Concentratie
Concentreren is ergens de aandacht op richten. Een leerling kan zich concentreren op zijn opdracht of op het verhaal dat de juf vertelt. Als een leerling een goede concentratie heeft, dan kan hij zich langdurig en intensief op een taak richten. Als een leerling concentratieproblemen heeft, dan heeft hij moeite om zijn aandacht bij de opdracht te houden.
Concentratieproblemen zijn onder te verdelen in belemmeringen en stoornissen. Bij concentratiebelemmeringen heeft de leerling het vermogen om te concentreren wel in zich, maar lukt het door de omstandigheden niet. Als er sprake is van een concentratiestoornis, dan ontbreekt het concentratievermogen.
Factoren die invloed hebben op de concentratie zijn de leerling, de leerstof, de leerkracht en de omgeving. Remmende factoren met betrekking tot de leerling zijn ziekte of emotionele problemen. Als de leerstof saai is of druk, kan de leerling snel afgeleid zijn. Dat is ook het geval bij de manier van lesgeven. Verder kunnen er belemmerende factoren in de omgeving zijn, zoals lawaai. Als een leerkracht vermoedt dat de leerling een concentratiestoornis heeft, moet hij eerst checken of het misschien aan een van deze remmende factoren ligt.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Lesgeven als Ted-Talks](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven als TED klein.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Gedragsproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/indicaties-gedragsproblemen-100.jpg)
![Creativiteit bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-klas-21st-century-skill-100.jpg)
![ADHD uitleg](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-uitleg-100.jpg)
![Wat zijn executieve functies?](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-wat-zijn-dat-100.jpg)
![Coaching leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-passend-onderwijs-100.jpg)
![Aandacht in leerproces](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgklas-100.jpg)
![Neurofeedback en werkgeheugentraining](https://wij-leren.nl/images/iconen/neurofeedback-cogmed-werkgeheugen-100.jpg)
![Besturingssysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/neurotransmitters-hersenen-synapsen-100.jpg)
![Voeding en lifestyle](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-voeding-vitamines-lifestyle-100.jpg)
![Motivatie en energie](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-motivatie-energie-100.jpg)
![Jagerskinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansen-creativiteit-ADHD-contractwerk-100.jpg)
![ADHD tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/ADHD-tips-100.jpg)
![Mindfulness oefeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindfulness-oefeningen-100.jpg)
![ADD tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/ADD-tips-100.jpg)
![Red de ADHD diagnose](https://wij-leren.nl/images/iconen/red-de-adhd-diagnose-100.jpg)
![Concentratieproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/concentratieproblemen-100.jpg)
![Werkklimaat tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkklimaat-tips-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Talentontwikkeling van executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-executieve-functies-100.jpg)
![Zelfsturing bij jonge kinderen stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-bij-jonge-kinderen-stimuleren-100.jpg)
![Executieve functies bij peuters en kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-peuters-kleuters-100.jpg)
![Een doorgaande lijn in zelfsturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-lijn-zelfsturing-100.jpg)
![Zelfsturing stimuleren door spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel-100.jpg)
![Hoe help je een leerling met ADHD?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerling-adhd-school-100.jpg)
![Lesgeven aan leerlingen met ADHD](https://wij-leren.nl/images/iconen/lesgeven-aan-leerlingen-met-adhd-100.jpg)
![Executieve functies in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-ontwikkelen-in-de-klas-100.jpg)
![Actief executief - Toolbox](https://wij-leren.nl/images/iconen/actief-executief-toolbox-100.jpg)
![Breinhelden](https://wij-leren.nl/images/iconen/breinhelden-doordacht-werken-aan-ef-100.jpg)
![Mindfulness in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelen-in-stilte-mindfulness-100.jpg)
![Wiebelen en friemelen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/wiebelen-en-friemelen-100.jpg)
![Ik snap het wel, maar niet zo snel…](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-snap-het-wel-100.jpg)
![Coachen van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-executieve-functies-100.jpg)
![Slim maar...](https://wij-leren.nl/images/iconen/slim-maar-cover-100.jpg)
![Krachtig anders leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/krachtig-anders-leren-100.jpg)
![Executieve functies kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/zet-je-ef-bril-op-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Focus! Ontwikkel aandacht en concentratie bij jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/focus-ontwikkel-aandacht-en-concentratie-100.jpg)
![Executieve functies ontwikkelen in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-ontwikkelen-in-de-klas-100.jpg)
![Mindfulness ineffectief](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindfulness-veelbelovend-ineffectief-100.jpg)
![ADHD is geen ziekte](https://wij-leren.nl/images/iconen/adhd-is-geen-ziekte-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
98 betrokkenheid
53 bewegend leren
50 concentratieproblemen
28 concentratiestoornissen
22 droedelen
28 hyperfocus
20 mindfulness
217 motivatie
49 taakgericht werken
![Timmie Timecoach](https://wij-spelen.nl/images/iconen/timecoach-100.png)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Focus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-spelletjes-focus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![Via Ligni](https://wij-spelen.nl/images/iconen/via-ligni-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Twiddler](https://wij-spelen.nl/images/iconen/Twiddler-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Bewegen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-bewegen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Happy Cube](https://wij-spelen.nl/images/iconen/happy-cube-overzichtsfoto-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Torri](https://wij-spelen.nl/images/iconen/torri-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Kauwsieraden](https://wij-spelen.nl/images/iconen/kauwsieraden-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![The 4th dimension](https://wij-spelen.nl/images/iconen/the-4th-dimension-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Wiebelen en friemelen kaartjes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wiebelen-en-friemelen-hulpkaarten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het vollehoofdenboek](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-volle-hoofdenboek-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het vollehoofdenboek](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-volle-hoofdenboek-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Wijzer in Executieve Functies](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wijzer-in-executieve-functies-100.jpg)
![](img/linkwl.png)