Kennisplatform
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Welbevinden

Dossier: alle informatie over Welbevinden

Welbevinden is een basisvoorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Welbevinden is hoe iemand, bijvoorbeeld een kind, mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat. Het is ook wel de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven. Alle aspecten van het leven spelen een rol bij het ervaren welbevinden van een kind. Dit betekent dat voor emotionele aspecten, maar ook bijvoorbeeld de leefomstandigheden en de sociale vaardigheden het welbevinden van kinderen kunnen vergroten of verminderen. 
 
Concreet kan je bij welbevinden aan de volgende aspecten denken: een positief gevoel en positief in het leven staan, geluk, eigenwaarde, voldoening, ontspannen zijn, een gevoel dat je ertoe doet, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en energie, het ervaren van steun uit de omgeving en het goed weten omgaan met je eigen omgeving. Een kind met een hoog welbevinden straalt innerlijke rust uit en kan genieten van dingen.
 
Voor het ervaren van welbevinden is het nodig dat kinderen in voeling zijn met zichzelf, dat wil zeggen dat ze hun gevoelens doorleven. In het onderwijs zijn betrokkenheid en welbevinden twee belangrijke graadmeters om te zien hoe het met een kind gaat. Het is belangrijk om problemen met het welbevinden tijdig te signaleren. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het meten en volgen van bovenstaande aspecten van welbevinden. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met dat iedereen wel eens een keertje minder goed in zijn vel zit. Meet en volg het welbevinden daarom op verschillende momenten om een zo goed mogelijk beeld van het welbevinden te verkrijgen. 
 
Welbevinden ontstaat als tegemoet wordt gekomen aan de basisbehoeften van kinderen. Het hebben van een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn, is hierdoor een basisvoorwaarde voor het welbevinden van kinderen. 

Welbevinden

Prikkelende poster  - te downloaden of te bestellen bij Onderwijs Maak Je Samen.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 22 februari 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2Spelend werken aan rekendoelen in groep 1-2
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie
Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Zo kun je mij bereiken
Zo kun je mij bereiken - PCM in de klas
Marleen Legemaat
De traumasensitieve school
De traumasensitieve school
Marleen Legemaat
Theorieboek groepsdynamica
Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg
Vluchtelingenkinderen
Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
Sociale veiligheid in school
Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat
Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid
Al pratend wijs; het belang van een goede vroege mondelinge taalvaardigheid
Paul Filipiak

Samenvatting

Gezinsproblematiek en gedragsontwikkeling
De invloed van gezinsproblematiek op de gedragsontwikkeling van kinderen
redactie

Opinie

Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Participerende ouders
Luc Stevens zegt ‘Het hoort niet zo’. Het kán wel!
Joris Spekle
Brede vorming
Brede vorming maakt onderwijs mooier en completer
Alex de Bruijn
Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont
Traumasensitief team bij psychotrauma
Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg
Wat van waarde is in onderwijs op afstand
Over wat van waarde is in onderwijs op afstand
Rijk van Ommeren

Verdieping

Hersenen hebben een positieve aandachtsbankrekening nodig
Ook hersenen hebben een bankrekening
Ivo Mijland
Ouderbetrokkenheid en werkdruk
Samen zijn wij school
Peter de Vries
Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Welbevinden professionele schoolcultuur
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
Hoogbegaafdheid normaliseren
Hoogbegaafdheid normaliseren
Lisanne van Nijnatten
professionele cultuur van welbevinden
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Omdenken met data
21e eeuwse vaardigheden inzetten bij het kijken naar data
Wendy Brasz en Myra den Haan
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Leerbevorderende feedback
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Didactisch coachen 1
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Ervaringsreconstructie
De ervaringsreconstructie; van onmogelijkheid naar kans
Marcel van Herpen
Seksuele diversiteit
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Depressie en zelfmoord
Zelfmoordgedachten bij hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Professionele houding
Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol
Sturen door luisteren
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Vluchtelingen begeleiding
Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden
Weerbaarheid in gymles
Weerbaar worden vanuit de gymzaal
Ernst van Grol
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Luisteren naar leerlingen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Verwende kinderen
Alles voor je kind
Willem de Jong
Ontspannen lesgeven tips
Werken in het onderwijs? Ja, graag!
Paul Filipiak
Onveilige hechting
Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Luistergedrag
Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Werkdruk werkplezier
Van werkdruk naar werkplezier: versterk brede professionele basis
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Kinderen met een psychotrauma
Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg
Leerrijk onderwijs, zin en onzin
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
positief manipuleren
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
Weerstand in begeleidingsgesprekken
Weerstand in begeleidingsgesprekken? Meeveren!
Ivo Mijland
benchmark motivatie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
Contact op afstand
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Externaliserend gedrag en investeren in relatie
Omgaan met agressief en asociaal gedrag? Investeer in de relatie!
redactie
Brede vaardigheden leerlingen
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Gespreksvaardigheden van de leraar als coach
De leerkracht als coach
Adri van den Brand
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep
Omgaan met probleemgedrag in de groep
Kees van Overveld
Hoe professioneel ben je als professional?
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
boek kindermishandeling
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
Ouderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijs
Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters
hoogbegaafd overgang po vo
(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp
Gesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijven
Gesprekken met collega's: (1) Hoe blijf je uit de dramadriehoek?
Adri van den Brand
Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Inzichten die kunnen helpen bij het voeren van oudergesprekken
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur
Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg
Parentificatie ontrafelen
Parentificatie en hoe dit te ontrafelen
Ivo Mijland
Sociale cohesie in klaslokaal
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
Sociale cohesie en individualiteit
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
Filosoferen met pubers
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
Terug naar de basis
Terug naar de basis
Jonathan Eckert
Het ondersteunen van instromende nt2-leerlingen
Hoe begeleid je instromende nt2-leerlingen optimaal?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.