PCM
PCM is de afkorting van het Process Communication Model. Volgens PCM is de persoonlijkheid van iemand opgebouwd uit een unieke combinaties van zes persoonlijkheidstypen: de harmoniser, de gestructureerde denker, de doorzetter, de dromer, de promotor en de rebel. Elk type heeft zijn plus- en minpunten.
PCM geeft de leerkracht handvatten om af te stemmen op elke leerling en een helder onderscheid te makken tussen wie ze zijn en wat ze aan gedrag laten zien. PCM kan docenten helpen om positief te anticiperen op negatief gedrag. PCM biedt daarnaast een duidelijke visie op hoe communicatie goed ingezet kan worden. Wanneer een docent passend communiceert met een leerling, helpt dit om goede resultaten te behalen en bevordert dit de sfeer in de klas.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 april 2020
Gerelateerd
![Gedragsexpert in het vmbo en mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert vmbo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
![Soepele lesovergang](https://wij-leren.nl/images/iconen/leswisseling-PCM-klassenmanagement-leertijd-100.jpg)
![Pedagogiek handelingswetenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-een-betrokken-handelingswetenschap-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Werkdruk en het stellen van grenzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-professionele-cultuur-grenzen-aangeven-100..jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-ta-100-.jpg)
![Externaliserend gedrag en investeren in relatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/externaliserend-gedrag-investeer-relatie-100.jpg)
![Gespreksvaardigheden van de leraar als coach](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachende-gespreksvaardigheden-leraar-100.jpg)
![Gesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-blijf-je-uit-de-dramadriehoek-100.jpg)
![Zeggen wat je op je lever hebt, gesprekken met collegas](https://wij-leren.nl/images/iconen/zeggen-wat-je-op-je-lever-hebt-100.jpg)
![Zo kun je mij bereiken](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-zo-kun-je-mij-bereiken-100.jpg)
![SEL en gedrag in de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-en-gedrag-in-de-groep-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat zijn de meest hardnekkige onderwijsmythes? Tjipcast 030](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd om ons onderwijs anders vorm te geven? Tjipcast 011](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)