Kennisplatform
Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit

Psychologische basisbehoeften

Dossier: alle informatie over Psychologische basisbehoeften

Een van de meeste gebruikte en bekende motivatietheorieën is de zelfdeterminatietheorie (ZDT)1. In deze theorie spelen drie psychologische basisbehoeften een belangrijke rol.

  1. De eerste is relatie en wordt ook wel relationele verbondenheid genoemd. Relatie heeft betrekking op het ervaren van een goede band met anderen.
  2. De tweede is de behoefte aan competentie. Dit verwijst naar het gevoel dat je een taak succesvol kan uitvoeren.
  3. De derde basisbehoefte is de behoefte aan autonomie. Autonomie gaat over het ervaren van vrijheid en keuze in het uitvoeren van taken.

Het tegemoetkomen aan deze drie psychologische behoeften wordt in de ZDT gezien als de motor voor groei en persoonlijke ontwikkeling2.

Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist55(1), 68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68

Vansteenkiste, M. and Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Gent: Acco.

Zie verder:

Zelfdeterminatie theorie

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Zesde rol van de leraar
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Samenwerkend Leiderschap
Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier

Opinie

Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Verdieping

Talentenscan motiveert
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodig
Ook hersenen hebben een bankrekening
Ivo Mijland
Pubers met gescheiden ouders
Papa wil een Harley
Ivo Mijland
Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Kindgesprekken
Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie
Albert de Boer
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Leerstofjaarklassensysteem
Jij maakt het verschil voor je leerlingen
Dolf Janson
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Autonome motivatie
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Autonomie en motivatie
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
Talenten herkennen en ontwikkelen
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
Leerrijk onderwijs, zin en onzin
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
Kindgesprek in een leercultuur
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
benchmark motivatie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
10 vragen over autonomie
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Autonomie in relaties en maatschappij
Autonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek
Machiel Karels
Zelfregulatie-autonomie-overzichtsartikel
Vrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid
Marleen Legemaat
Autonomie in relaties en maatschappij
Autonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek
Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.