Selectief mutisme
Selectief mutisme is een stoornis die verwant is aan sociale fobie. Het belangrijkste kenmerk is dat het kind in bepaalde sociale situaties niet praat. Bijvoorbeeld: het kind praat wel thuis, maar niet op school. Of wel met medeleerlingen, maar niet met de leerkracht. Achter dit gedrag ligt angst.
Selectief mutisme komt meestal tussen het derde en het vijfde levensjaar openbaar. De stoornis komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens. Het gevaar is dat het kind buiten de groep gaat vallen, omdat anderen het niet zo leuk vinden om met een stil kind te spelen.
Kinderen met selectief mutisme hebben in 50% van de gevallen ook een sociale fobie. Van deze kinderen heeft 20 tot 30% ook separatieangst. Soms kunnen kinderen met selectief mutisme last hebben van dwanggedachten, dwanghandelingen of extreem perfectionisme.
Het is noodzakelijk dat kinderen met selectief mutisme worden behandeld. Hoe jonger de behandeling start, hoe beter het aanslaat.
Gerelateerd
E- learning module

Zelfbeschadiging bij leerlingen
Feiten, gespreksvoering, bespreekbaar maken en doorverwijzen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lesprogramma

Samenhang in taalonderwijs
Taal, spelling en lezen leren moet anders. Nu kan het ook anders! Nieuw Nederlands Junior
Noordhoff
Noordhoff

Online software

Ontdek WegWijsVR
Interactieve en toffe verkeerslessen voor jouw leerlingen!
Zwijsen
Zwijsen

E-learning cursus

Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
De online cursussen van E-WISE helpen je op weg. Vraag gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise
E-Wise



Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels

Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie

Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels

A'girl, meisjes met autisme in het voortgezet onderwijs
Inge Verstraete

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

De traumasensitieve school
Marleen Legemaat

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Voelen hoogbegaafde kinderen zich beter in een klas met andere hoogbegaafde kinderen of juist in een heterogene klas?

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Invloed van antisociaal gedrag en prosociaal gedrag op schoolprestaties

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs

Gebruik van animaties bij taal in basisonderwijs

Schooltaal en woordenschat in taalonderwijs op de basisschool
[extra-breed-algemeen-kolom2]