Autonome motivatie is motivatie die voortkomt uit het gevoel iets uit jezelf te doen, omdat je het interessant of belangrijk vindt1. Het onderscheidt zich hiermee van gecontroleerde motivatie waarbij sprake is van handelen dat gestuurd wordt door het vooruitzicht van een straf of beloning.
Autonome motivatie heeft positieve gevolgen voor het leren2. Autonoom gemotiveerde leerlingen zijn meer geconcentreerd en minder afgeleid tijdens het leren, plannen hun taken beter en verwerken de leerstof op een meer diepgaande manier. Daarnaast zien ze minder op tegen toetsen, zitten ze beter in hun vel en behalen betere resultaten.
Er zijn drie soorten autonome motivatie:
- Interesse gedreven autonome motivatie - dit is intrinsieke motivatie; je doet iets omdat je het echt leuk vindt;
- Nut gedreven autonome motivatie - dit valt onder extrinsieke motivatie; je doet iets omdat je het nuttig vindt of als zinvol ervaart.
- Door waarde gedreven motivatie - dit valt eveneens onder extrinsieke motivatie; je doet iets omdat het past bij je levensstijl en waardenpatroon.
1 Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68
2 Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenens, B. (2005). Experiences of autonomy and control among Chinese learners: Vitalizing or immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97, 468-483. doi: 10.1037/0022-0663.97.3.468
Gemotiveerd leren en lesgeven
De kracht van intrinsieke motivatie
Laatst geactualiseerd op 20 november 2023