Attributie
De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.
De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd.
Attributie is onder te verdelen in twee typen:
Externe attributie
Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen.
Interne attributie
Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie.
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen.
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 21 april 2021
Gerelateerd
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Gratis webinar met Rob Martens
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Cursus
![Meisjescoach](https://wij-leren.nl/images/iconen/Meisjescoach.jpg)
Meisjescoach
Stimuleer de persoonlijke ontwikkeling van meiden
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/indicaties-gedragsproblemen-100.jpg)
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
![Feedback geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-100.jpg)
Feedback - betekenis en voorbeelden.
Machiel Karels
![Intern werkmodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/intern-werkmodel-100.jpg)
Het intern werkmodel of het denken van de leraar.
Luc Stevens
![Effectieve feedback in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-feedback-in-het-onderwijs-100.jpg)
Effectieve feedback in het onderwijs.
Machiel Karels
![Faalangst uitleg](https://wij-leren.nl/images/iconen/faalangst-100.jpg)
Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
![Hoe kinderen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-kinderen-leren.jpg)
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
![Groepsfeedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkvormen-groepsgewijze-feedback-100.jpg)
Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-leraar-leerling-100.jpg)
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels
![Didactisch coachen 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel2-aandacht-bevragen-benoemen-check-100.jpg)
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
![Gerichte feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-metacognitie-hattie-100.jpg)
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
![Begeleiding dyslexie](https://wij-leren.nl/images/iconen/begeleiding-dyslexie-100.jpg)
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
![Dyslexie en depressie](https://wij-leren.nl/images/iconen/dyslexie-depressie-100.jpg)
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
![Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfaanvaarding-positieve-psychologie-100.jpg)
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
![13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeien-zelfaanvaarding-adviezen-100.jpg)
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
![Leerpotentieel verdieping](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-leerling-vo-100.jpg)
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderpresteren-op-de-basisschool-100.jpg)
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
![Gedragsproblemen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-in-de-klas-100.jpg)
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
![Benut het leerpotentieel van alle leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/benut-leerpotentieel-alle-leerlingen-100.jpg)
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
![Transformeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]