Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Attributie

Dossier: alle informatie over Attributie

De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren binnen of buiten hun eigen invloedssfeer. Dit heeft een directe invloed op hun motivatie, zelfvertrouwen en leerhouding.

De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd. Attributie bepaalt hoe leerlingen zichzelf zien in relatie tot hun prestaties en of ze geloven dat ze invloed hebben op hun eigen leerproces.

Attributie is onder te verdelen in twee typen:

Externe attributie

Bij externe attributie schrijft de leerling succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: "Ik kon er niets aan doen." Dit kan bijvoorbeeld gaan om pech, de moeilijkheidsgraad van een toets of de houding van een docent. Externe attributie kan leiden tot een gevoel van hulpeloosheid en een lagere intrinsieke motivatie.

Interne attributie

Bij interne attributie schrijft de leerling succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: "Dit is mijn eigen prestatie." Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met inzet, strategieën of talent. Wanneer een leerling faalt en dit intern attribueert, kan dit juist leiden tot doorzettingsvermogen en de motivatie om te verbeteren.

Of een leerling intern of extern attribueert, kan het verschil maken tussen een mislukking als een leerervaring zien of juist de moed verliezen. Een gezonde balans tussen attributies helpt leerlingen om uitdagingen aan te gaan en niet te snel op te geven.

De oorzakelijke toeschrijving (= attributie) helpt leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat ze in de toekomst hun aanpak kunnen verbeteren. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.

Voor leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen, zoals hun inzet, strategie of aanpak. Dit stimuleert een groeimindset en voorkomt een gevoel van machteloosheid.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

De verwarring over hoge verwachtingen - manage je microverwachtingen!De verwarring over hoge verwachtingen - manage je microverwachtingen!
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Succesvol begeleiden van hoogbegaafden
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
De Gids
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
Onderpresteren
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Effectieve feedback in het onderwijs
Effectieve feedback in het onderwijs
Machiel Karels
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels

Samenvatting

Faalangst uitleg
Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
Feedback geven
Feedback - betekenis en voorbeelden
Machiel Karels
Groepsfeedback
Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels
beleving bij taak
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels

Opinie

Transformeren
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Verdieping

Didactisch coachen 2
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Didactisch coachen 1
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Gerichte feedback
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels
Begeleiding dyslexie
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
Intern werkmodel
Het intern werkmodel of het denken van de leraar
Luc Stevens
Dyslexie en depressie
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Leerpotentieel verdieping
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
Feedback als sleutel tot groei
Feedback: Sleutel tot groei in onderwijs en leren
Machiel Karels
De verwarring over hoge verwachtingen
De verwarring over hoge verwachtingen
Lia Voerman

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.