Basisbehoeften
Mensen vertonen vanaf het begin nieuwsgierigheid en leergierigheid, en streven naar sociale verbinding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie worden deze neigingen samengevat in drie psychologische basisbehoeften die inherent zijn aan elk individu:
1. Relatie: Sociale verbondenheid staat centraal en is van groot belang.
2. Competentie: Het gevoel van competentie is essentieel, vooral bij kinderen, om taken uit te voeren.
3. Autonomie: Het vermogen om het eigen gedrag te bepalen is cruciaal; dit leidt tot de bereidheid taken uit te voeren omwille van de taak zelf.
Door te voldoen aan deze drie basisbehoeften ontstaat intrinsieke motivatie. Het is opvallend hoe deze behoeften niet alleen gelden voor kinderen maar voor alle leeftijdsgroepen in het onderwijs. Het bevorderen van sociale verbondenheid, competentiegevoel en autonomie lijkt fundamenteel voor het stimuleren van intrinsieke motivatie in een educatieve omgeving. Het is voor leraren dus belangrijk om in hun onderwijsbenadering rekening te houden met deze basisbehoeften. Door als leraar strategieën hiervoor toe te passen, kun je een omgeving creëren die intrinsieke motivatie bevordert.
Bron: Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Vol 55(1), 68-78.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 november 2023
Gerelateerd
Webinar
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Cursus
![Meisjescoach](https://wij-leren.nl/images/iconen/Meisjescoach.jpg)
Meisjescoach
Stimuleer de persoonlijke ontwikkeling van meiden
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Handelingsgericht werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsgericht-werken.jpg)
Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen.
Arja Kerpel
![Ontwikkeling van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-kinderen-100.jpg)
Over ontwikkeling van kinderen.
Luc Stevens
![Pedagogisch basisklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-basisklimaat-100.jpg)
Pedagogisch (basis) klimaat.
Luc Stevens
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
![Motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-onderwijs-zelfdeterminatietheorie-100.jpg)
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels
Heeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling?
redactie
![Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatiewaaier-ongemotiveerde-leerlingen-zijn-ook-gemotiveerd-100.jpg)
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
![Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?](https://wij-leren.nl/images/iconen/functionele-buikpijnklachten-wat-kan-de-leerkracht-100.jpg)
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
![Pubers met gescheiden ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-puber-mentor-loyaliteit-100.jpg)
Papa wil een Harley
Ivo Mijland
![Handelingsgericht werken draagt bij aan schoolsucces](https://wij-leren.nl/images/iconen/hgw-handelingsgericht-werken-schoolsucces-100.jpg)
Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer
![Vier sleutels effectieve les (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-betrokkenheid-afstemming-100.jpg)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
![Motivatie vergroten leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-vergroten-leerlingarena-verbeterbord-100.jpg)
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
![professionele cultuur van welbevinden](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-cultuur-welbevinden-100.jpg)
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-pedagogisch-leiderschap-100.jpg)
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
![Seksuele diversiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/lhbt-kerndoel-38-diversiteit-pesten-discriminatie-100.jpg)
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
![Autonome motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonoom-100.jpg)
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
![positief manipuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/positief-manipuleren-100.jpg)
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
![Tips om ontspannen om te gaan met je gezin](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gezellig-gezin-100.jpg)
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
![Contact op afstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/contact-op-afstand-100.jpg)
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
![Sociale veiligheid, wat is het](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-oorzaken-100.jpg)
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
![Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotioneel-vo-1-100.jpg)
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
![Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-bang-en-boos-100.jpg)
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
![Lean werken in het onderwijs: hoe doe je dat?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lean-in-het-onderwijs-100.jpg)
Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
![Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-consequent-betrouwbaar-toegankelijk-100.jpg)
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
![Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel](https://wij-leren.nl/images/iconen/sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel-100.jpg)
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
![boek kindermishandeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindermishandeling-en-sexueel-misbruik-100.jpg)
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
![Omgaan met introverte leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/introverte-leerlingen-tips-leerkracht-100.jpg)
Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst
![Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfaanvaarding-positieve-psychologie-100.jpg)
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
![Inzichten die kunnen helpen bij het voeren van oudergesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/respectvol-communiceren-met-ouders-1-100.jpg)
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
![13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeien-zelfaanvaarding-adviezen-100.jpg)
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
![Sociale cohesie in klaslokaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-klaslokaal-100.jpg)
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
![Sociale cohesie en individualiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-cohesie-individualiteit-100.jpg)
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
Filosoferen met pubers
Karen Faber
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
Filosoferen met pubers
Karen Faber
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
Filosoferen met pubers
Karen Faber
![Zijn etiketten voor een kind altijd helpend?](https://wij-leren.nl/images/iconen/voor-en-nadelen-van-labels-hoogbegaafden-100.jpg)
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
![Gedraag je!](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedraag-je-100.jpg)
Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat
![Betrokkenheid! - Marzano](https://wij-leren.nl/images/iconen/betrokkenheid-100.jpg)
Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel
![Meidenvenijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/meidenvenijn-in-het-basisonderwijs-100.jpg)
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
![Temperamentvolle kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/temperamentvolle-kinderen-nieuw-100.jpg)
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
![Sociale veiligheid in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-in-school-100.jpg)
Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp
![Samenwerkend Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/Samenwerkend-leiderschap-100a.jpg)
Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
![Balans in basisbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/basisonderwijs-31-100.jpg)
Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]
111 autonomie
29 buitenspelen
81 eigenaarschap
51 extrinsieke motivatie
100 intrinsieke motivatie
217 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
42 zelfdeterminatie theorie
29 buitenspelen
81 eigenaarschap
51 extrinsieke motivatie
100 intrinsieke motivatie
217 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
42 zelfdeterminatie theorie