Betrokkenheid
Betrokkenheid kan onderverdeeld worden in betrokkenheid van de leerkracht en de betrokkenheid van de leerling.
Betrokkenheid van de leerkracht
Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat je elke leerling persoonlijke, positieve aandacht geeft. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt. Als de leerkracht zich betrokken toont bij het wel en wee van zijn leerlingen, zorgt dat ook voor een sterkere band met hen. En een goede relatie met de leerlingen heeft invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.
Betrokkenheid van de leerling
Betrokkenheid van leerlingen bevorderen
- Leerlingen te betrekken bij de planning en uitvoering van de les
- Lesinhoud te koppelen aan de interesses en ervaringen van leerlingen
- Leerlingen te activeren om te onderzoeken, te ontdekken en te verkennen
- Leerlingen te laten samenwerken en zichzelf te laten presenteren
- Leerlingen feedback te geven op hun prestaties en hen te helpen bij het vaststellen van persoonlijke doelen.
- Het is belangrijk om te benadrukken dat betrokkenheid een continu proces is, en dat de leraar de betrokkenheid van de leerlingen steeds moet monitoren en aanpassen aan de behoeften van de groep of individu.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 januari 2023
Gerelateerd
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Creativiteit bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/creativiteit-klas-21st-century-skill-100.jpg)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Werkvormen - Interactie](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormen-interactievormen-100.jpg)
![Ervaringsgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/ervaringsgericht-onderwijs.jpg)
![Motivatiewaaier; leraren kunnen inspireren](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatiewaaier-ongemotiveerde-leerlingen-zijn-ook-gemotiveerd-100.jpg)
![Vier sleutels effectieve les (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-betrokkenheid-afstemming-100.jpg)
![Leerling als kritische denker](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denken-analyseren-redeneren-100.jpg)
![Motivatie vergroten leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-vergroten-leerlingarena-verbeterbord-100.jpg)
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
![Schrijfonderwijs verbeteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijfonderwijs-door-formatieve-feedback-100.jpg)
![Motivatie meten](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-meten-verbeteren-motivatiespiegel-app-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
![Tweetalig communiceren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Intrinsieke motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/intrinsieke-motivatie-tips-jongeren-100.jpg)
![Aandacht in leerproces](https://wij-leren.nl/images/iconen/zorgklas-100.jpg)
![Professionele houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-professionaliteit-leraar-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
![Counseling vervolggesprek](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-eigen-oplossing-100.jpg)
![Luisteren naar leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-naar-kinderen-100.jpg)
![Luistergedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratief-luisteren-100.jpg)
![Effectief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectief-onderwijs-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Leerrijk onderwijs, zin en onzin](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerrijk-onderwijs-variatie-didactiek-100.jpg)
![positief manipuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/positief-manipuleren-100.jpg)
![benchmark motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/benchmark-motivatie-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![mindmap maken in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindmap-maken-onderwijs-100.jpg)
![Contact op afstand](https://wij-leren.nl/images/iconen/contact-op-afstand-100.jpg)
![Brede vaardigheden leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-vaardigheden-leerlingen-100.jpg)
![Leerling betrekken in vormgeven passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoorrecht-in-passend-onderwijs-100.jpg)
![Lean werken in het onderwijs: hoe doe je dat?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lean-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Leerlingen aan het woord: luister je echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisering-onderwijs-door-student-voice-2-100.jpg)
![Ouderbetrokkenheid plus leerlingbetrokkenheid is beter onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouderbetrokkenheid-en-kindbetrokkenheid-100.jpg)
![Eigenaarschap van leren - vijf tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-van-leren-vijf-tips-100.jpg)
![Terug naar de basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/terug-naar-de-basis.jpg)
![Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijker-kunnen-we-het-niet-maken-wel-leuker-100.png)
![Breinvriendelijk onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/breinvriendelijk-onderwijs-100.jpg)
![Betrokkenheid! - Marzano](https://wij-leren.nl/images/iconen/betrokkenheid-100.jpg)
![Toetsrevolutie](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsrevolutie-100.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Essential Schools](https://wij-leren.nl/images/iconen/the-essential-schools-in-de-vs-100.jpg)
![Deep Learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/deep-learning-nl-100.jpg)
![De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-denkende-klas-100.jpg)
![Van brokkelbrein naar focus](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-brokkelbrein-naar-focus -100.jpg)
![Een plasje buiten de pot](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-plasje-buiten-de-pot-100.jpg)
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
13 ervaringsgericht onderwijs
18 innovleren
217 motivatie
23 potentieelgericht onderwijs
49 taakgericht werken
146 welbevinden
![5 minuten Focus](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-spelletjes-focus-100.png)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)
![5 minuten Tussendoor](https://wij-spelen.nl/images/iconen/5-minuten-tussendoor-100kopie.jpg)
![](img/linkwl.png)