Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Extrinsieke motivatie

Dossier: alle informatie over Extrinsieke motivatie

Extrinsieke motivatie is motivatie die voortkomt uit factoren buiten de persoon zelf. Een leerling leert of gedraagt zich niet omdat hij dit intrinsiek waardevol vindt, maar omdat er een externe prikkel of beloning tegenover staat. Voorbeelden hiervan zijn een cijfer halen, complimenten krijgen, straf vermijden of het vooruitzicht op een diploma.

In het onderwijs speelt extrinsieke motivatie vaak een grote rol. Leerlingen maken huiswerk om geen negatieve reactie te krijgen, of leren voor een toets om een goed cijfer te behalen. Deze vorm van motivatie kan leerlingen in beweging brengen, maar is meestal minder duurzaam dan intrinsieke motivatie. Zodra de beloning of druk wegvalt, neemt de motivatie vaak af.

Toch kan extrinsieke motivatie ook positief ingezet worden. Leraren kunnen bijvoorbeeld structuur en heldere verwachtingen bieden, waardoor leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt. Ook korte-termijnbeloningen, zoals positieve feedback of een compliment, kunnen leerlingen stimuleren om door te zetten en succeservaringen op te doen. Deze ervaringen kunnen op hun beurt bijdragen aan meer zelfvertrouwen en de ontwikkeling van intrinsieke motivatie.

De zelfdeterminatietheorie maakt onderscheid tussen gecontroleerde en autonome vormen van extrinsieke motivatie. Bij gecontroleerde motivatie voelt de leerling druk van buitenaf. Bij autonome motivatie heeft de leerling de externe doelen meer geïnternaliseerd, bijvoorbeeld leren om later een beroep uit te oefenen dat hij belangrijk vindt.

Extrinsieke motivatie is dus niet per definitie negatief. Mits goed begeleid en gecombineerd met het vervullen van psychologische basisbehoeften, kan het een waardevolle opstap vormen naar diepere, intrinsieke motivatie.

Gemotiveerd leren en lesgeven

De kracht van intrinsieke motivatie

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 16 september 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Executieve functies een nieuwe hype?Executieve functies een nieuwe hype?
 Wij-leren.nl Academie
Communiceren met impactCommuniceren met impact
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
Deep Learning
Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels
Het ABC van motivatie in onderwijs
Het ABC van Motivatie in het onderwijs
Ewald Vervaet

Verdieping

Talentenscan motiveert
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
Vier sleutels effectieve les (2)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
Gedrag beïnvloeden
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert
Motivatie meten
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Intrinsieke motivatie
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Drijfveren voor leren
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
Zelf gereguleerd leren
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Flexibel puberbrein
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
Autonome motivatie
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
Differentiatie zelfregulatie (1)
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Huiswerk maken
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
Autonomie en motivatie
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
Motivatie door feedback
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Talenten herkennen en ontwikkelen
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
Leerrijk onderwijs, zin en onzin
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
benchmark motivatie
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
10 vragen over autonomie
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
Gevolgen van studentparticipatie op het leerproces
Stimuleren studentaanwezigheid en participatie
Joost van der Horst
Autonomie in relaties en maatschappij
Autonomie in een veranderende wereld: van persoonlijke vrijheid tot maatschappelijke dynamiek
Machiel Karels
Zelfregulatie-autonomie-overzichtsartikel
Vrijheid in balans: zelfregulatie en autonomie in keuzes en verantwoordelijkheid
Marleen Legemaat
Hoorrecht in het onderwijs
Hoorrecht in het onderwijs
Machiel Karels

Samenvatting

Het versterken van eigenaarschap door leerlijnen
Versterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs
redactie
Cijfers geven
De impact van cijfers en feedback op motivatie in het beroepsonderwijs: tijd voor een mentaliteitsverandering
redactie
Motivatie MBO
Didactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden
redactie
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Motivatie
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Opinie

Een plasje buiten de pot
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
Transformeren
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.