Extrinsieke motivatie
Bij extrinsieke motivatie wordt een persoon gemotiveerd door externe prikkels. Deze prikkels kunnen straf of beloning inhouden. Je doet iets voor iemand anders of omdat het moet.
In het onderwijs is extrinsieke motivatie te zien bij leerlingen die leren omdat ze een voldoende moeten halen of wanneer ze bang zijn voor straf.
Extrinsieke motivatie kan daarnaast voor een negatieve invloed op intrinsieke motivatie zorgen. Beloningen kunnen het gevoel van zelfstandigheid en competentie namelijk laten verminderen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023
Gerelateerd
Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

Scholing

Alle opleidingen en boeken in het onderwijs
Voor jouw persoonlijke ontwikkeling en werkplezier
oo.nl
oo.nl

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

E- learning module

Effectief communiceren met behulp van transactionele analyse
Ontrafel jouw manier van communiceren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Congres

Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet
Kennisnet



Flexibel Puberbrein .
Yvonne van Sark

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland

De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart

Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp

Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen

Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie

Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie

Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie

Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie

Gecontroleerde motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
[extra-breed-algemeen-kolom2]
29 autonome motivatie
108 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
66 basisbehoeften
64 competentie
65 eigenaarschap
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
210 motivatie
40 zelfdeterminatie theorie
125 zelfregulatie
108 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
66 basisbehoeften
64 competentie
65 eigenaarschap
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
210 motivatie
40 zelfdeterminatie theorie
125 zelfregulatie