Pesten aanpakken
Geplaatst op 1 juni 2014
>> Pesten aanpakken direct bestellen.
Lessenserie
Gemiddeld één op de tien kinderen in het basisonderwijs wordt gepest. Hoe voorkom je pesten of pak je een pestprobleem aan? Een hulpmiddel hierbij is de lessenserie Pesten aanpakken van Kirsten Barkmeijer en Johan Brokken. Het boekje is geschikt voor groep 4-8 van het regulier en speciaal basisonderwijs.
Het probleem pesten
Pesten is grensoverschrijdend gedrag. Iemand wordt gepest als hij/zij herhaaldelijk en langdurig het slachtoffer is van negatieve handelingen door één of meerdere personen. Het gepeste kind ervaart negatieve emoties, zoals eenzaamheid, verdriet, angst en onzekerheid. Het gepeste kind durft vaak niets terug te doen, uit angst om nog meer gepest te worden.
Plagen of pesten?
Pesten is iets anders dan plagen. Wat is nu het verschil? Enkele verschillen:
- Plagen is kort, onregelmatig en incidenteel. Pesten is structureel.
- Plagen, daar kun je nog om lachen. Pesten is echt niet leuk.
- Bij plagen is er geen machtsverschil, bij pesten wel. Plagen kan over en weer, maar pesten is eenrichtingverkeer.
- Plagen heeft geen verkeerde bedoelingen. Pesten heeft negatieve bedoelingen: kwetsen, pijn doen of vernielen.
- Van plagen loop je geen schade op, maar wordt je sterker. Pesten daarentegen is destructief.
- Plagen is doorgaans zichtbaar, pesten gebeurt vaak stiekem.
Plagen is niet problematisch, maar een pestprobleem vraagt om een effectieve aanpak.
Pesten aanpakken in de praktijk
Een voorwaarde om pesten aan te pakken is dat álle betrokkenen het pesten als een probleem zien. Niet alleen de pester en de gepeste, maar ook de omstanders. Want pesten is niet alleen een probleem van de gepeste, maar ook van de pester en de omstanders.
Uit onderzoek blijkt dat omstanders een cruciale rol hebben. Veel kinderen zijn het vaak niet eens met het pesten, maar ze weten niet wat ze moeten doen of ze durven niets te doen. Bij deze (doorgaans grootste) groep valt veel winst te behalen. In deze lessenserie ligt de nadruk op de omstanders.
Door het thema pesten te bespreken, beseffen de kinderen dat ze met elkaar het pesten kunnen aanpakken. Als ze er samen niet uitkomen, kunnen zij derden inschakelen. Uitgangspunt is dat praten over pesten geen klikken is, maar dat het juist een goede sfeer in de klas bevordert.
Het omstandereffect
Het omstandereffect wil zeggen dat de omstanders niet ingrijpen, terwijl ze wel toekijken. Dit draagt bij aan het ontstaan en in stand houden van pestgedrag. Als de omstanders niet ingrijpen, geven ze –al dan niet bewust- goedkeuring aan de pester.
De rollen van de omstanders
Bij het pesten is er een pester, een gepeste en omstanders. Maar omstanders kunnen verschillende rollen innemen:
- De meepester. Dit kind doet mee omdat hij erbij wil horen of bang is om anders zelf gepest te worden. Hij/zij voelt zich stoer.
- De helper. Dit kind vindt pesten zielig en komt op voor de gepeste.
- De stille. Dit kind vindt pesten wel gemeen, maar durft niet in te grijpen uit angst om zelf gepest te worden.
- De stiekemerd. Dit kind vindt pesten ook niet goed, maar moedigt het stiekem aan. Bijvoorbeeld door anderen erbij te halen.
- De buitenstaander. Dit kind is onverschillig, bemoeit zich nergens mee en wil ook nergens last van hebben.
