Controlerend lesgeven is het tegenovergestelde van autonomie-ondersteunend lesgeven1.
Deze stijl van lesgeven is sturend en zorgt ervoor dat leerlingen aan de slag gaan en doen wat er van ze verwacht wordt. De leraar gebruikt vaak dwingende taal in plaats van informatieve taal.
Controlerend lesgeven lijkt in eerste instantie effectief, maar uit onderzoek blijkt dat de effecten niet beklijven. Leerlingen verwerken leerstof oppervlakkiger en zijn minder snel geneigd uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen.
Een bekend voorbeeld is het verwerven van topografische kennis, een veelvoorkomende huiswerktaak die leerlingen van hun leraar krijgen en voor een bepaalde datum geleerd moeten hebben. Dit wordt ook wel “moetivatie” genoemd2. De leerlingen leren de topografische namen, zodat ze een voldoende op de topografietoets halen. Het beklijven van de topografische kennis blijkt echter vaak van korte duur.
1 Hornstra, L., & Weijers, D., Van der Veen, I., & Peetsma, T. (2016). Motiverend lesgeven. Universiteit Utrecht, Kohnstamm Instituut en Universiteit van Amsterdam.
2 Vansteenkiste, M. and Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Gent: Acco.
Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022