Extrinsieke motivatie
Bij extrinsieke motivatie wordt een persoon gemotiveerd door externe prikkels. Deze prikkels kunnen straf of beloning inhouden. Je doet iets voor iemand anders of omdat het moet.
In het onderwijs is extrinsieke motivatie te zien bij leerlingen die leren omdat ze een voldoende moeten halen of wanneer ze bang zijn voor straf.
Extrinsieke motivatie kan daarnaast voor een negatieve invloed op intrinsieke motivatie zorgen. Beloningen kunnen het gevoel van zelfstandigheid en competentie namelijk laten verminderen.
Gemotiveerd leren en lesgeven
De kracht van intrinsieke motivatieHeb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 20 november 2023
Gerelateerd
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/regie-versterken-relaties-contact-regieversterkend-handelen-100.jpg)
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Congres
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Examencommissies in het vo
Over taken en bevoegdheden in het borgen van kwaliteit van schoolexaminering
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
Flexibel Puberbrein .
Yvonne van Sark
Versterking van eigenaarschap: de impact van leerdoelen en leerlijnen in het onderwijs
redactie
Nieuwe inzichten in de rol van cijfers en feedback op de motivatie van studenten: Een diepgaande analyse in het beroepsonderwijs
redactie
Didactische strategieën om motivatie en leergierigheid bij MBO-studenten te beïnvloeden
redactie
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
![Motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-onderwijs-zelfdeterminatietheorie-100.jpg)
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
Hoe een talentenscan leerlingen intrinsiek motiveert
Nadine van der Hart
![Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatiewaaier-ongemotiveerde-leerlingen-zijn-ook-gemotiveerd-100.jpg)
Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland
![Vier sleutels effectieve les (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-betrokkenheid-afstemming-100.jpg)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
![Ontwikkelingsgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/middenbouw-ontwikkelingsgericht-opbrengsten-bouwstenen-vierveldenmodel-100.jpg)
Ik ben een beetje misselijk - ontwikkelingsgericht leesonderwijs
Bea Pompert
![Motivatie meten](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-meten-verbeteren-motivatiespiegel-app-100.jpg)
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
![Intrinsieke motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/intrinsieke-motivatie-tips-jongeren-100.jpg)
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
![Autonome motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonoom-100.jpg)
Hoger leerrendement door vergroten autonome motivatie
Michel Verdoorn
![Differentiatie zelfregulatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-zelfregulatie-100.jpg)
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
![Huiswerk maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/motiveren-huiswerk-100.jpg)
Motiveren: Ga je je huiswerk ook echt maken?
Dirk van der Wulp
![Autonomie en motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-autonomie-100.jpg)
Meer motivatie door meer autonomie
Dirk van der Wulp
![Motivatie door feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-oplossingsgerichte-feedback-100.jpg)
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
Talenten herkennen en ontwikkelen: een hele uitdaging!
Nadine van der Hart
![Leerrijk onderwijs, zin en onzin](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerrijk-onderwijs-variatie-didactiek-100.jpg)
Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp
![benchmark motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/benchmark-motivatie-100.jpg)
Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
![Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-leuker-100.png)
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-transactionele-analyse-onderwijs-100.png)
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
![Deep Learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/deep-learning-nl-100.jpg)
Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels
![Een plasje buiten de pot](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-plasje-buiten-de-pot-100.jpg)
Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland
![Transformeren](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe werken de hersenen bij iemand die verslaafd is?
redactie
![Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Wanneer ben je verslaafd? En hoe kom je er vanaf? Tjipcast 023
redactie
![Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Fragment uit Tjipcast 027: Wat is verslaving?
redactie
![Gamification en leren: Tjipcast 004](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie
![Gecontroleerde motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Gecontroleerde motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]
30 autonome motivatie
111 autonomie
38 autonomie-ondersteunend lesgeven
67 basisbehoeften
71 competentie
81 eigenaarschap
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
217 motivatie
42 zelfdeterminatie theorie
133 zelfregulatie
111 autonomie
38 autonomie-ondersteunend lesgeven
67 basisbehoeften
71 competentie
81 eigenaarschap
10 gamification
14 gecontroleerde motivatie
217 motivatie
42 zelfdeterminatie theorie
133 zelfregulatie