Intrinsieke motivatie
Intrinsieke motiviatie is erg belangrijk, niet alleen in het onderwijs. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen. Maar hoe stimuleer je de intrinsieke motivatie van een leerling?
Intrinsieke motivatie in het onderwijs
Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen. Voor leraren is het van het grootste belang dat zij weten hoe leerlingen intrinsiek gemotiveerd kunnen worden. Het leren van leerlingen gaat dan veel soepeler en het geeft energie in plaats van dat het veel energie kost.
Goede leraren weten het onderwijs betekenisvol voor leerlingen te maken. Zij zorgen er voor dat de motor van nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie blijft draaien en dat de leerlingen op deze manier van binnenuit gemotiveerd zijn voor hun leerproces.
Intrinsieke motivatie theorie
Een belangrijke motivatie theorie is de Zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan. Volgens Deci & Ryan (1985; 2000) kunnen docenten de intrinsieke motivatie verhogen als ze weten in te spelen op drie psychologische basisbehoeften relatie, competentie en autonomie.
Luc Stevens geeft aan: "Eerst het kind, dan de leerling." Daarmee bedoelt hij aan te geven dat de behoefte aan relatie voorop gaat in het onderwijsleerproces. Maar heel dicht daarop komt de behoefte aan autonomie: je wilt regie hebben over je leerproces en daar invloed op uit kunnen oefenen. Tenslotte is de competentiebeleving erg belangrijk: je wilt als leerling ervaren dat je competent bent in wat je doet. Succeservaringen zijn hierin dus erg belangrijk voor de intrinsieke motivatie.
Extrinsieke motivatie
Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat dit van een ander moet of omdat er een andere externe prikkel is die je drijft. Een externe prikkel kan bijvoorbeeld een beloning of geld zijn. Of de dreiging van straf als je iets niet doet. Het grote nadeel van extrinsieke motivatie is het feit dat de motivatie verdwijnt als de externe prikkel wegvalt. In het onderwijs kan het leren voor toetsen een externe motivatie zijn. Of het voorkomen van strafwerk omdat er niet geleerd is of omdat het huiswerk niet gemaakt is.
Intrinsieke motivatie voorbeelden
Voorbeelden van intrinsieke motivatie zijn: Je doet extra goed je best bij Engels omdat je over enige tijd een reis naar Amerika gaat maken en je de taal dan goed wilt beheersen. Een ander voorbeeld: Je doet mee als collectant voor de Hartstichting omdat je vader problemen met z'n hart heeft. Je kunt ook intrinsiek gemotiveerd zijn omdat je eigenaarschap over je leerproces ervaart. Je weet welke doelen je aan wilt werken en je weet waar je staat in je ontwikkeling. Dat zorgt voor een sterke intrinsieke motivatie.
Autonome motivatie
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie. Inzicht in het eigen leergedrag en in de voortgang van de opleiding of studie speelt hier een belangrijke rol in. Bij kinderen in het basisonderwijs wordt dit wel 'leren zichtbaar maken' genoemd. Je geeft het kind c.q. de leerling inzicht in de doelen waar aan gewerkt wordt en waar hij of zij staat qua beheersing van die doelen. Deze manier van werken zorgt voor langdurige intrinsieke motivatie omdat het sterk verbonden is aan de behoefte aan competentiebeleving en aan autonomie.
Demotivatie
Er ontstaan motivatieproblemen als je het gevoel hebt dat anderen alles voor je beslissen. Je doet de dingen dan alleen nog maar om straf te voorkomen of om een beloning te krijgen. Motivatieproblemen in het onderwijs zijn vaak ook het gevolg van te weinig afstemming op de leerlingen.
Hoe versterk je intrinsieke motivatie?
Je kunt intrinsieke motivatie stimuleren door pedagogische afstemming. Dat betekent dat je als leraar afstemt op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Je moet dus zorgen voor een goede relatie met de leerlingen. Daarnaast stem je de instructie en de lesstof zodanig op de leerlingen af dat ze zich competent voelen. En tenslotte organiseer je het onderwijs zo dat leerlingen regie en eigenaarschap ervaren over hun eigen leerproces. Deze aftemming op de basisbehoeften zorgt voor een duurzame intrinsieke motivatie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 20 november 2023
Gerelateerd
Scholing

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Webinar

Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Gratis webinar met Rob Martens
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie

E- learning module

Effectief communiceren met behulp van transactionele analyse
Ontrafel jouw manier van communiceren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs



Flexibel Puberbrein .
Yvonne van Sark

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Dimensies van onderwijs
Machiel Karels

Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland

De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart

Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp

Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer

Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn

De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid
Dominique Sluijsmans

Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt

Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt

Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen

Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie

Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie

Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie

Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie

Gecontroleerde motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Samenvatting onderzoek naar het effect van motivatiebevordering bij VWO-plus leerlingen

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
[extra-breed-algemeen-kolom2]

29 autonome motivatie
108 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
66 basisbehoeften
68 competentie
67 eigenaarschap
50 extrinsieke motivatie
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
214 motivatie
40 zelfdeterminatie theorie
131 zelfregulatie
108 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
66 basisbehoeften
68 competentie
67 eigenaarschap
50 extrinsieke motivatie
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
214 motivatie
40 zelfdeterminatie theorie
131 zelfregulatie