Attributie
De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.
De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd.
Attributie is onder te verdelen in twee typen:
Externe attributie
Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen.
Interne attributie
Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie.
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen.
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen.
Gerelateerd
E- learning module

Van faalangst naar faalpower
Zet faalangst bij je leerlingen om in faalpower!
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Opleiding

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl

Adviestraject
.png)
Gratis lesmethode Ik maak het verschil
Wat als het schooladvies niet voldoet aan verwachting ouders en kind? Maak het schooladvies bespreekbaar.
Driessen
Driessen

Lesprogramma

Elke dag lezen met begrip én plezier
Duik samen met leerlingen in de wereld van het lezen! De complete methode: Nieuw Nederlands Junior Lezen
Noordhoff
Noordhoff

Lesprogramma

Lesbrief beeldvorming en rolpatronen
Hoe vinden studenten dat een jongen of meid zich 'hoort' te gedragen? Maak rolpatronen bespreekbaar.
Rutgers
Rutgers



Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels

Feedback - betekenis en voorbeelden.
Machiel Karels

Het intern werkmodel of het denken van de leraar.
Luc Stevens

Effectieve feedback in het onderwijs.
Machiel Karels

Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel

Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel

Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel

Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels

Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber

Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber

Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek

Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman

Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen

Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen

Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel

De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel

Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel

Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel

Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel

Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?

Hoe zorg je voor een goede online feedback tussen studenten?

Is het uitschrijven van leerdoelen op het bord helpend?

Zelfreflectie: is dat helpend bij studiesucces op het mbo?

Een driehoeksgesprek: hoe bevorder je actieve deelname van ouders?

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen

Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten
[extra-breed-algemeen-kolom2]