Psychologische basisbehoeften
Een van de meeste gebruikte en bekende motivatietheorieën is de zelfdeterminatietheorie (ZDT)1. In deze theorie spelen drie psychologische basisbehoeften een belangrijke rol.
- De eerste is relatie en wordt ook wel relationele verbondenheid genoemd. Relatie heeft betrekking op het ervaren van een goede band met anderen.
- De tweede is de behoefte aan competentie. Dit verwijst naar het gevoel dat je een taak succesvol kan uitvoeren.
- De derde basisbehoefte is de behoefte aan autonomie. Autonomie gaat over het ervaren van vrijheid en keuze in het uitvoeren van taken.
Het tegemoetkomen aan deze drie psychologische behoeften wordt in de ZDT gezien als de motor voor groei en persoonlijke ontwikkeling2.
1 Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68
2 Vansteenkiste, M. and Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Gent: Acco.
Zie verder:
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022
Gerelateerd
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Kindgesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprekken-eigenaarschap-opbrengsten-100.jpg)
![Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodig](https://wij-leren.nl/images/iconen/hersenen-bankrekening-positieve-aandacht-100.jpg)
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
![Pubers met gescheiden ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-puber-mentor-loyaliteit-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Motivatie meten](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-meten-verbeteren-motivatiespiegel-app-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
![Autonome motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonoom-100.jpg)
![Autonomie en motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonomie-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Leerrijk onderwijs, zin en onzin](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerrijk-onderwijs-variatie-didactiek-100.jpg)
![Kindgesprek in een leercultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprek-leertaal-leercultuur-100.jpg)
![benchmark motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/benchmark-motivatie-100.jpg)
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
![Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-leuker-100.png)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Samenwerkend Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/Samenwerkend-leiderschap-100a.jpg)
![Een plasje buiten de pot](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-plasje-buiten-de-pot-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)