Immersief onderwijs

Immersief onderwijs is een pedagogische benadering die tot doel heeft het leerproces te verbeteren door leerlingen volledig onder te dompelen in een stimulerende leeromgeving. Het is gebaseerd op het idee dat leren effectiever en diepgaander kan zijn wanneer studenten actief betrokken zijn en een actieve rol spelen in hun eigen educatie.

Bij immersief onderwijs worden diverse technologieën en methoden gebruikt, zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR), simulaties, en hands-on ervaringen. Deze benadering kan worden toegepast in verschillende onderwijsdomeinen, waaronder wetenschap, geschiedenis, kunst, taal en meer.

Kenmerken van immersief onderwijs zijn onder andere interactiviteit, realisme en betrokkenheid. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld historische gebeurtenissen herbeleven in een virtuele omgeving, complexe wetenschappelijke concepten verkennen door middel van simulaties, of talen leren door middel van conversatie in een virtuele wereld.

Immersief onderwijs heeft het potentieel om het leerproces boeiender en effectiever te maken, omdat het studenten in staat stelt om te leren door te doen en te ervaren, wat vaak beter beklijft dan passief leren. Het stelt docenten ook in staat om op maat gemaakte en interactieve leermiddelen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van hun studenten.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 september 2023

Gerelateerd

Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie 
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie.
Arja Kerpel
Kiezen tussen asynchroon online leren en synchroon online leren
Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)
Wilfred Rubens
Studenten aanwezigheid leerervaringen
Willen studenten niet meer naar school of universiteit komen?
Wilfred Rubens

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
redactie
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



adaptieve leertechnologie
augmented reality
automatisering in het onderwijs
blended learning
digitale leeromgeving
gepersonaliseerd onderwijs
ICT in het onderwijs
leeromgeving
virtual reality

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest