Attributie
De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.
De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd.
Attributie is onder te verdelen in twee typen:
Externe attributie
Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen.
Interne attributie
Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie.
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen.
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen.
Gerelateerd

Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
unieke kans!
Bazalt | HCO | RPCZ
Bazalt | HCO | RPCZ


Motiveer je leerlingen!
Werken aan motivatie in het primair onderwijs
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel

Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel

Het intern werkmodel of het denken van de leraar
Luc Stevens

Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman

Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels

Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen

Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber

Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel

De Gids - over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Met welke didactische strategieën kunnen docenten de motivatie en leergierigheid bij mbo-studenten positief beïnvlo...

Betrokkenheid van leerlingen bij innovatie vergroot motivatie?

Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?

Welk effect heeft cijfers geven op de motivatie?

Welk effect hebben complimenten op zelfvertrouwen?

Welk effect heeft het toepassen van het RTTI®-model op leerresultaten?

Kan feedback motivatie en resultaten van studenten positief beïnvloeden?

Vervangt digitale feedback instructies van de leerkracht?

Helpt afwisseling van quizvragen met games leerlingen met gedrags- en concentratieproblemen om hun leerrendement te verhogen?

Hoe kan het onderwijs met succes formatieve toetsing inzetten?

Helpt een huiswerkplanner?

Hoe en hoe vaak zou je een leerling moeten belonen in een online oefenprogramma om de leerling zo goed mogelijk te motiveren ...

Hoe meet je doelen als zelfregulatie en motivatie?

Wat is de relatie tussen rekeninterventies en motivatie bij pro-leerlingen?

Heeft het nakijken van schriften zin?

Hoe bevorder je een onderzoekende houding in het voortgezet onderwijs?

Hoe kunnen leerlingen de regie over hun eigen leerproces voeren?

Resultaatverplichting of deelnameverplichting? Wat werkt beter?

Hoe kan samenwerkend leren succesvol zijn voor mbo-leerlingen?

Skills Heroes vakwedstrijden: hebben zij effect op vakontwikkeling?

Hoe draagt toetsing bij aan leerwinst in het voortgezet onderwijs?

Wereldbeeld en motivatie: is daar een verband tussen?

Zijn meisjes meer risicomijdend dan jongens?

Vrij lezen: welk effect heeft dat op het leerklimaat?

Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?

Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen?

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen

Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten

Motivatie bij onderwijs in groepen in beroepsonderwijs

Motivatie bij verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond

Invloed van toetsing op motivatie: effecten en mechanismen in verschillende contexten

Motivatie van leerlingen, zelfregulering en prestaties vanaf het begin van het secundair onderwijs

Ontwikkelingspatronen van motivatie, zelfregulering en prestaties van studenten
[extra-breed-algemeen-kolom2]