Excel is handiger dan je denkt!
Geplaatst op 19 oktober 2023
Iedereen heeft weleens een excelbestand gezien. En de meeste mensen weten ook wel dat je in Excel heel gemakkelijk kunt optellen, vermenigvuldigen en kolommen kunt toevoegen of juist verwijderen. Maar verder gaat de kennis vaak niet. En dat is, eigenlijk, hartstikke zonde. Want je kunt veel meer met Excel dan je zou denken. Om deze mogelijkheden te ontdekken is het volgen van een Excel cursus een goed idee. Met wel 480 (!) functies is er altijd wel een oplossing voor jouw probleem.
Waarvoor kun je Excel gebruiken?
Privé
Excel is niet alleen handig voor je werk, maar ook voor je privé. Je kunt in Excel gemakkelijk je financiën overzichtelijk houden door verschillende grafieken en diagrammen te maken om te zien waar je geld iedere maand naartoe gaat. Je kunt in Excel heel handig data en bijbehorende gegevens bewaren. Dit is bijvoorbeeld handig als je steeds verjaardagen vergeet en geen kalender in het toilet wilt hangen. Natuurlijk hoef je voor deze functies geen uitgebreide Excel cursus te volgen, de Excel basis cursus is dan genoeg. Maar de kans is groot dat je steeds meer wilt weten en er nog een meer diepgaande Excel cursus achteraan gaat doen!
Zakelijk
Het bijhouden van de financiën van je bedrijf moet goed gestructureerd zijn en dat kan heel goed in Excel. Je maakt, na het volgen van een Excel cursus, heel gemakkelijk verwijzingen maken van het ene tabblad naar het andere. Telt uitgaven en inkomsten bij elkaar op en hebt altijd een actueel overzicht van je financiële situatie.
Heb je personeel in dienst?
Dan is Excel ideaal voor het bijhouden van uren, overuren en vakantiedagen. Combineer deze informatie, per werknemer, direct met het uurloon en je weet altijd direct hoeveel je moet betalen, hoeveel je al betaald hebt en hoeveel vakantiedagen iemand nog heeft.
En hoe zit het met de voorraden?
Je voorraadbeheer is van groot belang voor het soepel laten lopen van je werkzaamheden. Misgrijpen op het moment dat je iets nodig hebt en moeten wachten op een nieuwe levering kan rampzalig zijn voor je bedrijf. Door je voorraadbeheer te koppelen aan je Excelsheets, is je inzicht in de voorraad altijd up-to-date en zul je niet snel misgrijpen.
De voortgang inzichtelijk maken
Het is altijd fijn om te weten of je op de goede weg bent met je bedrijf. Het lijkt misschien goed te gaan, maar weet je dat wel zeker? Worden je doelen voor het jaar écht gehaald? Om dit inzichtelijk te maken kun je gebruikmaken van de verschillende grafieken en diagrammen in Excel. Je kunt al je inkomsten en uitgaven gemakkelijk samenvoegen om tot een bedrijfsresultaat te komen.