Intrinsieke motivatie
Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit jezelf komt. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen.
Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat dit van een ander moet of omdat er een andere externe prikkel is die je drijft. Een externe prikkel kan bijvoorbeeld een beloning of geld zijn. Of de dreiging van straf als je iets niet doet.
Intrinsieke motivatie voorbeelden
Voorbeelden van intrinsieke motivatie zijn: Je doet extra goed je best bij Engels omdat je over enige tijd een reis naar Amerika gaat maken en je de taal dan goed wilt beheersen. Een ander voorbeeld: Je doet mee als collectant voor de Hartstichting omdat je vader problemen met z'n hart heeft.
Autonome motivatie
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
Demotivatie
Er ontstaan motivatieproblemen als je het gevoel hebt dat anderen alles voor je beslissen. Je doet de dingen dan alleen nog maar om straf te voorkomen of om een beloning te krijgen. Motivatieproblemen in het onderwijs zijn vaak ook het gevolg van te weinig afstemming op de leerlingen.
Intrinsieke motivatie stimuleren / verhogen
Je kunt intrinsieke motivatie stimuleren door pedagogische afstemming. Dat betekent dat je als leraar afstemt op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie. Je moet dus zorgen voor een goede relatie met de leerlingen. Daarnaast stem je de instructie en de lesstof zodanig op de leerlingen af dat ze zich competent voelen. En tenslotte organiseer je het onderwijs zo dat leerlingen regie en eigenaarschap ervaren over hun eigen leerproces. Deze aftemming op de basisbehoeften zorgt voor een duurzame intrinsieke motivatie.
Gerelateerd
cursus

Positief leiderschap vanuit transactionele analyse
Creëer een gemotiveerd en pro-actief team
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

training

Samen de leerkuil in
De leeruitdaging
Bazalt | HCO | RPCZ
Bazalt | HCO | RPCZ

Overhoorplatform

Gratis oefenplatform voor scholieren om online woordjes en begrippen te leren
Met gratis docentaccount volg je hun prestaties
WRTS
WRTS

workshop

Hoe voorkomen we uitval en hoe behouden we de motivatie en het werkplezier?
Gratis interactieve workshop
Thomas Education
Thomas Education



Flexibel Puberbrein .
Yvonne van Sark

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Dimensies van onderwijs
Machiel Karels

Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland

De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart

Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp

Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen

Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie

Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie

Gecontroleerde motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?

Hoe kan tijdens de stage zelfsturend leren bij mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot?

Hoe versterk je eigenaarschap van leerlingen in het primair onderwijs?

Deelname aan formatieve toetsen in het mbo verplichten?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Heeft kennis van mindsettheorie effect op leermotivatie?

Hoe toets je met de portfoliomethodiek bij volwassenen?

Hoe kunnen middenmanagers in het voortgezet onderwijs invloed hebben?

Wat zijn oorzaken van voortijdige uitval in het voortgezet onderwijs en hoe stop je het?

Hoe ga je om met culturele diversiteit bij politiek gevoelige onderwerpen?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
[extra-breed-algemeen-kolom2]