Basisbehoeften
Mensen vertonen vanaf het begin nieuwsgierigheid en leergierigheid, en streven naar sociale verbinding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie worden deze neigingen samengevat in drie psychologische basisbehoeften die inherent zijn aan elk individu:
1. Relatie: Sociale verbondenheid staat centraal en is van groot belang.
2. Competentie: Het gevoel van competentie is essentieel, vooral bij kinderen, om taken uit te voeren.
3. Autonomie: Het vermogen om het eigen gedrag te bepalen is cruciaal; dit leidt tot de bereidheid taken uit te voeren omwille van de taak zelf.
Door te voldoen aan deze drie basisbehoeften ontstaat intrinsieke motivatie. Het is opvallend hoe deze behoeften niet alleen gelden voor kinderen maar voor alle leeftijdsgroepen in het onderwijs. Het bevorderen van sociale verbondenheid, competentiegevoel en autonomie lijkt fundamenteel voor het stimuleren van intrinsieke motivatie in een educatieve omgeving. Het is voor leraren dus belangrijk om in hun onderwijsbenadering rekening te houden met deze basisbehoeften. Door als leraar strategieën hiervoor toe te passen, kun je een omgeving creëren die intrinsieke motivatie bevordert.
Bron: Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Vol 55(1), 68-78.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 november 2023
Gerelateerd
Scholing

Leerlingen en de klas
Zo sta jij als leraar/docent sterk(er) voor de klas
oo.nl
oo.nl

E-learning module

Buitenspel als versterking voor het onderwijs in je klas
Prikkel de cognitieve ontwikkeling van je leerlingen met buitenspel
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Webinar

Roos van Leary in de klas
Gratis webinar met Niels de Jong
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen.
Arja Kerpel

Over ontwikkeling van kinderen.
Luc Stevens

Pedagogisch (basis) klimaat.
Luc Stevens

Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland

Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries

Papa wil een Harley
Ivo Mijland

Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer

De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp

Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen

Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels

Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland

Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever

Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi

Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp

Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp

Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse

Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp

Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt

Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon

Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp

Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld

Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg

Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst

Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen

Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand

Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen

Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman

Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman

Filosoferen met pubers
Karen Faber

Filosoferen met pubers
Karen Faber

Filosoferen met pubers
Karen Faber

De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer

Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat

Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel

Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel

Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel

Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp

Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Samenvatting onderzoek naar het effect van motivatiebevordering bij VWO-plus leerlingen

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
[extra-breed-algemeen-kolom2]
108 autonomie
29 buitenspelen
67 eigenaarschap
50 extrinsieke motivatie
88 intrinsieke motivatie
214 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
40 zelfdeterminatie theorie
29 buitenspelen
67 eigenaarschap
50 extrinsieke motivatie
88 intrinsieke motivatie
214 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
40 zelfdeterminatie theorie