Laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel schrijven en lezen, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo 2/3.
In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder laaggeletterd, dat is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Als gevolg van hun laaggeletterdheid hebben ze vaak last van schaamte en onbegrip en zijn ze afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden. Laaggeletterde mensen zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 30 maart 2020
Gerelateerd
![Lesgeven in groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 3.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Taalontwikkeling en taalbeleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-dyscalculie-100.jpg)
![Leesmotivatie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesmotivatie-bevordert-leesvaardigheid-100.jpg)
![Taalonderwijs betekenisvol en effectief](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-ontwikkelingsgericht-betekenisvol-effectief-100.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Rekenachterstand wegwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-dyscalculie-instructie-oefenen-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-breinlezen-leesbanen-deel-een-100.jpg)
![Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-woordbenoeming-woordherkenning-begripsprobleem-deel-tweeshutterstock_274068050-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-comorbiditeit-hyperlexie-tos-deel-drie-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-fonologische-dyslexie-dysgrafie-deel-vier-100.jpg)
![Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesproblemen-dyslexie-hardnekkigheid-leessnelheid-deel-vijf-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-preventie-leeshulp-leesobservatie-deel-zes-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toetsing-methode-dyslexieverklaring-deel-zeven-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-goed-leesonderwijs-deel-acht-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-hulpprogrammas-deel-negen-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toegankelijkheid-deel-tien-100.jpg)
![Autonome leesmotivatie stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonome-leemotivatie-stimuleren-100.jpg)
![Dit is dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dit is dyslexie-100.jpg)
![Taalontwikkelingsstoornissen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkelingsstoornissen-in-de-klas-100.jpg)
![Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-ernstige-rekenproblemen2-100.jpg)
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Ondersteunend tekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteunend-tekenen-100.jpg)
![Animatie: Schrijven versus typen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Goed leren rekenen op de basisschool: Tjipcast 005](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)