Immersief onderwijs

Immersief onderwijs is een pedagogische benadering die tot doel heeft het leerproces te verbeteren door leerlingen volledig onder te dompelen in een stimulerende leeromgeving. Het is gebaseerd op het idee dat leren effectiever en diepgaander kan zijn wanneer studenten actief betrokken zijn en een actieve rol spelen in hun eigen educatie.

Bij immersief onderwijs worden diverse technologieën en methoden gebruikt, zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR), simulaties, en hands-on ervaringen. Deze benadering kan worden toegepast in verschillende onderwijsdomeinen, waaronder wetenschap, geschiedenis, kunst, taal en meer.

Kenmerken van immersief onderwijs zijn onder andere interactiviteit, realisme en betrokkenheid. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld historische gebeurtenissen herbeleven in een virtuele omgeving, complexe wetenschappelijke concepten verkennen door middel van simulaties, of talen leren door middel van conversatie in een virtuele wereld.

Immersief onderwijs heeft het potentieel om het leerproces boeiender en effectiever te maken, omdat het studenten in staat stelt om te leren door te doen en te ervaren, wat vaak beter beklijft dan passief leren. Het stelt docenten ook in staat om op maat gemaakte en interactieve leermiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van hun studenten.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 september 2023



Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
redactie
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie
droedelen en het effect op de luistervaardigheid
Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?
leren van leerlingen basis-kader-beroepsgerichte leerweg
Leren leerlingen van het vmbo anders?
Interventies ter bevordering van sociale vaardigheden en ef volwassenen
Wat is helpend ter bevordering van sociale vaardigheden en executieve functies van volwassenen?
Interventies versterken van motivatie volwassen NT2 deelnemers
Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?
Competenties van werkbegeleiders in hybride leeromgevingen mbo
Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?
Effect van inrichting van schoolgebouw
Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?
Factoren die de inzet van ICT effectiever maken in bo
Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?
Effect van gepersonaliseerd onderwijs op achterstandsleerlingen
Wat is het effect van gepersonaliseerd onderwijs op achterstandsleerlingen?
Effecten van opschrijven van geleerde woorden in digitaal woordenboek
Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?
Effect digitale of papieren rekenmethode
Digitale versus papieren methode: waneer leer je beter rekenen?
Effecten digitaal leermiddel
Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen
Game Interactieve Fictie
Gebruik game Interactieve Fictie (IF) in het taalonderwijs
Digitale leeskilometers groep 3
Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
Digitale gymles
Terugkijken met een tablet: De opbrengsten van de digitale gymles
Gebruik animaties po
Gebruik van animaties in basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



adaptieve leertechnologie
augmented reality
automatisering in het onderwijs
blended learning
digitale leeromgeving
gepersonaliseerd onderwijs
ICT in het onderwijs
leeromgeving
virtual reality

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest