogelijkheden uit te breiden.
- Een pedagogische relatie. Voorwaarde hierbij zijn hoge verwachtingen van de kinderen.
- De leerkracht als meerwetende partner.
Het pedagogisch-didactisch handelen
Vijf didactische impulsen
- Oriënteren.
- Structureren en verdiepen.
- Verbreden.
- Toevoegen.
- Reflecteren.
Ontwerpen en plannen maken
- Fase 0: Deze fase speelt zich buiten de groep af. De leerkracht kiest een thema, bereidt kernactiviteiten voor en maakt in hoofdlijnen plannen voor de uitvoering.
- Fase 1: Startactiviteiten.
- Fase 2: Voorlopige plannen bijstellen en/of uitbreiden. Samen met de kinderen een rijke speelleeromgeving opbouwen en de kernactiviteiten uitvoeren.
- Fase 3: De afronding. Alle uitkomsten verzamelen. Eventueel een feestelijke afsluiting met anderen.
- Fase 4: Deze fase speelt zich buiten de groep af. De leerkracht evalueert.
Observeren, registreren en evalueren
- Betekenissen, betrokkenheid en interesse in de activiteit.
- Ontwikkelingsstadium van de kernactiviteit en de zone van naaste ontwikkeling.
- Taaldenkontwikkeling.
- Brede ontwikkeling.
- Specifieke kennis en vaardigheden.
Het laatste hoofdstuk laten we in dit artikel buiten beschouwing. Deze nieuwe editie van Basisontwikkeling staat naast alle informatie ook vol met kleurrijke, inspirerende praktijkvoorbeelden.
Bestellen
Bestellen
Het boek Basisontwikkeling bij OGO is te bestellen via:
Kerpel, A. (2014). Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw.
Geraadpleegd op 16-04-2021,
van https://wij-leren.nl/basisontwikkeling-ogo.php
Gerelateerd

Medilex Onderwijs





































