Groepsplan gedrag
Geplaatst op 1 juni 2014
>> Groepsplan gedrag direct bestellen.
Passend onderwijs en gedrag
Passend onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen... Het klinkt mooi, maar hoe realiseer je het in de praktijk? Daarover schrijft Kees van Overveld in het boek Groepsplan Gedrag. Het hart van het boek vormt het formulier Groepsplan gedrag.
Opbouw
Groepsplan gedrag behandelt de preventie van probleemgedrag in drie delen. In elk deel staat een invulinstructie voor het Groepsplan gedrag. De driedeling is:
- Preventie 1: Plannen voor iedereen.
- Preventie 2: Plannen voor sommigen.
- Preventie 3: Plannen voor enkelen.
De boek is geschreven volgens de principes van handelingsgericht werken (HGW) en volgt de cyclus van handelingsgericht diagnosticeren (HGD).
Omdat Groepsplan Gedrag zo'n succes is geworden, is er ook een versie verschenen voor het voortgezet onderwijs. In Groepsplan Gedrag in het vorotgezet onderwijs is het onderstaande toegepast op het VO en het is uitgebreid met thema's die in het VO spelen.
Preventie 1: Plannen voor iedereen
Het eerste deel van het Groepsplan gedrag geldt voor alle leerlingen in de klas. Wat is het doel daarvan? Het creëren van een omgeving die probleemgedrag voorkomt, sociaal-emotioneel leren stimuleert en voorwaarden schept om tot presteren te komen.
Het voorkomen van probleemgedrag vraagt om goed klassenmanagement. Klassenmanagement kun je onderverdelen in vier categorieën, die verder uitgewerkt worden:
- De leraar.
- De omgeving.
- Het onderwijs.
- De groep.
De leraar
Wat kenmerkt een goede leerkracht?
- Relatie. Vertrouw je leerlingen en behandel ze met respect.
- Zekerheid. Sta met zelfvertrouwen en overwicht voor de groep.
- Consequentheid. Zeg wat je doet en doe wat je zegt.
- Duidelijkheid. Wees concreet en specifiek met weinig woorden.
- Reactie op gedrag. Reageer proactief op probleemgedrag. Dat wil zeggen: neem maatregelen die voorkomen dat het ongewenste gedrag ontstaat.
- Reflectie. Reflecteer over je ideeën, overtuigingen en ervaringen.
- Verwachtingen. Maak duidelijk wat je wilt horen en zien van de leerlingen.
De omgeving
Leerlingen brengen veel tijd door in het klaslokaal. Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen in een lokaal. Zorg voor een sfeervolle klas, die uitnodigt tot leren en interactie. Zorg voor voldoende licht, ventilatie en groene planten.
Verder is het belangrijk dat het lokaal overzichtelijk is, dat de computers zo min mogelijk in het blikveld van de leerlingen staan en dat het bureau van de leerkracht netjes is.
Het onderwijs
Als het onderwijs niet is afgestemd om de behoeften van de leerlingen, dan kan je gedragsproblemen in de hand werken. Wat werkt goed?
- Het Activerende Directe Instructiemodel is enorm effectief.
- Maak gebruik van coöperatieve werkvormen.
- Zorg voor effectieve leertijd, elimineer tijdverspillers en regel efficiënte leswisselingen.
- Geef feedback op het leren, de motivatie of het sociaal-emotioneel functioneren. Het gaat niet perse om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit.
- Wees duidelijk en voorspelbaar.
- Werk met gedragsbouwstenen. Deze gedragsbouwstenen kun je op elk moment van de dag inzetten. Het doel is om het leerlinggedrag te optimaliseren. Goede bouwstenen zijn kosteloos/goedkoop, makkelijk in de dagelijkse routine te verwerken en vereisen weinig uitleg. In het boek staan pagina’s vol voorbeelden.
De groep
Je hebt klassen en je hebt groepen. Een klas is een verzameling individuen die weinig band hebben met elkaar. Hoe maak je nu van jouw klas een positieve, hechte groep? Dat kan door goed in te spelen op de fasen van de groepsvorming. Deze fasen zijn:
- Forming. Dit is de fase van kennismaken en oriënteren.
- Storming. In deze fase strijden de kinderen om invloed en een leiderspositie.
- Norming. In deze fase ontstaan gezamenlijke normen over wat wel en niet gewenst is.
- Performing. Dit is een langere periode van rust en samenwerking.
- Adjourning. De groep bereidt zich voor op het uit elkaar gaan.
Belangrijk om te weten: de storming kan al op de eerst schooldag beginnen. Als de leerkracht daar niet op bedacht is of niet goed orde houdt, kunnen één of meerdere leerlingen zich als leiders van de klas gaan profileren. Dan is het niet de leerkracht die de normen stelt, maar deze leiders bepalen het. Als de klas deze normen overneemt en de performing start, kan de leerkracht daar weinig invloed meer op uitoefenen. De klas krijgt het stempel ‘moeilijke klas’.
Daarom is het belangrijk om tijdens de forming al strak de touwtjes in handen te houden en de regels te presenteren. Eigenlijk draai je als leerkracht de storming en norming om.
Elke fase van groepsvorming heeft specifieke kenmerken. Hieruit kun je onderwijsbehoeften afleiden. Ook is het goed om de groepsactiviteiten af te stemmen op de fase van groepsvorming. Kees van Overveld noemt voor elke fase fantastische opdrachten. Ik kreeg zin om gelijk te beginnen!
Sociaal-emotioneel leren (SEL)
Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waardoor je levensvaardigheden verwerft met betrekking tot jezelf, je vriendschappen en je werk. Er zijn vijf groepen competenties, die structurele aandacht verdienen:
- Self-awareness. Het besef van jezelf, je gevoelens, waarden en kracht.
- Self-management. Impulscontrole, omgaan met heftige emoties en doelgericht gedrag.
- Social awareness. Het besef van de ander, empathie, sociale cues goed interpreteren.
- Relationship skills. Relaties aangaan, sociale druk weerstaan en conflicten oplossen.
- Responsible decision making. Weloverwogen kiezen en verantwoordelijkheid nemen.
Er zijn veel programma’s voor sociaal emotioneel leren. Waar moet je op letten bij het kiezen van een programma?
- Controleer of alle vijf de competenties aan bod komen, hoe de verdeling is en of de competenties daadwerkelijk geleerd worden.
