Blijven kleuren!

Rijk van Ommeren

Directeur RDO en onderwijsadviseur bij Rijk Advies

  

rijk.vanommeren@live.nl

  Geplaatst op 1 juni 2015

Van Ommeren, R. (2015) Scholen doden creativiteit.
Geraadpleegd op 22-10-2019,
van https://wij-leren.nl/onderwijssysteem-creativiteit.php

‘Hier papa, voor jou’ Met een stralende glimlach staat mijn dochter als ik thuis kom voor me met voltooide kleurplaat in haar hand. ‘Omdat ik je lief vind…’ Bij ons in de woonkamer staat een kast waar van alles wat door de kinderen gemaakt of meegebracht wordt een plekje op of aan krijgt. Deze kleurplaat krijgt natuurlijk een ereplekje!

Het beeld van de kleurplaat blijft nog even hangen… Deze kleurplaat zet me aan het denken. Waarom was na ‘dank je wel schat, wat lief van je’ mijn tweede gedachte ‘ga je de kleurplaat ook nog een keer afmaken?’ Hoe komt het dat ik blijkbaar zo vast zit in mijn idee van het perfect ingekleurde plaatje dat ik de meest diepzinnige boodschap van de kleurplaat miste: ‘papa, zal ik jou helpen…’. Het stond op de achterkant…

Scholen doden creativiteit

‘Scholen doden de creativiteit’, zei Ken Robinson in februari 2006 in zijn TED-talk (link). ‘Wereldwijd leiden onderwijssystemen mensen uit hun creatieve vermogen. Fouten zijn de ergste dingen die je kunt maken. Picasso zei ooit dat alle kinderen als artiest worden geboren. De kunst is artiest te blijven als we opgroeien. Ik geloof dit met passie: we groeien niet in de creativiteit, we groeien eruit. Of liever, we worden eruit onderwezen’.

Onderwijssystemen zijn net kleurplaten

Er is een prachtig plaatje uitgetekend. Soms best ingewikkeld ook. De werkelijkheid wordt echter bepaald door hoe je de plaat inkleurt…

Waarom blijven we maar vasthouden aan het idee dat het plaatje steeds mooier en beter wordt als er meer lijntjes op de kleurplaat staan? Of als er een meer precieze invulinstructie is? Zoiets als ‘iedereen kan schilderen’ zodat zelfs de kleur vooraf bepaald is...  Iedereen kan al schilderen – op de achterkant! Maar niet iedereen kan professor worden…

Nieuwe tijd

‘We zijn definitief in een nieuwe tijd aanbeland. In tijden van zelfsturing, burgerinitiatieven en nieuwe nuchterheid moeten organisatieadviseurs zichzelf opnieuw uitvinden als zij nog een rol willen hebben in de 21e eeuw. Of zichzelf opheffen.’ Dit schrijft Lenette Schuijt op 17 februari 2015 in haar artikel ‘Het einde van de adviseur. Het adviesvak op de schop’ op managementsite.nl (link). Net als managers, leraren, schoolleiders en bestuurders voeg ik daaraan toe.

In het artikel rekent Schuijt af met het maakbaarheidsdenken. ‘In de dagelijkse werkelijkheid zijn medewerkers voortdurend aan het improviseren en inspelen op wat er concreet gebeurt, waarbij ze dikwijls de wil hebben om er het beste te maken. Juist dat streven betekent dat ze veel moeten rommelen en regelen, vaak ondanks de organisatie waar ze in werken. Daarbij laten ze zich niet leiden door het strategisch beleidsplan, de veranderagenda of door KPI’s.’

Perspectief bieden

Het brengt me terug bij de kern van onderwijs. Het prachtige vak van ‘werelden openen en perspectieven bieden’. Laten we ons vooral uitspreken over onze waarden, visies en overtuigingen. Kleurplaten uitdelen en daarbij steeds de vraag stellen:

  • Welke werelden open ik voor mijn leerlingen / mijn medewerkers vandaag?
  • Welk perspectief heb ik hen te bieden?
  • Hoeveel ruimte geef ik om de kleurplaat in te kleuren?
  • En welke kleuren geef ik zelf mee?

Laten we vooral kleurplaten blijven uitdelen. Steeds weer een nieuwe, al was het maar vanwege de achterkant.

Van Ommeren, R. (2015) Scholen doden creativiteit.
Geraadpleegd op 22-10-2019,
van https://wij-leren.nl/onderwijssysteem-creativiteit.php

Gerelateerd

opleiding
Educatief Leiderschap
Educatief Leiderschap
Schoolleidersregister
Bazalt | HCO | RPCZ 
E-learning opleiding
Visueel werken in het basisonderwijs
Visueel werken in het basisonderwijs
Het visueel maken van gesprekken, doelen en processen
Medilex Onderwijs 
Waardengedreven onderwijs
Waardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie
Arja Kerpel
Nederlands onderwijsstelsel
Het Nederlandse onderwijsstelsel - basisschool - ontwikkelingen
Arja Kerpel
(Creatieve) denkvaardigheden stimuleren
De vergeten gave van creativiteit
Martine Blonk - Meulenkamp
Effectief onderwijs
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Paradoxen
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Het Alternatief
Het Alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
Machiel Karels
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Creativiteit in een video van één minuut uitgelegd
Creativiteit in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd
Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Kijkwijzer voor leraren
Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?
De leraar als ontwerper van het curriculum
Hoe maak je van een leraar een goed ontwerper?
Effecten van duobaan op leerlingen
Duobaan: wat zijn de effecten voor leerlingen?
Schoolleidersopleidingen bijdrage aan kwaliteit
Functioneren schoolleiders beter na een schoolleidersopleiding?
Effect muziek tijdens zelfstandig werken
Helpt muziek luisteren onder het zelfstandig werken?
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Vakwedstrijden op het mbo
Skills Heroes vakwedstrijden: hebben zij effect op vakontwikkeling?
Zelfregie van leraren op professionele ontwikkeling
Welke zelfregie hebben leraren op hun professionele ontwikkeling?
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
Vreemde taal leren op school of in beroep
Vreemde taal leren: in een beroepsgerichte context of op school?
Professionele ruimte
Zeggenschap en professionele ontwikkeling van docenten in het voortgezet onderwijs
Responsief leiderschap AOC
Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC
Sturen kwaliteit po
Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs
Educational governance
Het ongemak van autonomie, onderwijsbeleid tussen vrijheid en verantwoording
Kwaliteitsbeleid
Educational governance: strategie, ontwikkeling en effecten
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.