De lessenserie
In de lessenserie Pesten aanpakken komen in vijf lesdagen alle rollen bij het pesten aan bod. Het boekje bevat vijf lessen voor de middenbouw en vijf voor de bovenbouw. Het sluit af met drama-inzet bij pesten.
De lessenserie behandelt het thema pesten aan de hand van diverse activerende werkvormen. Het uitgangspunt is ‘action learning’, leren door te doen. Kinderen leren het beste door het zelf te ervaren en daarop te reflecteren. De lessenserie is duidelijk beschreven.
Bestellen
N.a.v. Kirsten Barkmeijer en Johan Brokken, Pesten aanpakken, Van Gorcum Assen 2013, 83 blz, ISBN 978 90 232 5152 1, € 19, 95.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Bestellen
Gerelateerd
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Congres
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Examencommissies in het vo
Over taken en bevoegdheden in het borgen van kwaliteit van schoolexaminering
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
![5 redenen waarom pesten niet stopt](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-slachtoffer-100.jpg)
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
![Weerbaarheid in gymles](https://wij-leren.nl/images/iconen/psycho-fysieke-weerbaarheid-gymzaal-sociale-vaardigheden-100.jpg)
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
![Mindfulness oefeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindfulness-oefeningen-100.jpg)
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
![Pesten tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-tips-100.jpg)
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
![Cyberpesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/cyberpesten-online-pesten-100.jpg)
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie
![Positive Behavior Support](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-wide-positive-behavior-support-100.jpg)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
![Vijfsporenaanpak pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-op-school-100.jpg)
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
![Pesterijen op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesterijen-op-school-100.jpg)
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
![Gevolgen van pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevolgen-pesten-100.jpg)
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
![Pesten groepsaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-groep-100.jpg)
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
![Groepsprocessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsprocessen-100.jpg)
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
![Steungroepaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-steungroep-aanpak-100.jpg)
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
![Angst en agressie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/angst-agressie-onderwijs-professional-100.jpg)
Angst en agressie in de school
Kees van Overveld
![Meidenvenijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/meidenvenijn-in-het-basisonderwijs-100.jpg)
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
![Grip op de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/grip-op-de-groep-100.jpg)
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
Alles over pesten
Helèn de Jong
![Gedragsproblemen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-in-de-klas-100.jpg)
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]
![Pesten aanpakken](https://wij-leren.nl/images/hoofdfoto/pesten-aanpakken.jpg)
27 contactpersoon
31 klachtencommissie
108 pedagogisch klimaat
63 pesten
56 positive behavior support (pbs)
62 veiligheid
40 vertrouwenspersoon
31 klachtencommissie
108 pedagogisch klimaat
63 pesten
56 positive behavior support (pbs)
62 veiligheid
40 vertrouwenspersoon
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
OK of niet OK? - Een spel over waarden, normen en regels ![](img/linkwl.png)
![](img/linkwl.png)
Arja Kerpel
![Kikkerbecool](https://wij-spelen.nl/images/iconen/kikker-be-cool-100.jpg)
Kikkerbecool - Een interactief spel rondom sociale vaardigheden ![](img/linkwl.png)
![](img/linkwl.png)
Otto Zwolsman
![Kikkerbecool](https://wij-spelen.nl/images/iconen/kikker-be-cool-100.jpg)
Kikkerbecool - Een interactief spel rondom sociale vaardigheden ![](img/linkwl.png)
![](img/linkwl.png)
Otto Zwolsman
![Groepers maken & Groepers vormen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/groepers-maken-groepers-vormen-100.jpg)
Groepers maken & Groepers vormen - Ondersteuning bij groepsvorming ![](img/linkwl.png)
![](img/linkwl.png)
Korstiaan Karels
![WeFace.it](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wefaceit-100.jpg)
WeFace.it - Het kaartspel in de strijd tegen pesten ![](img/linkwl.png)
![](img/linkwl.png)
Korstiaan Karels