Gecontroleerde motivatie

Er is sprake van gecontroleerde motivatie als taken uitgevoerd worden om te voldoen aan verwachtingen, om beloningen te krijgen of om straffen te vermijden1. Het onderscheidt zich hiermee van autonome motivatie waarbij sprake is van handelen dat gestuurd wordt vanuit eigen waarden en interesses.

Gecontroleerde motivatie is motivatie die kan voortkomen uit externe of interne druk. Bij externe druk draait het om controlerende maatregelen die genomen worden door externen (leraren of ouders) om de motivatie te beïnvloeden. Denk hierbij aan de belofte van extra speel- of computertijd als een taak volbracht wordt.

Bij interne druk draait het om het vermijden van negatieve gevoelens zoals schaamte, schuld en angst of het krijgen van positieve gevoelens zoals trots en zelfwaarde. Deze interne druk kan leiden tot stress doordat het een verplichting is die de leerling zichzelf oplegt.

Bij leerlingen die minder goed in hun vel zitten en slechter presteren dan verwacht, kan sprake zijn van gecontroleerde motivatie.

Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1),  68-78. doi: 10.1037110003-066X.55.1.68

 

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Gerelateerd

Webinar
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Gratis webinar met Rob Martens
Wij-leren.nl Academie 
Congres
Meiden begeleiden
Meiden begeleiden
Voorkom dat meiden vastlopen in het vo en mbo
Medilex Onderwijs 
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie 
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!Motivatie
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Motivatie vergroten leerlingen
Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt
Drijfveren voor leren
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Autonome motivatie
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Betrokkenheid! - Marzano
Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Controlerend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
Controlerend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



autonome motivatie
autonomie-ondersteunend lesgeven
controlerend lesgeven
extrinsieke motivatie
gecontroleerde motivatie
intrinsieke motivatie
motivatie

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest