Het Hoofdlijnenmodel, zoals opgenomen in het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD), biedt een gestructureerde weergave van vier fasen in het leerproces van rekenen. Deze fasen zijn essentieel voor het begrijpen van en interveniëren bij ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie. Het Hoofdlijnenmodel binnen het kader van ERWD bevat de volgende fasen:
1. Basisvaardigheden
Deze fase richt zich op het ontwikkelen van de basisvaardigheden die nodig zijn voor rekenen. Het omvat het begrijpen van getallen, hoeveelheden, en eenvoudige rekenoperaties. Hier legt de leerling de fundamenten voor verdere rekenvaardigheden.
2. Oplossingsprocedures
Nadat de basisvaardigheden zijn verworven, komt de fase van oplossingsprocedures. Leerlingen leren gestructureerde manieren om problemen aan te pakken, zoals specifieke rekenstrategieën en methoden. Dit stadium is cruciaal voor het ontwikkelen van efficiënte en effectieve rekenvaardigheden.
3. Begripsvorming
De derde fase richt zich op begripsvorming. Leerlingen moeten niet alleen weten hoe ze een probleem moeten oplossen, maar ook begrijpen waarom de gebruikte procedures werken. Dit verdiept het begrip van rekenconcepten en zorgt voor een stevige basis.
4. Flexibel toepassen
In de laatste fase wordt het flexibel toepassen van rekenvaardigheden benadrukt. Leerlingen moeten in staat zijn om diverse oplossingsstrategieën toe te passen in verschillende contexten. Dit bevordert een dieper begrip en de mogelijkheid om rekenvaardigheden flexibel en adaptief in te zetten.
Het Hoofdlijnenmodel in het ERWD-protocol biedt een raamwerk om de ontwikkeling van rekenvaardigheden te begrijpen en te ondersteunen, waarbij elk stadium voortbouwt op de vorige. Het model helpt bij het identificeren van problemen op specifieke niveaus en het implementeren van gerichte interventies om het reken-wiskundig leren te bevorderen.
Laatst geactualiseerd op 1 december 2023