Taakgericht werken
In het onderwijs is het belangrijk dat kinderen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit heet taakgericht werken. Orde en rust in de klas zijn hierbij onmisbaar.
De leerkracht vervult een sleutelrol om het taakgericht werken van de leerlingen te stimuleren. Dit kan door te zorgen voor een duidelijke structuur in de onderwijsactiviteiten. Ook is het van belang om gerichte feedback te geven op de werkhouding en de taakaanpak van de leerlingen.
Als een leerkracht op een goede manier leiding geeft aan het taakgericht werken van de kinderen, verbetert de kwaliteit van het onderwijs. Dit kan door kinderen te laten weten wat beter kan bij hun werkhouding, zodat zij weten waaraan zij kunnen werken. Het kan ook door kinderen te laten weten wat al goed gaat, waardoor hun zelfvertrouwen groeit.
Taakgericht werken kan ook bevorderd worden door grotere taken in kleinere te verdelen, zodat taken overzichtelijk zijn voor de leerling.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 maart 2022
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Nakijken leerlingenwerk](https://wij-leren.nl/images/iconen/nakijken-corrigeren-feedback-beoordelen-100.jpg)
![Hoe kinderen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-kinderen-leren.jpg)
![Klassenmanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenmanagement-artikel-100.jpg)
![Wat zijn executieve functies?](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-wat-zijn-dat-100.jpg)
![Aandacht in leerproces](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgklas-100.jpg)
![Soepele lesovergang](https://wij-leren.nl/images/iconen/leswisseling-PCM-klassenmanagement-leertijd-100.jpg)
![Grote en kleine groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-grote-groep-100.jpg)
![Werkklimaat tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkklimaat-tips-100.jpg)
![Zelfstandig werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfstandig-werken-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Zelfsturing bij jonge kinderen stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-bij-jonge-kinderen-stimuleren-100.jpg)
![Lesgeven aan leerlingen met ADHD](https://wij-leren.nl/images/iconen/lesgeven-aan-leerlingen-met-adhd-100.jpg)
![Onderdelen geheugenstructuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-gesofisticeerd-proces-menselijk-geheugen-100.jpg)
![Executieve functies in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-ontwikkelen-in-de-klas-100.jpg)
![Wiebelen en friemelen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/wiebelen-en-friemelen-100.jpg)
![Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsoplossingen-voor-de-moeilijke-groep-100.jpg)
![Coachen van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-executieve-functies-100.jpg)
![Breinhelden](https://wij-leren.nl/images/iconen/breinhelden-doordacht-werken-aan-ef-100.jpg)
![Teach like a Champion](https://wij-leren.nl/images/iconen/teach-like-a-champion-2-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Lotte zit je nu alweer te dromen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lotte-zit-je-nu-alweer-te-dromen-100.jpg)
![Executieve functies ontwikkelen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-ontwikkelen-in-de-klas-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Executieve functies in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Activerend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
98 betrokkenheid
53 bewegend leren
68 concentratie
50 concentratieproblemen
22 droedelen
98 executieve functies
28 hyperfocus
100 intrinsieke motivatie
77 klassenmanagement
217 motivatie
49 onderwijsleerproces
![5 minuten Focus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-spelletjes-focus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Wiebelen en friemelen kaartjes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wiebelen-en-friemelen-hulpkaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het vollehoofdenboek](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-volle-hoofdenboek-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het vollehoofdenboek](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-volle-hoofdenboek-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Teken je gesprek over werkhouding](https://wij-spelen.nl/images/iconen/pica_tekenjegesprek-cover-100.jpg)
![](img/linkwl.png)