Basisbehoeften
Mensen vertonen vanaf het begin nieuwsgierigheid en leergierigheid, en streven naar sociale verbinding, kennis en vaardigheden. In de motivatiepsychologie worden deze neigingen samengevat in drie psychologische basisbehoeften die inherent zijn aan elk individu:
1. Relatie: Sociale verbondenheid staat centraal en is van groot belang.
2. Competentie: Het gevoel van competentie is essentieel, vooral bij kinderen, om taken uit te voeren.
3. Autonomie: Het vermogen om het eigen gedrag te bepalen is cruciaal; dit leidt tot de bereidheid taken uit te voeren omwille van de taak zelf.
Door te voldoen aan deze drie basisbehoeften ontstaat intrinsieke motivatie. Het is opvallend hoe deze behoeften niet alleen gelden voor kinderen maar voor alle leeftijdsgroepen in het onderwijs. Het bevorderen van sociale verbondenheid, competentiegevoel en autonomie lijkt fundamenteel voor het stimuleren van intrinsieke motivatie in een educatieve omgeving. Het is voor leraren dus belangrijk om in hun onderwijsbenadering rekening te houden met deze basisbehoeften. Door als leraar strategieën hiervoor toe te passen, kun je een omgeving creëren die intrinsieke motivatie bevordert.
Bron: Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Vol 55(1), 68-78.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 november 2023
Gerelateerd
Webinar
Burgerschap door sociale cohesie in de klas
Webinar met Gert-Jan Veerman
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Professionalisering
Cursussen, congressen en opleidingen
Gemiddeld beoordelen deelnemers ons met een 8,4
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Passend Onderwijs
Meer inzicht in gedrag leerling met Aurecool.
Aurecool ondersteunt jou bij begrijpen en bevorderen van de soc-emo ontwikkeling van elke leerling.
Aurecool
Aurecool
Handelingsgericht werken - uitgangspunten - HGW cyclus - plannen.
Arja Kerpel
Over ontwikkeling van kinderen.
Luc Stevens
Pedagogisch (basis) klimaat.
Luc Stevens
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Omgaan met functionele buikpijnklachten bij kinderen
Peter de Vries
Papa wil een Harley
Ivo Mijland
Handelingsgericht werken - Samenwerken aan schoolsucces
Noëlle Pameijer
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Jeugdervaringen beïnvloeden hele leven
redactie
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Professionele cultuur en welbevinden
Henk Galenkamp
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Niemand uitgesloten!
Marcel van Herpen
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
Kindermishandeling bespreekbaar maken
Anton Horeweg
Omgaan met introverte leerlingen, tips voor de leraar
Marieke Stomphorst
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Ouders & Leerkrachten BV - Respectvol communiceren met ouders
Adri van den Brand
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Sociale cohesie in het onderwijs (1)
Gert-Jan Veerman
Sociale cohesie in het onderwijs (2)
Gert-Jan Veerman
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Filosoferen met pubers
Karen Faber
De voor- en nadelen van labels
Willy de Heer
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat
Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Sociale veiligheid in school
Myriam Lieskamp
Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Zorg voor balans in relatie, competentie, autonomie
redactie
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie
Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie
Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035
redactie
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Pedagogisch klimaat in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]
109 autonomie
29 buitenspelen
69 eigenaarschap
51 extrinsieke motivatie
89 intrinsieke motivatie
216 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
41 zelfdeterminatie theorie
29 buitenspelen
69 eigenaarschap
51 extrinsieke motivatie
89 intrinsieke motivatie
216 motivatie
26 PCM
108 pedagogisch klimaat
146 welbevinden
41 zelfdeterminatie theorie