- Controleer of het programma gedegen theoretisch onderbouwd is en probeer de effectiviteit te achterhalen.
- Kijk of de pedagogische visie van het programma past bij de visie van jullie school.
- Verdiep je in gebruikerservaringen en kijk of er training en begeleiding van het schoolteam mogelijk is.
- Kijk hoe intensief het programma is.
- Kijk of het programma generalisatie bevordert. Generalisatie wil zeggen dat het kind de vaardigheid ook in andere situaties goed en vlot kan toepassen.
- Ga na of de handleiding suggesties geeft om sociaal-emotioneel leren te integreren in andere schoolvakken.
Meten van voortgang
Als je systematisch en planmatig werkt aan sociaal-emotioneel leren, moet je ook nagaan of het effect heeft. Hoe kun je dat doen?
- Door observatie.
- Door het sociogram.
- Door een leerlingvolgsysteem voor het gedrag.
- Door een vragenlijstonderzoek.
Preventieniveau 2: Plannen voor sommigen
Dit deel van het groepsplan is gericht op sommige leerlingen. Het is bedoeld voor de circa zeven tot tien procent van de leerlingen waarbij een preventieve aanpak niet afdoende helpt. Ze profiteren wel van de maatregelen voor de hele klas, maar het is niet genoeg. De ondersteuning op dit niveau valt onder de basisondersteuning.
Na het verzamelen van informatie volgt het plannen en uitvoeren van een interventie. In Groepsplan gedrag staan de volgende interventies uitgewerkt:
- Check in Check-out (CICO). Voorbeeldformulieren hiervoor staan in de bijlagen.
- Impulscontrole.
- Specifiek preventieprogramma voor sociaal-emotioneel leren.
- Emotieaanpak.
- GGGGG-aanpak.
- Gedragscontract.
- De Eerste Stap.
De GGGGG aanpak (ook wel het 5G model) ziet er zo uit:
Interventies
Interventies op dit preventieniveau moeten voldoen aan de volgende kenmerken:
- De interventie moet continu beschikbaar zijn in de school.
- De interventie moet snel en eenvoudig toegankelijk zijn.
- De interventie vereist minimale tijd en inzet van de leraar.
- De benodigde leerkrachtvaardigheden kunnen makkelijk worden geleerd.
- De interventies vragen weinig aanpassing.
Strategieën voor de leerkracht
Niet alleen de gedragsinterventies zijn belangrijk, maar ook het denken en het handelen van de leerkracht. Daarom behandelt Kees van Overveld de volgende strategieën voor de leerkracht:
- Omgaan met verstoringen. Bijvoorbeeld leerlingen die niet-taakgericht gedrag vertonen, leerlingen die de grens op zoeken, leerlingen die zich niet aan de regels houden en leerlingen die geen respect tonen.
- Het negeren van gedrag.
- Straf.
- Time-out.
- Reflectie.
Preventieniveau 3: Plannen voor enkelen
Dit deel van het groepsplan is gericht op enkele leerlingen. Het is bedoeld voor de circa drie tot vijf procent van de leerlingen bij wie een de andere strategieën niet voldoende helpen. Hierbij gaat het om ernstige gedragsproblemen en agressie. Deze leerlingen hebben vaak ook problemen met de executieve functies, zoals het werkgeheugen, de impulscontrole en de flexibiliteit. De ondersteuning op preventieniveau 3 valt niet meer onder de basisondersteuning, maar deze leerlingen komen in aanmerking voor extra ondersteuning.
Gedragsfunctieanalyse
Om te kijken waarom de leerling het gedrag laat zien, kun je gebruikmaken van de gedragsfunctieanalyse. Dit is een methode om informatie te verzamelen over situaties en gebeurtenissen, die probleemgedrag veroorzaken en instandhouden. Gedrag kan vier functies hebben:
- Verovering: De leerling wil een voorwerp krijgen of een activiteit uitvoeren.
- Behoefte aan zintuiglijke input: Het gedrag vult onrust of leegte op.
- Aandacht: De leerling wil graag aandacht van anderen.
- Ontsnapping: De leerling wil onder een activiteit of situatie uitkomen.
Escalatie van gedrag
Ineens gaat het mis… Het gedrag loopt uit de hand, de situatie escaleert. Voor je gevoel komt het uit de lucht vallen. Aan de hand van de cyclus van acting-out kun je escalerend gedrag vroeg herkennen en tijding ingrijpen. Escalerend gedrag verloopt volgens de fasen: basisrust, trigger, agitatie, versnelling, uitbarsting, de-escalatie en tenslotte herstel.
Interventies
Bij preventieniveau 3 kun je de volgende interventies inzetten:
- Programmatische interventies voor externaliserend gedrag.
- Minitraining Probleem-oplossen.
- WAK-model.
- Psycho-educatie.
- Medicatie.
- Sport.
Strategieën voor de leerkracht
Kees van Overveld behandelt op dit preventieniveau de volgende strategieën:
- Kennis verwerven.
- Inzetten op een persoonlijke relatie.
- Reageren op grensoverschrijdend gedrag.
- Conflicthantering. Hierbij is onderscheid tussen vier stijlen: vermijden, forceren, toegeven of confronteren.
- Straf en beloning.
- Correctieve instructie.
- Positieve herstructurering.
- Ontmijnen.
- Vermijden van schaamtevolle situaties.
Bij elk hoofdstuk staat de invulinstructie voor het betreffende deel van het groepsplan. Het groepsplan is te downloaden via Uitgeverij Pica.
Groepsplan gedrag is echt een aanrader als je wilt weten hoe je planmatig kunt werken aan passend onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Het staat het vol interessante informatie en tips, waar de leerkracht gelijk mee aan de slag kan. Persoonlijk geef ik duidelijk de voorkeur aan dit boek, dan aan het vergelijkbare boek Voorkom Probleemgedrag van Kathleen Lynne Lane e.a., want Groepsplan gedrag maakt gebruik van HGW, het is praktischer en het leest veel fijner.
Bestellen
N.a.v. Kees van Overveld, Groepsplan gedrag, 278 blz., Uitgeverij Pica 2012, ISBN 978 9077 671788, € 22,95 en Kees van Overveld, Groepsplan gedrag in het voortgezet onderwijs, 288 blz., Uitgeverij Pica 2014, ISBN 978 9491 806186, € 32,95
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Bestellen
Gerelateerd
Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

