Taalontwikkeling
De taalontwikkeling is de wijze waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Taal bestaat uit diverse grammaticale en communicatieve regels. Bij de taalverwerving krijgt een kind inzicht hoe je deze regels gebruikt. De taalverwerving is onder te verdelen in de spraakontwikkeling en de taalontwikkeling, maar de begrippen taalverwerving en taalontwikkeling worden vaak door elkaar gebruikt.
De taalontwikkeling is onder te verdelen in:
- Taalinhoud, de semantiek.
- Taalvorm, de fonologie, morfologie en syntaxis.
- Taalgebruik, de pragmatiek.
Vanaf de geboorte tot ongeveer zeven jaar zijn kinderen bijzonder vatbaar om taal te leren. Wanneer de taalontwikkeling bij een kind anders loopt dan verwacht, kan er sprake zijn van een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een taalontwikkelingsachterstand (TOA). Ook een combinatie van beide komt voor.
Zie verder:
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid - Taalontwikkeling
Taalontwikkeling en gelijke kansen in de klas
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 mei 2024
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/Close reading.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Taalontwikkeling en taalbeleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Voorbereiden op toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorbereiden-lees-en-woordenschattoetsen-100.jpg)
![Taal tips voor thuisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-tips-voor-thuis-100.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Lezen van teksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijk-moeilijk-tekst-lezen-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (deel 3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-drie-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-twee-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-een-100.jpg)
![Kindgericht taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-taalonderwijs-invoeren-100.jpg)
![Communicatief woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-woordenschatonderwijs-100.jpg)
![Tips voor differentiatie in woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-consolideren-activiteiten-differentiatie-100.jpg)
![NT2-onderwijs versterken](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-nttwee-meertaligheid-formeel-informeel-leren-100.jpg)
![woordenschatonderwijs vernieuwen vraagt om leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-21e-eeuw-onderwijskundig-leiderschap-100.jpg)
![persoonsvormen correct leren schrijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkwoordspelling-persoonsvorm-gezegde-100.jpg)
![Taalonderwijs betekenisvol en effectief](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-ontwikkelingsgericht-betekenisvol-effectief-100.jpg)
![Leesonderwijs ZML](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologisch-werkgeheugen-zml-spellen-100.jpg)
![Begrijpend lezen vak](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesstrategie-studerend-informatie-verwerken-100.jpg)
![Begrijpend leesresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliseren-begrijpend-lezen-resultaten-100.jpg)
![Expliciete instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-spelling-instructie-expliciet-100.jpg)
![Leesonderwijs ZML 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-zml-lezen-spellen-100.jpg)
![Begrijpend luisteren en lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/verbeter-resultaten-begrijpend-luisteren-lezen-100.jpg)
![Taalgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-in-alle-vakken-100.jpg)
![Leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-letters-vll-methode-100.jpg)
![Woordenschat uitbreiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-begrijpend-lezen-100-1.jpg)
![Ouders en VVE](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouderbetrokkenheid-voorschoolse-educatie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesmethode-denkstrategie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-hardopdenkend-strategieen-100.jpg)
![Woordenschattoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordkennis-woordenschat-toetsen-100.jpg)
![Effectief leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-en-spellen-100.jpg)
![Tips woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschataanpak-woorden-aanleren-100.jpg)
![Begrijpend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-denken-100.jpg)
![Vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-lezen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Tweetaligheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/tweetaligheid-100.jpg)
![Taalachterstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalachterstand-100.jpg)
![Interactief voorlezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/interactief-voorlezen-100.jpg)
![Rijk taalaanbod](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalaanbod-spel-100.jpg)
![Taal bij het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-taal-100.jpg)
![Letters leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/letters-leren-100.jpg)
![Woordenschatlessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-les-100.jpg)
![Goed taal- en leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-lezen-onderwijs-100.jpg)
![Taalontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/steven-pont-taalontwikkeling-100.jpg)
![Woordenschat differentiatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-woordenschat-100.jpg)
![Taal en omgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-sieneke-goorhuis-100.jpg)
![Fase jonge schoolkind](https://wij-leren.nl/images/iconen/fase-het-jonge-schoolkind-100.jpg)
![Taalles als taallab](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalles-als-taallab-100.jpg)
![Leuke schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolteksten-toetsen-leuk-maken-100.jpg)
![Taalonderwijs aantrekkelijk en zinvol maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-aantrekkelijk-zinvol-100.jpg)
![Luisterboeken kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisterboeken-kinderen-100.jpg)
![Leesonderwijs: begin pas als kind eraan toe is](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-begin-pas-als-kind-aan-lezen-toe-is-101.jpg)
![Woordenschat verbinden met taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-verbinden-taalbeschouwing-100.jpg)
![Leesmotivatie en samenhangend beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesmotivatie-samenhangend-beleid-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-breinlezen-leesbanen-deel-een-100.jpg)
![Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-woordbenoeming-woordherkenning-begripsprobleem-deel-tweeshutterstock_274068050-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-comorbiditeit-hyperlexie-tos-deel-drie-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-fonologische-dyslexie-dysgrafie-deel-vier-100.jpg)
![Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesproblemen-dyslexie-hardnekkigheid-leessnelheid-deel-vijf-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-preventie-leeshulp-leesobservatie-deel-zes-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toetsing-methode-dyslexieverklaring-deel-zeven-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-goed-leesonderwijs-deel-acht-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-hulpprogrammas-deel-negen-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toegankelijkheid-deel-tien-100.jpg)
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![De invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-relatie-lezen-100.jpg)
![Fonologische zwakte in de klas: (h)erkenning en interventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-zwakte-ondersteuning-100.jpg)
![Denkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/denk-sociale-non-verbale-taalontwikkeling-jonge-kind-100.jpg)
![Taalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-jonge-kind-fonologie-lexicaal-begrip-100.jpg)
![Verwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwerving-zinsopbouw-woordopbouw-100.jpg)
