Betrokkenheid
Betrokkenheid kan onderverdeeld worden in betrokkenheid van de leerkracht en de betrokkenheid van de leerling.
- Leerkracht: Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat je elke leerling persoonlijke, positieve aandacht geeft. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt. Als de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen. En een goede relatie met de leerlingen heeft invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.
- Leerling: Hierbij gaat het over de betrokkenheid van de leerlingen op de lesstof. Persoonlijke factoren kunnen belemmerend werken voor de betrokkenheid van de leerlingen. Maar ook de kwaliteit van de les en de interacties met de leerkracht kunnen de betrokkenheid doen af- of toenemen. Een leerkracht moet ervoor zorgen dat zijn leerlingen betrokken blijven bij de les.
Gerelateerd
Lesprogramma

Elke dag lezen met begrip én plezier
Duik samen met leerlingen in de wereld van het lezen! De complete methode: Nieuw Nederlands Junior Lezen
Noordhoff
Noordhoff

Opleiding

Gezondheid en Veiligheid
Creëer een gezond en (sociaal) veilig schoolklimaat voor leerling én werknemer.
oo.nl
oo.nl

Lesprogramma

Lesbrief beeldvorming en rolpatronen
Hoe vinden studenten dat een jongen of meid zich 'hoort' te gedragen? Maak rolpatronen bespreekbaar.
Rutgers
Rutgers

Adviestraject
.png)
Gratis lesmethode Ik maak het verschil
Wat als het schooladvies niet voldoet aan verwachting ouders en kind? Maak het schooladvies bespreekbaar.
Driessen
Driessen

E- learning module

Effectief communiceren met behulp van transactionele analyse
Ontrafel jouw manier van communiceren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs



Creativiteit in je klas.
Dick van der Wateren

Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!.
Marcel Schmeier

Didactische werkvormen - Interactievormen
Arja Kerpel

Ervaringsgericht onderwijs: werkvormen - welbevinden - betrokkenheid
Arja Kerpel

Ongemotiveerde leerlingen zijn ook gemotiveerd
Ivo Mijland

De vier sleutels voor een effectieve les - deel 2
Theo Wildeboer

De leerling als kritische denker
Dolf Janson

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Schrijfproducten verbeteren alleen door formatieve evaluatie op doelen!
Helèn de Jong

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman

Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber

Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

Aandacht verdient aandacht! Want aandacht verdiept het leerproces
Anne van Hees

Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol

Luisteren om te sturen
Harry van de Pol

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp

De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol

Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol

De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp

Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof

Dieper leren. De zin en onzin van leerrijk onderwijs
Martine Blonk - Meulenkamp

Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland

Benchmarks voor motivatie
Ton van der Valk

Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels

Mindmappen, een instrument voor het denken
Ed van Uden

Benut de input van ouders en kind in de nieuwe onderwijssituatie
Martine Blonk - Meulenkamp

Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever

Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer

Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt

Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff

Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters

Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker
Marianne Hogenhout

Breinvriendelijk onderwijs - Feiten en praktische tips
Arja Kerpel

Betrokkenheid! - De sleutel tot beter leren - Marzano
Arja Kerpel

Toetsrevolutie - Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Helèn de Jong

Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel

The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels

Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels

De Denkende Klas
Dick van der Wateren

Een plasje buiten de pot
Ivo Mijland

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Welk effect hebben leesmethodes?

Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen

Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
63 eigenaarschap
12 ervaringsgericht onderwijs
17 innovleren
201 motivatie
22 potentieelgericht onderwijs
43 taakgericht werken
136 welbevinden
12 ervaringsgericht onderwijs
17 innovleren
201 motivatie
22 potentieelgericht onderwijs
43 taakgericht werken
136 welbevinden

5 minuten Focus - Korte activiteiten om de aandacht gericht te focussen 

Arja Kerpel

5 minuten Tussendoor - Even doelgericht ontspannen 

Korstiaan Karels

5 minuten Tussendoor - Even doelgericht ontspannen 

Korstiaan Karels