Congres

Creëer een positief leerklimaat in groep 3
Van verschillende kleuterklassen naar één groep 3
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Scholing

Leerlingen en de klas
Zo sta jij als leraar/docent sterk(er) voor de klas
oo.nl
oo.nl

E-learning module

Wat is hechting? En hoe ontstaan hierin problemen?
Doorloop deze gratis module over hechting
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels

Samenwerkingsverbanden: de belangrijkste punten op een rij
Joost Karels

Een groepsplan maken: zet eens een andere bril op
Nico van der Meer

Straffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf
Kees van Overveld

Interventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap
Monique Baard

Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard

‘Waarom doe je dat!?’ - Functie en aanpak van probleemgedrag
Kees van Overveld

Gedragsproblemen: rol pedagogische sensitiviteit leerkracht
Peter de Vries

Passend onderwijs: werken met een groepsplan gedrag
Kees van Overveld

Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld

Gedragsproblemen in de klas: preventie
Anton Horeweg

Groepsplannen, niet meer dan een corveetaak!
Kees van Overveld

Het ene gedragsprobleem is het andere niet
Kees van Overveld

Preventie van gedragsproblemen: daar moet je wat mee?!
Kees van Overveld

Omgaan met probleemgedrag in de groep
Kees van Overveld

Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg

SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat

Differentiëren is te leren
Helèn de Jong

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Voorkom probleemgedrag
Arja Kerpel

Aanpak probleemjongeren vraagt om brede samenwerking
Kees van Overveld

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie

Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Wat zijn de effecten van ervaringsgericht leren?

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?

Helpen pedagogische stragegieën voor mbo-studenten?

Zorgen kleine klassen voor minder probleemgedrag?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Hoe stel je klassen in de bovenbouw van havo/vwo effectief samen?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Toetsing anti-pestprogramma’s in Nederlandse schoolpraktijk

Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs

Onderwijsachterstandenbeleid op voorschool en basisschool

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten
[extra-breed-algemeen-kolom2]

51 agressie
116 gedragsproblemen
51 gedragsstoornissen
50 groepsdynamica
23 groepsplan
30 hangjongeren
37 interventie
25 jeugdcriminaliteit
63 pesten
55 positive behavior support (pbs)
95 sociaal-emotionele ontwikkeling
116 gedragsproblemen
51 gedragsstoornissen
50 groepsdynamica
23 groepsplan
30 hangjongeren
37 interventie
25 jeugdcriminaliteit
63 pesten
55 positive behavior support (pbs)
95 sociaal-emotionele ontwikkeling