![Speciale hulp bij spreekvaardigheid en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-spreekvaardigheid-woordenschat-100.jpg)
![Fonologische problemen materialen en bronnen](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-problemen-materialen-bronnen-100.jpg)
![Fonologische problemen materialen en bronnen](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-problemen-materialen-bronnen-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![Directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-onderzoek-100.jpg)
![directe instructie kleuteronderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-kleuteronderwijs-100.jpg)
![Speciale hulp aanvankelijk technisch lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-aanvankelijk-technisch-lezen-100.jpg)
![Speciale hulp aanvankelijk technisch lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-aanvankelijk-technisch-lezen-100.jpg)
![speciale-hulp-fonologische-problemen-vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/speciale-hulp-fonologische-problemen-vo-100.jpg)
![Autonome leesmotivatie stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonome-leemotivatie-stimuleren-100.jpg)
![Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerende-leeshulp-100.jpg)
![Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-onderwijs-visie-beleid-100.jpg)
![Communicatieve klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-1-100.jpg)
![Interactief voorlezen voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/interactief-voorlezen-1-100.jpg)
![Communicatieve klas deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-2-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Woorden kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-kiezen-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Woorden kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-kiezen-100.jpeg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie en woordgroepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-didactiek-woordgroepen-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Woordkennis en taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-woordkennis-taalbeschouwing-100.jpg)
![Belang woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschatonderwijs-belang-achterstand-100.jpg)
![Pratend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-pratend-leren-100.jpg)
![Lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-lezend-leren-100.jpg)
![Kennisgericht woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kennisgericht-woorden-leren-100.jpg)
![Woordenschat toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschat-toetsing-100.jpg)
![Woorden in het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-het-brein-100.jpg)
![kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kwaliteitskenmerken-didactiek-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Taalkansen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalkansen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Woordgebruik](https://wij-leren.nl/images/iconen/nadenken-over-goed-woordgebruik-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-1-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-2-100.jpg)
![Zaakvakwoorden zesstappenaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-zesstappenaanpak-100.jpg)
![Zaakvakwoorden werkwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-werkwijzen-100.jpg)
![Zaakvakwoorden woordenboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-woordenboeken-100.jpg)
![Zaakvakwoorden hulpmiddelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-hulpmiddelen-100.jpg)
![Taalkansen voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalkansen-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Stille kinderen oorzaken](https://wij-leren.nl/images/iconen/als-leerling-stil-is-oorzaken-teruggetrokken-gedrag-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Stille kinderen oorzaken](https://wij-leren.nl/images/iconen/als-leerling-stil-is-oorzaken-teruggetrokken-gedrag-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Prentenboeken goed voor woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-uitbreiden-met-prentenboeken-100.jpg)
![Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies deel 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijshulp-bij-wisselend-gehoorverlies-deel-4-hulp-bij-auditieve-verwerkingsproblemen-100.jpg)
![Succesvol beginnend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-beginnend-lezen-100.jpg)
![Succesvol beginnend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-beginnend-lezen-100.jpg)
![Geen woorden maar kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/geen-woorden-maar-kinderen-100.jpg)
![Samen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houden](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-de-scheve-toren-van-pisa-100.jpg)
![Op zoek naar letters](https://wij-leren.nl/images/iconen/op-zoek-naar-letters-dolf-janson-100.jpg)
![Taalontwikkelingsstoornissen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkelingsstoornissen-in-de-klas-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen - spellingsrijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-100.jpg)
![Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Begrijpend-luisteren-en-woordenschat-100.jpg)
![Werkmap fonemisch bewustzijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Fonemisch-bewustzijn-100.jpg)
![Uitdagend en functioneel taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-en-functioneel-taalonderwijs-dolf-janson-100.jpg)
![Ik snap het wel, maar niet zo snel…](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-snap-het-wel-100.jpg)
![Zo ontdek ik het lezen!](https://wij-leren.nl/images/iconen/zo-ontdek-ik-het-lezen-ewald-vervaet-100.jpg)
![Technisch lezen in een doorlopende lijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-100.jpg)
![Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/al-pratend-wijs-100.jpg)
![Het meertalige kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-meertalige-kind-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Data analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/big-date-analyse-leesplezier-taalachterstand-100.jpg)
![Red de taal van de toetsenmaker!](https://wij-leren.nl/images/iconen/red-de-taal-van-de-toetsenmaken-100.jpg)
27 logopedie
14 selectief mutisme
41 taalontwikkelingsstoornis TOS
25 voorlezen
14 werkwoordspelling
![Speel je Wijs](https://wij-spelen.nl/images/iconen/speel-je-wijs-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Aktie Bingo](https://wij-spelen.nl/images/iconen/aktie-bingo-2-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![OK of niet OK?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ok-of-niet-ok-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Bouwplan](https://wij-spelen.nl/images/iconen/bouwplan-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Woord aan Boord](https://wij-spelen.nl/images/iconen/woord-aan-boord-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Letterrondo](https://wij-spelen.nl/images/iconen/letterrondo-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het huis van Bas](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-huis-van-bas-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen schroeven](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-schroeven-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen praten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-praten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen praten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-praten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen rijgen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-rijgen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen bouwen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-bouwen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Kiene klanken](https://wij-spelen.nl/images/iconen/kiene-klanken-100.jpg)
![](img/linkwl.png)